Rabu, 2 Disember 2009

Mengenai rakan kami,Haji Ahmad Abdul

Tags

"Saya tidak pernah menduduki bangku sekolah menengah walaupun sehari," kata Tuan Haji Ahmad Abdul, mantan Presiden Persatuan Bangsa Sungai Sabah (SABAS). Kalau tak silap, Selepas tamat sekolah rendah, Haji Ahmad terus menjadi guru. Selepas itu beliau menduduki LCE, SPM dan STPM sebagai calon persendirian. Beliau kemudian melanjutkan pelajaran ke Amerika dan menuntut di Southern Illinois University Carbondale hingga ke peringkat sarjana. Sekembalinya ke tanahair , beliau menjadi pensyarah di Maktab Perguruan Sandakan.

Saya mengenalinya ketika kami sama sama menyertai bengkel pengumpulan kosakata bahasa sukuan pada tahun 1988. Sebagai seorang yang mahir hampir semua dialek dalam bahasa Sungai, Haji Ahmad mewakili sukubangsa Sungai makiang dan liwagu. Tetapi lebih mahir sungai Liwagu.

Beliau seorang yang mempunyai citarasa humor yang tinggi.Kalau bercerita dengannya, kita tak akan kering gusi dibuatnya.

Tetapi saya tertarik dengan beberapa syair dalam bahasa Suluk yang diungkapkannya. Namun beliau mengakui kurang mahir bahasa Suluk. Ketika kami berada di Kota Marudu, beberapa minggu yang lalu, ada syairnya yang menarik.

tolak pa jumaat
miapit pa sa saat
maputi' sadang lingkat
makalubu sahadat.

kota marudu lakau lakau
magsalibut in bakau
magsabal dayang na kau
bukun sulatan ikau

angka kami miari
kumita kami budi
bang merayau in agi
magbalik kami mari.

kota marudu maliku
taga kembang kayapu
isan naganap apu
isi wala' ibugtu.

sail ku ini sail kalangan
hukab hukaban in tabil lawangan
kari na kam si kambujangan
kumita kita simbagu duag gubangan

Sebagai seorang yang luas pergaulannya, Haji Ahmad banyak pula mengetahui warisan tradisi yang lain. Saya pun tak faham maksud syair ini, katanya sambil tersenyum, mungkin setengah bercanda. Kak Sitti Rahmah G Ibrahim yang menterjemahkan mengenai maksud kalangan itu.
Saya mengesan keindahan ungkapan dalam kalangan ini. Misalnya bila ternampak `maputi' sadang lingkat, makalubu sahadat., yang kira-kira maknanya biila melihat yang putih, yang cantik, yang menawan boleh merobohkan iman. Lebih kurang begitulah maknanya. Saya percaya akan ada rakan saya dari bangsa Suluk yang akan menterjemahkan syair atau sail (suluk) ini.

Tapi walaupun kita tertarik atau jatuh hati kepada seseorang, kalau bukan jodoh kita maka kita tidak akan mendapatkannya. Itulah sebabnya kalang ini memperingkatkan magsabal dayang na kau, bukun sulatan ikau. Bersabarlah, kau bukan yang tersurat untukku atau bukan jodohku.

Sebenarnya saya mencatat sail ku ini sail kalangan ini apabila mendengar haji Ahmad bersyair secara spontan bagi meredakan saraf yang tegang ketika asyik membincangkan menbenai kosakata bahsa sukuan. Saudara Abdul Nassir Said, pegawai bahasa DBP kadang ikut tersenyum mendengar celoteh Haji Ahmad.Kadang kami ketawa bersama dengan Saudara Mahali makiang dan Kak Sitti mengenai cerita-cerita lucu yang disampaikan Haji Ahmad ini, seorang penyelidik, seorang pakar bahasa dan seorang pemimpin yang disegani di kalangan suku bangsa Sungai, bahkan beliau merupakan mantan presiden persatuan itu.