Friday, April 24, 2009

Seliu-liu Mohd.Azrone

Seorang lagi rakan bloggers, Mohd.Azrone Sarabatin, yang juga wartawan di Berita Harian di Sabah, mulai aktif menulis dalam blognya http://seliu-liu.blogspot.com. Azrone merupakan seorang wartawan yang banyak mencatat prestasi yang membanggakan dan pernah beberapa kali memenangi Anugerah Kewartawanan Shell. Tulisan-tulisannya tajam berdasarkan fakta-fakta yang ada padanya.Pandangannya lahir dari keinginannya melihat masyarakatnya-Masyarakat Kota Belud-untuk maju dan tidak menjadi masyarakat yang marginal di negeri ini.
Azrone, anak muda dari Kota Belud ini juga pernah menang Hadiah Sastera Sabah melalui cerpennya Nembiluk.
Puisi-puisi yang dihasilkannya juga puitis manakala rencana-rencana budaya yang dihasilkannya begitu informatif. Nama blognya, seliu-liu yang mempunyai makna yang bererti dalam budaya Bajau.Seliu-liu yang makna harfiahnya bergotong-royong adalah satu nilai yang amat diperlukan dalam membangun sesebuah masyarakat, nilai yang kini makin luntur seiring dengan rempuhan globalisasi yang turut mengancam nilai-nilai budaya dalam masyarakat kita.
Kehadiran seliu-liu saya kira, mampu menambahkan lagi wacana pemikiran kita sekiranya kita dapat membacanya dengan saksama dan menggunakan matahati kita.

No comments: