Ahad, 28 November 2010

Satu Jumaat di Cotabato

Tags
SATU JUMAAT DI COTABATO
Oleh ABD.NADDIN HJ.SHAIDDIN
abdnaddin@yahoo.com
IMAM sedang membaca khutbah ketika kami memasuki ruang masjid Blue Mosque di Cotabato City. Delegasi Malaysia dipersilakan untuk menunaikan solat di baris depan. Para makmum kelihatan agak gembira manakala yang lain agak kehairanan menerima tamu kehormat dari Malaysia.
Jumaat 19 November itu adalah satu hari yang luar biasa bagi kebanyakan anggota masyarakat Islam di Cotabato City. Untuk pertama kalinya mereka menerima kunjungan delegasi Malaysia diketuai Speaker Parlimen, Tan Sri Datuk Seri Panglima Pandikar Amin Haji Mulia dan Duta Besar Malaysia ke Filipina, Dato' Seri Dr.Ibrahim Saad.
Sebaik keluar dari masjid, pegawai yang ditugaskan mengawal kami sedang menunggu untuk memastikan semua penumpang menaiki van yang disediakan.
Sambil menyalaminya, saya bertanya namanya. Beliau memperkenalkan namanya sebagai Casib, seorang anggota marin Filipina yang dipanggil khas untuk mengawal keselamatan kami.
Casib yang merupakan lulusan Universiti Filipina di Manila, adalah orang Iranun dari Buldon. Beliau agak terkejut mendapati bahawa kami berbahasa Iranun dan sebahagian besar anggota rombongan Malaysia dalam lawatan ke Cotabato itu boleh berbahasa Iranun.
Beliau agak kehairanan bagaimana kami mampu bercakap Iranun dan sudah berapa lama kami berada di Malaysia. Saya tersenyum mendengarnya dan meluruskan pandangannya bahawa sebenarnya masyarakat Iranun di Sabah sudah lama wujud bahkan kewujudannya diyakini lebih lama berbanding kewujudan masyarakat Iranun, Meranao dan Maguindanao di Filipina.
"Sebab itu kami menamakan saudara kami di Mindanao sebagai `bagu a Iranun' yang bererti Iranun Baru'. Saya memberitahunya Casib yang kelihatan gembira menemui rakan sebangsa mereka dari Sabah.
Hujan turun dengan lebat ketika kami memasuki Pusat Kebudayaan Sharif Kabungsuan. Bekalan elektrik terputus hampir tiga kali yang menyebabkan Kaka Alih menyatakan perkara itu sepatutnya tidak berlaku kerana ia `membuat kita malu' kepada rakan sebangsa dari Malaysia.
"Sepatutnya ada alternatif, jika bekalan elekrik mati, generator dihidupkan supaya acara tidak terganggu," katanya. Ketika itu, upacara penutupan Sambutan Ulang Tahun ke-21 Autonomous Region in Muslim Mindanao.
Hadirin memenuhi dewan untuk mensyukuri ARMM yang dibentuk pada 1990 kini sudah berusia 21 tahun. Dalam tempoh 21 tahun itu, banyak perubahan dilakukan meskipun masih ramai yang kurang berpuas hati dengan tahap kemajuan yang ada. Malah ada diantara mereka mempersoalkan kemana sudah peruntukan bantuan berbilion peso yang diberikan negara luar untuk kemajuan wilayah Islam di Mindanao.
Namun kehadiran Tan Sri Pandikar ke Cotabato ternyata menarik perhatian ramai. Beberapa hari sebelum itu, berita kedatangannya telahpun disiarkan di suratkhabar. Sebahagian stesen radio menjadikan kunjungannya itu topik hangat, dengan persoalan sama ada Pandikar mampu berbahasa Iranun kerana dikatakan beliau orang Iranun dari Sabah.
Kerana itu, mereka menunggu ucapan Tan Sri Pandikar. Selepas Pandikar menyampaikan ucapan dalam bahasa Inggeris yang menyeru ke arah perdamaian yang berkekalan di Mindanao dan menyeru mereka komited ke arah kedamaian dan menghentikan perbalahan sesama sendiri, Pandikar mengalih ucapannya dalam bahasa Iranun. Sebaik-baik saja beliau berucap bahasa Iranun dengan diselaangi jenaka, hadirin di dewan Sharif Kabungsuan itu bertepuk tangan.
Irama Kulintang dan persembahan tarian kebudayaan Mindanao dan Kepulauan Sulu dengan cepat menghilangkan perasaan bahawa kami sedang berada di tengah-tengah wilayah yang bersengketa. Perdamaian antara Kerajaan Filipina dan Barisan Pembebasan Islam Moro masih tersekat-sekat manakala masa depan masih tidak menentu.
Dimana-mana kita dapat melihat orang-orang bersenjata M16. Casib yang mengawal kami meminta supaya kami tidak terjejut melihatnya memakai `bir-bir' atau pistol yang terselit di pinggangnya. Beliau mengatakan beliau akan terus bersama kami sehinggalah kami melangkahkan kaki keluar dari Cotabato untuk memastikan semua anggota delegasi selamat.
Oleh sebab itu, selepas kami pulang dari menghadiri majlis `pagana' atau jamuan makan malam rasmi, dan menyaksikan Bayuk yang disampaikan oleh Putri Erlynda, kami bergegas pulang sebaik-baik pertunjukan bunga api selesai.
Ada kenalan yang menelefon menanyakan dimana kami berada dan meminta kami cepat-cepat pulang kerana diberitakan beberapa puluh kilometer dari tempat kami itu, terdapat pertempuran. Kami tidak menanyakan sejauh mana kebenarannya tetapi kami melihat wajah pengawal kami dan pengiring agak pucat kerana bimbangkan keselamatan anggota delegasi.
Banyak check point yang dilalui pada malam itu, dan pemeriksaan diadakan oleh pihak tentera Filipina yang baru sebulan ditempatkan di Cotabato menggantikan rakan mereka yang ditempatkan ke tempat lain.
