Ahad, 13 Jun 2010

Catatan ketika melintasi Kampung Tamau

Tags

Saya menyesali diri kerana terlelap dalam perjalanan pulang itu. Saya hanya terbangun selepas helikopter melintasi Kampung Tamau, Kota Belud, desa dimana saya bersekolah dan dibesarkan.
Saya mencari anak sungai tempat saya pernah memukat atau menjala ikan. Tetapi yang kelihatan hanya sungai Magutang yang mengalir ke laut melalui muara yang telah berubah tempatnya.
Iya, kebanyakan penduduk di kampung kami, bekerja sebagai petani kalau bukan nelayan. tetapi sekarang anak-anak kampung itu sudah sedemikian maju. Ramai yang jadi guru, pegawai kerajaan malah peguam. Belum ada yang jadi doktor, rasanya. Hanya seorang ahli farmasi yang menjadi kebanggaan kami. Beliau berjaya membuka beberpa kedai farmasi di Sabah, Farmasi Aslam. Pemiliknya merupakan orang kampung kami-Akriah namanya.
Sebenarnya banyak lagi yang menjadi sumber kebanggaan warga kampung kami.Mungkin tak sempat dicatatkan di sini.
Tetapi pemandangan sawah padi itu memang mengilhamkan.