Isnin, 24 November 2008

Lambaian daun kelapa di Kampung Nala

Tags


KISAH KUNJUNGAN SINGKAT KE NALA TUNGKU
Oleh ABD.NADDIN HAJI SHAIDDIN

LAMBAIAN daunan kelapa menyambut ketibaan kami di Kampung Nala, Tungku iaitu kira-kira satu jam perjalanan dari Lahad Datu. Cuaca amat baik petang itu. Walaupun kunjungan kali ini agak singkat tetapi kami sempat juga menelurusi sedikit sebanyak cerita kehidupan masyarakat di kampung itu, yang merupakan salah satu daripada tiga perkampungan suku bangsa Iranun di Pantai Timur Sabah.

Sekilas tidak ada yang menarik mengenai kampung itu.Sama seperti kampung-kampung lain di Tungku, Kampung Nala kelihatan agak sunyi dari pembangunan. Jalan masuk ke kampung itu nampaknya perlu diperbaiki kerana telah mengalami kerosakan. Lebih banyak prasarana perlu dibina untuk kegunaan penduduk yang masih dahagakan kemajuan dan pembelaan daripada kerajaan.

Bagaimanapun, kehidupan para penduduk di kampung itu kelihatan agak sederhana. Ada yang bekerja sebagai nelayan, turun ke laut. Ada yang berkebun atau bertani.Ada yang berniaga, ada yang bekerja dengan pihak kerajaan dan swasta dan ada juga yang bekerja sendiri. Kegiatan penduduk di kampung itu tidak pernah terhenti kerana masyarakatnya sentiasa gigih untuk memperjuangkan pengisian dalam kehidupan.

Kampung Nala sebenarnya mendapat namanya daripada pokok kayu Nara atau lebih dikenali sebagai pokok Merbau Emas. Mengikut cerita orang-orang tua, pokok kayu itu didapati tumbuh di kawasan itu sehingga lama kelamaan ia dikenali dengan nama Nala.

Nala sebenarnya menyimpan banyak sejarah di dadanya. Antara yang menarik untuk dicatat ialah di kampung itulah bermulanya api pemberontakan menentang penjajah British. Terdapat cerita dimana tujuh orang adik beradik bangun menentang penjajah dimana North Borneo Company ketika itu terpaksa mengerahkan tenteranya untuk memadamkan pemberontakan itu.

Kesan-kesan sejarah termasuk kubur para penentang British itu dikuburkan berdekatan Surau Kampung Nala. Mungkin kuburan itu dapat dipelihara dengan baik sebagai saksi sejarah bahawa pernah satu ketika dahulu terdapat penentangan menentang penjajah di kampung itu. Kisah penentangan itu memang panjang tetapi yang penting ialah makam mereka wajar dijaga dengan baik sebagai warisan kepada generasi berikutnya.

Jika ditelusuri dengan lebih jauh lagi iaitu pada abad ke 18 dan abad ke 19, Tungku sebenarnya menjadi tempat perlindungan bagi orang-orang Iranun daripada tiupan angin monsun selepas mereka membuat pelayaran dalam aktiviti mengayau. Mereka juga menjadikan Tungku sebagai pangkalan untuk menyerang kapal-kapal penjajah Sepanyol dan Inggeris.Oleh sebab itulah mereka digelar sebagai `Lord of the Eastern sea'.

Kedudukan Tungku memang penting dalam abad ke-19. Ia menjadi tempat yang amat ditakuti oleh kapal-kapal penjajah kerana kegiatan penentangan yang dilakukan oleh orang-orang Iranun terhadap mereka.

Namun kini senarionya sudah berubah. Daripada sebuah tempat yang begitu terkenal, Tungku kini perlahan-lahan mula merubah citranya sebagai sebuah daerah yang bakal menyaksikan pembangunan yang pesat. Banyak potensi ekonomi yang boleh dimajukan termasuk sektor pelancongan. Malahan Tungku amat terkenal jika dikaitkan dengan sektor perladangan kelapa sawit. Di daerah terpencil inilah terletaknya ladang sawit Felda Sahabat yang begitu luas dan terkenal.

