Ahad, 26 Julai 2009

Yasmin, selamat jalan

Tags

Saya ingat wajahnya yang terkejut.Di tengah kesukaran mendapatkan daging, kerana hari raya telah tiba, kita masih mampu tersenyum melihat sang ibu yang tercengang melihat anaknya pulang membawa lembu yang belum disembelih.
Itulah perkenalan awal saya dengan karya-karya Yasmin Ahmad. Sebelum itu, memang telah banyak karyanya yang bercerita mengenai perpaduan menerusi filem iklan Petronas.Tetapi saya fikir Yasmin lah yang dengan sedar mempromosi konsep 1 Malaysia. Pemahamannya terhadap sesuatu subjek memang sangat menarik. Saya terkesan kerana karyanya universal sifatnya. Sempat juga saya menonton filem Rabun, Sepet dan Gubra. Saya suka menonton filem-filemnya, dan walaupun dilingkari Kontroversi, Yasmin bercerita secara jujur mengenai masyarakatnya. Meskipun adakalanya tafsirannya terhadap masyarakat, yang kurang saya setujui tetapi Yasmin tetaplah seorang sutradara Filem yang saya memiliki kelas tersendiri.
Saya ikut bersedih. Yasmin hari ini telah pergi meninggalkan kita.Al Fatihah.

1 comments so far

karya beliau sungguh berlainan dpd yg lain, sayangnya beliau sangat cepat meninggalkan kita..