Anehnya, kami tertidur nyenyak pada malam itu dan terbangun keesokan harinya, dan mandi dengan cepat untuk bersarapan pagi di Pusat Pasukan Pemantau Antarabangsa (IMT) di Gonzalo Javier Street Corner, Ilang-Ilang Street di Rosary Heights 7, Cotabato City.
Mejar Jeneral Dato' Baharom Hamzah yang mengetuai IMT dengan 39 anggota iaitu 20 dari Malaysia, 15 dari Bruneri, tiga dari Libya dan 1 dari Jepun telah menceritakan beberapa cebisan kisah sepanjang bertugas di Mindanao.
Beliau berkata masyarakat antarabangsa menaruh kepercayaan dan keyakinan yang amat tinggi kepada pasukan IMT yang diketuai Malaysia.
Kerana itu, banyak kes pertikaian dilaporkan masayarakat tempatan kepada IMT, bahkan yang melibatkan perkara kecil seperti kes kecurian kerbau.
Jika tidak diatasi, perkara itu boleh menyebabkan rumah dibakar atau seluruh kampung diranapkan jika ia melibatkan dendam antara keluarga yang telah bermusuhan sejak puluhan tahun.
Beliau juga menyaksikan betapa harga nyawa begitu murah di Mindanao. Senjata M16 kadang-kadang digunakan untuk mendapatkan `handphone' berharga RM100. Katanya, pihaknya membantu untuk menjaga anak-anak yatim yang kehilangan ibubapa akibat pertikaian itu.
Jika berlaku pertempuran antara puak yang bersenjata, orang kampung lari bersama keluarga dan binatang peliharaan mereka.
Menurutnya, IMT juga menyumbang kira-kira 100 ekor kambing untuk dikorbankan sempena Hari Raya Aidiladha. Perkara itu menyebabkan IMT terpaksa berhadapan dengan banyak permintaan kerana ada penduduk kampung lain mempersoalkan mengapa mereka tidak diberikan bantuan.
Untuk apa kita berada di sini? , kata Duta Besar, Dato' Seri Dr.Ibrahim Saad. Beliau memberikan alasan yang meyakinkan mengapa perdamaian mesti dicapai di wilayah yang bergolak itu.
Wilayah Islam Mindanao memerlukan seorang pemimpin seperti Mahatma Ghandi. Ghandi merupakan seorang peguam yang sanggup berkorban dan memberikan contoh yang baik kepada rakyatnya. Berpunca dari isu kapas, Ghandi berpendapat bahawa kapas yang dihasilkan di India tidak perlu dihantar ke Manchester sebaliknya boleh diproses oleh orang India sendiri untuk pakaian mereka.
Beliau sendiri bertindak menanggalkan pakaiannya dan membakarnya di tengah padang, perbuatan yang diikuti oleh rakyatnya kerana melihat keikhlasan dan perjuangan pemimpin yang suci dan jitu.
Itu yang dikatakan Tan Sri Pandikar. Pemimpin Islam di Mindanao perlu memperlihatkan contoh kepimpinan yang boleh ditauladani oleh rakyat. Semua pihak, tidak kira pemimpin, ulama, ahli politik, akademik, pejuang, rakyat, NGo dan generasi muda perlu komited terhadap perdamaian.
Hanya melalui perdamaian saja, kemajuan dan pembangunan dapat dikecapi oleh 4.1 juta penduduk Islam di ARMM ARMM yang mempunyai wilayah seluas 12,288 km persegi, yang terdiri dari wilayah Maguindanao, Lanao Del Sur, Sulu, Tawi Tawi, Basilan (kecuali Isabela City) dan Bandaraya Islam Marawi. Sejajar dengan persetujuan yang dicapai antara Kerajaan Filipina dan MILF, pada 18 Julai 2008, setelah enam tahun dalam perundingan, ARMM diberi kuasa 712 kampung di pulau Mindanao. Bagaimanapun, perundingan akhir masih belum dimuktamadkan.
"Jika diberikan sepuluh ribu ringgit, saya akan berfikir sepuluh kali untuk ke Cotabato." kata seorang rakan kami. "Saya berasa seperti baru terlepas dari dua tanduk kerbau," kata seorang rakan yang lain.
"Walaupun miskin, tak ada rakyat yang kebuluran," kata Mej Jeneral Dato Baharom lagi. Mereka kais pagi makan pagi tetapi sumber alam masih kaya. Masalahnya ialah tak ada kedamaian, katanya. Walau bagaimanapun, sepanjang pengalamannya, tak ada kejadian rogol dan penganiyaan terhadap kanak-kanak sepanjang beliau bertugas di Cotabato.
Purata kemuskinan di wilayah itu ialah 45.4 peratus pada 2003, iaitu hampir dua kali ganda berbanding purata di peringkat kebangsaan iaitu 24.4 peratus. Bagaimanapun wilayah Lanao del Sur mengurangkan kadar kemiskinan sebanyak 26.9 peratus, Tawi Tawi dan Sulu mengurangkan kemiskinan antara 18 dan 17.6 peratus.Pada tahun 2003, semua empat wilayah ARMM merupakan antara 10 wilayah termiskin di Filipina tetapi pada 2003, Lanao del Sur, Sulu dan Tawi-Tawi terkeluar dari senarai wilayah termiskin itu, menjadikan hanya Maguindanao sebagai wilayah kedua termiskin di Filipina.
ARMM merupakan sebuah wilayah yang kaya sumber perikanan dan sumber alam. Ia memiliki simpanan mineral, tembaga dan emas paling banyak di negara itu. Sumber hutan juga masih belum diterokai. Tetapi semua kekayaan itu terhalang oleh persengketaan yang berpanjangan antara mereka.
"Rambayong mudas aku," saya teringat kata-kata dalam bahasa Iranun, terjemahan dari puisi Dr.Jose Rizal, Mil Ultimo Adios yang bermaksud, wahai negeri kami mengucapkan selamat tinggal.

