Selasa, 6 Julai 2010

Catatan ketika mendaki bukit Mat Salleh

Tags

banyak yang perlu dikerjakan, sementara saya merasa umur semakin berkurang dan singkat. Pagi ini kami mendaki bukit, yang mungkin tidak terlalu tinggi tetapi tetap membuat nafas terengah engah.

Bukit yang penuh sejarah, kerana ia menjadi kota pertahanan Paduka Mat Salleh ketika ia merancang penempatan koloni di Pulau Gaya.

Kubu Mat Salleh itu yang terletak di atas sebuah bukit di Kampung Inanam Laut, terletak benar-benar menghadap pulau. Jika kita berdiri di atas bukit itu, kita seperti terasa derap kaki mereka yang kini meninggalkan jejak sejarah yang panjang.

Di tempat itulah, Mat Salleh mengumpulkan orang-orang bajau dari Darau, hingga Mengkabong, orang Dusun dan suku-suku lain untuk merancang serangan ke Pulau Gaya.

Pulau Gaya, yang menjadi pusat pemerintahan British ketika itu kemudian terbakar. Tidak berapa lama kemudian setelah peristiwa serangan itu, beliau berundur ke Tambunan. Di Tambunan, beliau mendirikan kubu pertahanan di Tibabar.

Walau apapun, bukit Mat Salleh ini perlu dijadikan tapak bersejarah supaya generasi baru faham sejarah perjuangan bangsanya.