Selasa, 28 April 2009

Saya tidak pernah bermimpi jadi diplomat

Tags






















SAYA TIDAK PERNAH BERMIMPI JADI DIPLOMAT


"SAYA tidak pernah terbayang menjadi diplomat. Mimpi jadi diplomat pun tidak pernah," kata Bapak Rudhito Widagdo, Pemangku Konsul Jenderal Republik Indonesia (KJRI) di Kota Kinabalu.Anak Kampung Nyutran, Taman Siswa itu yang telah berkhidmat di Departemen Luar Negeri Republik Indonesia sejak 25 tahun lepas itu, merupakan salah seorang dari ratusan diplomat Indonesia yang berkhidmat dalam dunia diplomasi.
Dilahirkan pada tahun 1956 hasil dari perkahwinan pesara Pegawai Transmigrasi yang bersahaja, Rudhito merupakan anak ke enam dari sebelas bersaudara. Rudhito Widagdo, Minister Counsellor, mendirikan rumahtangga dengan seorang gadis Jogja, Dr Dewi WR Widagdo,MHA dan dikurniakan dua anak lelaki, iaitu Erlangga dan Baskara. Erlangga kini sedang melanjutkan pelajaran di Kuala Lumpur, sedangkan adiknya, Baskara kini bersekolah di SMA Labschool di Jakarta.
Diplomat yang suka membaca buku, novel dan komik, merupakan seorang yang aktif berolahraga dan menyanyi. "Menyanyi merupakan bahagian tak tertulis dalam dunia diplomasi, dan ini harus kita lestarikan untuk lebih mempererat hubungan silaturrahim.
"Dengan menyanyi, kita ingin dihormati dan dicintai," kata Pemangku Konsul Jenderal (Konjen) ini sambil menambah "mencintai dan dicintai adalah bahagian dari aliran air yang harus kita ikuti. Itulah hidup agar kita lebih inovatif," katanya.
Rudhito menghabiskan waktu mengecapi pelajaran di Jogja sehingga beliau lulus dari Fakultas Hukum Universiti Gadjah Mada Jogja dalam tahun 1982. Setelah lontang-lantung beberapa lama, di antaranya ke Madura dan Kalimantan, akhirnya beliau dilantik sebagai Pegawai Negeri Sipil.
Setelah diterima sebagai pegawai di Departmen Luar Negeri, lepasan Philippines Christian University Filipina itu terus meningkatkan kariernya. Rudhito menngikuti berbagai pendidikan struktural dan berjenjang serta pendidikan fungsional. Beliau telah mengikuti Sekolah Dinas Luar Negeri ISEKDILU) Angkatan X (1984), SPAMA Angkatan IV (1998), Caraka Madya Angkatan V (2000) dan Sesparlu Angkatan XXX (2004). Beliau juga rajin mengikuti berbagai penataran, seperti Penataran Tingkat Instansi Pusat Tipe A (1986), Penataran Kewaspadaan Nasional Angkatan VII (1993), Penataran P-4 Terpadu (1993) dan Penyegaran/Pembekalan Tingkat Yunior (1994).
Selama bertugas di dalam negeri, beliau lebih banyak menangani masalah kerjasama ekonomi dengan luar negeri. Beliau mempunyai pengalaman menangani masalah hubungan perdagangan internasional dengan negara-negara di Eropah (1985-1988), kerjasama teknik dengan negara-negara di Eropah (1992-1994), hubungan ekonomi antara negara-negara ASEAN (1998-2000), permasalahan keamanan diplomatik (2005-2006) dan masalah perjanjian internasional (2007).
Semenjak bertugas di Deplu, beliau juga mempunyai pengalaman dalam mengikuti berbagai event antarabangsa. Beliau pernah jadi Komisi Bersama (Joint Commision), Loan Negotations dengan Asian Development Bank (ADB), Sidang Kemuncak APEC, ASEAN, OPEC, Tsunami, Asia Afrika, Lake Tob Summit dan banyak lagi.
