Ahad, 8 Mac 2009

Teladani Perilaku Rasulullah S.A.W

Tags

TELADANI PERILAKU NABI
KINARUT: Usaha melahirkan generasi berkualiti dapat dijayakan sekiranya umat Islam meneladani perilaku dan sikap hidup Rasululullah S.A.W, kata Ahli Dewan Undangan Negeri Membakut, Datuk Haji Mohd.Arifin Arif.
Beliau berkata, tiga ciri yang perlu diteladani dari Nabi Muhammad S.A.W ialah yang pertama, berpegang teguh dengan nilai akidah yang menjadi teras perjuangan dan asas kesejahteraan hidup dalam masyarakat dan negara.
Menurutnya, Rasulullah mengajar umat Islam menjauhi perkara syirik, khurafat dan tidak berkompromi dalam perkara yang boleh menjejaskan akidah.
Katanya, ciri kedua yang perlu dicontohi oleh masyarakat khususnya para belia ialah mengamalkan saranan Rasulullah agar menimba ilmu sebanyak-banyaknya untuk cemerlang.
"Sekiranya golongan belia menggali dan menimba ilmu sebanyak-banyaknya, mereka mampu mencipta kecemerlangan demi kesejahteraan ummah," katanya ketika menyampaikan Khutbah Jumaat di Institut Kemahiran Belia Negara, di sini.
Menurutnya, ciri ketiga yang perlu diteladani dari sikap hidup Rasullullah ialah menjadikan beliau sebagai contoh dalam nilai akidah yang unggul.
"Generasi muda hendaklah menjadikan Nabi sebagai contoh dalam hidup mereka dalam menghadapi cabaran zaman dalam era global kini.
Menurutnya, jika akidah rendah, adalah sukar untuk menuju ketinggian hidup.Jika akhlak tidak diberi keutamaan, mustahil kita akan mencapai martabat kemuliaan dan keutamaan.