perjalanan mencari damai di Mindanao

Tags
PERJALANAN MENCARI DAMAI DI MINDANAO
-Sekitar acara sambutan ulangtahun ke-21 Autnomous Region in Muslim Mindanao (ARMM)

Oleh ABD.NADDIN HJ.SHAIDDIN
abdnaddin@yahoo.com

SEBAIK turun dari pesawat Cebu Pacific di Lapangan Terbang Cotabato, setiap anggota delegasi Malaysia disematkan bunga dan selempang Mindanao. Yang Di Pertua Dewan Rakyat, Tan Sri Datuk Seri Panglima Pandikar Amin Haji Mulia diiringi Duta Besar Malaysia ke Filipina, Dato' Seri Dr.Ibrahim Saad dan rombongan diberikan sambutan dengan barisan kehormatan tentera Autonomous Region In Muslim Mindanao (ARMM).
Selepas itu, delegasi Malaysia menunaikan solat Jumaat di Blue Mosque sebelum dijamu makan tengahari anjuran International Monitoring Team (IMT) Malaysia di sebuah restoran yang dikawal ketat pihak keselamatan.
Kira-kira jam 3.00 petang, delegasi Malaysia dibawa ke Pusat Kebudayaan Sharif Kabungsuan di Cotabato City untuk menghadiri Sambutan Ulang Tahun ke-21 Wilayah Autonomi Muslim Mindanao (ARMM).
Ribuan orang membanjiri dewan terbesar di Cotabato City itu. Sambutan ulang tahun itu dihadiri oleh masyarakat Islam Bangsamoro dari seluruh Wilayah Mindanao. Pemangku Gabenor ARMM, Ansaruddin Alonto Adiong dalam ucapannya melahirkan rasa gembira kerana kehadiran tamu yang disegani dan dihormati, Tan Sri Pandikar Amin, yang membuktikan bahawa terdapat hubungan yang akrab antara Malaysia dan Filipina.
ARMM diisytiharkan secara rasmi pada 6 November 1990. Antara wilayah Islam yang bergabung dengan ARMM ialah Maguindanao, Lanao Del Sur, Sulu, Basilan (kecuali Isabela City) dan Tawi-Tawi dan Bandaraya Islam Marawi. Pusat pentadbirannya terletak di Cotabato City, sungguhpun Cotabato City tidak termasuk dalam wilayah ARMM.
Selepas diperkenalkan oleh Setiausaha Eksekutif ARMM, Naquib Sinarimbo kepada hadirin dan membacakan riwayat hidup beliau, Pandikar diberi tepukan gemuruh sebaik tampil di depan pentas..
Berucap kepada hadirin pada majlis itu, Pandikar menekankan betapa kedamaian amatlah penting untuk membawa lebih banyak kemajuan dan pembangunan di wilayah Islam yang mempunyai tiga juta penduduk itu.
Beliau berkata, keamanan dan pembangunan amat bergantung kepada penyelesaian rundingan damai antara Kerajaan Republik Filipina (GRP) dan Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF).
Rundingan damai yang diadakan sejak 1997 tetapi gagal pada tahun 2000 dan kemudian Kerajaan Malaysia dijemput untuk menjadi fasilitator rundingan damai itu.
Pandikar menyatakan betapa penting proses perdamaian dianatara GRP dan MILF dan menekankan bahawa perdamaian di antara sesama anggota masyarakat Islam sendiri amat penting untuk memastikan kedamaian dapat dicapai.
Beliau menyatakan perbalahan antara keluarga dan dendam keturunan (rido) tidak boleh menjadi liabiliti untuk mencari kedamaian di Mindanao.
"Selain betapa pentingnya proses damai antara GRP dan MILF, perdamaian antara kelompok di dalam komuniti Islam di Selatan Filipinan juga perlu diberikan perhatian.
"Dengan tercapainya rundingan damai antara selatan Filipina, wilayah itu akan dapat mengalihkan perhatiannya dan memberi fokus untuk memajukan pembangunan," katanya.
Katanya, perdamaian akan membawa kemajuan, mengurangkan kemiskinan, meningkatkan pendidikan, meningkatkan taraf hidup untuk kesejahteraan rakyat.
"Tetapi jika kita inginkan kedamaian, yang paling penting ialah kita mestilah memulakan kedamaian itu dari diri kita.Kedamaian bermula dari hati kita, "katanya.
Beliau menyatakan, Malaysia sebagai fasilitator damai antara GRP dan MILF berharap rundingan damai yang adil dan berkekalan akan tercapai antara GRP dan MILF.
"Malaysia sangat komited untuk menyokong proses perdamaian GRO-MILF melalui Pasukan Pemantau Antarabangsa (IMT)," katanya.
Katanya, IMT telah bekerja keras bersama Office of Presdential Advisor on the Peace Process untuk memastikkan gencatan senjata antara kedua pihak yang bertelingkah.
