Friday, April 30, 2010

Kenangan di Tanjung Palas

Kami menumpang perahu untuk ke seberang sungai, melihat sisa-sisa peninggalan sejarah di Tanjung Palas.
Pakcik Lokman beria-ia membawa saya untuk melihat bekas istana sultan bulungan yang telah dibakar komunis. Ketika itu semua kerabat diraja dibunuh dan dibuang ke laut Tarakan. Hampir tak ada yang selamat kecuali beberapa orang yang sempat menyelamatkan diri.
Kesultanan Bulungan merupakan sebuah kerajaan yang terbesar di Kalimantan Timur sebelum semua rajanya mati. Kini sebuah muzium sejarah telah dibangun di Tanjung Palas sebagai cagar budaya, yang menghimpunkan segala alat-alat kebesaran kesultanan bulungan yang masih tersisa.
Syukurlah kerana pada petang itu Datu Abu Bakar, adinda kepada Datu Osdam, iaitu anak kepada Sultan Maulana Jalaluddin berada di rumah. Walaupun waktu itu, bukan waktu melawat, beliau telah membawa kami untuk melihat muzium sejarah itu.
Itulah pertama kali saya sampai ke kawasan istana kesultanan yang kaya satu ketika dahulu kerana memiliki telaga minyak. Bahkan jikalau tak silap saya,Sultan Bulungan bersama Ratu Juliana telah menubuhkan sebuah bank ABN, yang pernah menjadi bank terbesar di Eropah.
Saya berasa dimuliakan kerana diberi kesempatan untuk melihat-lihat ke istana. Apatahlagi saya diperkenalkan sebagai wartawan dari Sabah, dan kebetulan anak menantu kepada Pakcik Lokman.(Pakcik Lokman ialah adik lelaki kepada ayah mertua saya, Nurdin Hassan).
Saya diberi taklimat dan menyaksikan sendiri kebesaran kerajaan itu, meskipun cuma saki bakinya kerana istana sebenar telah dimusnahkan dalam peristiwa yang lebih dikenali sebagai peristiwa bultiken.
Mungkin Kalau bukan pakcik Lokman yang beria-ia membawa saya ke sana, mungkin saya tidak akan sampai ke Tanjung Palas. Peristiwa itu berlaku beberapa tahun yang lalu ketika berkunjung ke Tanjung Selor bagi menyaksikan Nunung melangsungkan majlis perkahwinannya.
Kelmarin Pakcik Lokman sudah tiada. Beliau telah berpulang ke rahmatullah kira-kira jam 5 petang semalam. Padahal beliau sihat walafiat sebelum itu dan sempat solat Jumaat di Masjid Tanah Seribu.
Hari ini, jenazah dikebumikan di tanah perkuburan Islam Tanjung Selor. Saya tak dapat datang untuk menyaksikan pengkebumiannya. Saya berdoa semoga rohnya ditempatnya di sisi orang-orang yang saleh.Al-Fatihah

Kaniogan yang tidak dapat dilupakan








KANIOGAN, YANG TIDAK DAPAT DILUPAKAN
Oleh ABD.NADDIN HJ SHAIDDIN
abdnaddin@yahoo.com
SIAPA yang pernah ke Kaniogan, pasti tidak akan melupakannya. Kaniogan merupakan sebuah pulau yang terletak di Daerah Beluran dan mempunyai penduduk seramai kira-kira 1,000 orang. Pulau yang pernah menjadi persinggahan para pedagang juga merupakan sebuah pulau yang terkenal dengan lambaian pohon-pohon kelapa, sehingga ia mendapatnya namanya Kaniogan, yang bererti pulau yang ditumbuhi pohon-pohon kelapa.
Barangkali ada sesuatu yang menggamit rombongan Badan Belia USIA (Pertubuhan Islam Seluruh Sabah) untuk membuat Kembara Dakwah dan Ziarah Belia USIA dengan kerjasama Belia USIA Beluran ke pulau itu. Ketua Badan Belia USIA, Abd.Hakim Haji Ghulam Hassan dan ahli rombongan yang terdiri daripada Setiausaha, Ustaz Jadmin Haji Mohd.Soon, Ahli Jawatankuasa Haji Awang Juri Ag Tahir dan Naib Ketua Belia USIA Tungku, Abdul Rahman Ahmad begitu teruja untuk ke Kaniogan dan melihat sendiri kehidupan masyarakat dan perkembangan dakwah Islam di pulau itu.
"Kami berangkat jam 10.30 pagi dari jeti Beluran, " kata Abd.Hakim. Mulanya ada rakan yang gentar kerana perahu tidak punya pelampung atau jaket keselamatan manakala cuaca panas terik, sesuatu yang dianggap biasa oleh penduduk kampung.
"Setelah mengharungi perjalanan lebih sejam berada di tengah laut, akhirnya kami tiba kira-kira lima minit sebelum jam 12.30 tengahari," katanya. Dari sana, kami telah ditunggu oleh pemimpin di kampung itu dan seterusnya di bawa ke rumah Datuk Haji Madlis Abd.Aziz, Ketua USIA Bahagian Beluran.
"Kami dijamu makan dengan makanan yang sedap dan ikan segar dari laut. Tetapi yang amat mengesankan ialah keramahtamahan penduduknya yang sangat menghormati tetamu," kata Abd.Hakim lagi.
Sambutan penduduk terhadap program itu sangat luar biasa, kata rakannya Abd.Rahman. Beliau yang pertama kali ke pulau itu berasa tidak asing lagi dengan kehidupan penduduk. Bahkan ketika waktu maghrib tiba, penduduk kampung memenuhi masjid bagi mendengar ceramah.
"Sampai saja disana, kami tidak terasa yang kami berada di tempat orang.Mereka seolah keluarga kami sendiri," katanya lagi.
Majlis didahului dengan ucapan-ucapan. Ketua USIA Bahagian Beluran, Datuk Haji Madlis terharu dengan kunjungan Badan Belia USIA itu dan menceritakan serba sedikit mengenai masyarakat kampung dan kehidupan mereka.
Beliau berkata, kunjungan seumpama itu mendekatkan lagi masyarakat Kaniogan dengan kegiatan-kegiatan dakwah yang dirangka oleh Belia USIA.
Kemudian ia dituruti dengan ucapan oleh Ketua Belia USIA, Abd.Hakim Haji Ghulam Hassan yang memberitahu mengenai matlamat program kembara dakwah itu dalam usaha Belia USIA mendekati golongan belia di peringkat akar umbi.
"Generasi muda haruslah menghargai usia muda mereka dan jangan terpengaruh dengan gejala-gejala sosial," katanya lagi.
Belia USIA mahu mahu mengajak golongan belia supaya menyedari peranan mereka dalam usaha pembinaan negara yang damai dan sejahtera. Belia USIA kini sedang dalam rangka untuk mengunjungi kesemua 25 bahagian untuk bertemu dengan Belia USIA Bahagian bagi membangkitkan semangat mereka demi kemajuan dan pembangunan ummah. Sebelum ini, Belia USIA telah mengadakan beberapa program dengan kerjasama Belia USIA Bahagian seperti di Sipitang, Sandakan, Tungku, dan sebagainya.
Ceramah agama yang disampaikan oleh Ustaz Haji Awang Juri Awang Tahir,seorang dai yang juga Ahli Jawatankuasa Belia USIA juga mendapat sambutan masyarakat kampung. Ustaz Haji Awang Juri mengajak mereka supaya terus menghayati ajaran agama yang murni dan sejati. Beliau juga menekankan betapa pentingnya pembinaan sebuah generasi Islam yang berteraskan Quran sebagai panduan hidup dan masav depan mereka.
Program pada malam itu juga diserikan dengan persembahan nasyid daripada penduduk kampung. Sebelum acara bermula, penduduk kampung berdiri bersama-sama menyanyikan lagu Negaraku dan Sabah Tanahairku "Orang kampung tidak berganjak dari tempat duduk mereka sehingga majlis berakhir.
"Selepas itu, kami dijamu bubur kacang, " kata Abd.Hakim lagi. Pengalaman itu turut meninggalkan kenangan kepada Ustaz Haji Awang Juri, yang telah banyak berkeliling Sabah untuk berdakwah tetapi agak risih berdepan dengan laut.
Pemimpin masyarakat yang disegani, Datuk Haji Madlis Abd.Aziz telah berjaya memimpin kampung itu dengan begitu baik. Malahan beliau mendapat sokongan dan bantuan daripada Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Haji Aman dan Ahli Parlimen Beluran, Datuk Ronald Kiandee yang kini Timbalan Yang Di Pertua Dewan Rakyat.
"Sepanjang Kerajaan BN memerintah, Kaniogan telah mendapat peruntukkan sebanyak RM14 juta untuk projek pembangunan di pulau ini," kata Datuk Haji Madlis. Projek Bekalan Elektrik luar bandar telah dilaksanaka, rumah PPRT, Sekolah Agama Rakyat, sekolah rendah, rumah guru dan sebagainya. Projek-projek jalan kampung juga banyak dilaksanakan menyebabkan kampung itu boleh menjadi sebuah kampung yang maju.
"Cuma mereka meminta masjid yang lebih besar kerana masjid yang ada sekarang tidak dapat menampung jemaah," kata Abd.Hakim lagi.
Banyak peristiwa yang mengesankan sepanjang di Kaniogan, katanya lagi. "Ada sebuah cerita mengenai bantuan zakat. Ada 80 orang yang layak menerima bantuan kerana tergolong miskin dan tidak berdaya, tetapi hanya 30 orang yang mendapat bantuan zakat.
"Apa yang paling mengharukan ialah tanpa diminta, 30 orang yang menerima bantuan zakat itu pula membahagi-bahagikan bantuan itu sama rata dengan kepada 50 orang lagi yang tidak menerimanya. Jadi kesemua 80 orang itu mendapat jumlah yang sama," katanya, dan ini semua dilakukan dengan ikhlas, tanpa paksaan. Ia kekendak mereka sendiri, dan ditambah lagi dengan masyarakat yang prihatin dan bantu membantu di kalangan mereka, semua suka duka, pahit manis ke kampung itu dirasai dan ditemuhi bersama.
Abd.Hakim merasakan waktu kembara dakwah di Kaniogan sangat singkat.Begitu juga yang dirasai oleh rakan-rakan seperjalanannya. Pada pagi hari kedua, selepas dihidangkan sarapan, mereka dibawa berkeliling di sepanjang pulau itu.
"Kami berjalan kaki selama kira-kira 45 minit... Melawat beberapa tempat, melawat kebun tembikai dan lokasi-lokasi menarik di kampung itu," katanya.
Akhirnya tibalah masa untuk kami pulang. Kami seolah tidak ingin meninggalkan pulau itu yang mempunyai penduduk yang kaya budi bahasanya.
"Kami berasa benar-benar seronok berada di pulau itu. Budaya hormat menghormati, ramah tamah penduduknya menjadikan perjalanan ke Kaniogan tidak dapat kami lupakan," kata Abd.Hakim yang masih terkenang kenang tentang kecantikan pulau dan keindahan silaturrahim di kalangan masyarakat. Seolah ada perasaan kasihsayang yang mengikat kami dengan penuh persaudaraan.
Sebelum turun ke bot untuk berangkat pulang, Datuk Haji Madlis sendiri membacakan doa supaya selamat dalam perjalanan."Siapa yang datang sekali, mesti mahu datang dua kali, " katanya.

Thursday, April 29, 2010

Sidang DUN Sabah ke-13 signifikan untuk rakyat

SIDANG DUN KE-13 SIGNIFIKAN UNTUK RAKYAT
Oleh ABD.NADDIN HJ.SHAIDDINabdnaddin@yahoo.com

AHLI-ahli Yang Berhormat mengemaskan fail dan kemudian memasukkan ke dalam beg masing-masing sebelum meninggalkan dewan persidangan itu. Hari sudah petang dan mereka ingin pulang setelah menghadiri Persidangan Dewan Undangan Negeri Sabah (DUN) Kali Ke-13 yang berlangsung selama lima hari bermula 15 hingga 22 April lalu.
Persidangan itu dilihat amat signifikan kerana ia merupakan persidangan DUN terakhir dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK9) sebelum melaksanakan RMK10. Hampir semua wakil rakyat bangun mengambil bahagian dalam sesi perbahasan menyuarakan dan membangkitkan keperluan rakyat di kawasan masing-masing. Banyak perkara yang disentuh tetapi persoalan yang banyak dibangkitkan adalah berkaitan isu-isu pembangunan dan kemudahan asas.
Sesekali suasana dalam dewan bertukar hangat apabila isu-isu tertentu dibangkitkan. Tetapi kualiti perbahasan kali ini amat memuaskan malah Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Haji Aman turut mengadakan sidang media bagi menyatakan rasa puas hatinya terhadap mutu perbahasan wakil rakyat yang mewakili 60 kawasan DUN Sabah.
Kalau adapun yang membuat beliau meninggikan suara ialah apabila ADUN Sri Tanjung, Jimmy Wong bangun mencelah mempersoalkan isu berkaitan penempatan di Hutan Simpan ketika Datuk Nasir Tun Sakaran menyampaikan ucapan penggulungan bagi pihak Ketua Menteri.
Jimmy, walaupun berniat baik tidak dapat menyampaikan hujah dengan baik kerana kurang lancar berbahasa Melayu. Kekangan berbahasa ini dan kedudukannya sebagai ADUN Pembangkang menyebabkan beliau selalu menjadi sasaran ADUN-ADUN penyokong kerajaan.
Secara keseluruhannya, ADUN-ADUN telah berjaya membentangkan hujah masing-masing untuk kepentingan rakyat akar umbi yang mereka wakili. Antara wakil rakyat yang mendapat perhatian kali ini ialah ADUN Kuamut, Masiung Banah. Beliau membangkitkan antara lain isu-isu berkaitan tanah, isu pendidikan, isu kampung yang termasuk dalam kawasan Hutan Simpan di kawasan Kuamut dan sebagainya.
ADUN Sukau, Saddi Haji Abdul Rahman menegaskan bahawa Kinabatangan dan Sukau memerlukan sekurang-kurangnya empat hingga lima orang doktor bagi memenuhi keperluan rakyat di kawasan itu. Jika permintaan empat doktor tidak dapat dipenuhi, Saddi meminta sekurang-kurangnya dua doktor memandangkan kawasan itu amatlah luas. Katanya, doktor amat diperlukan untuk memberikan kemudahan kesihatan di kalangan rakyat khususnya jika berlaku kes-kes wabak denggi berdarah, H1N1 dan sebagainya yang akan menyebabkan kesukaran dan ketakutan. Kalau tidak dapat semuanya, beliau meminta dibekalkan dengan seorang dukun yang handal.
Bagaimanakah kita boleh mewujudkan sebuah masyarakat yang sihat dan berilmu,beliau bertanya, jika tahap kesihatan rakyat setempat diabaikan. Oleh sebab itu beliau meminta supaya Kementerian Kesihatan dan jabatannya di Sabah perlu mencari pendekatan yang berkesan bagi menyelesaikan masalah ini di Kinabatangan dan Sukau.
Masalah bekalan air di Kudat yang tidak mencukupi juga telah dibangkitkan oleh ADUN Tanjung kapor, Teo Chee Kang. Katanya, daerah Kudat memerlukan bekalan air sekurang-kurangnya 20 juta liter sehari (million litre daily (MLD) tetapi Empangan Pinangsoo yang ada sekarang hanya mempunyai kapasiti membekalkan 6 juta liter saja.
Bekalan air adalah keperluan asas rakyat, kata Teo dan ramai rakyat dikawasannya menyatakan bahawa mereka tabah menanggung kesusahan tetapi `tidak boleh tahan' jika tiada bekalan air dan lebih teruk lagi jika ketiadaan bekalan air berterusan sepanjang minggu.
Sebagai wakil rakyat, beliau kerap mendengar dan merasai keperitan rakyat kerana masalah kekurangan air.Katanya, ketika menghadapi kekurangan air yang serius, air mineral terpaksa dibeli untuk mengelap badan kerana tiada air untuk mandi. "Kilang-kilang ais yang penting untuk menyokong industri perikanan terpaksa menghentikan pengeluaran, kedai-kedai kopi dan restoran terpaksa tutup pintu, hotel-hotel tidak dapat menerima penyewa bilik walaupun terdapat banyak bilik yang kosong dan ini telah menyebabkan kerugian yang besar," katanya.
Masalah penjualan rokok secara haram di Inanam, Menggatal dan Teikpok,yang disyaki rokok seludup oleh rakyat asing terus berleluasa meskipun pelbagai usaha telah dibuat termasuk operasi menangkap para penjaja rokok berkenaan.
ADUN Inanam, Johnny meminta Jabatan dan agensi kerajaan diminta mencari formula yang lebih berkesan dalam usaha membasmi kegiatan menjaja rokok secara haram oleh rakyat asing diitu.
"Kedegilan penjaja rokok haram yang secara terang-terangan membelakangi undang-undang menimbulkan pelbagai masalah sosial yang membabitkan golongan remaja dan pelajar sekolah yang begitu mudah mendapat bekalan rokok kerana harga murah dan mudah didapati di tepi jalan.
Johnny juga meminta bilangan anggota polis di Pondok Polis Telipok ditambah bukan saja untuk memberi keyakinan kepada penduduk dan peniaga terhadap tahap keselamatan di kawasan itu tetapi mampu membendung berlakunya jenayah yang menjejas keselamatan orang awam.
Ahli Dewan Undangan Negeri Likas, Datuk Liew Teck Chan membangkitkan beberapa perkara yang menjadi perhatian dan kemusykilan awam atas beberapa projek kerajaan yang tergendala dan lambat disiapkan.Katanya.sering kali kita dengar bahawa projek mega diberikan kepada kontraktor yang berwibawa dan berkemampuan untuk melaksanakan projek-projek dengan cepat dan sempurna.
Antara projek yang mengalami masalah kelewatan pembinaan lapangan terbang, flyover simpangan Jalan Tanjung Aru dan Jalan Kepayan yang belum ada kesudahannya.
Adalah tidak adil jika alasan bahawa kontraktor luar dari Sabah lebih berkemampuan membuat kerja-kerja mega daripada kontraktor tempatan sehingga kontraktor anak tempatan tidak diberi peluang untuk melaksanakan projek yang besar sedangkan terdapat juga kontraktor tempatan yang berkemampuan, katanya.
Beliau mencadangkan agar semua projek di Sabah adalah lebih adil di tawarkan melalui tender terbuka supaya yang benar-benar berkebolehan dan berkemampuan dapat mencuba nasib untuk memasuki tender tender tersebut
Sementara itu, ADUN Lumadan Kamarlin Ombi mencadangkan kepada kerajaan negeri supaya pekan Padas Damit yang teletak dalam kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Lumadan dijadikan sebagai Pusat Pentadbiran Daerah Kecil kerana kedudukannya yang agak jauh iaitu dati Pekan Beuafort.
Beliau berkata, jika ada pusat pentadbiran daerah kecil di pekan itu, akan dapat memberi kemudahan kepada orang ramai yang berurusan dengan jabatan penting dan mereka tidak perlu pergi ke pekan Beaufort dan dapat menjimatkan masa dan kos perjalanan mereka.
Isu penternakan burung walit juga mendapat perhatian wakil-wakil rakyat. Penternak burung walit di Sabah dilarang memindahkan anak burung itu dari habitat asalnya di dalam gua kerana ia menjejaskan pendapatan pengusaha tradisi terutama di Kinabatangan, Lahad Datu dan Kunak.
Timbalan Ketua Menteri yang juga Menteri Pertanian dan Industri Makanan negeri, Datuk Seri Panglima Haji Yahya Hussin berkata kaedah itu juga boleh menyebabkan kepupusan burung berkenaan sekali gus menyebabkan pengusaha tradisi kehilangan pendapatan.
“Kaedah yang boleh digunakan adalah menarik perhatian burung itu berpindah ke bangunan dan rumah burung yang disediakan pengusaha selepas menerima kelulusan Jabatan Hidupan Liar negeri,” katanya.
Dewan diberitatahu bahawa Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani menyenaraikan 60 rakyat miskin untuk menyertai projek penternakan burung walid bagi membebaskan mereka daripada senarai Ketua Isi Rumah Miskin Tegar (KIRMT).Katanya, pihak kementerian telah meluluskan RM5 juta bagi membangunkan industri penternakan burung walid di seluruh negara.
Kini terdapat seramai 72 pengusaha burung walit di Sabah iaitu 46 di Pantai Barat Selatan, diikuti 14 di Tawau, Semporna dan Kunak, empat di Sandakan, masing-masing tiga di Pedalaman Bawah serta Kinabatangan dan dua di Lahad Datu.
Beliau berkata, ketika ini dua gua utama menjadi habitat burung walit di Sabah iaitu Goamantong, Kinabatangan dan Gua Madai, Kunak di bawah pengawasan Jabatan Hidupan Liar negeri.
“Industri burung walit semakin pesat membangun di negeri ini dengan rekod Jabatan Hidupan Liar negeri menunjukkan 19 rumah burung layang-layang dibina dan bangunan terbiar dijadikan pusat penternakan burung itu,”
Selain itu, tindakan menyorok gula dikesan punca kekurangan bekalan di negeri ini menyebabkan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) melakukan pemeriksaan dan pemantauan dari semasa ke semasa.
Mereka yang didapati menyorok gula boleh dikenakan tindakan undang-undang mengikut Akta Kawalan Bekalan 1961 iaitu denda maksimum RM100,000 bagi individu dan RM250,000 bagi syarikat.
Sementara itu,Sabah dan Sarawak bakal menjadi pusat pengeluaran makanan utama negara dalam Dasar Agro Makanan yang akan diperkenal oleh Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani dalam waktu terdekat.
Timbalan Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Haji Yahya Hussin berkata, langkah itu penting memandangkan kedua-dua negeri tersebut mempunyai potensi yang amat besar dalam membangunkan industri makanan negara.
"Sememangnya hanya dengan memanfaatkan kelebihan potensi pengeluaran yang terdapat di Sabah dan Sarawak sahajalah maka pengeluaran makanan negara dapat dimantapkan," katanya sambil memberitahu, Dasar Agro Makanan tersebut akan diperkenal oleh kerajaan sebelum RMK-10 bagi menggantikan Dasar Pertanian Negara yang akan berakhir pada tahun ini.
Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar. Datuk Masidi Manjun berkata, inap desa di negeri ini dikenal pasti mempunyai potensi yang amat besar untuk dibangunkan bagi menjana pertumbuhan negeri
Katanya,industri baru itu telah menunjukkan peningkatan memberangsangkan dari masa ke semasa dalam meningkatkan pendapatan penduduk setempat.Katanya, program inap desa di Sabah telah menjana pendapatan keseluruhan sebanyak RM2.3 juta pada tahun lalu.
"Malah setakat Mac tahun ini sahaja ia telah menjana pendapatan sebanyak RM488,314 kepada 229 orang peserta inap desa," katanya sambil menambah, inap desa yang paling banyak menjana pendapatan ialah inap desa Batu Putih di Kinabatangan yang berjaya menjana kira-kira RM1 juta pendapatan pada tahun lalu.
"Inap desa Walai Tokou di Ranau yang disertai 16 buah keluarga juga menunjukkan kejayaan di mana telah menerima pendapatan sebanyak RM462,526 pada 2009," katanya.
Dalam pada itu Masidi berkata, kewujudan Taman Kinabalu telah memberi impak positif kepada daerah Ranau yang telah telah menerima lebih 270,000 pelancong pada tahun lalu dan ia dapat dapat dilihat apabila hotel di daerah itu telah meningkat daripada 26 buah hotel pada 2004 kepada 34 hotel pada tahun lalu.
Sementara itu, ADUN Membakut, Datuk Haji Mohd.Arifin Arif membahaskan tiga aspek berkaitan pelancongan dalam ucapan perbahasannya.Pertama, pelancongan ekologi iaitu pelancongan yang berasaskan sumber alam anugerah Allah S.W.T seperti pantai, pulau, hutan, tanah tinggi dan segala bentuk warisan alam yang kita miliki.Kedua, pelancongan ilmu iaitu pelancongan yang ada hubungkaitnya dengan istilah `lawatan sambil belajar' diaman pelancong datang ke negeri kita dengan tujuan memperkayakan ilmu mengenai negeri kita, budaya kita dan pencapaian tradisi keilmuan masyarakat kita.
Ketiga, pelancongan kesihatan iaitu pelancongan yang berasaskan kesihatan, dimana pelancong datang ke negeri kita bukan saja untuk berehat dan menikmati keinbdahan alam di negeri ini tetapi juga mendapatkan rawatan yang terbaik yang kita boleh tawarakan.
Katanya, ketiga-tiga aspek pelancongan ini mesti dilestarikan dan mesti diperkasakan jika kita mahu menjadikan negeri sabah ini sebagai sebuah negeri yang kukuh dari segi ekonominya, sebuah negeri yang bertamadfun dan mempunyai kemudahan kesihatan yang bertaraf dunia, yang sekaligus mendedahkan rakyat kita kepada keperluan penjagaan kesihatan yang terbaik setidak-tidaknya di peringkat serantau.
Adun Sulabayan, Datuk Haji Harman Haji Mohammad pula merayu kerajaan negeri membantu usaha ke arah merealisasikan pelaksanaan projek jambatan Pulau Bum-Bum di Semporna dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10).
Beliau berkata projek berkenaan telah disenaraikan dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) dan sangat penting bukan saja kepada pendududuk, tetapi juga menjadi pemangkin pembangunan ekonomi, terutama dalam industri pelancongan yang menjana kemajuan di kawasan pantai timur.
"Sebagai anak jati sebuah kampung kecil di Pulau Bum-Bum, yang memahami perit-jerih dan denyutan kehidupan penduduknya, saya merayu kerajaan negeri agar dapat membantu melicinkan lagi proses ke arah merealisasikan pelaksanaan projek ini.
Harman juga berharap kerajaan mengambil langkah proaktif membangunkan industri penanaman rumpai laut yang merupakan kegiatan ekonomi kebanyakan penduduk di kawasan Semporna.
"Tidak syak lagi industri ini mempunyai impak yang tinggi dalam menjana ekonomi penduduk dan bukan mustahil ia menjadi produk ekonomi bagi negeri Sabah di masa hadapan," katanya sambil berkata, projek tanaman rumpai laut itu telah dikenal pasti oleh Kerajaan Pusat sebagai antara projek yang berimpak tinggi.
"Dan sebagai anak nelayan yang mengerti tentang kesengsaraan hidup dilambung ombak kehidupan, saya merasakan sudah tiba masanya bagi kerajaan mengambil langkah-langkah proaktif membangunkan industri ini dalam ertikata sebenar," katanya.
Dewan juga diberitahu bahawa Kerajaan Negeri tidak berhasrat untuk menyemak atau mengkaji semula kadar royalti minyak yang sedia ada.
"Setakat ini, Kerajaan Negeri tidak berhasrat untuk mengemukakan cadangan tersebut kepada Kerajaan Persekutuan," kata Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Haji Aman, kerana apa yang penting adalah komitmen Kerajaan Persekutuan terhadap pembangunan negeri Sabah.
"Dalam konteks ini, jumlah peruntukkan pembangunan yang disediakan oleh Kerajaan Persekutuan untuk pembangunan negeri Sabah mencerminkan komitmen dan keprihatinan tersebut,".
Beliau juga memberitahu, Perfomance Management Unit (PEMANDU) di bawah Jabatan Perdana Menteri telah mengadakan makmal-makmal (Labs) tertentu di Sabah dan Sarawak bagi tujuan untuk mengenalpasti masalah atau isu tertentu yang dihadapi oleh Sabah dan Sarawak.
Katanya, , antara makmal (lab) tertentu yang telah diadakan ialah " The Native Customary land and Legal Matter lab" dimana masalah isu tanah Anak Negeri Sabah dan Sarawak dikenalpasti dan syor-syor tertentu telah dibuat untuk menangani masalah tanah tersebut.
Setakat ini, syor-syor lab tersebut berkaitan dengan masalah tanah Anak Negeri telahpun dipersetujui oleh Kerajaan Negeri dan Jawatankuasaa yang bertanggungjawab ke atas Lab-lab tersebut.
"Satu daripada syor pendekatan Lab ialah tanah-tanah Anak Negeri di Sabah akan dirancang untuk tujuan pengeluaran Geran Komunal (Communal Title)," katanya sambil menambah, dengan cara ini, adalah dipercayai bahawa taraf hidup penduduk di luar bandar khususnya Anak Negeri dapatlah dipertingkatkan.
Dalam pada itu, Kerajaan Negeri melalui Jabatan Tanah dan Ukur sedang melaksanakan program yang dikenali dengan Fast Track Planned Land Alienation (FTPLA) untuk mengeluarkan Geran Komunal kepada penduduk setempat, katanya.
Beliau juga gembira kerana persidangan DUN ke-13 itu berjalan dengan lancar seperi dijadualkan. Musa dalam sidang medianya berkata, wakil-wakil rakyat telah menyentuh pelbagai aspek berkaitan sosial, ekonomi, pentadbiran dan sebagainya, bagi memastikan kesinambungan pembangunan negeri dan keseajhteraan rakyat sentiasa mendapat pembelaan.
"Saya juga perhatikan ahli-ahli YB begitu komited menyuarakan dan membangkitkan keperluan rakyat di kawasan masing-masing teritama berkaitan pembangunan dan kemudahan asas," katanya sambil menambah,setiap kementerian juga telah memberikan jawapan dalam sesi penggulungan, mengenai perkara-perkara yang dibangkitkan
Ini jelas membuktikan bahawa kita adalah Kerajaan yang prihatin bertanggungjawab dan sentiasa merasai denyutan nadi rakyat, katanya sambil menyeru semua pihak agar terus bekerja dengan penuh komitmen dan iltizam bagi memastikan agenda pembangunan dapat kita realisasikan.
Berbekal amanat Ketua Menteri itu, ahli-ahli dewan undangan negeri bergerak meninggalkan bangunan DUN Sabah yang tersergam indah untuk pulang ke kawasan masing-masing bagi menyambung khidmat sebagai wakil rakyat, mendengar keluhan rakyat dan berbakti kepada rakyat.

Wednesday, April 28, 2010

Catatan sewaktu berkunjung ke QEH


Sejak tiga bulan lalu, LK1 KOM Zahari bin Mamat terlantar di Hospital Queen Elizabeth. Beliau terlantar sakit akibat kemalangan motosikal. Lima hari tidak sedarkan diri. Zahari mengalami kecederaan serius pada tulang peha kanan.

Tak ada sesiapa yang datang menjenguknya, kecuali rakan-rakannya anggota TLDM yang silih berganti mengunjunginya.

Pagi tadi, beliau menerima kunjungan Panglima Wilayah Laut 2, Laksamana Pertama Dato' Anuwi Hassan sempena sambutan hari TLDM yang ke-76.

Zahari anak yatim piatu, begitu saya diberitahu. Beliau mempunyai seorang abang yang bertugas di KD Duyung Lumut.
Ketika berkunjung ke hospital kelmarin, saya melihat ada seorang ibu di sisinya. Puan Jaimah Mujiarto, 50 dari Kampung Lumadan Beaufort yang menjadi anak angkatnya.

Puan Jaimahlah yang sering melawatnya di hospital, menjaga keperluannya dan menemani Zahari yang sakit. Kebetulan anak Puan Zaimah,Shahrizal Sulaiman namanya, anggota navy adalah kawan kepada Zahari tetapi kini sudah dipindahkan ke Lumut Oktober lalu.

Bagi saya, secara peribadi, Puan Jaimah merupakan seorang hero. Hero kemanusiaan.Beliau sanggup menjaga Zahari di hospital, sanggup memberikan perhatian dan kasihsayang kepada zahari, apatah lagi Zahari tak ada siapa yang menjaganya kerana dia anak yatim piatu.
"Saya anggap dia macam anak saya sendiri," katanya. Puan Jaimah memiliki hati yang mulia kerana walaupun tinggal jauh sanggup berulang alik ke KK untuk menjenguk zahari yang sudah dianggap seperti anak sendiri.

Saya `make-up'kan orang mati, kata wak itu

Saya terjumpa Wak itu di perempatan jalan itu.
Beliau kelihatan gembira. Dengan basikal barunya beliau berkeliling kota, "supaya sihat", katanya.
"Wah, wak nampak senang hati. Apa cerita?"
"Banyak orang mati minggu ini dik,"katanya.
"Kelmarin ada orang mati lagi," katanya kepada saya. Setiap kali orang mati, beliau mendapat rezeki.Selain diberi gaji RM600 sebulan oleh taukehnya, beliau juga diberi upah antara RM200 hingga RM300 untuk `make up' kan jenazah sebelum dimasukkan dalam keranda.
"Saya hanya membantu make up, pakaikan baju dan sebagainya," katanya. Urusan ke jirat, bukan urusan saya.
Terus terang, katanya setiap kali ada orang meninggal, beliau mendapat rezeki kerana diberi upah membersih dan memakeupkan jenazah si mati. Selain itu, kadang ia diberi kasut baru, baju baru, dan sebagainya . Basikal inipun diberikan oleh keluarga simati kepada saya, katanya.
Kalau wak pakai kasut baru atau baju baru, itu bukan wak yang beli. Sebaliknya itu orang yang beri, biasanya keluarga si mati.
"Saya suka dapat membantu orang," katanya kepada saya.
"Apa tugas-tugas yang dilakukan untuk `make-up'kan mayat" saya bertanya saja-saja kepadanya.
Tak takut?
"Dah biasa dik," katanya . "Nanti lain kali kita cerita dik," katanya sambil mengayuh basikalnya untuk pulang.
Melalui orang tua ini, saya mendapat tafsiran lain bagi kegembiraan. Dia gembira bila ada orang mati kerana dengan itu, dia mendapat upah untuk meneruskan hidupnya.

Monday, April 26, 2010

Orang itu marah-marah

Orang itu marah-marah kepada Ketua Menteri.
Katanya, Ketua Menteri tidak mahu menemuinya walaupun dia sudah ke pejabat. "Tidak patut Ketua Menteri tidak mahu jumpa saya padahal saya telah berjasa turut membawa UMNO masuk ke negeri ini".
Dia perlihatkan surat-suratnya yang menyatakan bahawa dia salah seorang yang telah berjasa membawa UMNO masuk ke Sabah.
"Saya kecewa Ketua Menteri tidak mahu jumpa saya," katanya.
Saya bertanya apa perlunya beliau berjumpa Ketua Menteri?
"Saya mahu hantar surat permohonan kepada CM tetapi tidak dilayan," dia memberitahu.
"Mana suratnya...mari saya tengok," kata saya.
Diapun mengeluarkan surat yang dimaksudkan itu.
Ada tiga perkara yang dipohonnya untuk dipertimbangkan oleh Ketua Menteri.
Setelah membaca surat itu, saya berasa ingin marah juga. Saya mahu marah kepada orang yang telah mendraf surat dan memberi nasihat yang salah kepada orang tua itu.
"Siapa yang menulis surat ini, pakcik?" saya bertanya.
"Saya sendiri tulis," katanya dengan yakin.
"oh!"
"Apa pendapatmu, ngamkah surat pakcik itu?"
"Kenapa CM tidak mahu kasi? Tidak mahu kasi lulus permohonan saya?" Apa salahnya surat itu?" tanyanya.
Saya mahu mengatakan bahawa surat itu tidak sepatutnya ditulis begitu tetapi memikirkan dia orang tua, saya tidak mahu menyinggung perasaannya.
Kalau saya katakan surat itu betul, saya merasa saya pula tidak betul dalam memberikan nasihat kepadanya.
Dia mengaku seorang ketua cawangan Umno di sebuah daerah di Pantai Timur Sabah. Berdasarkan surat-suratnya, belaiu memang pernah terlibat dalam usaha menubuhkan cawangan-cawangan UMNO pada awal pertumbuhannya di Sabah pada 1991 dahulu.
"Saya kecewa kerana CM tidak mahu jumpa," katanya lagi. saya membaca suratnya dengan teliti.
Perkara pertama yang dimintanya ialah menjadi anggota kanan kabinet negeri!. Bagaimana dia boleh menjadi anggota kanan kabinet sedangkan dia bukan wakil rakyat atau YB yang dilantik?
Saya memandangnya, cuba membaca airmukanya. Beliau seorang yang waras, saya kira tetapi kenapa dia terfikir begitu?.
Perkara kedua yang dimintanya ialah menjadi TYT. Apa kelayakan menjadi TYT? Saya cuba memperhalusi kewajarannya.
Perkara ketiga yang dimintanya, membuat saya berfikir masih wujudkah lagi jawatan itu. Katanya, dia mahu menulis juga kepada Datuk Seri Najib untuk memohon jawatan itu.
Orang tua itu memohon untuk jawatan `pengintip rahsia'.
Saya fikir kalau orang tua ini minta diberikan projek, akan lebih mudah barangkali ia dipertimbangkan oleh Ketua Menteri.
Tapi beliau meminta jawatan pengintip rahsia.
Dia memohon mahu menjadi sepai? Saya teringat James Bond yang popular dengan filem 007nya yang berkisah mengenai spy.
Orang dahulu menyamakan pengintip sebagai talibarut.
Jawatan pengintip rahsia? Berapa gajinya ya?

