Ahad, 30 November 2008

Ikan dalam sangkar

Tags






MENINJAU PROJEK IKAN DALAM SANGKAR DI KUALA SUNGAI TUARAN
Oleh ABD.NADDIN HJ SHAIDDIN


Apabila disebut sangkar, kita segera membayangkan berbagai-bagai konotasi buruk mengenainya. Sangkar, biasanya dihubungkan dengan keadaan yang terkurung, yang tidak bebas, yang terpenjara dan sebagainya. Dalam kehidupan, kita biasa bertemu dengan perumpamaan seperti sangkar emas, seperti burung dalam sangkar dan bermacam-macam lagi kata-kata yang berkaitan dengan sangkar.

Tetapi di Tuaran, perkataan sangkar membawa makna yang istimewa kepada kira-kira 420 peserta Persatuan Nelayan Kawasan (PNK) Tuaran. Bagi pakcik Selidan Arih, istilah ikan dalam sangkar, atau keterbalikannya sangkar ikan, memberi makna keuntungan kepada nelayan-nelayan di kawasan itu.

"Wahai, kau ikan dalam sangkar!" kami sengaja mengubah senikata lagu ketika berjalan di atas petak-petak sangkar ikan untuk menemui pakcik Selidan yang menjadi penjaga projek ternakan ikan dalam sangkar itu.

"Projek ternakan ikan dalam sangkar ini telah berjaya membawa perubahan kepada para nelayan di sekitar daerah ini," katanya. Katanya, projek yang terletak di Kuala Sungai Tuaran itu dimulakan pada pertengahan tahun lalu itu dan terbukti mampu membantu menambah pendapatan nelayan yang sebelum ini hanya bergantung kepada hasil yang tidak menentu sekaligus meningkatkan pendapatan mereka.

Menurut pakcik Selidan, pelbagai jenis ikan dipelihara di dalam sangkar berkenaan seperti ikan siakap, bawal putih, kerapu, ikan sonu dan ikan merah.

Ikan-ikan itu mempunyai pasaran yang baik di kalangan pelanggan menyebabkan kawasan itu menjadi tumpuan untuk mendapatkan ikan yang segar, yang mudah didapati jika anda berkunjung ke sangkar ikan itu.

Kawasan itu juga menjadi tumpuan pemancing kerana Kuala Sungai Tuaran terkenal dengan pelbagai jenis ikan. Ia secara tidak langsung dapat memperkenalkan daerah Tuaran kepada golongan kaki pancing.

Biasanya, jika kail mereka tidak dimakan ikan, pemancing akan singgah di tempat kami untuk membeli ikan segar.Pokoknya mereka tidak mahu pulang dengan tangan kosong.
Kata pakcik Selidan, melalui golongan kaki pancing itulah, yang menyebabkan projek ternakan ikan dalam sangkar itu diketahui masyarakat.

Bagaimanapun, kami tidak bergantung kepada mereka kerana hampir setiap hari, ramai pelanggan yang datang dari serata tempat untuk membeli ikan di kolam ternakan itu.
"Boleh dikatakan setiap hari ada pelanggan datang sama ada untuk makan sendiri atau untuk bekalan restoran dan hotel," katanya

"Projek yang dijalankan di Kuala Sungai Tuaran itu mengeluarkan hasil yang baik seterusnya memberi pulangan berterusan kepada ahli-ahli persatuan," kata Selidan lagi.Menurut beliau, projek yang membawa manfaat ahli-ahli PNK Tuaran itu dibuka selepas mendapat bantuan daripada Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) sebanyak RM50,000. ``Pada masa ini terdapat 23 buah sangkar yang menempatkan pelbagai jenis ikan dan kita menggunakan tujuh pekerja mengendalikan projek ini," katanya.

Selain itu, pihaknya memerlukan kira-kira 100 kilogram makanan ikan setiap hari. "Pekerja akan memberi makanan kepada ikan-ikan itu mengikut jadual.

Katanya, terdapat pelbagai jenis ikan yang dipelihara di projek itu, yang mempunyai nilai-nilai komersil yang tinggi dan mempunyai pasaran yang terjamin. Pada masa ini, pasaran bagi ikan-ikan berkenaan adalah di Kota Kinabalu dan sekitarnya."Sambutan pembeli amat menggalakkan memandangkan sangkar ini menyediakan pelbagai jenis ikan segar," katanya.