Kehadiran IMT di wilayah ARMM telah mengurangkan pertempuran dan membantu mencipta suasana perdamaian di wialayh itu.
Pandikar juga menyatakan persahabatan antara Malaysia dan Filipina sangatlah erat tetapi ada ruang untuk meningkatkan hubungan bilateral dan multiliteral antara kedua negara.
Untuk itu, beliau mempelawa semua sektor, sama ada dari kerajaan pusat, wilayah dan rakyat negara itu untuk berkunjung dan melawat Malaysia.
Beliau yakin hubungan antara Malaysia dan Filipina akan dapat dapat ditingkatkan lagi. Untuk rekod, Malaysia menjadi rakan dagang kedua terbesar Filipina pada tahun 2009 dan Filipina merupakan rakan dagang keempat terbesar Malaysia pada tahun lalu.
Katanya, banyak ruang untuk meningkatkan perdagangan dan pelaburan. "Sektor swasta antara kedua negara memainkan peranan yang besar untuk meningkatkan pelaburan dan perdagangan antara kedua negara.
Selain itu, Malaysia juga menawarkan program kerjasama teknikal jangka pendek melalui Malaysia Technical Cooperation Program (MTCP) dan banyak memberi manfaat kepada kepada golongan profesional di selatan Filipina untuk berkongsi pengalaman dalam pembangunan.
Sesuai dengan kapasitinya sebagai Speaker Parlimen Malaysia, Pandikar berkata Malaysia dan Filipina telah memainkan kerjasama dalam Inter Parliamentary Union (IPU), Asean Parliamentary Assembly (APA).
"Melaui IPU dan APA, Malaysia dan Filipina telah berjaya membina hubungan antara parlimen dan meningkatkan hubungan bilateral, regional dan global," katanya,
Dalam konteks regional, Malaysia dan Filipina mendahului pembangunan ASEAN. Sebagai pengasas ASEAN, Malaysia dan Filuipina mempunyai soldariti yang sama, visi dan cita-cita untuk meningkatkan hubungan regional.
"Ini sangat penting dalam merealisasikan ASEAN Community menjelang 2015.ASEAN Community akan menjadi komuniti multietnik yang bersatu dibawa satu identiti Asean," katanya.
Bagi merealisasikan cita-cita itu hubungan antara masyarakat perlu diutamakan.Bagaimanapun untuk meningkatkan hubungan antara negara ASEAN, adalah sangat penting untuk membina rangkaian infrastruktur, perdagangan, pelaburan dan teknologi informasi.
"Adalah sangat penting untuk membina Rancangan Jangka Panjang dan ASEAN Connectivity yang boleh mengukuhkan perhubungan antara wilayah ASEAN," katanya.
Katanya, Malaysia dan Filipina juga telah bekerjasama dalam Kawasan Pertumbuhan Ekonomi Brunei-Indonesia-Filipina (BIMP-EAGA) sejak 1994. Selain itu, kedua-dua negara juga memainkan peranan penting dalam Sidang Kemuncak Asia Timur (EAS), , Pergerakan Negara-Negara Berkecuali (NAM) dan Forum Regional ASEAN (ARM).
Pandikar juga melahirkan keyakinan bahawa ARMM akan mampu meneruskan usaha untuk mencapain kedamaian dan pembangunan di wilayah Muslim Mindanao itu.
Hanya dengan perdamaian, pembangunan dan kemajuan dapat dinikmati oleh masyarakat di Mindanao. Beliau yakin jika semua pihak memberi kerjasama dan komitmen, kedamaian di Mindanao, tidak mustahil akan diperolehi.
Pandikar juga diberikan tepukan gemuruh sebaik-baik beliau berucap dalam bahasa Iranun dan menegaskan betapa pentingnya perpaduan dan penyatuan untuk memcapai kemajuan dan pembangunan.
Ramai yang hadir pada majlis itu menunggu-nunggu ucapan Pandikar dalam bahasa Iranun itu kerana ia menjadi topik utama dalam stesen radio yang membincangkan topik samaada beliau mampu berbahasa Iranun atau sebaliknya.
Selepas beliau berucap, persembahan kebudayaan telah diadakan yang diselangselikan dengan upacara penganugerahan kepada tokoh-tokoh yang berjasa dan memberi sumbangan terhadap proses pembangunan di Mindanao.
Pada sebelah malamnya, delegasi Malaysia telah diraikan dalam satu majlis makan malam `pagana' yang diserikan dengan persembahan kebudayaan seperti bayuk oleh Putri Erlynda. Selepas itu, tetamu kehormat menyaksikan pertunjukan bunga api bagi menandakan kemuncak sambutan Ulang Tahun ke-21 ARMM.

