Sunday, January 10, 2010

Penari manuk-manuk limbukun


Anak-anak Kampung Bangka-bangka Likas mungkin kurang dikenali tetapi remaja inilah yang menari tarian manuk-manuk limbukun, tarian suku kaum Bajausama yang menarik.Saya mula mendengarnya daripada seorang kawan dari Kuala Penyu yang berkunjung ke Kota Belud tahun lalu dan menanyakan kepada saya, apakah saya tahu mengenai tarian manuk-manuk limbukun itu.
Saya tahu pantunnya tapi saya belum pernah melihat tariannya.
Selang beberapa waktu kemudian, bekas rakan sekolah,Rahmah Jamawi mengundang saya ke Taun Gusi kerana katanya terdapat satu program anti dadah yang akan diserikan dengan majlis perasmian tarian manuk manuk limbukun itu.
Saya tidak berpeluang ke Taun Gusi dan dengan itu tidak berpeluang melihatnya.
Kemudian saya menonton tarian manuk manuk Limbukun itu dipersembahkan di Dewan SESB ketika majlis pelancaran majlis wanita anti dadah kota kinabalu.Tarian yang sangat menarik dan menggabungkan unsur-unsur runsai sama dan gerak tari moden.
Itulah kali pertama saya melihatnya.Kali kedua di Dewan Serbaguna Likas pada 31 Dis lepas dan persembahan anak anak bangka-bangka pada 3 Januari dalam majlis pemimpin rakyat itu, saya rasa tarian manuk-manuk limbukun yang paling menarik saya pernah lihat.
Hidup matinya budaya terletak bukan saja di tangan gadis gadis remaja ini tetapi di tangan kita semua, pencinta budaya.

No comments: