Thursday, August 27, 2009

Catatan mengenai Pak Oneng

Sekilas, tak ada istimewanya orang tua ini.Namanya PakOneng.Orangnya bersahaja dan suka merendah diri. Tapi bagi saya dia orang yang luar biasa. Apa keistimewaannya orang ini sehingga kami bisa bercerita hinga jam 2.00 pagi di Pesantren Pertanian Al-Falah di Kota Bogor sana awal tahun lalu.
Sampai sekarang saya masih ingat dia. Seorang tua yang memberitahu saya hubungan alam dengan kehidupan.Sambil menyitir ayat Quran, tokoh yang istimewa ini menceburkan diri dalam bidang bio teknologi. Antara usahanya ialah memproses kencing sapi menjadi baja untuk tanaman padi.Hasilnya padi boleh sampai 10 ke 12 tan per hektar.
Dulu Pak Oneng bekerja di Badan Penyelidikan Nuklear di Indonesia.

Apa hubungan muzik dengan kesuburan tanaman pertanian? Pak Oneng menjelaskan mengenai hubungan angklong dengan kesuburan tanaman padi. Tanaman yang diperdengarkan muzik seringkali lebih subur berbanding yang tidak dijaga. Apakah tanaman juga suka mendengar muzik. Banyak yang menarik yang diperjelaskan oleh pak Oneng ini. Jika berkesempatan, saya ingin bertemu semula dengan orang yang menghadapi kehidupan dengan bersahaja ini.

No comments: