Ahad, 28 Mac 2010

Catatan di Kampung Telaga 2

Tags

Anak-anak yang berkerumun itu barangkali teruja melihat helikopter itu tiba-tiba saja mendarat di Padang Kampung Telaga, sebuah kampung yang jauh terpencil di daerah Pitas.Saya pula merasa begitu teruja kerana buat pertama kalinya menginjakkan kaki ke tempat asal leluhur saya.
Saya sangat berterima kasih kepada Datuk Haji Abdul Rahim Bakri yang juga Ahli Parlimen Kudat yang mengajak saya membuat liputan program lawatannya di kanibongan dan Telaga. Walaupun sudah lama menyimpan niat ke kampung Telaga, tapi saya tidak pernah membayangkan akan sampai secepat itu.
Beberapa kali memang ada rancangan ke Telaga, tapi perancangan tinggal perancangan apabila kehidupan ini dihambat kesibukan kesibukan..

Petang itu hari cerah. Datuk Rahim yang juga Timbalan Menteri Pengangkutan diberi sambutan agak meriah, apatah lagi ramai orang di kampung itu merupakan kaum kerabatnya juga.
Salah satu keistimewaan Datuk Rahim ialah kerana kebersahajaannya. Rajin menyapa warga kampung, bertanya khabar mereka.

Beliau sempat bergambar dengan AJK Majlis Bersama Rakyat (MBR) Kampung Telaga sebelum berangkat pulang ke Kota Kinabalu.