Khamis, 19 Mac 2009

Badak sabah terancam pupus

Tags


BADAK SABAH TERANCAM PUPUS

KOTA KINABALU: Ancaman terhadap kelangsungan hidup badak Sabah ternyata membimbangkan Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar, Datuk Masidi Manjun.
Badak Sabah- salah satu spesis badak sumatra, merupakan satu-satunya jenis badak yang hanya boleh ditemui di Sabah dan kini jumlahnya adalah antara 30 hingga 35 ekor.
"Sebanyak 15 ekor terdapat di Hutan Simpan Tabin manakala selebihnya di Lembah Danum," katanya sambil menambah, jika tiada sebarang usaha konkrit dilakukan untuk memeliharanya, besar kemungkinan haiwan yang dikesan hidup sejak 25 juta tahun lalu, pupus dalam waktu yang terdekat.
Masidi berkata, generasi kita akan dipersalahkan oleh generasi akan datang sekiranya kita tidak berbuat apa-apa dan terus membiarkan badak Sabah, salah satu spesis badak Sumatra pupus.
"Generasi akan datang tidak akan dapat memaafkan kita," katanya dalam majlis Makan Tengahari Untuk Mengumpul Dana bagi Menyelamatkan Badak di salah sebuah hotel terkemuka di sini, kelmarin.
Katanya, Usaha untuk menyelamatkan badak Sabah itu perlu dilakukan secara serius.
"Kerana jika tidak generasi akan datang tidak akan dapat memaafkan kita kerana membiarkan binatang yang dikesan sejak 25 juta tahun yang lalu pupus ketika generasi kita kerana tidak melakukan usaha yang mencukupi untuk menyelamatkannya.
Program itu dianjurkan oleh BORA (Borneo Rhino Allaince) sebuah badan NGO dimana anggota lembaganya mewakili WWF Malaysia, Universiti Malaysia Sabah (UMS) LEAP, dan Hutan bagi mengumpul dana untuk menyelamatkan badak Sabah yang kini semakin terancam.
Menurutnya, jumlah badan kini semakin merosot kepada hanya 200 ekor di seluruh dunia. Badak Borneo (Dicerorhinus sumatrensis harissino) yang hanya terdapat di Sabah kini berjumlah 30 hingga 35 ekor di bahagian timur dan tengah negeri Sabah, dan Hutan Simpan Hidupan Liar Tabin kini hanya mendapat 15 ekor, dimana sebahagian lagi terdapat di Lembah Danum, jelasnya lagi.
Beliau juga meminta syarikat perladangan supaya memberikan sumbangan kepada usaha untuk menyelamatkan badak yang kini mengahadpi ancaman untuk pupus.
Dalam majlis itu, lebih RM500,000 berjaya dikutip daripada penderma-penderma yang terdiri daripada syarikat-syarikat dalam dan luar negeri termasuk individu-individu yang prihatin terhadap kelangsungan hidup badak sumbu dalam satu kempen mengutip dana yang turut digerakkan oleh Datuk Masidi sendiri.
Beliau juga mengumumkan sumbangan RM100,000 daripada Kerajaan Negeri untuk membantu menyelamatkan Badak Sabah di negeri ini.


PRIHATIN...Datuk Masidi bersama penderma-penderma untuk menyelamatkan Badak Sabah yang terancam pupus.