Isnin, 20 Julai 2009

Hentikan Penindasan, hentikan kekejaman

Tags


Jumaat lalu, umat Islam di sekitar ibu negeri telah mengadakan perhimpunan secara aman selepas Jumaat di Masjid Bandar Kota Kinabalu bagi membantah penindasan yang berlaku terhadap etnik Islam di Wilayah Xinjiang.
Ketika itu, pergaduhan etnik antara Kumpulan Han dan Uighur telah memakan 180 korban manakala 1,000 yang lain turut tercedera.
"Kami juga ingin menegur Kerajaan China dan sangat tidak bersetuju dengan tindakan keras yang diambil sehingga berlaku tragedi pembunuhan terhadap etnik Islam di Wilayah Xinjiang," kata Ketua Pemuda PAS Sabah Lahirul Latigu dalam satu kenyataan yang ditandatangani bersama Yang Dipertua PAS Putatan, Abdul Hamid Abu Bakar yang diadakan kepada media.Menurutnya, Media melaporkan Xinjiang ialah tempat bagi kaum Uighur yang mendakwa mereka didiskriminasi oleh kaum majoriti Han.
Katanya menurut laporan media, pihak polis China telah menangkap lebih 1,434 kaum Uighur kerana mengadakan perhimpunan besar-besaran.
"Kami ingin mempersoalkan mengapakah ramai kaum Uighur yang beragama Islam ditangkap sedang tiada alasan yang munasabah," katanya.
Menurutnya, pihak polis di negara itu juga bertindak ganas dengan memukul menggunakan belantan dan gas pemedih mata bagi menyuraikan perhimpunan tersebut.
Rusuhan dan pergaduhan etnik di kawasan pendudukan muslim dikhuatiri akan menyebabkan sentimen kebencian terhadap umat Islam dan mengakibatkan krisis kemanusiaan yang berpanjangan, katanya.
"Kami menegaskan bahawa hak asasi penduduk Islam Uighur di Wilayah Astronomi Xinjiang mestilah dijamin dan dilindungi semua pihak," katanya.
Justeru itu, kami mengharapkan Kerajaan China segera mengatasi dan menghentikan persengketaan yang berlaku dan menyeru semua pihak mencari jalan untuk menyelesaikannya.
Turut hadir dalam majlis itu ialah Ketua Angkatan Muda (AMK) Keadilan Sabah, Abd.Razak Haji Jamil, dan masyarakat Islam yang menunaikan solat Jumaat itu.
Mereka juga turut melaungkan takbir dan `hentikan penindasan' selainkan sepanduk bertulis `Selamatkan Umat Islam Uighur'," hentikan kekejaman dan `stop violence' sebagainya terhadap etnik Islam di Xinjiang.