Ahad, 23 November 2008

penyakit kanser mungkin sukar diubati

Tags


Penyakit kanser mungkin sukar diubati tetapi sakitnya boleh dikurangkan

Oleh ABD.NADDIN HJ SHAIDDIN


PENYAKIT kanser mungkin sukar diubati tetapi kesakitannya boleh dikurangkan jika kita sentiasa mendekati pesakit dan memberikan sokongan moral kepadanya. Ramai pesakit kanser terlantar tanpa diberikan perhatian oleh masyarakat. Sesetengahnya merana dan menderita kerana selain menghidap pesakit yang kronik dan mencapai tahap kritikal, mereka juga kurang dipedulikan oleh masyarakat di sekelilingnya.


Kisah-kisah menyayat hati seperti yang dialami oleh seorang ibu tunggal yang menghidap kanser payudara, kanser rahim, dan pelbagai jenis kanser lain,kisah anak yatim piatu, kisah ibu tua yang miskin dan mempunyai ramai tanggungan dan sebagainya tidak luput dari pehatian Syukbah Kaunseling dan Hal Ehwal Wanita Masjid Bandaraya Kota Kinabalu.


Kami sempat mengikuti perjalanan Syukbah Kaunseling dan Hal Ehwal Wanita Masjid Bandaraya Kota Kinabalu yang berkunjung dari rumah ke rumah bersama skuad `palliatif care' mengunjungi pesakit sambil memberikan sumbangan hari raya bagi meringankan bebanan yang ditanggung oleh keluarga itu.


Destinasi kami yang pertama adalah mengunjungi rumah Puan Zaharah Hassan, 45, yang terlantar di rumahnya di kampung Ketiau Putatan kerana menghidap kanser payudara sejak tahun lalu.


Beliau yang dikesan menghidap penyakit itu sejak Nov 2007 dan menjalani pembedahan tiga bulan kemudian kini terlantar di rumahnya selepas penyakitnya kambuh semula.
Puan Zaharah mempunyai 10 anak. Namun kini terpaksa bergantung kepada anak-anaknya untuk menjalani kehidupan yang tersisa selepas suaminya meninggal beberapa tahun yang lalu.


Empat anaknya yang lain bersekolah. Kini Puan Zaharah terpaksa bergantung dengan bantuan kebajikan sebanyak RM150 sebulan dari Jabatan Kebajikan. Hanya seorang anaknya yang bekerja dengan gaji yang tidak seberapa. Seorang lagi terpaksa berhenti dan balik dari Kuala Lumpur untuk menjaga ibunya manakala seorang anak perempuannya tidak dapat meneruskan persekolahan.

Penderitaan yang dialami oleh keluarga ini mendapat perhatian Skuad Paliatif Syukbah Hal Ehwal Wanita Masjid Bandaraya. Ini merupakan salah satu daripada banyak keluarga lain yang mendapat perhatian syukbah yang diketuai oleh seorang aktivis sosial yang dedikasi, Dr.Suzain Datuk Haji Suhaimi.

Syukbah ini telah merancang pelbagai aktiviti bagi mendekati masyarakat setempat dan mengambil bahagian dalam aktiviti-aktiviti dakwah dan kebajikan, katanya sambil menambah, antaranya ialah program paliatif yang begitu mencabar dan menguji ketabahan serta keikhlasan perjuangan peserta program.

Bercakap mengenai skuad paliatif itu, Dr.Suzain memberitahu mereka bergerak sebagai satu pasukan. Setiap orang mempunyai peranan mengikut kemahiran masing-masing, katanya sambil menambah, setiap anggota dilatih untuk melayani pesakit paliatif.

Beliau berkata, skuad paliatif itu juga mempunyai program tetap untuk melawat pesakit di wad paliatif atau mengunjungi rumah-rumah pesakit untuk memberikan bantuan selain memberi sokongan kepada keluarga yang menderita.


"Program paliatif merupakan satu aspek perubatan yang menumpukan kepada penjagaan terhadap pesakit-pesakit tenat yang tiada harapan untuk sembuh terutama mereka yang menghidap kanser," katanya.


Katanya, program ini juga dibuat kerana merupakan salah satu cara berdakwah dan memandangkan tiada penglibatan daripada kumpulan Islam.Menurutnya, tumpuan penjagaan kesihatan adalah untuk menjaga kualiti hidup seorang pesakit itu dengan menumpukan kepada keselesaan fizikal, mental dan kerohanian.


"Tumpuan juga diberikan kepada membantu kaum keluarga untuk menempuh masa yang sangat mencabar ini," katanya.


Dr.Suzain berkata,usaha-usaha ini adalah bagi membolehkan pesakit meneruskan sisa hidup mereka dengan lebih selesa selepas mendapat bantuan dan sokongan daripada peserta syukbah.Katanya, program perkhidmatan yang diberi kepada pesakit di rumah dan di wad paliatif Hospital Queen Elizabeth pada masa ini melibatkan kira-kira 20 sukarelawan yang telah menjalani kursus.

Menurutnya, setiap sukarelawan mempunyai peranan besar terhadap pesakit dengan melakukan kunjungan ziarah ke rumah dan wad untuk memberi keceriaan dan juga sokongan kebajikan kepada para pesakit.


