Friday, April 17, 2009

nda' tahu, nda' ingat, nda' ada

Seronok juga bersembang-sembang dengan rakan-rakan politik di lobi Hyatt. Menyelami perasaan, isi hati dan pemikiran mereka secara santai. Matlamat dan perjuangan mereka, apa sebenarnya yang mereka perjuangkan dan sebagainya. Sebenarnya kalau bukan tujuan untuk mencari berita, saya jarang duduk bersama mereka.Tapi kali ini, secara kebetulan berjumpa, kami bersembang banyak perkara.Saya berharap supaya isu PPSMI ditangani dengan sebaiknya supaya jangan mengancam kelangsungan bahasa Melayu.Supaya pelajar luar bandar tidak dimangsakan.Sebaliknya cara pembelajaran bahasa Inggeris yang diperkuatkan jika mahu pelajar menguasai bahasa Inggeris. Sehinggalah kepada isu politik wang dalam pemilihan parti baru-baru ini.
Seorang rakan sambil ketawa-ketawa memberitahu kisah bagaimana seorang rakannya bila ditanya mengenai politik wang, hanya menjawab `nda tahu, nda ingat, nda ada'. Itulah jalan selamat tidak dibabitkan dalam politik wang, katanya.
nda' dalam bahasa melayu Sabah bermaksud tidak. nda' tahu maksudnya tidak tahu, nda' ingat maksudnya tidak ingat, nda' ada maksudnya tidak ada.

Jadi saya tidak ingat bahan percakapan yang lain kerana saya tidak tahu apa cerita sebenarnya.Sebab kata mereka tidak ada yang tidak menggunakan wang dalam pemilihan parti baru-baru ini. Tidak ada maksudnya tidak adalah.Tidak ada tetapi ada yang didapati ada menggunakan wang tetapi tidak ada yang melihatnya tetapi ada yang memberinya dan ada yang menerimanya dan jawapannya tetap tidak ada.

No comments: