Selasa, 14 Julai 2009

Membeli petrol dalam botol

Tags



Kereta kancil itu hampir kehabisan minyak. Mulanya kami bercadang untuk ke stesen minyak di pekan Kota Belud tetapi waktu sudah semakin suntuk. Rombongan sudah menunggu di jeti perikanan Kuala Abai. Mahu tidak mahu kami terpaksa juga meneruskan perjalanan.
"Jangan risau," kata Mabul, "kita singgah di gerai, beli petrol dalam botol". Inilah pertama kali saya melihat petrol di jual dalam bentuk botol, RM2.00 sebotol. Kami singgah di Kulambai kerana kedai di kampung tamau masih belum buka kerana masih terlalu pagi.
Tak usah risau kalau kehabisan minyak. Banyak kampung yang menjual petrol sebegini, katanya.
Ketika hal itu saya utarakan kepada rakan-rakan di FB, mereka memberitahu bahawa minyak petrol dalam botol mineral juga dijual di Balung, di Kinabatangan, di Beluran dan sebagainya. Ini bukan hal yang luar biasa di kawasan luar bandar. Bagi saya ini hal biasa yang luar biasa.
Kelihatan dalam gambar, Mabul bersama petrol dalam botol

3 comments

Here in Bonggaya Forest the same thing happens but the price is RM3.50 per bottle. Lucky we have some people who risks their life for a little profit.

kalau mau beli minyak petrol dengan saya, dengan botol-botolnya saya bagi free. Sila beli petrol meneral di kedai kami.