Teringat kata Nabi

Masih ada rasa keterharuan dalam diri saya kerana kelmarin sempat membawa seorang sahabat, yang telah dianggap seperti saudara sendiri, ke ibu pejabat USIA untuk bertemu ustaz Masduki, Ustaz Kahar dan Ustaz Suharto untuk menerangkan sesuatu mengenai Islam.
"Orang Islam yang sejati ialah apabila orang lain merasa selamat kerana dia," kata Ustaz Suharto mengutip kata Nabi. Orang Islam membuat orang lain berasa aman, katanya mengutip sebuah hadis.
Selepas itu kami ke Jabatan Agama Islam Negeri Sabah (JHEAINS) untuk bertemu Ustaz Mohd.Akmal untuk menanyakan satu perkara mengenai hukum Islam. Saya agak terharu kerana kehadiran Ustaz Najion, Ustaz Musally dan Ustaz Ridhuan yang turut bersama kami membicarakan perkara itu.
Saya tak putusputusnya bersyukur di atas hidayah dan rahmat yang Allah S.W.T berikan. Saya teringat hadis yang dikutip Ustaz Suharto. Orang Islam yang sejati ialah membuat orang lain, tidak kira siapa, berasa aman dan selamat.

Teringat pertama kali menyembelih ayam

Saya teringat kali pertama saya menyembelih ayam.
Entah berapa umur saya ketika itu. Tapi yang pasti, saya tidak banyak tahu mengenai kaedah menyembelih ayam dengan sempurna.
Tapi kerana ingin makan ayam kampung, maka saya memberanikan diri menyembelih ayam. Kebetulan tidak ada orang lain yang dapat diharapkan, dan sebagai anak sulung, sayalah yang dipertanggungjawabkan menyembelih ayam.
Bapa sengaja melatih kami untuk belajar apa saja ilmu untuk bekal kehidupan, dan salah satunya ialah ilmu menyembelih ayam.
Setelah membaca bismillah, dan segala bacaan yang diperlukan untuk menyembelih ayam maka sayapun mula menyembelih.
Ayam itu sempat berteriak, dan setelah yakin segalanya selesai saya melepaskannya. Ayam yang telah disembelih itu terus berlari dan kemudian berdiri-lama juga-sebelum rebah dan mati.

Itulah pengalaman pertama menyembelih ayam. Selepas itu, banyak kali juga saya menyembelih ayam, tapi entah mengapa ketika balik kampung kelmarin, saya teringat pengalaman pertama itu dan tidak mahu lagi memotong ayam.

Ayam sudah ditangkap untuk dikorbankan, dan kami sepakat menyuruh adik bungsu kami, amai shafiq, untuk menyembelih ayam lumsad (ayam jantan) itu. Kami sengaja balik kampung petang kelmarin untuk menjenguk orang tua.Pulang lebih kerap ke kampung, jika ada masa terluang begitu, amatlah seronok.

"Tak akan anak Haji tak pandai menyembelih ayam," kata Bapa menyuruh kami dengan caranya yang klasik. Katanya dia kurang sihat untuk menyembelih ayam.Oleh sebab itu, Amai Shafiq yang mulanya menawarkan diri untuk memasak, terpaksa pula untuk menyembelih ayam.

Saya tidak tahu sama ada itu yang pertama baginya tetapi ayam jantan itu telah berjaya disembelih olehnya. Kemudian dia sendiri yang memasaknya dengan menu santan. Katanya, itulah kali pertama dia memasak selepas enam tahun. Saya teringat buku Masakan Iranun yang disusun oleh Puan Sri Hadijah Teng, isteri kepada Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Haji Mulia yang telah membukukan buku masakan Iranun. Saya tidak tahu siapa yang telah meminjam buku itu sehingga hilang.

Selepas memakan, Amai Shukri memberikan markah 9.5 peratus kepada masakan Amai Shafiq itu. Saya memberi nilai 8. Ma' Awang Mukriz memberi nilai 7.5 manakala Amir tidak memberikan nilai apa-apa kerana tidak makan ayam. Bapa pula berdalih kerana beliau pernah memberi komen, melainkan kalau dia rasa kurang garam, dia akan tambah garamnya sendiri.

Daging ayam itu agak liat kerana ayam jantan tua. Amai Shukri mengsyorkan supaya memasukkan tebu bagi melembutkan daging ayam itu-ini katanya dipelajarinya daripada Saudara Mohamad Daud Mohamad, yang bukan saja merupakan pengkritik yang terkenal di negara ini, tetapi terkenal juga memiliki pelbagai pengetahuan termasuklah cara melembutkan daging ayam.

Bila balik kampung begitu, saya selalu bertanya bapa mengenai pengalaman atau silsilah keluarga. Tapi malam itu, sambil bercerita kami menonton tv dan kemudian ada tayangan Musang Berjanggut, lakonan P Ramlee yang entah berapa kali telah ditayangkan tetapi tetap menarik untuk ditonton. Banyak kritikal sosial didalamnya dan sebagainya.

Selepas musang berjanggut itu, saya merebahkan diri dan tidak tahu jam berapa terlelap.
Saya terfikir dahulu ayam di kampung kami selalu dimakan musang.

Sunday, April 25, 2010

Catatan tentang kampung Penimbawan

Sebentar lagi, Kampung Penimbawan Tuaran , sebuah kampung yang terletak di atas air sejak berkurun lamanya akan bertukar imejnya. Kerajaan telah membina perumahan bagi membolehkan penduduk yang selama hidup mereka berada di kampung air untuk berpindah ke sebuah kawasan perumahan di atas bukit.
Penimbawan memang sebuah kampung yang cantik. Entah berapa pelukis yang telah menghasilkan karya berkenaan perkampungan itu.Entah berapa jurugambar yang telah mengabadikan gambar, entah berapa penyair yang menulis mengenai kampung yang dihuni masyarakat Bajau itu.
Tetapi hidup adalah perubahan perubahan. Tanpa sesuatu perubahan, kehidupan akan membeku dalam kejumudan fikiran. Hidup harus bergerak ke hadapan, tetapi masyarakat Penimbawan bergerak dari perkampungan di atas air ke perkampungan di pinggir bukit.Fantastik sekali.
Gambar ini dirakamkan dari lensa kamera kekanda Haji Salim Haji Ibrahim untuk tatapan kita bersama.
Betapa cantik.

Memandang Sungai Likas

Entah berapa pengembara telah menyusuri sungai Likas ini. Sejak ratusan tahun lamanya. Ipar saya, Eliyas pernah menemui syiling berusia 275 tahun, yang kemudian diserahkan kepada Muzium. Ini membuktikan bahawa pelayar, dari Asia dan Eropah pernah mudik di sungai ini.

Masalah utama yang akan dihadapi kerajaan ialah bagaimana mereka mahu menyediakan rumah-rumah yang mampu dimiliki sekiranya mereka mahu memindahkan perkampungan setinggan yang terdapat di pinggir sungai Likas.
Saya diberitahu, Ketua UMNO Bahagian Sepanggar, Jumat Haji Idris telah menyediakan pelan pembangunan Sepanggar, dan dalam pelan itu, beliau merangka perancangan pembangunan di kawasan itu.
Semoga pembangunan yang akan dilaksanakan kelak tidak akan meminggirkan masyarakat bumiputera dari arus pembangunan. Semoga mereka tidak tersingkir dan nasib mereka terus dibela dan diperjuangkan.
photo credit: Haji Salim Haji Ibrahim

di hangar Sabah Air, Tg Aru

Sebelum berlepas ke Kudat pagi sabtu itu, kami sempat bergambar didepan helikopter.Dari kirin Haji Sairin, Asmat Oyah, Datuk Rahim, saya sendiri, Haji Salim dan Hellinie Sina.Peluang sebegini jarang diperolehi, kerana itu sepanjang perjalanan kami asyik merakamkan gambar panorama alam sebanyakbanyaknya.ya, sebanyakbanyaknya

Saturday, April 24, 2010

Catatan di L.A dan penerbangan ke Naradang






Jam 7.15 pagi, saya sudah menunggu di Lobby Hyatt. Saya sudah berjanji dengan Haji Sairin untuk menunggunya di sana. Kerana takut terlambat, saya sengaja berangkat jam 6.15 dari Likas, menaiki bas, turun di terminal, menaiki city bus, kemudian tepat waktu yang dijanjikan saya sudah duduk di lobi, sempat membuka laptop dan menulis sesuatu dalam facebook.
Hari itu kami akan terbang, kali ini ke L.A.

Jangan salah sangka, kami bukan ke Los Angeles sebaliknya ke Landung Ayang, Kudat. Pernah satu ketika, Landung Ayang popular dengan nama LA, entah kerana sebutan itu mengingatkan orang rokok LA tetapi Landung Ayang singkatannya memang LA.

Sesampainya kami di Bangunan Sabah Air, jam hampir 8.00 pagi. Kemudian seperti biasa, berat kami ditimbang. Setelah ditimbang, saya dan beg saya seberat 97 kilogram.

Sebentar kemudian kekanda Haji Salim Ibrahim, wartawan berpengalaman, antara yang paling senior di RTM tiba bersama jurukamera, Asmat Oyah. Tidak lama kemudian, Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Abdul Rahim Bakri tiba. sambil sarapan itu beliau sempat memceritakan pengalamannya berkempen di Hulu Selangor, dan orang-orang disana agak kehairanan kerana Ahli Parlimen Kudat ini mampu berbahasa Tamil.

Ramai yang tertarik dengan ucapannya, yang kemudian baru disedarinya bahawa di tempat dia berucap itu merupakan masyarakat Telugu.

Menurut Datuk Rahim, beliau belajar bahasa Tamil ketika menuntut di USM dulu. Kebanyakan rakan sebasramanya terdiri dari Tamil. Dari situlah beliau belajar Tamil.

Kebolehannya memang luar biasa. Beliau juga fasih bertutur bahasa Sungai, bahasa Suluk, Kimaragang, Rungus, bahasa Inggeris, Bahasa Cina dan sebagainya.

Setelah wartawan New Sabah Times, Hellinie Sina tiba dan setelah menghirup nescafe, kami berangkat ke LA.

Cuaca amat baik sekali.Walaupun beberapa minit sebelum itu, langit kelihatan di penuhi awan.

"Ini awan dari laut," kata John, kakitangan Sabah Air sambil memberitahu, biasanya kalau heli membuat penerbangan ke arah Keningau, agak berbahaya kerana terpaksa terbang tinggi melintasi Banjaran Crocker.

Tapi kami pula menuju Kudat.Laluannya di pesisir pantai. Sekali lagi saya tak lepaslepasnya memandang pemandangan negeri Sabah yang indah, dengan gunung, dengan sungai dan teluknya, dengan keindahan pantai, sawah padi, kehijauan alam, kemajuan pembangunan, juga asap kebakaran dan penebangan hutan.

Helikopter turun di padang bandaran Kudat. Selepas itu kami dilarikan oleh Chin ke Landung Ayang untuk menyaksikan Kempen Bumi Hijau dan Rakan Alam Sekitar. Datuk Rahim bersama penduduk kampung dan rakyat yang diwakilinya berjalan bergotong royong keliling kampung.

Ketika ternampak kedai runcit, saya sempat singgah untuk membeli buku nota. Baru saya menyedari buku nota tertinggal di pejabat.

Ternampak lolipop, dan serta merta teringat masa kecil saya, dan saya sempat membeli gulagula lolipop itu. Juga tanpa disangka, saya terjumpa seorang sahabat lama yang kini mengajar di sekolah itu. Cikgu Sharifah AM Noordin, yang dulunya merupakan orang kuat Ikatan Penulis Sabah (IPS) dan merupakan salah seorang penyair dan eseis yang berjaya dengan nama penanya Anisul Jalis. Tapi dimana nama itu sekarang?

Datuk Rahim kemudian merasmikan gelanggang futsal. Beliau menendang bola dua kali, kali kedua, penjaga gawangnya ialah Pegawai Daerah Kudat sendiri. Beliau berjaya membolosi gawang. Kemudian beliau memandu pula buldozer dan selepas itu berjalan kaki lagi ke Masjid Al Akmal Landung Ayang untuk membuat ujian asap kenderaan bersama Jabatan Alam Sekitar.

Selepas menyampaikan hadiah cabutan tiket bertuah, kami kemudian dijemput ke jamuan makan tengahari. Saya semeja dengan Anupi Haji Nong dan Abd.Gani Haji Patah.

Kata saudara Anupi, penduduk Landung Ayang itu mencevah 6,000 orang belum lagi termasuk Taman Perumahan. Semua disini saling berkait rapat, walaupun kadang berlainan bangsa. Bapa saya Suluk, bapanya pula Sungai, tapi kami berkeluarga kerana ibunya sungai.

Saya teringat satu fenomena juga mengenai bangsa dan bahasa ini. Kalau di Telaga, tidak kira apa bangsanya sama ada bajau, tidung, sungai semuanya akan berkomunikasi dalam bahasa Suluk di kampung itu.Begitu juga kalau di Pinggan-Pinggan, tidak kira sama ada anda orang Sungai, Orang Suluk atau orang dusun, semuanya berkomunikasi dalam bahasa Bajau. Telaga dan Pinggan-Pinggan ini terletak di daerah Pitas.

Oleh sebab itu, perhubungan antara penduduk akrab dan punya kaitan keluarga.

"Sejak kecil kami sama sama, Sekolah sama-sama, kerja sama sama, tinggal sekampung sama-sama, jabatan sama -asama cuma kahwin saja nda' sama-sama," kata Anupi berseloroh.

Tepat jam 12.00 tengahari kami terbang lagi ke Kampung Naradang Laut Sikuati untuk program Majlis Pemimpin Bersama Rakyat. Rombongan diberi sambutan dengan pencak silat oleh anak-anak kampung Naradang.

Apa makna kampung Naradang? Saya sempat bertanya orang kampung di situ. Malik Umpok, seorang penduduk kmpung mengatakan bahawa perkataan naradang berasal daripada perkataan meradang.
Ketika kemasukan UMNO ke sabah dahulu, kampung itu terletak di sempadan antara Kudat dan matunggong. kampung Korinayang terletak berdekatan terletak dalam kawasan matunggong manakala yang sebelahnya terletak dalam kawasan Kudat. Oleh sebab penduduk kampung tidak dipedulikan, makanya mereka meradang. Oleh sebab itulah kampung itu dikenali dengan nama Naradang, kata pakcik malik entah betul entah bersenda, tapi dia kelihatan sungguh-sungguh.

Rupanya Herlinie sewaktu di USM dulu mengambil jurusan sais kemanusiaan pengkhususan terjemahan Bahasa Inggeris.Minornya bahasa asingnya, beliau memilih Sepanyol.Kebetulan juga haji sairin sewaktu menuntut di USA mengambil matapelajaran Sepanyol.

Dari percakapan Haji sairin itulah, saya terkesan dua perkataan yang dianggap bahasa Iranun klasik rupanya terdapat juga dalam bahasa Sepanyol. Saya pernah bertanya orang tua dahulu, apa perkataan klasik bagi bahagian dapur dalam bahasa Iranun selain `sarudung' atau dapuran. Mereka menyebut perkataan klasiknya kusina.

Rupanya Kusina juga dipakai dalam bahasa Sepanyol untuk dapur. Apakah perkataan ini berasal dari perkataan `cuisine' dalam bahasa Inggeris? Siapakah yang meminjam, apakah ini salah satu perkataan asing yang menyerap dalam bahasa Iranun, yang kemudiannya dianggap klasik.

Begitu juga dengan kopi. Orang Iranun menyebutnya Kawa, orang Sepanyol menyebutnya kahwa sedangkan perkataan itu berasal dari bahasa Arab `kehwa' yang bermaksud kopi.

Haji sairin juga berkata perkataan bank berasal dari banco dalam bahasa Sepanyol atau bangku dalam bahasa Melayu. Ceritanya, dahulu ceti Yahudi sering duduk dibangku untuk menagih hutang dan membuat pinjaman. Dari perkataan itulah, kata Haji Sairin timbul perkataan bank.

Selepas minum, tepat jam 2.00 petang kami menaiki helikopter untuk pulang ke ibu negeri. Cuaca agak panas, di dalam heli pun panas.

"Ada yang salah dalam pembuatan helikopter ini," kata Kapten Ridzwan yang membawa kami. Dia orang letak kipasnya di luar," katanya bercanda.


Bayangkan tidak lama selepas kami tiba di KK, hujan turun dengan lebatnya.Kalau kami terlambat sedikit saja, mungkin heli tak dapat terbang untuk pulang.




Thursday, April 22, 2010

Gambar sewaktu membuat liputan sidang DUN Sabah

Kekanda Haji Salim haji Ibrahim, antara wartawan RTM paling berpengalaman merupakan seorang yang suka mengambil gambar. Beliau sempat merakamkan gambar kami ketika asyik membuat liputan Persidangan Dewan Undangan Negeri Penggal ketiga kali ke13 di Bangunan DUN kelmarin.Kebetulan hari itu adalah hari terakhir sidang DUN. Beginilah suasana di Pusat Media.Sengaja saya perturunkan semula di blog sebagai rakaman kenangan.






































Friday, April 16, 2010

Catatan di Pantai Tamau

Entah mengapa tiba-tiba mereka bertanya tentang bintang.

Malam itu memang gelap dan bintang-bintang di angkasa berkerlip dengan teramat cantiknya.

Kami berempat sedang menyusuri Pantai Tamau untuk mencari `karepa-repa'.

"Bila saudara pulang? Di kampung kita sekarang, musim karepa-repa," kata Kadi A Maitu kepada saya melalui facebook beberapa hari yang lalu.

Saya sudah sangat lama tidak ke pantai untuk menangkap karepa-repa. Karepa-repa atau dalam bahasa Melayunya, ketam suri telah menarik ratusan orang ke Pantai Tamau iaitu pantai yang terpanjang di Kota Belud. Pabila tiba musim karepa-repa, Pantai Tamau seolah-olah berpesta.

Jadi pada malam itu, saya mengajak Amai Shafiq, Ineng dan Amai Shukri ke pantai yang sudah lama tak sempat saya kunjungi.

Sesampainya di sana , sudah ramai orang yang berkumpul di tepi pantai untuk menunggu nelayan pulang.Kadang mereka membawa karepa-repa hingga setengah perahu, dan karepa repa itu diagihkan kepada mereka yang telah lama menunggu atau kepada mereka yang telah siangsiang hari menempahnya.

Sebenarnya kami hanya ingin membeli karepa-repa, yang khabarnya hanya 20 sen hingga 30 sen seekor.Tetapi kerana terlalu ramai orang, kami hanya sekadar melihat orang-orang berebut karepa-repa.

Kalau dahulu, jika musim karepa-repa tiba, Orang-orang kampung membawa `lampung pam' iaitu lampu untuk menyuluhi karepa-repa yang merapat sedikit ke tepi pantai. Tetapi kini hanya mereka yang punya perahu saja dapat menangkapnya.

Tapi malam itu, kami hanya berjalan jalan menyusuri pantai. Sudah lama tidak merasai hembusan bayu laut seperti itu. Ombak yang berpecahan dan suasana malam yang nyaris membuat saya larut dalam kenangan.

Saya mengajak mereka pulang, setelah kami tidak ingat lagi nama-nama bintang.

Etika keadilan dan hubungannya dengan telur penyu

Rupa-rupanya keadilan ada hubungkaitnya dengan telur penyu.

Saya fikir saya tidak salah apabila mengatakan bahawa sistem keadilan dalam masyarakat Iranun di Sabah dapat dihuraikan dengan baik jika kita tahu bagaimana kaedah anggota masyarakat itu membahagi-bahagikan telur penyu.

Mengapa telur penyu boleh dikaitkan dengan sistem keadilan dalam masyarakat Iranun?

Satu ketika dahulu, biasanya ketika `musim utara' mula berhembus, tibalah masanya musim penyu bertelur.

Pantai Tamau merupakan tempat pilihan bagi penyu-penyu untuk bertelur. Pantai itu begitu popular malah mungkin sama dengan Pantai Rantau Abang. Cuma barangkali Pantai Tamau tidak banyak diketahui pelancong, kalau tidak sudah tentu ia akan dilawati juga oleh orang putih.


Aktiviti mencari penyu naik ke pantai untuk bertelur itu dipanggil "bpanunggu' "oleh masyarakat Iranun. Mereka menyusuri sepanjang pantai untuk menunggu penyu naik ke darat untuk bertelur yang dinamakan `nggaban'.



Apabila terjumpa penyu yang naik untuk bertelur, maka pihak yang menjumpainya nakan dengan cepat memadam jejaknya atau melarikan atau menyembunyikan penyu yang bertelur itu.



Ketika penyu itu bertelur, biasanya penyu bertelur antara 100 hingga 150 biji seekor, maka telur-telur itu akan diagihkan kepada orang-orang yang menjumpainya.

Bagaimana kalau yang menjumpai penyu yang bertelur itu lebih daripada satu orang? Di sinilah lahirnya konvensi yang tidak tertulis mengenai kaedah-kaedah membahagikan telur penyu itu.

Telur penyu itu dibahagikan sama rata dengan orang orang yang menemuinya.Kalau dua, tiga, empat atau lima atau katakanlah sepuluh, ia tetapi dibahagikan sama rata.

Ketika penyu bertelur itu, semua telurnya dikeluarkan daripada lubang serta merta.Ini kerana jika ada orang yang baru datang, beliau berhak mendapat jatah telur yang masih terdapat dalam lubang berkenaan. Namun begitu, dia tidak berhak pula mendapat bahagian daripada telur-telur penyu yang telah dikeluarkan dari lubangnya. Beliau berhak mendapat agihan daripada telur penyu yang masih terdapat lubang.

Biasanya teman-teman seperjalanan mendapat bagian daripada telur penyu itu. Kalau dulu sepanjang pantai dari Batu Gadung ke Buringin atau Minanga adalah temapt yang menjadi lokasi tempat penyu bertelur.Maka berbondong-bondonglah orang kampung tidak kira tua muda untuk berkunjung ke pantai untuk `bpanunggu' atau mencari penyu yang naik untuk bertelur.

Bagaimana pula, kalau yang menemui penyu yang sedang bertelur itu semuanya terdiri daripada perempuan?. Ia tidak menjadi masalah tetapi klau ada lelaki yang datang, walaupun pada ketika Penyu masih bertelur dan semua telurnya masih dalam lubang, si lelaki berkenaan tidak berhak mendapat bahagian. Kalau dia membawa isteri, atau adik perempuan, maka hanya isterinya atau adiknya saja yang berhak mendapat bahagian telur penyu itu.

Itulah antara peraturan-peraturan yang tidak tertulis tapi terus ditaati oleh masyarakat Iranun. banyak kaedah lain untuk mengagihkan rezeki seperti berbahagi rezeki pendapatan ketika `pamilis' menangkap ikan bilis, ketika bpanangga, turun ke laut menangkap ikan untuk beberapa hari dan sebagainya.

Saya fikir peraturan-peraturan ini mempunyai banyak nilai luhur yang dapat diteladani. Misalnya jika ada nelayan pulang dan kita membantu mengangkat sampan atau perahunya, maka kita biasanya akan diberikan ikan oleh si nelayan.


Sistem pembahagian telur penyu ini bagaimanapun kini semakin pupus seiring dengan semakin jarang nya penyu yang naik ke darat. Kebanyakan penyu mati kerana jerut pukat tunda menyebabkan jumlah penyu yang naik ke darat semakin berkurang.

Di Nala, Tungku, menurut saudara Mohamad Sidam, paling akhir beliau melihat penyu naik ke darat ialah pada tahun 80-an. Selain kerana pantainya yang semakin tercemar, nelayan pukat tunda juga telah menyebabkan populasi penyu di negeri ini semakin jarang ditemui.

Apakah dengan semakin menghilangnya penyu maka nilai nilai atau aspek luhur dan murni dalam etika keadilan, sistem pembahagian rezeki, etika rakan seperjuangan, sikap menghormati wanita, di kalangan masyarakat Iranun juga akan turut menghilang?

Tuesday, April 13, 2010

Catatan mengenai Kaka Ali (2)


Setiap detik perjalanan kami itu dirakamkan Kaka Ali beserta dengan tarikh dan masanya. "Ini bagi memudahkan saya membuat catatan," katanya kepada saya.
Kaka Ali merupakan seorang pengamal media dari Bandar Upi, Maguindanao. Beliau merupakan antara wartawan Iranun di Mindanao yang giat mempromosi kedamaian. Beliau juga giat memperjuangkan nasib bangsanya dan sentiasa mencari jalan untuk memupuk kesedaran di kalangan bangsa peri pentingnya mempertahankan identiti dan `maratabat' Iranun yang berasaskan kepada makna Iranun itu sendiri.













Sunday, April 11, 2010

Nota pertemuan dengan tiga penulis

Ketiga tiga tokoh ini merupakan tokoh-tokoh yang berpengaruh dan penting pada zamannya.Sebaik keluar dari satu majlis pelancaran buku mengenai madu lebah yang ditulis pengkaji dari Jerman yang dibantu pengkaji tempatan, saya ternampak Datuk Haji Karim Ghani, Haji Saidi Lampoh dan Datuk Halik zaman.
Datuk Karim ternampak saya dulu dan melambai kepada saya. Mereka sedang asyik bercakap mengenai isu-isu berkaitan politik, jati diri dan sebagainya di coffee house Hyatt Hotel pada 30 Mac lalu. Entah bagaimana percakapan kami beralih kepada topik topik mengenai sastera sebaik mereka terlihat saya membawa buku. Ketiga-tiganya masih menyimpan minat yang mendalam dalam bidang penulisan kreatif. Datuk Karim Ghani dulu dikenali sebagai K Ghani, Mohd.Saidi Lampoh bekas ADUN dikenali sebagai S.Mala manakala Datuk Halik dikenali sebgai Ahzam. Banyak kenangan manis terutama kerana mereka ini satu pasukan dalam debat mengenai bahasa melayu lwn Bi dalam tahun-tahun 60 an dahulu.
S.Mala masih menulis, walaupun tidak seprolifik dahulu.K.Ghani dan Ahzam pula juga minat bercerita mengenai sastera.
Penulis-penulis veteran ini juga mempunyai pemikiran yang menarik mengenai sastera kita, yang tidak lagi serancak dahulu.
Tidak lagi ramai penulis veteran yang menulis, hanya Hajah Dayang Salmah salam yang kini sakit sakit, Haji Mastun Abas kembali menulis dan telah menyiapkan cerpen-cerpen dan satu novel ikal mayang yang tersiar secara berciri di Utusan Borneo, Datuk RM Jasni di Keningau sementara yang lain sudah pergi. Pak Shuhaibun Yussuf, Amil Jaya, K Bali dan Harun Haji Salleh telah tiada.
Pertemuan kami pada pagi itu banyak diwarnai oleh cerita-cerita lama, dan renungan-renungan mereka mengenai masa depan sastera kita












Terpegun melihat masjid Bandaraya Kota Kinabalu

Dalam keasyikan mengambil gambar itu, tiba tiba saya ternampak pemandangan yang lebih indah dari segala pemandangan lain. Saya melihat masjid Bandaraya Kota Kinabalu yang terletak di Likas dengan warnanya yang khas-hijau-dari udara. Barangkali kalau ada peluang, saya akan menyalami arkitek yang mengilhamkan seni bina masjid ini.
Foto ini dirakamkan pada petang Sabtu dari tingkap heli Sabah Air.







Melihat rumah dari udara

Saat saat yang ditunggu-tunggu tak juga kunjung tiba.Saya benar-benar teruja ingin melihat pemandangan rumah kami di Kampung Bubung Tamau dari udara.Orang dulu-dulu menamakan kampung kami Kampung Kota Ayangan SinggahMata dalam pantun-pantun, dan nama itu selalu dilukiskan dalam kisah-kisah percintaan ayah dan ibu saya.
Kali ini saya ingin benar melihat kampung kami, untuk sekadar singgahmata.
Saya merakam dua tiga gambar ketika heli melintasi kampung kami. Saya tidak dapat merakamnya dengan tepat. Yang kelihatan adalah pokok pokok kelapa, sawah dan laut.Saya teringat ketika waktu kanak-kanak dahulu, saya suka memanjat kelapa untuk sekadar melihat laut.
Dan kini, tidak semena-mena saya berpeluang melihat kampung kami dan laut disisinya dengan leluasa. Tetapi dimana saya, dimana kami, dimana rumah kami, dimana kampung kami dan dimana diri kami ini.
Saya masih mencarinya.







Memandang sungai yang berliku

Engkau sepenuhnya benar.
Aku yakin kau benar ketika kau membisikkan padaku betapa indahnya negeri kita.

Sungai yang berliku, penuh sejarah yang turut berliku.Melihat saujana begini, kita mudah dihinggapi keharuan tentang betapa telitinya alam ini diciptakan oleh Yang Maha Kuasa. Cuma kadang-kadang, kitalah-manusia- yang terlupa menghayati dan menghargai alam ciptaanNya.
Sekali lagi kau benar, ketika kau mengatakan padaku betapa keindahan ini jarangjarang kita hargai.
Kelmarin, aku menyaksikannya dari tingkap helikopter. Burung raksasa itu membawa kami melihat pemandangan yang mengasyikkan itu.
Tidak sesaatpun aku tertidur.Ketika melihat sungai,aku cepat merakamkan gambar untukmu-kekasihku.Di kejauhan sana, jambatan Sulaman, dan hutan-hutan bakau dan sungai yang menjadi salah satu sumber pendapatan kampung air tertua di negeri ini, Kampung Mengkabong.
Di sini, aku hampir kehilangan kata-kata. Aku hanya membayangkan betapa indahnya kalau kita duduk berhanyuthanyut dalam sampan menuju ke muara sebelum sampai ke laut yang luas.

Betapa indahnya negeri kita

Bayangkan betapa indahnya negeri ini. Saya terpegun kagum melihat pemandangan yang jarang sekali dapat ditatap.Teluk dan tanjung, laut yang tenang, hati yang sepi dan destinasi yang dituju.
Dan kau yang menungguku, isteriku.

Catatan ketika melintasi minanga

Seandainya Laksamana Cheng Ho masih hidup, saya fikir salah satu tempat yang akan dilayarinya ialah kuala Rampayan.
Apakah Minanga Rampayan ini sudah berpenghuni ketika zaman kesultanan Melaka? Apakah bentuk kehidupan masyarakat pada ketika itu?
Tapi jika ada orang membuat kajian dan penyelidikan tentang Iranun, salah satu tempat yang tidak boleh dilupakan ialah Minanga. Di sana terdapat banyak kesan sejarah, peninggalan sejarah yang belum diterokai.
Antara ialah teknologi rabur, iaitu teknologi membuat simen yang diamalkan masyarakat Iranun yang kini telahpun pupus.Ia hanya tertinggal di tanah perkuburan orang Iranun. Kebanyakan orang Iranun yang menggunakan `rabur' di makamnya ialah orang `dedsaanen' yang ertinya kumpulan orang Iranun yang terlibat dalam aktiviti mengayau.Menurut cerita, apabila mereka sampai di sesuatu tempat, mereka lah yang kemudian menjadi penguasa di temoat berkenaan.Selain dedsaanen, masyarakat Iranun boleh dikelompokkan lagi kepada marantauen, yang membawa maksud orang yang merantau, kerana berniaga, berpindah dan sebagainya.
Saya mendapat info ini daripada arwah Pakcik Iping bin Suboh ketika beliau masih hidup.Beliaulah (amai bidong) yang selalu bercerita kepada saya mengenai salasila dan sejarah dan adat budaya Iranun.Beliau meninggal di Kampung Likas lebih 10 tahun yang lalu.
Foto ini saya rakamkan ketika melihat betapa cantiknya pemandangan. Saya melihat Sungai Kilapi, yang mengalir lesu.Kalau dulu ia menjadi jalan penghubung utama antara beberapa buah kampung tetapi kini, peranannya tidak lagi seperti dahulu.





melihat bayang helikopter

Ini helikopter yang kami naiki.Nampak bayangnya di permukaan laut di perairan Pitas sewaktu kami berangkat pulang kira-kira jam 3.00 petang Sabtu lepas dari Rosob.
50 minit kemudian kami sampai di Tanjung Aru, kemudian diberi tuala untuk mengelap muka dan sempat minum sebelum tergesa ke pejabat Utusan Borneo untuk menulis berita hasil lawatan ke dua lokasi di utara Sabah itu.
Ya, memang ada saat saat ketika angin menampar helikopter, di ketinggian 3,300 meter dari aras laut,kami turut tergoyang dalam kebimbangan. Tapi juruterbang, Kapten Ridzwan bijak mencari laluan untuk sampai ke destinasi dengan selamat.

pandangan dari kejauhan

lihat di bawah sana, begitu indahnya, pemandangan.


Saturday, April 10, 2010

Catatan sebaik turun heli

Sebaik turun dari helikopter kami diberi tuala untuk mengelap wajah dan minuman untuk membasahkan tekak. Perjalanan kali ini juga menyeronokkan.Heli turun di Padang Pekan Kudat sebelum kami dibawa untuk majlis gotong royong di pasar ikan Kudat. Selepas itu, kami menghadiri majlis di padang pekan Kudat sebelum menikmati jamuan di pasar Kudat.
Selepas itu, kami naik heli untuk ke kampung Rosob Pitas, dan kemudian berkereta ke pejabat Datuk Rahim. Beliau mengambil kesempatan untuk bertandang ke Majlis Perkahwinan anak saudaranya kerana esok harinya beliau tidak dapat menghadiri majlis itu kerana terpaksa ke Sibu untuk menghadiri majlis pengkebumian rakannya, mendiang Datuk Robert Lau yang juga Timbalan Menteri Pengangkutan.
Sebaik turun, kami sempat melihat helikopter Augusta yang selalu digunakan oleh Ketua Menteri untuk menjalankan tugasnya.
Helikopter Augusta itu mempunyai banyak kelebihan termasuk boleh terbang di waktu malam dan mempunyai pendingin hawa di dalamnya.
Saya berterima kasih kerana dipelawa oleh Haji Sairin untuk turut serta membuat liputan di kawasan luar bandar.
Peluang ini jarang diperolehi, dan saya gunakan untuk memperluaskan lagi komitmen saya sebagai wartawan.














Catatan dari Pasar Ikan ke Tanjung Kapor Kudat ke Rosob Pitas

Penerbangan dengan helikopter kali ini menghala ke Kudat. Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Haji Abdul Rahim Bakri yang juga Ahli Parlimen Kudat menyempatkan diri untuk bersama masyarakat Kudat dalam satu kempen kebersihan dan Majlis Gotong Royong Perdana di Pekan Kudat. Sebelum itu, beliau sempat berkunjung ke Pasar Ikan Kudat, bersalaman dengan penjaja-penjaja ikan sebelum mengetuai gotong royong membersihkan pasar ikan.

Selepas itu kami ke Sekolah Agama Rakyat Al Munawar Kampung Tanjung Kapor kerana beliau menghadiri Majlis Pemimpin Bersama Rakyat.

Selepas majlis di Tanjung Kapor, kami terbang lagi ke Rosob Pitas sebelum balik ke Kota Kinabalu dan tiba jam 3.50 petang di Tanjung Aru.








Catatan di Tanjung Kapor

Sering kali juga saya ke Kudat tapi Sabtu 10 April lepas mungkin merupakan kali yang pertama saya menjejakkan kaki ke kampung Tanjung Kapor. Penduduk ramai bercampur baur berbilang bangsa.Saya terhibur juga mendengar mereka bercakap dalam bahasa bajau loghat Kudat. Ada diantara bercakap ubian, ada kegayan dan ada suluk juga.
Tapi saya agak terkejut apabila diberitahu bahawa di Tanjung Kapor juga terdapat beberapa keluarga Iranun .
Kebetulan mereka tak ada di rumah waktu itu.Jadi saya tidak sempat bertanya asal muasal mereka dan bagaimana mereka sampai ke kampung itu. Saya fikir itu merupakan bahan yang menarik untuk ditulis.
"Suami saya orang Iranun," kata wanita dalam gambar ini.Saya terlupa menanyakan namanya, tetapi dia suku sungai dan sino kadazan.
Lantas, saya bertanya apakah bahasa yang mereka gunakan di rumah.
"Bahasa Melayu," katanya.Anak-anak mereka tidak mampu bertutur dalam bahasa Iranun dengan lancar.
"Mertua saya bertutur bahasa Iranun sesama mereka...tapi dengan anak-anak mereka bertutur bahasa Melayu".
Saya meminta kekanda Haji Salim Haji Ibrahim untuk merakamkan gambar saya berdiri di hadapan rumah orang Iranun di Tanjung Kapor sebagai kenang-kenangan.
Haji Salim, orang Bajau Ubian ini juga punya kaitan kekeluargaan dengan saya. Panjang ceritanya, bagaimana saya yang hidup di tengah masyarakat Iranun dan mempunyai darah Iranun dan Bajau juga punya saudara orang Ubian, orang Boronai (Brunei), malah salah seorang moyang kami sebelah bapa berasal dari lamparo, Aceh Besar.
Isteri saya pula, yang merupakan orang Melayu punya asal keturunan dari Langkat, kemudian berhijrah ke Pontianak, kemudian ke Bulungan, menjadi orang Bulungan dan punya darah Syed dari Yaman, punya darah Suluk juga, wah menjadi sangat kompleks susur galur ini.
Tapi yang pasti, kita semua sama -sama dari keturunan yang sama, Nabi Adam Alaihissalam dan isterinya Hawa.












Thursday, April 8, 2010

Catatan Perjalanan ke Minanga A Marampayan


Tiga minit sebelum jam 9.00, pagi Khamis lalu, kami berangkat ke Kota Belud yang terletak kira-kira 78 kilometer dari ibu negeri Sabah, Kota Kinabalu. Kaka Alih, wartawan penyiaran dari Bandar Upi, Maguindanao teringin untuk berkunjung ke kampung halaman saudara sebangsanya-Iranun- dan melihat dengan matanya sendiri mengenai kehidupan masyarakat Iranun di negeri ini.
Kaka Alih atau nama sebenarnya Alih S.Anso singgah tiga hari di Kota Kinabalu dalam perjalanan pulang ke Mindanao selepas menghadiri Program Kepimpinan Islam Asian Institute of Management (AIM) selama sepuluh hari di Kuala Lumpur. Beliau memberitahukan kedatangannya melalui facebook dan kerana itu ketika dia menelefon bahawa dia sudah berada di ibu negeri, saya tidaklah begitu terkejut. Selepas pertemuan kami di Rainforest Cafe petang Rabu, kami mengatur perjalanan ke Minanga A Marampayan (Rampayan Laut) dan dari sana menyusuri kampung-kampung Iranun yang berdekatan.
Kami amat bernasib baik kerana Saudara Aliasgar Haji Basri, salah seorang peserta ILP AIM dari Malaysia, sudi menemankan kami dalam perjalanan mencari bangsa itu.Aliasgar bukan calang-calang orang kerana beliau merupakan Pengarah Unit Pemimpin Kemajuan Rakyat (UPKR) dan juga Timbalan Ketua UMNO Bahagian Tuaran.
Sepanjang perjalanan itu, Kaka Alih yang dipanggil `sangai' oleh Aliasgar dan begitu sebaliknya kerana persamaan nama mereka, tidak habis-habisnya merakam gambar. Beliau begitu tertarik dengan landskap alam di negeri ini. Demi melihat rumah-rumah kampung di sepanjang perjalanan ke KB itu beliau memberitahu, rumah-rumah itu mempunyai persamaan yang agak tipikal dengan ciri-ciri rumah-rumah orang Iranun di Mindanao.
Rumah-rumahnya separas muka, dibuat kebanyakannya menghadap matahari dan sebagainya, dan setiap ciri itu diperjelaskan maknanya oleh Kaka Alih yang mempunyai banyak pengalaman dalam bidang pembinaan.
Sebelum menjadi wartawan secara kebetulan, kata Kaka Alih yang sering menekankan kata `secara kebetulan' itu, beliau merupakan seorang ahli perniagaan dan terdidik dalam bidang kejuruteraan. Beliau memilih menjadi orang media-sebagai wartawan penyiaran di DXUP FM 105.5 MHz di Barangay Upi kerana alasan perjuangan iaitu ingin melihat bangsa setaraf dengan bangsa lain di Mindanao. Katanya orang Iranun sering menerima tekanan di Filipina dan oleh itu, sebagai orang media, beliau mahu memperjuangkan mengenai kedudukan bangsa Iranun dan isu-isu yang berlegar di Mindanao supaya orang luar menerima informasi yang betul dan tepat mengenai apa yang terjadi di wilayah selatan itu. Setibanya di Kota Belud, kami minum di Mayang Sari. Tidak lama kemudian, Haji Asmad Ruddin, salah seorang pemimpin masyarakat Iranun datang untuk dipertemukan dengan Kaka Alih. Mereka berbicara dalam bahasa Iranun dan Kaka Alih agak gembira dengan pertemuan itu kerana ia membincangkan mengenai sejarah, adat dan budaya Iranun. Pertemuan itu agak singkat, memang, tetapi ia dapat memberi sedikit maklumat mengenai masyarakat Iranun yang mendiami 22 kampung di Kota Belud, Satu kampung di Kudat iaitu Kampung Indarasen Laut, Tiga Kampung di Tungku Lahad Datu iaitu Kampung Nala, Kampung Bakolod dan Kampung Barigas, manakala ramai komuniti Iranun boleh ditemui di Kampung Likas dan Kampung Warisan Inanam.
Kaka Alih menyatakan bahawa orang Iranun sangat mementingkan persaudaraan dan maratabat (dignity). Beliau menyebut sebait bayuk iaitu Madenden su limu, na panunden su maratabat yang antara lain maksudnya,martabat atau maruah lebih penting dan mustahak daripada kasih sayang.
Orang Iranun memilih martabat berbanding cinta atau kasih sayang kepada seseorang, walaupun perkataan Iranun itu sendiri berasal dari perkataan Ranun yang membawa maksud kasih sayang. Jadi orang Iranun mengutamakan rasa kasih, rasa sayang, saling mengasihi, saling bantu antara satu sama lain tetapi apabila tiba kepada soal martabat, maka yang lebih dipentingkan ialah soal martabat dan harga diri.
Selepas bersalaman, kami meninggalkan Restoran Mayang Sari untuk meneruskan perjalanan menghala ke Rampayan Laut. Ketika ternampak banyaknya sapi dan kambing berkeliaran di sepanjang perjalanan itu, Kaka Alih berkata "that is another sign of Iranun villages". Katanya, penduduk membiarkan haiwan peliharaan mereka berkeliaran tanpa mengikatnya. Jika dahulu bentuk rumah mereka agak tinggi, ia disebabkan kerana penduduk mengikat karabau (kerbau) mereka di bawah rumah.
"Tetapi kini, ia diganti dengan kereta," katanya yang kagum kerana hampir semua rumah orang Iranun memiliki kereta. Tiba di simpang Rampayan Laut , saya memberitahu, bahawa kami mula memasuki kawasan perkampungan Iranun.
Tiba-tiba saja Kaka Alih meminta supaya Zul, pemandu kami memperlahankan kereta apabila ternampak tempat jemuran. "Itu salah satu lagi tanda orang Iranun," katanya. Kalau di Mindanao, orang dengan mudah dapat membezakan mana rumah Iranun dan mana rumah orang Visaya kerana orang Iranun tidak atau tidak pernah menjemur pakaian dalam mereka di jemuran sebaliknya menyembunyikannya.
Kami sampai di Minanga ketika waktu tengahari iaitu ketika `panalang-talang su sinang' -ketika matahari tegak di atas kepala. Saya sempat menanyakan konsep waktu dalam masyarakat Iranun di Mindanao.
Waktu Subuh dipanggil Subu, waktu pagi biasanya dipanggil Katibuas manakala waktu antara jam 7.00 hingga jam 8.00 disebut sebagai `tengah naik'. jam sepuluh hingga sebelas disebut sebagai mapuru a tengah naik. Selain kagabi iaitu waktu petang, senja disebut sukirep.
Ketika memasuki kawasan tanah perkuburan, beliau berkata tanah perkuburan tak ada banyak bezanya dengan tanah perkuburan Islam di sana. saya bertanya kepadanya bagaimana orang Iranun di Mindanao menyebut orang yang meninggal dunia. Kalau di Kota Belud, ia selalu disebut sebagai `nyapantag'. Saya secara bergurau menghuraikan bahawa ia membawa maksud orang yang meninggal itu telah sampai di tempat malaikalmaut menunggu. Di kalangan masyarakat Iranun di Nala, Tungku,pula mengistilahkannya sebagai `nyasaut atau nyaraut'. Mereka mungkin membayangkan bahawa mereka berjaya dikejar malaikalmaut.
"Oh kami menyebutnya nyauma yang bererti bahawa si mati telah tiba masanya mendapat kasih sayang Allah SWT" . Sesampainya di kuala Rampayan kami sempat bergambar kenangan sambil bercerita mengenai perkampungan Iranun dengan penuh minat. Banyak perkara lucu, sehingga membuat kami, saya ,Ali, Shaibih Hj Jaafar geli hati.
Aliasgar mengisahkan pertemuan mereka di Manila. Are You Iranun? tanyanya yang dijawab oleh Kaka Alih dengan "How do you know?" Bagaimana awak tahu? katanya. Sebenarnya, kata Kaka Alih teramat jarang orang Iranun bertanya sedemikian kepada orang Iranun yang lain. Biasanya jika ditanya "Iranun ka?" ia selalu dijawab "Kainu? " Kenapa,Apa kamu mahu?"
Jawapan yang paling bijak selepas menerima jawapan yang kasar itu iaitu ialah " kainu pun ku pangilaien su bangsa ku" yang bermaksud "kenapa jika saya mahu mencari bangsa saya".
Kami kemudian sempat singgah di salah sebuah rumah di jeti itu. Kaka Alih sempat berbual dengan Junaidi dan beberapa anak kecil dalam bahasa Iranun. Adakah anak-anak itu bercakap bahasa Iranun? Anak-anak itu boleh bercakap bahasa Iranun walaupun ada juga yang mengajak anak-anak mereka berbual dalam bahasa Melayu.
Selepas itu, kami ke bengkel kraftangan Hajah Pandian tetapi sayangnya beliau tiada di rumah.Kami diberitahu suaminya Haji Sabana Jalal sedang sedang di sebuah gerai tidak jauh dari rumah itu.
Salah satu kebiasaan orang Iranun ialah tidak bertanya nama seseorang itu secara direct atau langsung kepada orangnya. Biasanya ia akan berbisik kepada raknnya yang lain. Atau jika bertanya, orang yang ditanya itu biasanya meminta rakannya untuk memberitahu akan namanya. Jika terpaksa bertanya, orang Iranun akan meminta maaf sebesar-besarnya kerana terpaksa bertanya nama orang itu, yang dianggap sebagai kurang sopan atau kurang Iranunnya.
Haji Sabana menceritakan mengenai ukit a Iranun juga. Mengenai kedatangan bagu a Iranun di Rampayan. Seingatnya, Haji Awliya (Amai Dalomabi) datang ke Minanga ketika beliau masih kecil lagi.
Kaka Alih sempat menceritakan tugasnya sebagai penyampai radio Iranun di Mindanao. Rakan saya ini, katanya kepada saya bekerja di Lakitan atau newspaper. Saya tertarik dengan perkataan Lakitan itu.Lakitan-news sebenarnya berasal dari perkataan lakit iaitu sejenis burung yang terbang membawa berita.
Oleh kerana beliau selalu menyebut `for example' saya tertanya-tanya juga apa padanannya dalam bahasa Iranun. Dalam bahasa Melayu, For Example bermaksud, sebagai contoh. Kaka Alih mengatakan bahawa for example dalam bahasa Iranun ialah saparati. Saya yakin ia berasal dari perkataan seperti dalam bahasa Melayu tetapi seperti membawa maksud `sagit a' dalam bahasa Iranun. Menarik sekali untuk diteliti. Katanya, dulu Kirim ditulis dalam huruf jawi, tetapi sekarang masih ada lagikah yang mengamalkan bayuk dalam bahasa Iranun.
Banyak istilah Iranun, contohnya untuk halaman rumah yang kecil dipanggil `lama-lama' manakala untuk yang besar `lama lama legawan," katanya merujuk bahasa Iranun di Mindanao. Memang ada sedikit perbezaan antara bahasa Iranun di Sabah dengan bahasa Iranun di Mindanao. Contohnya perkataan `besar' di sebut Mala' dalam bahasa Iranun di Sabah khususnya di kawasan Kota Belud dan Kudat. Masela dalam bahasa Iranun di Tungku. Tetapi bahasa Iranun di Mindanao menyebut Masela (besar) namun orang maranao menyebutnya Mala.Komuniti Iranun di Mindanao terdapat di Matanog, Buldon, Parang , Barira dalam wilayah Maguindanao, Sultan Kudarat, Malabang-Sultan Guimander, Balabagan, Kapatagan Dalam Wilayah Lanao del Sur. Selain itu bahasa Iranun di Subpangan, biasanya di ucapkan dengan lembuit oleh penuturnya.
Sungguhpun demikian, bangsa Maranao, Maguindanao dan Iranun sebenarnya menggunakan bahasa dan tradisi yang sama. Sumber bahasa mereka adalah bahasa Iranun sendiri. Namun ratusan tahun yang dahulu, orang yang menetap di Ranao (Lanao del Sur) disebut Maranao manakala mereka yang tinggal di sepanjang sungai Pulangi dipanggil Maguindanao manakala mereka yang berada di tengah-tengah antara Maranao dan Maguindanao itu masih dipanggil dengan sebutan Iranun walaupun mereka pada hakikatnya sama. Bahkan sering terjadi orang Iranun yang tinggal di Lanao del sur menyebut dirinya Maranao manakala orang Iranun yang tinggal di wilayah Maguindanao menyebut diri mereka Maguindanao.
Ramai ahli sejarah dan linguistik yang mempunyai pendapat berbeza mengenai perkara ini. Kerana faktor lokaliti, memang terdapat perbezaan sebutan dialek, antaranya Padi disebut Ilaw dalam bahasa Iranun manakala orang Maguindanao menyebutnya palai.
Saya fikir wajar juga bahasa Iranun, bahasa maranao dan bahasa magunidanao dijelaskan melalui peribahasa ini. Sekadar contoh yang saya temui di internet.
He who does not (know how to) look back at his past (where he came from) will not reach his destination. (English)
Su manga taw adi mataw milai sa pibpuunan, ai di makauma sa pedsuungan (Iranun)
Su taw a di makatadem sa nabpunan nin na di makasampay sa ebpawangan nin. (Magindanaon)
So mama a di nian katawan so poonan nian na di pakaoma ko sungan nian. (Maranao)