Beliau juga pernah menjadi Ketua Sekretariat Panitia Pendukung Sidang-Sidang APEC di Filipina dan Ketua Sekretariat Paviliun Indonesia pada Expo Pilipino. Sementara itu, sewaktu di Indonesia, beliau pernah dilantik sebagai Ketua Posko Deplu Penanggulangan Bencana Alam di Propinsi Sumut dan Nanggroe Aceh Darussalam (NAD), Ketua Satgas Pengawasan Orang-Orang Asing di NAD dan Sumut (Intelligent Community, dan Gugus Tugas Deplu untuk Penanggulangan Krisis Pasca Gempa Bumi di Yogyakarta dan Jawa Tengah.
Sementara itu, selama mengharungi belantara diplomasi, yang dirasakannya semakin canggih seseuai dengan kemajuan zaman, beliu mempunyai pengalaman dalam penugasan di luar negeri yang dirasakan cukup beragam. Dan `tampaknya', beliau itu spesialis Adia Pasifik. Penugasan pertama beliau di Sydney Australia, kemudian di Manila Filipina, Ketiga di Osaka Jepun dimana di ketiga-tiga tempat itu beliau lebih banyak menangani permasalahan hubungan ekonomi kedua negara.
"Bagaimana lebih meningkatkan hubungan ekonomi kedua negara, adalah tugas kami di Perwakilan Republik Indonesia. Sama da dalam hubungan atau kerjasama perdagangan, menarik pelabur asing, kerjasama teknik, pelancongan bahkan dalam hal rundingan pinjam wang," katanya.
Selepas itu, beliau ditugaskan di Tawau, Sabah. Beliau sempat berkhidmat selama 4 bulan sebelum akhirnya dilantik menjadi Pemangku Konsul Jenderal Republik Indonesia di Kota Kinabalu hingga kini.
"Tawau merupakan tempat yang pent8ing dimana sekitar 500 orang Indonesia keluar masuk Nunukan-Tawau setiap hari. Dengan demikian persoalan `manusia' yang dihadapi cukup kompleks. Dan itu perlu penanganan serius dan komitmen tinggi," katanya.
Beliau mengajak para stafnya untuk selalu merapatkan barisan dan bekerja keras berdasarkan 3 tertib (tertib administrasi, tertib lingkungan dan tertib waktu) serta 1 aman dari pelbagai pelbagai permasalahan politik, ekonomi, sosial dan budaya, serta pertahanan dan keamanan.
Tugas besar memang menanti beliau sebagai Acting Konsul Jenderal RI di Kota Kinabalu. Dengan berbagai pengalaman dalam berdiplomasi, beliau diminta untuk menangani permasalahan Tenaga Kerja Indonesia (TKI) dan upaya untuk lebih meningkatkan hubungan ekonomi/perdagangan antara Sabah dan Indonesia.
Beliau bertekad untuk mengelola kehadiran TKI di Sabah dengan baik sesuai dengan peraturan yang ditetapkan. Ini belum lagi mengenai kehadiran 24,199 anak-anak TKI yang memerlukan akses pendidikan dan kesihatan.
"Memang berat, tapi dengan mengucap bismillah, saya akan lakukan tugas ini dengan sebaik dan sebenar mungkin.Insya Allah," katanya merendah diri.
Ketika ini, terdapat sekitar 500 ribu pekerja Indonesia yang mencari nafklah di Sabah termasuk 217 ribu TKI ilegal yang ikut terdaftar pada Program pemutihan Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI). Memang KJRI-KK sedang sibuk dengan usaha kedua negara untuk memberikan dokumen kepada Tenaga Kerja Indonesia, dan pihak KJRI-KK melalukan interview kepada para TKI tanpa dokumen itu, untuk memastikan apakah mereka benar-benar Warga Negara Indonesia.
Selain itu, pihak KJRI-KK meminta kepada para majikan agar menyertakan resit pembayaran levy (izin kerja) resit insurans keselamatan pekerja, dan kontrak kerja yang telah di stamp-duty. Penyertaan ketiga persyaratan itu penting diajukan agar para TKI sentiasa mempunyai perlindungan undang-undang secara menyeluruh.
