Jumaat, 25 Jun 2010

Zulhisham, selamat bertugas di tempat baru

Tags


barangkali agak sukar juga bagi kami melepaskan seorang sahabat seperti Zulhisham. Setelah kira-kira empat tahun berkhidmat sebagai wartawan Utusan Malaysia di Sabah, beliau dipindahkan ke Johor Bahru mulai 1 Julai ini.
Sepanjang empat tahun berada di Sabah itu,beliau telah berbakti dengan penuh dedikasi sebagai wartawan, berbaur dengan masyarakat,membuat liputan pelbagai peristiwa,lawatan menteri atau mendengar keluhkesah orang bawahan, petani atau nelayan.
Kami berasa kehilangan.Beliau seorang yang mudah membantu,bersahaja dan suka menjaga hati kawankawan.
Kalau tidak silap saya, Hisham begitu kami memanggilnya, bertugas di negeri bawah bayu ini pada penghujung 2005.Sebagai seorang yang rendah hati, belaiu mempunyai mudah mendapat ramai kawan.
Saya tidak ingat berapa kali saya meminta bantuan daripadanya, tetapi saya ingat bahawa beliau tidak pernah lokek untuk berkongsi maklumat atau berita yang ada.
Kami tidak menyangka beliau akan dipindahkan, mujurlah Johor Bahru terletak hanya tiga jam dari kampung halamannya di Segamat.
Saya fikir beliau lebih mengenal alam sosio budaya dan politik Sabah berbanding negerinya sendiri.Tentu banyak sekali pengalaman pahit manis, lucu, suka duka sepanjang berada di negeri ini.
Tetapi antara pengalaman pertamanya di Sabah yang tidak dapat dilupakan apabila mendengar nama-nama yang aneh orang tempatan,Pernah satu ketika beliau hampir tergelak apabila mendengar nama Rumput bin Lalang. Banyak kisah menarik yang mungkin boleh dikongsikan.
Kepada Saudara Zulhisham, kenang-kenangkanlah pengalaman yang menyenangkan dan lupakan yang mendukacitakan.
Perpisahan memang menyakitkan.Tetapi setiap yang berawal pasti kan berakhir jua. Gambar gambar ini kami rakamkan ketika Zulhisham mengadakan kunjungan selamat tinggal pada petang 25 Jun di pejabat Utusan Borneo.