Beliau menambah, mereka juga membantu menyelesaikan konflik-konflik dan keresahan spiritual pesakit dan keluarga serta memberi sokongan kepada keluarga pesakit bagi menghadapi cabaran-cabaran dan kegelisahan menjelang saat akhir kematian pesakit.


Selain itu katanya, Syukbah ini juga akan mengadakan aktiviti-aktiviti komplementari seperti membawa pesakit ke hospital untuk rawatan dan menjadi perantara antara jururawat yang berkunjung dan keluarga pesakit bagi menyelesaikan masalah pesakit.Dalam pada itu, Dr.Suzain berkata dalam melaksanakan tugas yang mencabar ini, pelbagai isu dan masalah terpaksa dihadapi oleh para peserta.


"Antara masalah utama adalah untuk menyelesaikan konflik spiritual pesakit dan keluarga. Selain itu mereka juga tidak boleh dibiarkan terbiar dan hanyut dalam keadaan mereka ini. "Dalam baki hayat yang masih ada pada mereka, pesakit ini mestilah didekati dan dibimbing untuk sentiasa beramal ibdat setakat mana yang mampu. Ramai yang menyatakan hasrat untuk belajar solat dan sebagainya tapi tidak mempunyai ilmu terutama dari kalangan saudara baru.


"Dan kalau kita tidak berusaha untuk mendekati mereka maka akan terus hanyutlah mereka atau mereka akan didekati oleh mubaligh-mubaligh lain yang sangat aktif bergiat dalam arena ini," katanya. Beliau menjelaskan, terdapat pelbagai golongan pesakit harus dihadapi oleh setiap sukarelawan seperti orang Islam yang kurang mempunyai asas agama.


Katanya, selain itu terdapat juga golongan pesakit mempunyai asas agama tetapi dalam keadaan penyakit mereka tidak tahu bagaimana hendak meneruskan amal ibadah."Saudara-saudara baru kepada Islam yang tidak terbimbing dan juga mereka yang mempunyai ahli keluarga berbilang agama dan mereka yang mempunyai pelbagai konflik spiritual yang memerlukan kaunseling berterusan," ujarnya.


Sementara itu, DrSuzain berkata, antara masalah yang sering membelenggu dan harus diatasi segera oleh kerajaan ialah dengan menyediakan sebuah pusat perlindungan Islam.Katanya ini adalah kerana pada masa ini tidak ada tempat untuk meletakkan pesakit dan anak pesakit yang tidak mempunyai saudara mara di negeri ini.


"Terdapat satu kes di mana seorang wanita Cina kahwin dengan lelaki Islam tetapi tinggalkan oleh suaminya. Kehidupannya cukup daif dengan tanggungan seorang anak.``Sebelum dia menghembuskan nafas terakhir, dia minta selamatkan anak-anak dia. Kami terpaksa turun naik Jabatan Kebajikan bagi memastikan anaknya dipelihara oleh agensi ini tetapi gagal dan akhirnya dia terpaksa dihantar ke Bukit Harapan kerana tiada tempat muslim untuk letakkan mereka ini," ujarnya.S


ementara itu, jururawat Paliatif, Misah Paidi, 40 berkata, kerja melayan dan membantu pesakit yang berada disaat akhir hayat mereka memberi seribu satu makna bagi semua peserta.Katanya, apa yang perlu untuk menjadi pembantu pesakit paliatif ialah keikhlasan dan niat melakukannya demi Allah. Misah yang telah empat tahun menjadi jururawat Paliatif berkata, pihaknya sentiasa mendapat kerjasama yang baik daripada peserta program Paliatif Syukbah Kaunseling dan Hal Ehwal Wanita Masjid Bandaraya.


Bagi peserta program Paliatif Syukbah Kaunseling dan Hal Ehwal Wanita Masjid Bandaraya, Datin Liza Edlin Abdullah menganggap penyertaan dalam program ini memberi pengalaman bermakna kepada mereka.Mereka juga menganggap peluang ini penting untuk melakukan kebajikan dan berdakwah di jalan Allah. Beliau yang menyertai program ini sejak mula ditubuhkan berkata, ia bukan sahaja memberi kesedaran dan keinsafan kepadanya malahan secara tidak langsung dapat menambah ilmu agama kepada dirinya.


Liza yang juga merupakan seorang saudara baru berkata, dengan mengikuti program ini dia dapat menghayati Islam dengan lebih mendalam dan mampu menenangkan jiwanya. "Banyak perkara yang saya dapat belajar melalui program ini seperti mendalami Islam dan belajar Bahasa Arab. Hampir lapan tahun menyertai syukbah ini saya tidak pernah ketinggalan kelas Fardhu Ain kerana saya rasa amat seronok mendengar ceramah,' katanya ketika ditemui.


Menurutnya, antara aktiviti yang dilakukannya melalui program ini ialah mengunjungi pesakit di wad hospital dan rumah pesakit bagi memberi bantuan dan sokongan.Tambahnya, program sebegini juga memberi pengalaman bermakna dan keinsafan kerana menyaksikan saat-saat akhir hayat pesakit.