Selasa, 23 November 2010

Betapa sukarnya mencari damai di cotabato

Tags
Betapa sukarnya mencari damai di Cotabato


Perkataan kedamaian, keamanan, keharmonian, toleransi, persefahaman, kerjasama, gotong royong hanya dapat difahami dengan baik jika anda berkunjung ke Cotabato City.

Kalau sebelum ini kita kurang mengerti betapa bermaknanya kata-kata itu, dan betapa bertuahnya lahir di sebuah negara yang aman lagi sentosa seperti negara kita,ada baiknya kita berkunjung ke Cotabato dan merasakan pengalaman berdepan dengan kesangsian, kebimbangan, ketakutan malah kedengkian.

Kerana itu,kata-kata damai,sejahtera, aman bahagia hampir tidak ditemukan di kota mahupun belantara wilayah Mindanao.

Tidak perlu mencarinya di dalam mana-mana kamus kerana kata-kata telah dihanyutkan arus sungai Rio Grande.Oleh sebab itu, kita mungkin merasakan betapa kata-kata itu begitu indah sekali didengar ketika sedang berada dalam wilayah yang penuh pertikaian, perang, dendam dan pembunuhan.

Tetapi kata-kata itu kehilangan maknanya di Mindanao.Kita seolah-olah hidup di antara tanduk kerbau dan setiap ketika merasakan betapa kita ingin cepat pulang agar terhindar dari bahaya.

Barangkali ada diantara kita yang sempat mencari selempang yang bertulis `cotabato' sebagai kenang-kenangan bahawa kita pernah berada di suatu tempat dimana nyawa boleh dijualbeli dengan murah, misalnya dengan sebuah handphone.

Hanya sekadar inginkan handphone berharga RM100 ringgit, seseorang sanggup membunuh dengan M16. Gara-gara mencuri kerbau seseorang sanggup membakar bukan saja rumah hingga pokok kelapa, malah sanggup membakar satu kampung hanya kerana melepaskan geram, juga dendam berpanjangan.

Saya tidak dapat menggambarkan dengan pasti, perasaan saya sebaik-baik menaiki pesawat Cebu Pasific untuk berlepas pulang dari Cotabato.Mindanao sebuah wilayah yang memiliki sumber alam yang kaya. Setiap tahun, Mindanao menerima peruntukan paling banyak lebih dari tempat lain tetapi kehidupan mereka miskin dan melarat

Mungkin betul belum ada yang mati kebuluran kerana kekurangan makanan tetapi ramai yang menderita kerana kedaifan dan kemelaratan terutamanya di kawasan Autonomous Region in Muslim Mindanao (ARMM).

Hampir tidak kelihatan bangunan bertingkat dan berkilat di Cotabato.Ekonominya hampir tidak bergerak dan ketinggalan agak jauh dibelakang.Padahal wilayah-wilayah Islam di Mindanao boleh dibangunkan dengan baik sekiranya mereka mempunyai pemimpin yang boleh menjadi pemersatu dan dapat diterima semua orang.

Tahun ini, ARMM merayakan sambutan ulangtahun yang ke21.Di tengah sambutan ulang tahun itu, bekalan elektrik terputus tiga kali. Malam bergelap, samar dan tak jelas.

Namun lebih samar lagi masa depan Mindanao sekiranya kata-kata damai, aman, harmoni, toleransi dan sebagainya kembali mereka temui dalam kehidupan mereka.

Selagi mereka tidak menemukan kedamaian dan keamanan, tidak mungkin ada kemajuan dan pembangunan di wilayah Islam Mindanao.Tetapi jika kita ingin mencari kedamaian, ia mestilah bermula dari diri kita sendiri.

Itulah kata-kata Tan Sri Datuk Seri Panglima Pandikar Amin Haji Mulia, Speaker Dewan Rakyat ketika berucap sebagai tetamu kehormat Ulang Tahun ke-21 Autonomous Region in Muslim Mindanao (ARMM) di Cotabato City kelmarin.

Menurutnya,sebelum perdamaian dicapai antara GRP dan MILF, terlebih dahulu mestilah ada perdamaian di kalangan komuniti Islam di Selatan Filipina.

Hanya dengan perdamaian di Mindanao, pembangunan akan membawa pertumbuhan ekonomi, mengurangkan kemiskinan, meningkatkan akses terhadap pendidikan dan meningkatkan taraf hidup dan kesejahteraan rakyat.

Kedamaian harus bermula dalam diri, sebelum kita dapat memberikan kedamaian kepada orang lain.Kata-kata itu terngiang-ngiang sepanjang perjalanan pulang dari Mindanao.

Isnin, 22 November 2010

PULAU PENYENGAT,PUSAT PERADABAN MELAYU ABAD KE-19

Tags
PULAU PENYENGAT,PUSAT PERADABAN MELAYU ABAD KE-19
Oleh ABD.NADDIN HJ.SHAIDDIN
abdnaddin@yahoo.com
MASJID Raya Sultan Riau kelihatan tersergam indah sebaik-baik perahu pompong itu menuju Pulau Penyengat, yang terletak kira-kira 12 minit perjalanan dari Tanjung Pinang, ibu kota Propinsi Kepulauan Riau.
Pulau itu meskipun kecil, iaitu sepanjang dua kilometer dan lebar kurang satu kilometer, tetapi kedudukan dan peranannya amatlah penting sebagai pusat peradaban Melayu yang terkemuka pada abad ke-18 dan 19. Di Pulau itu, lahir seorang ulama dan pujangga terkenal di alam Melayu bernama Raja Ali Haji.
Kemasyhuran Raja Ali Haji yang terkenal dengan Tuhfat Al-Nafis dan Gurindam Dua Belas telah membawa kami ke pulau yang pernah menjadi pusat pemerintahan Kerajaan Riau pada awal abad ke-19. Pulau itu yang dijadikan mas kahwin oleh Sultan Mahmud kepada Raja Hamidah masih menyimpan pelbagai tinggalan sejarah Kesultanan Riau-Lingga.
"Masih banyak penyengat di pulau ini?" saya bertanya kepada Anto Rambe, yang bertindak sebagai penunjuk jalan kami ke Pulau Penyengat itu. "Kenapa ia diberi nama pulau Penyengat?"
Satu ketika dahulu, pulau itu menjadi persinggahan para pelaut dan saudagar untuk mengambil bekalan air tawar. Entah kerana apa, mereka telah melanggar pantang larang ketika mengambil air itu. Tiba-tiba mereka diserang penyengat, sehingga ada diantara menjadi korban penyengat.
Sejak itu, pulau itu dinamakan Pulau Penyengat dan tidak lama kemudian sering dirangkai dengan nama Penyengat Inderasakti apabila ia menjadi pusat pemerintahan Yang Di Pertuan Muda di awal abad ke-19.
Pulau bersejarah itu telah menyaksikan jatuh bangunnya imperium Melayu di selatan Semenanjung Tanah Melayu selama 120 tahun iaitu sejak berdirinya Kerajaan Riau pada tahun 1722 hingga kerajaan itu berakhir akibat cengkaman Belanda pada tahun 1911.
Kini hanya tinggal puing-puing selepas Sultan Riau-Lingga yang terakhir, Sultan Abdul Rahman Muazam Syah memerintahkan supaya semua harta benda termasuk istana dan gedung-gedung dimusnahkan bagi menghindari perampasan oleh Belanda. Hanya tinggal beberapa bangunan seperti Masjid Raya Sultan Riau Pulau Penyengat, empat buah kompleks makam raja, dua bekas istana, beberapa gedung, perigi dan runtuhan bangunan.
Selepas menikmati ikan bakar di sebuah gerai yang dimiliki orang Melayu, yang berbahasa Melayu Riau, kami menunaikan solat di Masjid Raya. Tidak terbayangkan ratusan tahun yang lalu, sultan Riau dan para pembesar lain pernah bersujud di dalam masjid yang dibina pada tahun 1832.
Bangunan utama berukuran 20 x 18 m yang ditopang empat tiang, dimana pada keempat sudut bangunan dibuat menara tempat bilal mengumandangkan azan. Terdapat 13 buah kubah dan 17 menara melambangkan rakaat solat.
Pembangunan masjid itu dikatakan menggunakan putih telur yang dicampur dengan kapur, pasir dan tanah liat untuk memperkuatkan struktur dinding. Pintu utama di bahagian depan mempunyai 13 anak tangga, manakala di kiri kanan masjid terdapat bangunan yang disebut Rumah Sotoh.
Kami sempat berbual dengan jemaah masjid, Haji Abdul Jalil Ahmad,69, Haji Jubahar Haji Rusli, 66, yang merupakan penduduk di pulau penyengat. Seorang lagi jemaah, Dahri Jali,51, baru datang dari Cilegon dan mempunyai restoran Jalan Anyer,148, Cilegon, Jakarta.
Mereka agak tertarik dengan kehadiran kami dan tujuan misi kami ke kepulauan Riau. OKK Haji Masrin sempat bercerita mengenai bagaimana pada 223 tahun yang lalu, Raja Tempasuk pernah mengirim angkatan 30 perahu besar yang dinamakan penjajab untuk membantu Sultan Mahmud memerangi Belanda.
Setelah itu kami menaiki beca dengan tambang Rp15,000 untuk menziarahi makam Engku Puteri Raja Hamidah, permaisuri Sultan Riau, Sultan Mahmud Syah III. Di kompleks makam itu juga terdapat makam Raja Ali Haji dan ayahnya, Raja Ahmad.
Kuburan itu kelihatan ada persamaan antara Tempasuk dan Riau.Warna hijau dan kuning mendominasi manakala bagi membezakan kuburan lelaki dan perempuan, ia dapat dikenali dengan jumlah batu nesan iaitu satu untuk lelaki dan dua untuk perempuan.
"Tetapi di pulau penyengat, tidak kira lelaki atau perempuan, ia mempunyai dua batu nesan," kata orang kampung di sana.
Kami sempat menikmati kuih Deram-Deram. "Seperti kuih penjaram ukuran kecil," bisik saya kepada OKK Haji Masrin, dan rasanya seperti Kuih Penjaram, yang terkenal di Kota Belud.
Dari sana kami menuju ke Makam Raja Haji Fi Sabilillah. Tokoh yang diangkat sebagai Pahlawan Nasional di Zaman Bahari itu tewas ketika perang di Teluk Ketapang.
Raja Haji Fi Sabilillah, Yang Di Pertuan Muda Riau ke-IV yang gagah berani menentang armada Belanda dibawa pimpinan Jacob van Braam. Peperangan itu dikenali dengan sebutan Perang Riau.
Kami melanjutkan perjalanan ke Makam Raja Jaafar, tokoh yang dikenal sebagai salah seorang yang bertanggungjawab memajukan Pulau Penyengat. Beliau merupakan Yang Di Pertuan Muda yang ke-VI. Beliau juga dikenali kerana telah memajukan perlombongan timah di Pulau Singkep.Ketika pemerintahannya, Belanda dan Inggeris sedang memperebutkan wilayah jajahan mereka di Nusantara.
Satu tempat lagi yang kami tuju ialah istana Kantor, yang merupakan istana Raja Ali, yang Dipertuan Muda ke VIII.Istana itu terletak di tengah Pulau Penyengat. Kami hanya mengambil gambar di pintu masuk istana, merakamkan keindahan bangunan yang tinggal hanya sisa bangunan induknya.
Destinasi terakhir kami ialah Makam Raja Abdul Rahman, Yang Di Pertuan Muda Riau V11, yang terletak di sebuah lereng bukit. Ketika pemerintahan Raja Abdul Rahman 1832-1844, Masjid Sultan Riau dibangunkan. Di kompleks itu, terdapat 50 makam lain yang dibahagikan menjadi dua bahagian iaitu makam di dalam tembok dan di luar tembok. Nisannya dibuat dari batu granit dan ditutup kain kuning.
Di sana, kami sempat berbual dengan Supandi, lelaki berasal dari Jawa yang menjaga makam itu. Secara sukarela, katanya, beliau membersihkan persekitaran makam.
"Sepatutnya ada peraturan yang perlu diletakkan di papan tanda yang perlu dipatuhi setiap pengunjung dan orang yang berziarah," kata OKK Haji Masrin.
"Ini kerana terdapat pelancong asing yang berpakaian menjolok mata ketika menziarahi permakaman. Bahkan mereka berpakaian yang tidak sepatutnya ketika melawat masjid," katanya. Perkara ini perlu diperhatikan supaya tidak mencemar kesucian masjid sebagai tempat ibadah.
Pulau Penyengat juga terkenal sebagai pusat percetakan satu ketika dahulu. Syair Siti Zawiyah atau Haris Fadilah dicetak di Pulau Penyengat,Syair Burung, Syair Siti Zubaidah, Syair Kumbayat,Syair Tajul Muluk dan banyak lagi karya-karya pengarang zaman dahulu yang dicetak di pulau itu.
Sebenarnya banyak lagi kisah yang tersembunyi di Pulau Penyengat, dan tidak mungkin dapat dicatatkan dalam kesuntukan waktu. Saya teringat Gurindam Pasal Yang Keduabelas berbunyi "Kasihkan orang yang berilmu, tanda rahmat atas dirimu.Ingatkan dirinya mati, itulah asal berbuat bakti. Akhirat itu terlalu nyata, kepada hati yang tidak buta".
Azan sudah berkumandang menandakan waktu Asar tiba ketika kami sampai di jeti. Saya sempat membeli kuih tembusa (karipap) sambil duduk menunggu perahu `pompong' untuk membawa kami menyeberang ke Tanjung Pinang.

