Monday, March 16, 2009

Abdullah mencari Rurik di Mersing

Kami sama satu perahu ketika dalam perjalanan pulang dari Pulau Mantanani. Namanya Abdullah Abdul Hamid. Sempat kami bercerita macam-macam hal dalam perjalanan laut yang mengambil masa kira-kira satu jam ke Kuala Rampayan. Kami kagum betapa orang-orang tu kita dahulu, pelayar yang pintar merentas dari pulau ke pulau.

Kata Abdullah, ada seorang datuknya, bernama Rurik bin Ali Akbar berlayar ke Johor pada tahun 1930-an dahulu hanya menggunakan kapal layar. Rurik tidak pernah lagi kembali ke Mantanani sebaliknya menetap terus di Mersing Johor dan beranak pinak disana. Paling akhir, khabar diterima daripada keluarga Rurik apabila salah seorang anaknya ke Kota Belud pada tahun 60-dahulu, tetapi keluarga di Mantanani tidak sempat bertemu mereka dan terus terputus hubungan.

"Mana tahu melalui blog tuan, keluarga kami akan dapat dipertemukan," katanya kepada saya. Menurut Abdullah, Rurik adalah adik beradik dengan atuknya yang bernama Pula bin Ali akbar.

Sekiranya ada kaum kerabat Atuk Rurik di Mersing atau Johor yang terbaca ini, sudilah kiranya menghubungi blog ini, atau alamat saya abdnaddin@yahoo.com atau menghubungi terus Abdullah Abdul Hamid di SK Pulau Mantanani 088-969080.

"Terima kasih Tuan", katanya. "Kami amat mengharap".

No comments: