Selasa, 21 September 2010

Kenang-kenangan ketika di Pontianak

Tags























Pontianak Post melaporkan bahawa tujuh pengebom ditangkap di Singkawang di halaman depan akhbar pagi itu. 17 Julai. Alasan pengeboman dikatakan kerana sakit hati berkaitan polemik perebutan patung naga. Sementara itu, masih di muka depan akhbar yang sama, Shireen Sungkar masih jadi dambaan Adly Fairuz.Hubungan asmara mereka sudah terkandas tetapi Fairuz mengaku masih cinta dengan bintang sinetron Cinta Fitri itu. Pontianak Post juga memetik laporan akhbar Sarawak mengenai tertangkapnya lapan warga Malaysia termasuk `Datuk dan isterinya' bagi membantu sindiket perdagangan bayi.
Laporan yang tidak kurang menariknya ialah langkah Hotel Sofyan, sebuah hotel syariah di Jakarta yang menolak pasangan yang bukan muhrim dan tidak berstatus suami isteri untuk menginap di hotel mereka. Berita yang tersiar dalam akhbar Pontianak Post, pertama dan terutama di Kalimantan Barat itu sempat membuat isteri saya terkejut. Tetapi kemudian menarik nafas lega kerana isteri saya selalu membawa sijil nikah kami jika ke luar negeri.
Ketika itu kami sedang menaiki oplet dalam perjalanan menyusuri Kota Pontianak, yang menjadi ibu kota Kalimantan Barat. Antara misi lawatan kami ke kota khatulhistiwa itu adalah untuk menjejaki susur galur keluarga seorang ulama bernama Muhd.Arif Syafie. Beliau dikatakan berasal dari kota Pontianak sebelum dilantik menjadi kadi di Kesultanan Bolongan, sebuah kerajaan yang terkenal di Kalimantan Timur sebelum hampir kesemua kerabat dan waris kesultanan dibunuh dan dibuang ke Laut Tarakan.
Generasi kelima dan keenam Muhd.Arif itu tersebar bukan saja di Pontianak di Kalimantan Barat, Tanjung Selor, Berau, Tarakan di Kalimantan Timur tetapi juga di Tawau, Sabah. Kisah yang telah berpuluh tahun terpendam itu , kami telusuri,semoga ia dapat memberikan sedikit informasi mengenai sejarah perkembangan Islam di Nusantara.
Bersama seorang kerabat, Pak Hasan Usman , kami berkunjung Gang Mempelam. Di sana kami dipertemukan dengan Ibu Hasanah dan Rosdiah dan lain-lain yang telah menyimpan rindu untuk bertemu keluarga sejak sekian lama. Ada yang masih menyimpan kad hari raya, dan foto-foto lama keluarga mereka yang berada di Tanjong Selor dan di Tawau.
Dari sana kami berkunjung pula ke rumah Haji Abdurrauf Abdullah, seorang budayawan dan pernah menjadi Kepala Dinas Pendidikan dan Kebudayaan di Sintang. Beliau juga merupakan keturunan Muhd.Arif daripada anaknya yang bernama Aminah. Aminah berkahwin dengan Mohd Ali bin Mahmuddin. Mereka melahirkan anak bernama Ahmad, Abdullah, dan Mohd.Amin. Antara anak-anak Abdullah pula ialah Zawawi, Siti Hamnah, Siti Dasimah (ketiga-tiganya meninggal), H.Abdurrauf, Wagimah (Meninggal) dan Rahimah manakala anak Ahmad bernama Usman. Usman pula merupakan ayah kepada Pak Hasan manakala Abdullah merupakan ayah kepada Haji Abdurrauf ini.
Kunjungan kami ke rumah Haji Abdurrauf itu memberikan pengalaman yang amat berharga buat kami. Dari sana, saya mengetahui sebab musabab mengapa ketika menikah dahulu saya diminta menggigit besi atau pisau
"Menggigit besi siken mempunyai arti dan makna suatu filsafah orang tua-tua.Keras besi lebih keras lagi semaangat dalam kehidupan berumah tangga agar sejahtera.Tajam pisau kerana diasah, demikian tamsil segala tingkah, tiadalah senang sebelum susah.Untuk mencapai kesenangan dan kebahagiaan harus berjuang dalam artian berusahalah dari bawah.Kebahagiaan dan kesenangan tidaklah datang dengan sendirinya," katanya.
Lantas, apa maknanya menginjak telur?
Menginjak telur adalah adab para leluhur,kata Haji Aburrauf Abdullah lagi. Ia mempunyai erti dan makna bagi seorang pria, bila memasuki berumah tangga, pecah telur bererti kini ia bukanlah remaja lagi. Selamat tinggal masa lalu, masa remaja.
Menginjak batu dan tanah adalah simbol lambang kehidupan dimana bumi dipijak, disitulah langit dijunjung.Sebagaimana syair dan lagu:Anak dagang di rantau orang, pandai-pandai membawa diri, biar merendah jangan meninggi, tutur kata santun budi bahasa, itulah pesan ayah bonda agar hidup selamat sentiasa.
