Isnin, 14 Disember 2009

Kami sudah lama kehilangan `Pamangun'

Tags


Kami sudah lama kehilangan sesuatu selama ini, kata Haji Omar Majun,70 dari Tandek. "Apa yang hilang YB?" saya memanggilnya YB walaupun beliau menjadi ADUN Tandek sejak tahun 1971 hingga 1976.
"Kami hilang `Pamangun", katanya.
"Apa maknanya `Pamangun?"
Pamangun, katanya, ialah sejenis air yang boleh menyembuhkan segalanya jenis penyakit.
Saya menemui beliau selepas majlis pelancaran Pertubuhan Kimaragang Malaysia (Kimaragang) di Kampung Mosolog, Tandek, Ahad 13 Dis 2009 yang lepas.
Beliau mengalu-alukan penubuhan pertubuhan itu, yang diumpamakannya sebagai bayi yang baru lahir.
"Oleh sebab itu, kita mahu ia hidup membesar menjadi orang yang berguna," katanya.
Berguna dan bermanfaat lepada bangsa Kimaragang, disamping itu boleh menghasilkan pembaikan diri dalam segala segi.
Untuk kebaikan masyarakat Kimaragang, kehadiran pertubuhan ini perlu disokong, katanya kepada saya.
"Kita mengharapkan mereka boleh pergi lebih jauh lagi kerana kini Kimaragang bukan sekadar di Tandek hingga Pitas saja, malah sudah ada bangsa kimaragang di seluruh malaysia.
Kimaragang ada di Perlis, di kedah, di kelantan, Phanag dan sebagainya.Kami ada menantu dari pelbagai daerah di negara ini. Oleh itu wajarnya Kimaragang dapat mengantarabangsakan Kimaragang ke seluruh dunia.
Saya ingin menemubualnya lebih lama, bertanya mengenai sejarah perjuangannya tetapi percakapan kami terhenti ketika juruacara mempersilakan kumpulan tarian mempersembahkan tarian Pinakang.

1 comments so far

Terima kasih kerana sudi datang ke kampung saya