Sabtu, 11 September 2010

solat di luar pagar masjid

Tags

Solat aidilfitri itu dimulakan sebaik kami tiba di seberang jalan menuju masjid Al-Kauthar Tawau. Halaman masjid sudah penuh. Jadi dengan beralaskan kertas kotak, kami jadi makmum di luar pagar masjid.
Terlalu ramai orang, tidak kira tua muda, memenuhi masjid untuk menunaikan solat aidilfitri. Sayangnya sebaik selesai solat dua rakaat itu, sebahagian jemaah bergegas pulang tanpa mendengar khutbah hari raya.
"Abah, kita balik" kata anak saya Ahmad Fawzan.
"Kita tunggu sampai habis khutbah, barulah boleh kita pulang," kata saya. Ahmad fawzan yang baru berusia 5 tahun itu memprotes.
"Tapi kenapa yang lain pulang abah?"
"Tak apa,kita tunggu. Sekejap lagi kita pulang ya". Kami bertahan duduk mendengar khutbah aidilfitri itu, walaupun sebenarnya ramai jemaah pulang rumah.

**************************************************

Berbeza dengan solat aidilfitri, solat jumaat tidak seramai tadi pagi.Kami termasuk jemaah yang datang awal, takut tidak kebagian tempat.
Saya duduk di saf keempat.
Khatib menyampaikan khutbah mengenai ibadah ramadan yang dijalani kaum muslimin. Katanya,ibadah puasa dalam bulan ramadan mampu membersihkan jiwa.Jika bersih jiwa maka ia menerbitkan cahaya yang menerangi kegelapan hati. Huraiannya mengenai cahaya nur ilahi dan hubungannya dengan hati itu sangat menarik. Beliau mengutip pandangan Imam Ghazali dan Ibni Attahilah. Saya mendengar dengan teliti butir-butir khutbahnya yang menjernihkan jiwa.
Kita melihat kebenaran untuk diamalkan, katanya.Kita melihat kederhakaan untuk dielakkan. Kita tak akan mampu melihat apa-apapun tanpa cahaya, katanya.

***
Terpampang notis di pintu masuk masjid al-kauthar yang menyatakan bahawa saguhati untuk jurunikah ialah RM60 sementara saksi RM20. Sewa dewan masjid RM50. bagi mereka yang meminta lebih, menurut info itu, bolehlah menghubungi SPRM Tawau.
***

Tidak banyak yang dapat dilakukan pada hari raya pertama ini.Kami hanya menerima kunjungan tamu. Kami hanya sempat berkunjung ke tempat yak noi. pada sebelah malam kami ke tempat pakcik Majid, beliau tak ada di rumah. Kami ke tempat Tok Ahmad, yang alhamdulillah sihat dan kelihatan berselera makan. Selepas itu, kami ke rumah Tok Ayuk dan sempat bergambar dengan atuk itu.