Dalam pada itu katanya, dalam usaha mempelbagaikan sumber pendapatan, pihaknya juga telah menyediakan tempat memancing selain menyediakan bot memancing kepada pelanggan yang berminat.Katanya, pihaknya telah merancang untuk menambah jumlah sangkar yang ada dari semasa ke semasa berdasarkan kepada permintaan yang semakin meningkat.Beliau berkata, para peserta yang menyertai skim ini akan diberi dividen kira-kira 10 peratus setahun berdasarkan kepada jumlah pelaburan setiap peserta.

"Projek ternakan ikan sangkar merupakan salah satu agenda kita dalam Zon Industri Akuakultur (ZIA), " kata Pengerusi Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM), Datuk Haji Abdul Rahim Ismail.

"Kita menggalakkan nelayan pesisir pantai menggunakan teknologi dan cara alternatif dan salah satunya ialah melalui ternakan ikan sangkar,"katanya.

Beliau berkata, penternakan ikan sangkar mempunyai nilai komersial yang tinggi dan mempunyai pasaran yang luas.Menurut beliau, kerajaan juga sentiasa berusaha membantu para nelayan dengan memberikan pelbagai bantuan seperti menyediakan sangkar, benih ikan khidmat nasihat dan sebagainya.

Katanya, usaha yang dibuat oleh Persatuan Nelayan Kawasan (PNK) Tuaran untuk melaksanakan projek ikan dalam sangkar itu mendapat pujian daripada pelbagai pihak. Beliau juga menggesa supaya PNK-PNK lebih proaktif dalam menggerakkan pelbagai aktiviti sampingan yang mampu merangsang ekonomi peserta persatuan.

"Persatuan nelayan negeri ini harus berusaha meningkatkan pendapatan ahlinya selaras dengan matlamat penubuhan persatuan itu. Katanya, antara aktiviti yang berpotensi membantu meningkatkan pendapatan ahli persatuan nelayan ialah melalui projek penternakan ikan sangkar dan akuakultur.

Justeru, beliau berharap semua persatuan nelayan di negeri ini mencontohi PNK Tuaran yang telah menjayakan projek penternakan ikan sangkar.Beliau juga berharap semua nelayan di negeri ini mendaftar sebagai ahli persatuan nelayan di kawasan masing-masing.Katanya, pada masa ini, Sabah merupakan negeri yang mencatatkan bilangan nelayan berdaftar paling rendah apabila hanya 7,359 orang daripada 21,000 nelayan mendaftar dengan Persatuan Nelayan.

Bagi penyelia projek itu, Sigar Jitar, 33 berkata, projek ternakan ikan dalam sangkar itu merupakan salah satu usaha untuk meningkatkan sumber pendapatan kaum nelayan.
Katanya, ramai kaum nelayan yang menjadi ahli PNK mendapat manfaat daripada projek yang dilaksanakan oleh PNK dengan kerjasama daripada LKIM.

"PNK Tuaran juga pmendapat bantuan sangkar ikan dan kepakaran daripada UMS," katanya Sigar yang juga ahli PNK.

Katanya "projek ternakan ikan ini dapat memberi peluang kepada kami menambah pendapatan melalui dividen yang diterima

"Kita menggalakkan nelayan pesisir pantai menggunakan teknologi dan cara alternatif dan salah satunya ialah melalui ternakan ikan sangkar,"katanya.
Beliau berkata, penternakan ikan sangkar mempunyai nilai komersial yang tinggi dan mempunyai pasaran yang luas.Katanya, kerajaan juga sentiasa berusaha membantu para nelayan dengan memberikan pelbagai bantuan seperti menyediakan sangkar, benih ikan khidmat nasihat dan sebagainya."

"Selain itu juga, ia dapat memberikan peluang pekerjaan kepada para nelayan pesisir pantai di sini," katanya yang turut bekerja di sangkar berkenaan.

Sesungguhnya projek ternakan ikan dalam sangkar mampu melepaskan para nelayan daripada sangkar kemiskinan yang mengurung mereka. Projek ternakan ikan itu memberi erti yang mendalam kepada para nelayan untuk merangka kehidupan mereka pada masa depan.