Jumaat, 20 Mac 2009

Sekadar catatan satu pertemuan

Tags


Penyair Prof.Madya Dr.Lim Swee Tin, yang juga penerima Anugerah Sastera Asia Tenggara sedang menjelaskan sesuatu mengenai isu semasa termasuk cadanganya supaya Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Haji Mulia membaca pantun, sajak atau bidalan, peribahasa atau perumpamaan-perumpaan yang membawa kearifan, yang memberi nasihat, yang melembutkan sebelum memulakan sidang parlimen supaya mereka berhenti berbalah dan berbahas penuh sopan dan adab. Gambar ini dirakamkan di DBP Sabah ketika persidangan persuratan yang lepas.Laliman Ahmad , mantan Pengarah Kebudayaan dan Pelancongan Sarawak sedang mendengar bicara Lim sambil diperhatikan Timbalan Yang Di Pertua Bahasa, Ramli AR dan AJK IPS, Mohd.Puad Bebit yang juga pensyarah di Sekolah Pengajian Seni UMS.
Pertemuan sebegini jarang berlaku.Laliman sudah lama tidak bertemu Dr.Lim, kali pertama ialah sewaktu di USM dulu. Selepas Laliman melepaskan jawatannya sebagai pengarah kebudayaan, beliau pulang ke Sabah dan menceburi bidang politik membantu Tan Sri Pandikar sebagai setiausaha sulitnya. Kerana itu, beliau jarang terlibat dalam aktiviti sastera dan budaya.
Bagaimanapun, pertemuan ini diharap akan mempertajamkan semula minda Laliman supaya beliau dapat memberi sumbangan terhadap kemajuan dunia kebudayaan dan persuratan di negeri ini.