Meniup api pelita (lilin) sebagaimana kita ketahui, api kecil sebagai kawan besar sebagai lawan yang sangat membahayakan. Diibaratkan, kalaulah kita dalam keadaan marah sebagaaimana meniup api itu padam, redalah semuanya. Insya Allah rumah tangga rukun dan damai.
Dari tempat Haji Abdurrauf itu, kami berkunjung ke Tugu Khatulhistiwa, antara mercu tanda kota Pontianak.Kota yang terletak benar-benar di atas garisan Khatulhistiwa iaitu 0'0 N, 109'20 E dengan suhu antara 22.9 hingga 31.0 memang memiliki daya tarik tersendiri.
Tugu Khatulihistiwa itu terletak di Siantan dan menjadikan kebanggaan warga kota itu. Jika berada di sana kita seolah meletakkan sebelah kaki di hemisfera utara dan sebelah kaki lagi di hemisfera selatan. Selepas itu, kami berkunjung pula keIstana Kadariah Kesultanan Pontianak di Kampung Dalam.Istana itu sangat sinonim dengan Pontianak, memang terkenal sebagai sebuah kota yang pernah menjadi pusat ketamadunan di nusantara.Kesultanan Pontianak memiliki kedudukan yang tersendiri dalam sejarah sebagai sebuah kerajaan yang terkemuka.
Kita masih boleh menyaksikan istana berdiri dengan megah.Masih banyak alat-alat kebesaran, dan barangan peninggalan sultan Pontianak yang dipelihara dengan rapi dan boleh kita saksikan ketika berkunjung ke keraton itu.
Sesudah itu, kami mengitari Kota Pontianak dan menyaksikan sebahagian kehidupan penduduknya. Dengan keluasan 107.82 km, Pontianak mempunyai penduduk seramai setengah juta orang. Sebagai ibu kota Kalimantan Barat, Pontianak merupakan sebuah kota pelabuhan dan perdagangan yang maju.Roda ekonominya digerakkan oleh warganya dan menyumbang kepada kemajuan ekonomi Indonesia.
Mengapa kota itu dinamakan Pontianak? Asal nama Kota Pontianak itu ada hubungannya dengan Pontianak.Menurut cerita orang-orang tua, Syarif Abdurrahman Al Qadrie sering diganggu oleh hantu pontianak ketika menyusuri Sungai Kapuas yang merupakan pintu gerbang Kota Pontianak. Mereka menggunakan meriam untuk mengusir hantu pontianak itu. Dimana peluru meriam itu jatuh, maka disitulah Istana Sultan didirikan.Peluru itu kononnya jatuh di kawasan Beting, Kampung Dalam Bugis, Pontianak.Dengan itu,Syarif Abdul Rahman Al Qadrie menjadi Sultan Pontianak yang pertama.
Tidak lama kemudian kami balik ke Hotel Muslim, yang terletak berdekatan di Masjid Al Arif, Jalan Tanjung Pura. Keesokan harinya dengan bas Bintang Jaya, kami berangkat meninggalkan Pontianak. Dalam perjalanan pulang itu, kami menyaksikan pemandangan yang indah dan mengasyikkan. Kami sempat singgah minum di sebuah restoran yang terletak di kawasan sawah padi. Melihat sawah menghijau, tak ada bezanya dengan sawah yang terdapat di negara kita. Entah apakah burung pipit yang terbang itu mengenal batas sempadan negara. Yang pasti pipit pipit itu tidak mungkin menceburi politik.
Saya berasa lucu dengan imajinasi sendiri. Kami sempat juga singgah di sebuah restoran Minang yang terletak berdekatan daerah Sanggau. Tempat itu akan sentiasa terpahat dalam kenangan saya kerana sebaik saja kami menaiki bas untuk berangkat pulang, saya menerima sms, ayah meninggal. Sepanjang jalan itu, saya cuba bertenang dan menenteramkan isteri saya dan mengajaknya berdoa dan membaca surah Al-fatihah.


Utusan Borneo 22 September 2010

2 comments

Salam. Kami akan ke pontianak pd hari isnin 25 mei hingga 27 mei.

Apabila lihat dlm blog, saudara menginap di hotel Muslim, yang terletak berdekatan di Masjid Al Arif, Jalan Tanjung Pura.

Kami pun cadang nak menginap di situ. Cuma kami ingin bertanya :

1. Adakah hotel muslim ini dekat dengan masjid jami' pontianak ?

2. Adakah lokasinya di pusat bandar ?
3. Banyak kah gerai makanan dekat hotel itu ?

Sekian. Tk . wassalaamu'alaikum

salam. sdr md nasir idris,

untuk pengetahuan sdr, hotel muslim dekat masjid al -arif itu keadaannya tidak lagi seperti dulu. dalam kunjungan terakhir ke Pontianak, tahun lalu, hotel itu seperti tidak terurus lagi. tapi jangan risau, banyak hotel di kota Pontianak.