Malahan sepanjang perjalanan ke Tungku, di kiri kanan jalan kelihatan pokok-pokok kelapa sawit tumbuh subur. Oleh sebab itu, Tungku menyimpan potensi ekonomi yang besar untuk dimajukan dan dijangka tidak lama lagi Tungku akan mampu menikmati pembangunan supaya masyarakatnya yang masih ketinggalan itu mendapat pembelaan.

Berbalik kepada kunjungan kami ke Kampung Nala yang cantik itu, banyak sumber ekonomi yang boleh dimajukan di kampung itu. Antaranya perusahaan kelapa kopra, pelbagai jenis tanaman pertanian, ternakan udang, ternakan ikan dan sebagainya.

Ternakan ikan telah dimulakan oleh pakcik Abdullah Imat, 52 yang menternak ikan siakap dan ikan baulu. Beliau telah melepaskan kira-kira 1,500 benih ikan siakap dan 2,400 benih ikan baulu ke dalam kolamnya berukuran 100X120 kaki. Malangnya beberapa hari sebelum beliau dijadual menjual hasil ternakannya, ombak besar dan kuat telah memusnahkan kolam ikannya tiga hari lalu.

Kerajaan disarankan supaya membantu penduduk untuk membina benteng atau gabian untuk menahan ombak. Ia juga bagi mengelakkan kerugian yang besar yang dialami oleh para penternak ikan pada masa depan. Kerajaan menyegerakan bantuan untuk membina benteng supaya usaha penduduk tidak berbuah sia-sia.

Dalam kunjungan ke kampung itu, kami juga sempat melawat Kuala Tungku. Di sana masih terdapat orang-orang yang memiliki kemahiran untuk membuat perahu. Kemahiran pertukangan membuat perahu kini semakin jarang dikuasi oleh masyarakat selepas diterjang oleh badai globalisasi.

Rombongan kami sempat singgah di rumah Cikgu Mohd.Isha Jutor, salah seorang pengkaji bahasa Iranun di Tungku. Sebenarnya kunjungan kami kali ini adalah untuk membuat kajian lapangan kosa kata bahasa Iranun yang berkaitan dengan asas-asas seni bina, asas-asas perniagaan, hidupan air , haiwan, keadaan permukaan dan banyak lagi.

Turut serta dalam kunjungan ini ialah Ketua Unit Penyelidikan Bahasa dan Pembinaan Bahasa DBP Sabah, Abdul Nassir Said, Setiausaha Agung Persatuan Bahasa dan Kebudayaan Iranun (BKI) Ismail Sidek.

Di rumah cikgu Mohd.Isha, kami dijamu dan dilayan dengan penuh keramahan. Kemudian kami meneruskan misi untuk mengambil seberapa banyak gambar berkaitan tugasan yang telah diberikan. Selain mengkaji bahasa Iranun yang dituturkan di kawasan Tungku, terdapat 23 perkampungan Iranun lain di Kota Belud dan satu kampung iaitu Kampung Indarason Laut Kudat. Komuniti Iranun juga boleh ditemui di kampung Likas Kota Kinabalu dan Kampung Warisan Inanam, namun mereka kebanyakanya adalah penghijrah dari Kota Belud.

Dalam perjalanan balik, kami sempat singgah sebentar di Kampung Barigas. Sempat juga kami melihat Sungai Tungku mengalir bersama sejarah dan peradaban yang dipendamnya sejak beberapa abad yang lalu.

Kunjungan singkat ke beberapa buah kampung memberikan banyak erti. Masih banyak tempat yang boleh dimajukan. Bahkan kami sempat juga singgah sebentar di Pantai Makuau yang cantik dan menyimpan pelbagai kisah misteri. Antaranya ialah dua pohon kayu yang tumbuh sejak sekian lama di tengah laut dan menarik ratusan pelancong setiap kali hujung minggu dan musim cuti.

Hakikatnya Tungku masih menyimpan pelbagai kisah yang menarik, sama sepertinya Tungku, yang segera mengingatkan kita dengan tungku tempat memasak. Tungku memang mendapat nama daripada batu tungku yang ditemui di kawasan itu. Kita berharap agar para penduduk di kawasan itu akan menikmati hidangan kemajuan dan pembangunan supaya mereka tidak selama-lamanya tertunggu-tunggu di tepi Tungku.