Rabu, 20 Mei 2009

Catatan Ayer Keroh 4- Di Fiesta Sukan

Tags

Kecuali kasut, hari ini saya memakai track suit sukan selengkapnya. Saya berasa sebagai ahli sukan walaupun sebenarnya sepanjang hidup saya tidak pernah ikut berlari. Di sekolah, penglibatan saya dalam sukan ialah menjadi Setiausaha Rumah Sukan dan saya ingat orang yang mencadang saya ialah Saudara Aktiar. Saya ingat dalam pertandingan untuk jawatan itu, saya menang dengan majoriti yang selesa. Maka mulailah saya menulis kata-kata semangat untuk rumah sukan itu dan melekatkan nya setiap hari di papan kenyataan sekolah. Waktu itu saya hanya diamanahkan sebagai setiausaha rumah sukan. Saya pernah bermain hoki tetapi selepas bola terkena lutut, rasa sakit itu menyebabkan saya tidak lagi turun ke padang. Jadilah saya pengulas sukan, baik bolasepak, badminton, hoki dan sebagainya, hanya kerana saya banyak membaca mengenai sejarah sukan. Tetapi saya bukan ahli sukan.

Ketika pagi ini, seawal jam 7.00 pagi saya berada di Fiesta Sukan dan Rekreasi dengan pakaian sukan yang lengkap, sebenarnya saya hanya ingin membuat liputan. Kalau ada peserta Sabah yang menang, saya kira akan bergegas untuk menghantar berita ke KK.

Hari itu 16 Mei. Sebaik tiba di MITC saya sempat bersarapan bersama Saudara Mustapha, di Hotel Ancasa. Sempat juga bersembang dengan rakan-rakan pimpinan belia.

Selepas itu, kami ke majlis pelepasan larian belia oleh Datuk Seri Ali Rustam. Beliau sudah tiba sejak awal-awal pagi lagi untuk bersenam. Turut hadir juga ialah Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Datuk Razali Ibrahim.
Tidak berapa lama kemudian, Datuk Ali Rustam diperkenalkan dengan peserta kontinjen dari seluruh negara. Sabah menghantar kontinjen yang teramai iaitu 122 orang menyeberangi Laut Cina Selatan. Kalau negeri lain di Semenanjung menghantar kontinjen yang lebih ramai, itu tidak menghairankan kerana mereka boleh menaiki bas untuk ke Melaka.

Bersama saudara Mustapha, sempat juga kami melihat pameran sempena Hari Belia. Acara sebelah petang selepas makan di Tasik Ayer Keroh, ialah menyaksikan peserta-peserta kontinjen bertarung di gelanggang masing-masing. Kami ke gelanggang bola jaring, pasukan sabah bermain walaupun kurang bernasib baik bertemu lawan yang lebih hebat, beralih gelanggang sepak takraw, Sabah belum bermain ketika itu, digelanggang Badminton di Batu Berendam, Sabah bertemu lawan yang berada di tahap yang lebih tinggi dan Gelanggang Bolatampar di Gajah Berang.. Sempat juga merakamkan gambar di sekolah Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, SMK Notre Dame tempat berlangsungnya acara itu.

Setekah tamat permainan, kami meraikan LO (local officer) -seorang namanya Zai, seorang lagi tak ingat, minum petang di MITC. Dalam fiesta sukan itu, sabah menduduki tempat ketiga acara senam robik dan tempat ketiga acara paint ball. Ada peserta kontinjen yang berkata sepatutnya, sabah boleh banyak acara jika menghantar pemain yang baik, tetapi tujuan utama fiesta itu sebenarnya untuk penyertaan, mendedahkan belia dan membina rangkaian di kalangan pemimpin belia di negeri ini dengan belia di negeri-negeri lain.