Thursday, July 16, 2009

Melahirkan jurnalisme masyarakat yang jujur

Kelahiran ramai blogger khususnya di Kota Belud amatlah memberangsangkan. Saya tertarik membaca tulisan dan perdebatan mereka yang kadang-kadang sengit mengenai sesuatu perkara yang dekat dengan dunia mereka dan sekitarnya. Saya fikir para blogger ini mampu memberi sumbangan yang bermakna dalam proses pembinaan sebuah negara bangsa, atau kalau tidakpun dapat memberi sumbangan ke arah menjayakan konsep 1Malaysia yang penuh dengan segala cita-cita muluk, juga penuh dengan hirukpikuk perbahasan mengenainya.

Seorang rakan blogger yang bernama pak Iman Brotoseno, mempunyai pendapat yang menarik mengenai integriti seorang blogger. Katanya, "bagi saya integriti seorang blogger dinilai bagaimana ia bisa menyuarakan sebuah penilaian kepada pembacanya.Ia bisa jujur terhadap nilai-nilai yang dilihatnya.Blogger menulis kerana hati nuraninya.
Seorang teman, kata Iman Brotoseno lagi, mengatakan kepadanya, bahawa ketika saat ini media jurnalisme mainstream kadang bisa ambivalen, dan sering berpihak kepada pemilik modal dan patron-patron politiknya, justru blogger harus menjadi tumpuan jurnalisme masyarakat yang jujur."

1 comment:

azrone said...

Blogger Kota Belud ada keserasian biar acapkali dilanda konflik