Jumaat, 15 Januari 2010

Khamis di Sri Kajura, Petagas

Tags


Beberapa hari sebelum majlis penutupan Kursus Penyediaan Makanan Bermasak itu, Haji Jumat Miasin telah menghubungi saya. Ada baiknya kamu datang untuk buat liputan, katanya kepada saya. Lebih-lebih lagi Pembantu Menteri, Datuk Hajah Jainab yang datang menyampaikan sijil kepada peserta.

Peserta kursus itu, datangnya dari seluruh Sabah. Saya sempat menemui beberapa orang diantaranya, yang meminati bidang penyediaan makanan.Mereka ingin jadi usahawan, atau paling tidak mendapatkan pekerjaan di bidang perhotelan, membuka restoran sendiri, katering dan sebagainya.

Saya kagum dengan semangat mereka yang berkobar-kobar itu.Bukan saja gadis-gadis manis, bahkan terdapat juga belia di kalangan lelaki yang mengikuti kursus penyediaan makanan itu.

Sewaktu jamuan makan itu, saya dipelawa duduk di meja VIP walaupun saya menolaknnya. YB Datuk Hajah Jainab mempersilakan saya duduk di meja yang sama, rupanya bukan kerana saya wartawan tapi kerana dia menganggap saya sasterawan!.

Saya berasa lucu kepada diri saya sendiri.Betul saya memang menulis sedikit puisi, esei dan cerpen tapi belumlah saya layak dipanggil sasterawan.Semuanya bermula ketika kami menjayakan majlis Pengucapan Puisi Ambang 2010 di Dewan Serbaguna Likas.

Saya tidak membaca puisi pada malam itu, tetapi kebetulan selepas membaca puisi dengan begitu baik, saudara Ketua Bahagian mengembalikan buku puisi yang dipinjamnya sehari sebelum itu, buku puisi karya Prof.dr Wan Mohd.Nor Wan Daud. Iya, barangkali orang menganggap saya yang pengarang puisi yang baru selesai dibaca itu, dan dianggaplah saya sasterawan hi hi.Saya mengaku saya aktivis, kerana saya Ketua Dua Ikatan Penulis Sabah (IPS) tetapi saya belum lagi sampai ke tahap sasterawan walaupun saya sebenarnya suka juga dipanggil penulis.

Dalam ucapannya, beliau berkata, Kementerian Pembangunan Sumber dan Kemajuan Teknologi Maklumat melalui JPSM yang diberi mandat membangunkan modal insan di negeri ini telah melatih lebih 1,200 belia, tidak termasuk peserta kursus jangka pendek, untuk mendapat pelbagai latihan kemahiran sepanjang tahun lalu.
Katanya, golongan sasaran JPSM adalah para belia yang tidak berpeluang melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi, agar mereka juga boleh duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan belia yang lain.
Bagaimanapun, usaha-usaha kerajaan hanya akan berjaya dengan syarat belia sendiri mempunyai sikap yang baik dan sentiasa berilitizam memajukan diri, katanya ketika merasmikan Majlis Penutupan dan Penyampaian Sijil Kursus Penyediaan Makanan Bermasak tajaan Jabatan Pembangunan Sumber Manusia (JPSM) dengan kerjasama Restoran Sri Kajura, di Petagas .Jainab berkata, kerajaan sedar bahawab aset yang paling berharga yang dimiliki sesebuah negara adalah modal insan yang berkemahiran tinggi, pelbagai atau `multi-skills' dan juga merweka yang mempunyai sikap yang positif.

"Modal insan negara ini perlu dibangunkan secara berterusan untuk memastikan visi menjadikan Malaysia negara maju menjelang 2020 akan dapat direalisasikan," katanya.
Katanya, kursus itu amat bermanfaat bagi melahirkan usahawan dalam bidang penyediaan makanan yang sangat penting dalam usaha memajukan Sabah sebagai sebuiah destinasi pelancongan yang menarik.
Kelahiran ramai usahawan ini juga akan membantu memperkenalkan lebih banyak makanan tradisi kita ke peringkat nasional dan antarabangsa, tambahnya.

Beliau berkata, belia-belia yang mengikuti kursus itu boleh menceburi kerjaya dalam bidang perhotelan, menjalankan perniagaan sendiri dan sebagainya.Jainab berharap pelatih-pelatih akan memanfaatkan sepenuhnya kemahiran bermasak yang diperolehi dan jika berpeluang mempertingkatkan dan mempelbagaikan kemahiran dalambidang masakan dan bidang berkaitan. "Saya percaya kemahiran memasak boleh membantu pelatih untuk berkecimpung dalam bidang perniagaan sama ada secara kecil-kecilan sehingga membuka restoran dan seterusnya membantu meningkatkan pendapatan keluarga.

Beliau juga mengucapkan tahniah dan syabas kepada semua pelatih atas kejayaan menamatkan Kursus penyediaan Makanan Bermasak. Selain itu, beliau mengucapkan tahniah kepada Pengarah JPSM, Billy Yumbod, Pengurus dan tenaga kerja Sri Kajura kerana berjaya menganjurkan kursus itu dengan baik sekali. Turut hadir dalam majlis itu ialah Timbalan Pengarah Bahagian Tajaan Latihan Kemahiran JPSM, Haji Maarof Haji Abd.Wahid, Pengurus Restoran Sri Kajura, Hajah Kamsiah Dasi dan suamim Haji Jumat Miasin, pelatih dan jemputan lain.