Wednesday, May 26, 2010

Satu petang di Utusan Borneo KK

Barangkali Amir Anuar terkejut melihat suasana di pejabat Utusan Borneo yang penuh tawa, ceria, jenaka dan gurauan. Wartawan Utusan Borneo dari Tawau ini singgah buat pertama kalinya di pejabat Editorial Utusan Borneo, pada satu petang sebelum balik ke Tawau.
Ketika itu, kebanyakan kami memang agak sibuk juga bersaing dengan waktu. Selepas memburu berita, kami duduk di meja masing-masing mencari `angle' dan memikirkan intro. Sebahagian yang lain sedang sibuk mengedit, rekaletak dan sebagainya.
Tapi kami tetap menyempatkan diri untuk bergambar kenang-kenangan sempena kunjungan saudara Amir itu.
Kebetulan kami semua berada di pejabat ketika itu.Hanya beberapa orang tak sempat hadir. Editor Eksekutif kami, Lichong Angkui duduk sementara kami masing-masing berdiri dengan gaya tersendiri.
Jangan hairan kalau staff Utusan Borneo Kota Kinabalu kelihatan awet muda belaka kerana walaupun di tengah-tengah kesibukan malah ditengah-tengah `tension' pun, mereka masih boleh tersenyum.Tahniah.

sekadar maklumat tambahan...kiri sekali, Erra, pelatih UMS yang rasanya sudah sebati dan menjadi sebahagian keluarga kami di UB.
Florieta, sub editor yang minat budaya.Dibelakangnya Willie, yang menjadi orang kuat crime desk, kemudian berbaju Hijau, Alex- pereka grafik yang hebat dan memiliki banyak pengetahuan yang luas, kemudian Jelifah, yang kini sub editor yang menangani sastera dan budaya, mariayati yang berpengalaman,kemudian Amir, rakan kami dari Tawau itu, Hashim, Editor Sukan yang suka menulis hiburan, pariwisata, Rozaini yang kalau tak ada dia, sepi sedikit di pejabat, Sahar pemberita mahkamah yang sudah banyak menghafal enakmen dan akta, Siti Aisyah yang periang,rajin dan suka menyanyi. Mana Nik Jasni?, Rozzalin, Si Bokara Chai pun tak ada . Chief Reporter, John Tambanan yang mengambil gambar kami. O rupanya, ramai lagi yang tak ada. Sdr Samsul yang selalu dipanggil bos samsul mungkin di biliknya, Masnah mungkin sibuk barangkali, Bellu-editor ruangan Kadazandusun juga tak ada, Vitalis dan Desmond di tingkat 4... Inilah warga Utusan Borneo yang menggelarkan akhbar mereka Citra Generasi Prihatin.


No comments: