Selasa, 24 Mac 2009

Jalan-jalan pun `surveyor' juga

Tags

"Jalan-jalan di sekitar bandar, surveyor juga.General surveyor," kata seorang kenalan, Fred Kilos. Beliau seorangyang mudah mesra dan banyak bergurau. Saya bertanya kepada berapa jenis surveyor. Ada beberapa jenis surveyor antaranya land surveyors, quantity surveyor, building surveyors property consultancy dan valuation surveyors. Sebelumnya saya bercerita dengan seorang lagi rakan surveyors, YH Chin. Seorang yang mudah dirapati dan kami bercerita banyak hal juga, dari dunia politik, Kek DEB dan generasi Malaysia akan datang.
"Awak sepatutnya di KL sekarang". Dia bertanya mengapa saya tidak buat liputan Perhimpunan Agung UMNO di PWTC.
Kali ini saya tak pergi, kataku. Sibuk sikit, kebetulan pula kami tak cukup orang.
Saya agak kurang pengetahuan mengenai dunia surveyor ini. Setahu saya mereka ini, 150 orang semuanya yang mengikut kongres kedua itu adalah golongan profesional. Jurunilai bertauliah, juru ukur, juru yang menyediakan bahan-bahan untuk sebuah bangunan yang bakal dibina, menilai bangunan dan sebagainya. Saya ingat seorang surveyor yang kini ahli politik, iaitu Ahli Parlimen Putatan, Datuk Dr.Marcus Mojigoh
Ketika pertama kali bertemu dengannya,ketika beliau mula-mula menjadi ahli parlimen, saya sempat mengikutnya mengelilingi sebahagian Pulau Gaya dengan berjalan kaki
Sebenarnya tidak ramai yang punya kelulusan jurunilai ini. Di seluruh Malaysia, kata Fred, mungkin hanya terdapat sekitar 700 orang. Di Sabah,mungkin tidak terlalu ramai.Katanya..
Pagi itu, ketika mengikuti perasmian 2nd Surveyor's Congress anjuran Institut of Surveyors, Malaysia Cawangan Sabah, saya kurang dapat mengikuti butir-butir mkalah yang disampaikan. Kecuali penerangan mengenai POIC oleh Datuk Dr. Pang Teck Wai, yang menyatakan POIC bakal jadi Rotterdam of the East. Kawasan industri sawit paling luas didunia.
Jalan-jalan tengok-tengok pun surveyor juga,kata Fred bergurau.