Rabu, 29 April 2009

Gong dan seniman perancis

Tags




Jean Pierre Durpe, kalau tak silap saya itulah namanya, adalah seorang guru yang mengajar di daerah pergunungan Alps Perancis. Beliau sanggup datang ke Kota Kinabalu semata-mata untuk membeli gong.Beliau mahu mengajak muzik tradisi kita itu kepada murud-muridnya di selatan Perancis.Bahkan beliau sempat memalu gong, bermain kulintangan, yang hanya dalam waktu tidak sampai beberapa minit, beliau dapat memainkan dengan baik.
Luar biasa sekali. Menurutnya beliau mahu melengkapkan set alat muziknya sebab itu, dia sanggup datang ke Kota Kinabalu semata-mata untuk membeli gong dari Haji Bagu, seorang peniaga barangan antik yang terkenal di ibu negeri.
Saya fikir, hasrat dan kemahuan yang ditunjukkan oleh seniman dari Perancis ini, yang sanggup datang beribu batu jauhnya untuk mendapatkan muzik perlu diapresiasi.
Mulanya beliau melihat isteri Haji Bagu menitik kulintangan dan Haji Bagu memalu gongnya. Kerana bakat alam yang ada padanya, dalam waktu sekejap beliau dapat memalu gong itu dengan baik.
"Saya akan buat notasi alat muzik ini ," katanya supaya muzik gong dan kulintangan ini dapat disebarkan di sekolah-sekolah muzik di Eropah.