Sunday, January 10, 2010

10 01 10,tarikh yang bererti buat kami

Jam 9.10 pagi,JY sudah menelefon memberitahu mereka sudah sampai di Likas Plaza.Cikgu Mohd Fuad juga ada.Saya melihat semula jam tangan saya dan menyemak sms saudara Laliman bagi memastikan saya tidak tersilap pandang.Ya, memang benar, jemputan untuk pertemuan itu jam 10.00 pagi.
Kira-kira setengah jam kemudian, saya sampai di Restoran Bismilah.Cikgu Fuad,JY, Hasyuda, Laliman dan Sdr Mashud sedang duduk minum sambil menunggu rakan-rakan lain.Beberapa diantaranya mengirim sms berhalangan.Selepas saudara Jikran Mahmut sampai, kami naik ke tingkat atas bagi memulakan perbincangan untuk menubuhkan Koperasi Penulis Sabah atau singkatannya Ko-Pen.
Hari ini memang hari yang bertuah untuk kami memulakan langkah bagi memberi sesuatu erti untuk membela nasib dan masa depan golongan penulis dan karyawan seni di negeri ini.
Saudara Laliman, mantan Pengarah Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Sarawak ini memang berpengalaman mengurus bidang seni dan industri seni.Begitu juga Saudara Jikran mantan pegawai Bank yang berpengalaman. Pendek kata, kehadiran rakan-rakan seperi Cikgu Fuad,pensyarah SPS UMS, Hasyuda Ketua Satu IPS dan JY, Setiausaha serta rakan lain mampu menggalas tanggungjawab untuk mengangkat imej penulis dan industri seni dan sastera di negeri ini ke satu tahap yang membanggakan.
Kebetulan sekali,Ikatan Penulis Sabah (IPS) menyambut ulang tahun yang ke-20 tahun ini, dan penubuhan Ko-Pen membawa erti yang mendalam buat penulis di negeri yang kita cintai ini.

No comments: