Monday, April 6, 2009

Cermin dari kawan saya

Mengapa mereka yang memiliki begitu sedikit mampu memberi begitu banyak? Itulah yang menerpa masuk ke dalam fikiran saya pagi ini.
Saya tahu dia hanyalah seorang nelayan kecil, tetapi setiap kali kami berjanji untuk bertemu, dia selalu datang tepat waktunya.Saya lihat dia tidak memakai jam tangan seperti kawan-kawan kita yang suka memakai jenama yang mahal.Dia selalu tenang dan sentiasa pula tersenyum.
Padahal saya tahu sejak beberapa hari yang lalu itu, dia tak dapat turun ke laut kerana angin ribut sementara dia mempunyai lima anak, dari yang masih kecil hinggalah yang belajar di tingkatan satu. Tetapi saya tak pernah mendengar dia mengeluh.

Ketika dia dibohongi seorang kawannya,dia tak marah sebaliknya hanya tersenyum dan berkata tidak ada orang yang sukarela berbohong melainkan kerana ia terpaksa melindungi dirinya.

Satu kali, saya pergi ke rumahnya. Saya kagum kerana dia tak pernah letih menyapa orang-orang di sepanjang lorong ke rumahnya.Bertanya khabar mereka. Bergurau senda dan sebagainya.

"Ini pak wartawan, dia mahu tengok keadaan kita," katanya memperkenalkan saya kepada rakan-rakan sekampungnya. Mereka menyambut saya dengan ramah tamah. Mereka orang-orang yang ikhlas dalam kehidupan mereka.Begitu banyak yang saya dapat pelajari dari kehidupan mereka yang bersahaja itu.

Mengapa mereka yang memiliki begitu sedikit mampu memberi saya begitu banyak, sedangkan saya tidak dapat memberi banyak buat mereka?

No comments: