Sabtu, 14 Ogos 2010

Bersama Tan Sri Simon Sipaun

Tags

Saya memiliki beberapa kenangan bersama Tan Sri Simon Sipaun, mantan pesuruhjaya Suhakam dan Naib Pengerusi Suhakam Malaysia.
Banyak perkara yang saya pelajari daripada beliau.Komitmennya yang luar biasa terhadap hak asasi manusia, terhadap orang-orang kecil di pedalaman sana, terhadap siapa saja yang merasa tertindas, siapa saja yang merasa diperlakukan secara tidak manusiawi.
Bahkan kerana komitmennya yang tinggi itu, dan perhatiannya terhadap orang-orang bawah, saya kemudian tidak melepaskan peluang untuk membuat liputan mengenai aktiviti memperjuangkan hak hak asasi manusia melalui Suhakam.
Kini beliau telah bersara.Saya mengambil kesempatan untuk merakamkan gambar bersama beliau ketika Tan Sri Simon diraikan di pejabat Suhakam.
Selain Prof.Datuk Dr.Hamdan Adnan dan Jasmih Slamat (setiausaha Suhakam Sabah), Siva Subramaniam, Tan Sri Simon merupakan personaliti yang patut dicontohi perjuangannya yang tak habis habisnya membela orang-orang kecil dan dinafikan hak asasi mereka sebagai manusia.