"Ini merupakan usaha untuk menaikkan bargaining position kita.Dari pengalaman pemutihan yang lalu-lau, persyaratan itu tidak pernah ada, sehingga membuat kedudukan TKI menjadi lemah dan mudah dinistakan," katanya.
Menurut catatan KJRI-KK, terdapat 24,199 anak-anak Tenaga Kerja Indonesia yang tinggal di Sabah. Sebahagian besar dari mereka tidak diakui keberadaannya oleh Kerajaan sehingga mereka hidup tanpa akses pendidikan mahupun kesihatan.
Sebagai upaya membedrikan kesempatan dalam raangka ikut mencerdaskan anak bangsa, Pemerintah Indonesia telah mendirikan "Sekolah Indonesia di Kota Kinabalu (SIK) dimana ketika ini ia menampung sebanyak 274 pelajar anak-anak warga Indonesia dan tenaga kerja Indonesia dengan tenaga pengajar seramai 7 orang guru.
Selain SIKK, di Wilayah Sabah juga terdapat kelompok belajar baik yang dikelola oleh sebuah badan NGO "HUMANA" mahupun berbagai yayasan dan perkebunan kelapa sawit, yang menampung sekitar 8,000 anak TKI.
"Upaya Pemerintah Indonesia ini perlu diapresiasi, sebagai komitmen daripada pengejawantahan UUD 45," kata beliau setelah melihat betapa berminatnya anak-anak itu bersekolah di SIKK", katanya.
Rudhito juga gembira kerana baru-baru ini KJRI telah berjaya menjalankan proses pengundian untuk pilihanraya umum Indonesia dimana terdapat 55,490 pemilih berdaftar sebagai pengundi pos, kebanyakannya bekerja dalam sektor perladangan dan perkilangan manakala seramai 11,970 pemilih berdaftar telah membuang undi di KJRI Kota Kinabalu dan Tawau.
Beliau berpuas hati dengan perjalanan proses pilihanraya itu walaupun jumlah peratusan keluar mengundi hanya mencapai 55 peratus, kerana terdapat kemungkinan warga Indonesia telah pulang ke tanah air, berpindah alamat atau majikan selain hari pengundian yang diadakan sewaktu hari kerja.
Rudhito juga berkata beliau amat suka bertugas di Sabah dan mendapati rakyatnya peramah. Kerjasama yang diberikan oleh Kerajaan Negeri, Kerajaan Persekutuan khususnya agensi-agensi berkaitan amat menggalakkan.
Selain itu, hubungan antara KJRI Kota Kinabalu dengan pihak Kerajaan dalam meningkatkan kerjasama dua hala di antara kedua negara berjalan dengan amat baik sekali.
"Saya mengucapkan setinggi penghargaan dan terima kasih atas kerjasama yang diberikan dan berharap ia dapat ditingkatkan dari semasa kesemasa demi kepentingan kedua-dua negara," kata Rudhito yang juga ketua perwakilan Indonesia di negeri ini.


1.BERPENGALAMAN Gambar Rudhito dibelakang Menteri Luar Ali Attas dalam Dewan Perwakilan di Jakarta
2.SEHATI SEJIWA...Bapak Rudhito bersama isterinya, Dr Dewi
3.SANTAI....Rudhito ketika berada dalam pejabatnya di KJRI Kota Kinabalu
4.BERSAMA KETUA MENTERI...Rudhito dan isteri bersama Ketua Menteri Datuk Seri Musa Haji Aman dan Datin Seri Hajah Faridah Tussin
5.GAMBAR SEWAKTU DULU...Rudhito bersama isterinya Dr Dewi WR Widagdo
6.BERSAMA TYT....Bapak Rudhito bersama Tuan Yang Terutama Yang Di Pertua Negeri Sabah, Tun Datuk Seri Panglima Haji Ahmad Shah Abdullah (dua dari kanan) , Mantan Tuan Yang Terutama Yang Di Pertua Negeri Sabah, Tun Datuk Seri Panglima Haji Sakaran Dandai, dan Toh Puan Datuk Seri Panglima Hajah Rukayah Datuk Panglima Abdullah.