Bagaimana orang Iranun disini memanggil ship? tanya Kaka Alih.
Kalau disini dipanggil kapal, kata Haji Sabana.Kalau disana ia disebut sebagai kapal apoi darimbang. kapal apoi maksudnya kapal api manakala darimbang bermakud besar tanpa tanpa tandingan.
Saya menjelaskan mengapa orang Iranun memilih minanga a marampayan sebagai tempat tinggal mereka, salah satu sebabnya ialah ia merupakan satu tempat yang terlindung daripada tiupan angin.Dan yang keduanya, musuih sangat sukar untuk merapat ke pantai. Marampayan bermaksud tempat yang dituju, destinasi yang dituju berasal daripada perkataan rampai yang bermaksud sampai. Dari sini terbit perkataan Marampayan, Makarampai, Minirampai dan sebagainya.
Kami sempat singgah di Ostrich Resort. Saya berkata kepada Kaka Alih bahawa beliau bolehlah memberitahu bahawa beliau telah sampai ke tempat Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Haji Muliam yang sempat ditemuinya di Kuala Lumpur minggu lalu. Kami menunaikan solat zohor di masjid, pagari Aliasgar yang menjadi imam, sebelum meneruskan perjalanan ke kampung Tamau.
Setibanya di rumah kami di Tamau, beliau tertarik dengan seni bina rumah kami, yang katanya mengingatkanya kepada arwah bapa mertuanya. Kalau isteri saya ikut serta sudah tentu dia `maka gurauk', yang bermakna menangis terharu. Kaka Alih juga menyaksikan mengenai ibu yang masih makan sirih pinang. "mbama', katanya sambil memberitahu wanita Iranun di sana juga ramai yang `mbama'. Beliau sempat bertanya mengenai karier Amai Shafiq. Orang yang berniaga di pasar dalam bahasa Iranun pendagang.
Kaka Alih agak tertarik dengan mesin tebu. Beliau teringat mengenai tandasan yang dahulunya ditarik menggunakan kerbau. Kini tandasan digantikan dengan mesin tebu untuk menghasilkan gula tebu.
Dalam perjalanan pulang itu, kami sengaja melalui Kampung Merabau, Kota Peladuk sebelum kereta meluncur laju ke Kota Kinabalu. Kaka Alih berkata beliau akan menyiarkan artikel mengenai Iranun di Sabah untuk siaran radionya di radio di Upi Maguindanao.



























Catatan pertemuan dengan Juvencio de Jesus Martins

















PERTEMUAN DENGAN JUVENCIO DE JESUS MARTINS

HUBUNGAN TIMOR LESTE-MALAYSIA PERLU DIERATKAN

PERJALANAN terasa agak lambat pada petang itu sebelum kami sampai ke No.62, Jalan Ampang Hilir yang menempatkan Kedutaan Timor Leste di Kuala Lumpur. Bapak Juvencio de Jesus Martins, yang bertugas sebagai Duta Besar Timor Leste ke Malaysia sudah menunggu di pejabatnya. Lelaki kelahiran 25 Jan 1961 ini pernah bertugas sebagai Minister Counsellor Timor Leste ke Jakarta, sebaik-baik saja negara itu mencapai kemerdekaan pada tahun Mei 2002. selepas itu beliau bertugas di Kementerian Luar Negeri pada tahun 2005-2006 sebelum dilantik sebagai Duta Besar Timor Leste ke Malaysia sejak Ogos 2006. Bagaimanapun, kini beliau kembali bertugas di Dili, ibu negara Timor Leste.

Wartawan Utusan Borneo, ABD.NADDIN HJ.SHAIDDIN menemui beliau di Kuala Lumpur tidak lama sempat meninjau pandangannya mengenai hubungan budaya, ekonomi, sosial di antara kedua negara yang menjadi anggota ASEAN.

Timor Leste merupakan sebuah negara yang memiliki kira-kira 1.1 juta penduduk dan mempunyai keluasan kira-kira 15,000 km persegi. Negara itu merupakan sebuah negara yang mempunyai keindahan sumber alam semulajadi,potensi ekonomi dan penduduk yang pelbagai kaum.Temuramah ini dibuat dalam bahasa Melayu kerana Juvencio merupakan seorang yang fasih dalam bahasa Melayu.

UB: Apa khabar ? Terima kasih kerana sudi menerima kami untuk sesi temubual ini. Boleh ceritakan pengalaman anda sejak lima tahun bertugas di Malaysia?

JM: Saya bertugas di Kuala Lumpur sejak Ogos 2006.Saya merasa tidak asing lagi di negara ini,apatah lagi terdapat banyak persamaan dari segi budaya dan bahasa antara bahasa Melayu dan bahasa Tetum. Misalnya kayu dalam bahasa Melayu, dalam bahasa Tetum disebut kayi. Kuih onde-onde juga terdapat dalam bahasa kami. Selain itu terdapat persamaan cara hidup antara Timor Leste dan Malaysia. Banyak persamaan yang kita boleh gali bersama, untuk dapat mendekatkan lagi hubungan antara negara serantau.

UB: Boleh ceritakan sedikit mengenai keistimewaan Timor Leste?

JM: Sebagai sebuah negara yang baru merdeka, Timor Leste memiliki banyak keistimewaan yang belum begitu diketahui oleh masyarakat luar. Timor Leste merupakan sebuah negara yang memiliki pantai yang indah, gunung-gunung yang cantik dan boleh didaki dengan ketinggian 3,000 meter di atas paras laut. Ini sudah tentu sangat menarik untuk pencinta dan peminat sukan gunung.Selain itu banyak acara sukan yang boleh diperkenalkan di Timor Leste seperti Lumba Basikal di peringkat antarabangsa dan lain-lain.

UB: Berapa jumlah penduduk Timor Leste?

JM: Timor leste mempunyai kira-kira 1.1 juta penduduk. 91 peratus daripadanya terdiri daripada penganut Katolik manakala selebihnya merupakan orang Protestan, Buddha, Hindu dan Islam.

UB: Apa pekerjaan utama penduduk Timor Leste?

JM: Kebanyakan penduduk terdiri daripada masyarakat petani dan nelayan. Mereka mengusahakan tanah-tanah pertanian dan menangkap ikan untuk menambahkan sumber penghasilan mereka.

UB: Bagaimana pula mengenai kerjasama ekonomi antara kedua negara?

JM: Saya kira banyak bentuk kerjasama ekonomi yang boleh dibangun antara kedua negara. Ketika ini pun terdapat syarikat Malaysia, Petronas Carigali yang sedang membuat eksplorasi minyak di Timor Leste.Begitu juga dalam bidang pertanian. Selain itu, Kerajaan Malaysia juga boleh membantu dalam bidang latihan.

UB: Tidak lama dulu terdapat permintaan agar Timor Leste mengirimkan pembantu rumah ke Malaysia. Apa komen anda?

JM: Kami bersedia mengirimkan sekitar 10,000 pembantu rumah ke malaysia kerana permintaan pembantu rumah agak tinggi. Tenaga pembantu rumah kami boleh dilatih, apatah lagi kebanyakan mereka mampu berbahasa Melayu dan bahasa Inggeris. Mereka boleh memenuhi permintaan yang tinggi terutamanya di kalangan keluarga non Muslim. Selain itu, ada juga penduduk Timor Leste beragama Islam yang bisa menjadi pembantu rumah di kalangan keluarga Muslim di Malaysia.

UB: Terdapat satu perkembangan menarik dalam industri hiburan. Kebelakangan ini terdapat usaha untuk mendekatkan lagi hubungan antara kedua negara apabila penyanyi Timor Leste, Aida Pereira Belo merakamkan lagu di Kuala Lumpur? Apa komen anda?

JM: Saya fikir itu merupakan usaha yang cukup baik.Saya mendukung sekali jika ada usaha-usaha sedemikian dibuat kerana ia akan memperkenalkan penyanyi antara kedua negara. Saya kira ia merupakan salah satu jalan untuk mempererat hubungan rakyat. Selain itu, ia boleh memperkenalkan budaya dan bahasa Timor Leste ke negara serantau dan dengan itu mampu mendekatkan lagi hubungan rakyat kedua negara.

UB: Saya tertarik dengan kenyataan bahawa penduduk Timor Leste terdiri daripada masyarakat berbilang kaum? Boleh anda jelaskan?

JM: Terdapat kira-kira 36 bahasa daerah yang dituturkan di Timor Leste.Ini menggambarkan bahawa terdapat kira-kira 36 suku kaum di Timor Leste. Pada mulanya memang agak sukar juga menyatukan mereka.Tapi ini semua tidak menjadi halangan, kerana dalam perlembagaan Timor Leste, bahasa yang digunakan di negara kami ialah tetum, Portugis, Inggeris dan Melayu (Indonesia).

UB: Bagaimana anda melihat kedudukan bahasa Melayu di rantau ini.

JM: saya kira bahasa Melayu mempunyai kedudukan yang sangat penting, apatahlagi ia dituturkan kira-kira 250 juta penutur di rantau ini termasuk di Indonesia, Malaysia, Singapura, Brunei, Selatan Thailand dan Selatan Filipina. Saya fikir kedudukan bahasa Melayu akan semakin penting.Bagi kami, ini tidak menjadi masalah malah ia mampu mendekatkan lagi antara negara di rantau ini. malah saya pernag diundang untuk menghadiri persidangan Majlis Bahasa Brunei-Indonesia-Malaysia (MABBIM). Saya tidak ada masalah berkomunikasi dengan mereka. Malah Dari segi kebudayaan bahasa Melayu boleh menjadi bahasa komunikasi antara negara-negara ASEAN.

UB: Bagaimana Timor Leste dapat menyelesaikan pertelingkahan yang pernah berlaku ketika rakyat yang pro merdeka dengan mereka yang pro-integrasi

JM: Memang kami dapat menyelesaikan pertelingkahan dalam masa kurang tiga tahun. Tetapi yang penting bagaimana kita dapat menyelesaikan masalah pertelingkahan itu dalam waktu yang singkat.Rakyat saling memerlukan antara satu sama lain.Masa lalu sudah berlalu, angin ribut sudah pergi dan yang penting harus bergerak ke hadapan.Itu yang lebih penting.

UB: Akhir sekali, apa harapan anda terhadap hubungan kedua negara?

JM: Saya berharap kerjasama antara kedua negara harus ditingkat dengan lebih intensif demi kemajuan kedua bangsa. Timor Leste sangat memerlukan huluran tangan Malaysia yang bantu kami sampai sekarang.Kami sangat berterima kasih sekali. Kalau kami sudah kuat dari segi ekonomi, pada gilirannya, kami akan dapat membantu negara negara yang memerlukan.Ini yang kami harapkan.