Rabu, 8 April 2009

Tanam tiga pokok di kawasan rumah

Tags





Tanam sekurang-kurangnya tiga batang pokok sekitar rumah kita. Kita akan dapat membantu mengurangkan penggunaan tenaga hampir 50 peratus.
Itulah yang dinyatakan Naib Canselor Universiti Malaysia Sabah (UMS),Prof.Datuk Dr.Kamaruzzaman Haji Ampon dalam ucapannya sempena Sambutan Hari Perhutanan Sedunia, di SITF UMS, kelmarin.
Kepentingan hutan dalam kehidupan kita kini amat mendesak terutamanya ketika ketika berhadapan dengan isu pemanasan global dan perubahan cuaca dunia.
"Semua pihak harus memainkan peranan menangani isu pemanasan global dan perubahan cuaca di dunia," katanya dalam teks ucapan yang dibacakan oleh Dekan Sekolah Perhutanan dan Tropika Antarabangsa, Prof.Madya Dr.Mahmud Sudin.
Katanya,sambutan hari perhutanan sedunia yang disambut sejak 1971 amat penting dalam usaha meningkatkan kesedaran masyarakat terhadap kepentingan penjagaan hutan.
Kehidupan kita memang tidak terlepas daripada hutan. Rebung, lemiding, tongkat ali, gaharu, semuanya berasal dari hutan.Malah getah juga asalnya dari hutan di Amazon. Juga kelapa sawit, asalnya dari hutan.Sebenarnya terlalu banyak, jika disebutkan, pergantungan kita terhadap sumber hutan.
"Hutan di negara ini mampu mengekalkan tahap penyerapan karbon dioksida antara terbaik di dunia sekiranya segala langkah penjagaan dan pemuliharaan hutan dilaksanakan secara berterusan," kata Pensyarah Sekolah Perhutanan Tropika Antarabangsa Universiti Malaysia Sabah (UMS), Prof. Dr. Aminuddin Mohamad.
"Pokok di negara ini masih cukup untuk menyerap karbon dioksida dengan kira-kira 80 peratus tahap penyerapan, dimana 58 peratus melibatkan hutan semulajadi dan selebihnya melalui penanaman semula seperti kelapa sawit dan getah.
"Jika pelbagai usaha bagi memelihara hutan dijalankan secara berterusan seperti polisi tidak menebang habis semua pokok dan penanaman semula, ia (tahap penyerapan karbon dioksida) pasti mampu dikekalkan," katanya.
Saya masih awam bila bercerita mengenai hutan.Tapi saya sudah terjanji dengan Dr.Mahmud untuk sesekali datang ke UMS. Saya mengenai pakar patologi hutan ini, ketika beliau masih lagi bertugas di Jabatan Hutan kira-kira 12 tahun yang lalu. Saya kenal beliau sebagai seorang pakar motivasi.
Dalam gambar ini Prof.Madya Dr.Mahmud Sudin bersama Prof.Madya Dr.John Tay Ah Min melancarkan sambutan Hari Perhutanan Sedunia Peringkat UMS seterusnya menanam pokok sebagai memperingati sambutan itu.
Tanam tiga pokok, lagi baik kalau lebih, di kawasan rumah, anda akan membantu mengurangkan penggunaan tenaga lebih 50 peratus.
Foto oleh Aniq Azraai-The Borneo Post