Jumaat, 31 Julai 2009

sabli dan puisi kalangsamanya

Tags

Sudah lama Saudara Sabli Nasi tidak datang.Rupanya beliau kehilangan nombor telefon saya.saya ingatkan beliau kehabisan kalang, iaitu puisi dalam bajausama. Setiap kali beliau datang, biasanya untuk menghantar berita untuk disiarkan, maka saya selalu meminta beliau untuk memberi kalang sama, sebagai pembuka mulut.
Apa kalang hari ini? tanya saya.
Beliau tersenyum dan seperti biasa dengan rasa rendah diri menyatakan beliau tidak pandai berkalang.
"Buat lah kalang sebelum kita buka cerita," saya memujuknya.
"Anak kuda jelali, mandi ta limbang bue', belabad kembang tuli' sakit na makapuli", "katanya. Anak kuda, biasanya merupakan perlambangan seorang yang jaguh. Patut juga anak-anak kita diajar untuk budaya tradisinya.

"Andu sumping tegelum, sumping taukan bilu, minsan laat lai lum, kekalpan asi lindo" hanya perkataan Lindo itulah yang saya dapat tangkap maksudnya, yang mungkin bererti rindu.
Percakapan kami berkisar mengenai bagaimana orang Bajau mengukur.kalau dari atas ke bawah kita panggil Gayad, kalau mengukur mendatar kita panggil tawang dalam bahasa Iranun, mengukur datar itu dipanggil lendu dan mengukur dari atas ke bawah itu.
Timbul pula perkataan anit, dalam bahasa bajausama iaitu istilah bagi mengupas kulit kayu menggunakan tangan. Bagi penutur Iranun, anit itu sama dengan lunit.
Memang menarik bercakap mengenai kalangsama dan bahasa ini.

Mabul pula kebetulan ada waktu itu. menyampuk dengan berkalang `resu mekelum ndo, pait mamis tereso, resu mekelum anak, teresu pait menak.

2 comments

salam sdr abdnadin

saya menjemput sdr utk memberi ulasan pelapis usahawan iranun di blog saya.

thanks..

Terima kasih saudara Datu pitung. saya baru saja meninggalkan catatan dalam blog saudara.Terima kasih atas pelawaan saudara.