Ahad, 26 April 2009

yang layak dibantu perlu dibantu

Tags

Ada beberapa peristiwa, yang saya lihat dengan mata kepala saya sendiri bagaimana seseorang yang kurang daya upayanya, tidak mendapat belas ihsan pihak berkenaan hanya kerana dia mempunyai kemudahan siaran astro di rumahnya.Walaupun astro itu tadi dibekalkan oleh orang yang simpati kepadanya dan ingin melihatnya ceria dan bahagia seperti hidup orang lain juga. Saya tertarik dengan ulasan seorang bloggers, http://musramrakunman.blogspot.com/ mengenai perkara ini dalam blognya.

Katanya, saya petik; Menarik betul keputusan kementerian kebajikan yang terpampang di surat-surat khabar aliran perdana, dimana orang kurang upaya (OKU) atau daif tidak mendapat bantuan kementerian tersebut, disebabkan ada kemudahan siaran ASTRO di rumah.
Rupanya asas seseorang yang berada dalam kategori OKU dan daif menurut tafsiran kerajaan yang diwakili oleh kementerian kebajikan atau jabatan kebajikan adalah mereka-mereka yang hanya perlu makan dan minum untuk tidak cepat mati, Tidak lebih dari itu. Bantuan hanya sekadar menyambung nyawa sebelum ketentuan Tuhan tiba.

Saya fikir pihak perkara ini perlu disiasat dengan lebih mendalam supaya semua yang berhak menerima bantuan mendapat bantuan sewajarnya.