Selasa, 24 Februari 2009

Sketsa Mantanani 9-Habli Tohmajun

Tags


HABLI TIDAK DAPAT PERBAHARUI KAD PENGENALAN

KOTA BELUD: Perjuangan bagi Habli Tohmajun,54, seorang penduduk Pulau Mantanani adalah bagaimana beliau berjuang untuk mendapatkan sekeping kad pengenalan untuk dirinya.
"Saya mana ada duit untuk ke darat.Tambahan pula saya diminta untuk membayar denda sebanyak RM400 untuk mendapatkan kad pengenalan baru.Saya mana ada duit sebanyak itu," kata Habli, yang juga tergolong Orang Kurang Upaya (OKU).
Habli yang tinggal sebatang kara memberitahu, sebelum ini beliau telah berusaha untuk menukarkan kad pengenalan kepada kad pengenalan bunga raya.
"Saya telah dua kali mahu tukar kad pengenalan kepada bunga raya tetapi sampai sekarang tidak keluar ", katanya kepada Utusan Borneo.
Selepas itu, bila ada arahan untuk menukarkan kad pengenalan kepada Mykad, beliau telah pergi ke Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Kota Belud tetapi diberitahu, beliau hanya boleh menukarkan kad pengenalannya selepas membayar denda sebanyak RM400.
Menurutnya, beliau tidak dapat memperbaharui kad pengenalan kerana beliau tidak mempunyai wang untuk membayar denda.
"Saya tiada kerja.Lagipun saya tidak dapat bekerja kerana tangan saya puntung" kata Habli yang cacat jari tangannya.
Beliau yang belum berumah tangga terpaksa mengharap belas kasihan keluarga kerana beliau tidak mendapat sebarang bantuan OKU daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat.
Habli berkata beliau tidak mendapat bantuan kebajikan kerana tidak mempunyai kad pengenalan padahal beliau merupakan penduduk asal di pulau itu.
"Saya tidak tahu bagaimana untuk mendapatkan bantuan kebajikan padahal kehidupan saya sengsara," katanya.
Menurutnya, beliau tidak dapat memperbaharui kad pengenalan kerana beliau tidak mempunyai wang untuk membayar denda.
Sementara itu, seorang penduduk kampung, Rumi Aziz,31, meminta supaya Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) turun padang ke Pulau Mantanani bagi memberikan peluang kepada penduduk asal pulau itu yang tidak memiliki kad pengenalan untuk menukarkan kad pengenalan mereka.
"Selain Habli, terdapat ramai lagi penduduk pulau yang belum memiliki kad pengenalan Mykad", katanya sambil menambah, mereka perlu dibantu kerana tidak mempunyai keupayaan untuk berbuat demikian.

ANTARA DOKUMEN...Habli menunjukkan dokumen surat permohonan kad pengenalan yang masih disimpannya

Mykad
BELUM DAPAT DITUKAR...Habli menunjukkan kad pengenalan lamanya yang belum dapat ditukarkan kepada Mykad