Tuesday, August 24, 2010

Bercerita tentang novel Andrea Hirata dan Kang Abik

Saya kagum dengan cara mereka menjual buku.

Selepas makan di Restoran Garuda Jakarta, di Jalan Sabang, para penjual buku keliling itu menghampiri kami sambil menyodorkan buku buku terbitan terkini.

Saya membeli dua buku, satu novel dwilogi Andrea Hirata, Padang Bulan dan Cinta Dalam Gelas dan novel terbaru Habiburrahman Eli-Shirazy bertajuk Bumi Cinta.

Dua novel Andrea itu dicetak dalam satu buku dengan teknik yang membuat kita merasa betapa majunya dunia perbukuan di Indonesia.

2. Andrea Hirata menulis dwilogi novel, Padang Bulan dan Cinta dalam Gelas. Sangat menarik. Novel Padang Bulan saya habiskan sewaktu dalam perjalanan antara Jakarta-Bandung dan Jogjakarta manakala novel Cinta Dalam Gelas, saya habiskan sewaktu balik dari Jawa. Buku-buku itu sangat mengesankan kerana penulisnya pintar mengadun cerita dengan latar budaya Melayu Belitung yang pekat, dengan segala rencahnya. Juga kepandaian pengarang menulis mengenai dunia catur yang membuat kita terbuai dengan ceritanya dari awal hingga akhir.

Novel Bumi Cinta karya Habiburrahman El Shirazy juga mengasyikkan. Ceritanya mengenai Muhammad Ayyas yang membuat penyelidikan di Moskva untuk peringkat sarjana. Di Moscow beliau menghadapi cubaan yang luar biasa, tinggal satu rumah dengan Yelena, pelacur kelas atasan dan Linor yang merupakan ejen Israel. Melalui watak-watak yang dibinanya, kita berasa seolah-olah pernah bertemu dengan Dr.Anastasia, Devid, Imam Sadulayev, Pak Joko dalam kehidupan kita.

Cerita novel ini memang menarik. Saya membacanya penuh minat sehingga habis apatahlagi ia diselingi dengan banyak dialog yang mencerahkan pemahaman kita. Habiburrahman, pengarang yang juga dai ini berupaya membangun jiwa kita melalui novel yang ditulisnya.

2 comments:

Pena Alam said...

abg nad...kasi pinjam pa'al buku padang bulan dan cinta dalam gelas... hhehe, blum lagi terjumpa buku2 ni kedai buku.

pa'al baru terhegeh2 menghabiskan tetralogi AH.

heheheh

abd naddin said...

bisa aja.no problem. tapi soalnya udah lama tidak ketemu. apa khabar? selamat menjalani ibadah ramadan dan selamat berpuasa