Isnin, 24 November 2008

Satu tolak satu hasilnya sepuluh

Tags

Satu tolak satu, kata Dr.Celeman Haji Kasim, hasilnya sepuluh. Ini matematik kehidupan yang diajarkan oleh guru saya ketika di UTM dulu dan ternyata benar, katanya. Huraianya mengenai matematik kehidupan ini mata menarik, apatah lagi beliau-Dr.Celeman-agak aneh namanya, merupakan pakar motivasi yang terkenal di negara ini.

Jika kita berikan satu ilmu, kita akan mendapat 10 sebagai balasannya, begitulah antara lain beliau berkata. Satu tolak satu, bukan kosong seperti yang kita fahami tetapi pelajarilah bagaimana satu tolak satu, kita akan mendapat jawapan sepuluh.

Angka kosong tidak bernilai tetapi tanpa angka kosong, semua angka tidak bernilai. Angka bermula daripada kosong, ini tambahan daripada saya sendiri, jika tiada kosong maka tiadalah angka.

Dr.Celeman berkata demikian ketika menyampaikan ceramah bertajuk Minda Kelas Pertama di Hari Kualiti DBP Sabah kelmarin.

Banyak juga huraian beliau yang menarik dalam ceramahnya yang dirasakan agak singkat itu. Katanya benarkah kami benar-benar mengenali diri anda atau orang yang terdekat dengan anda. Berapa tahi lalat di wajah isteri kamu? tanyanya. Berapa tahi lalat di wajah kamu sendiri, pernahkah kamu benar-benar memerhatikannya. Katanya, kita tak pernah menghargai apa yang kita miliki.


Seterusnya beliau juga menghiraukan minda terjajah, corak minda mundur, corak minda pemasrah, corak minda tak imaginatif dan sebagainya. Kita gagal kerana kita tak mahu berubah, katanya. Beliau juga sempat mendemonstrasikan mengenai kuasa minda di hadapan para hadirin.

Dr.Celeman juga sempat menghuraikan mengenai perbezaan antara buah durian dan buah kedondong. Buah durian, katanya, kulit luarnya berduri dan tajam tetapi isinya bagus, sedap dan wangi. Lain dengan buah kedondong, kulit luarnya licin dan cantik tetapi isinya di dalam, tidak seperti kulit luarnya.

Tetapi apa buah yang paling hebat, tanya Dr. Celeman lagi. Buah yang hebat, katanya ialah buah dada. Buah dada, kata Dr.Celeman, amat berguna untuk pembesaran anak-anak. Kehebatan buah dada adalah kerana ia membekalkan susu ibu untuk anak-anak sehingga menjadi warga yang bijak dan sihat. Buah dada juga adalah pusat rekreasi bapa-bapa, katanya yang menyebabkan hadirin tertawa. Beliau menutup ceramahnya sambil minta maaf di atas segala kelancangan dan kesilapan ketika beliau menyampaikan ceramahnya.

Saya tertarik dengan huraian Dr.Celeman mengenai kuasa minda. Diri kita sendirilah, katanya, yang merosakkan minda kita. Orang yang mengalahkan diri kita adalah diri kita sendiri.