Catatan 4-7 November 2010

Jumaat, 19 November 2010

Apakah masih ada orang Iranun di Sumatera?

Tags
Apakah masih ada orang Iranun di Sumatera?

Saya sukar menjawabnya walaupun Pujangga Melayu abad ke-19, Raja Ali Haji melalui karya agungnya Tuhfat Al-Nafis ada menulis mengenai angkatan tiga anak Raja Tempasuk yang berangkat untuk membantu Sultan Mahmud III untuk menghalau Belanda di Tanjung Pinang pada 1787.

Benar, fakta sejarah juga menunjukkan Panglima Besar Reteh, Tengku Sulong yang berperang melawan Belanda pada 1858 merupakan Raja Iranun di Reteh,bahawa beliau merupakan anak kepada Raja Maimunah, Puteri Yang Di Pertuan Besar Siak dengan suaminya Tok Lukus seperti yang dicatat dalam karya Raja Ali Haji itu.

Tetapi yang lebih menarik ialah informasi yang dituturkan oleh tiga personaliti Iranun, yang mungkin boleh dijadikan petunjuk bahawa kemungkinan besar terdapat komuniti Iranun di Sumatera, kemungkinan di Riau, Siak atau Jambi atau mungkin tempat lain di Sumatera.

Informasi mengenai Iranun atau (mungkin mereka mengenalkan diri sebagai ilanun di Sumatera) diperolehi daripada Ustaz Sateri Putung.

Ustaz Sateri pernah bercerita bahawa ketika beliau menuntut di IAIN Sunan Gunung Jati di Bandung,pada awal 90-an beliau pernah mendengar bahawa terdapat komuniti Iranun di Sumatera. Khabarnya ada orang memberitahu bahawa terdapat bahasa yang serupa dengan Iranun dituturkan di Sumatera. Dimana di Sumatera? informasi mengenai keberadaan Iranun disana masih kabur.

Informasi kedua ialah cerita yang dikasihkan Bapa Pinjaman (Pinjaman Haji Hassin). Katanya sewaktu berada di Balui, Lanao del Sur pada tahun 1978, beliau pernah bertemu dengan seorang tua Iranun dari Sumatera yang berkahwin dengan orang tempatan di Balui. Ketika itu, lelaki Iranun itu berusia kira-kira antara 70 tahun atau 80 tahun.Ini memperkuatkan lagi keyakinan kami bahawa memang terdapat orang Iranun di Sumatera yang mungkin memperkenalkan diri sebagai Ilanun Sumatera.

Informasi ketiga diperolehi daripada Haji Karim Macalatas, seorang peniaga Maranao di Quaipo, Manila.

Kira-kira empat tahun lalu, ketika membeli kain di Pasar Tanah Abang, Jakarta, beliau dan rakannya Amirudin, pernah terserempak dengan orang yang bercakap dalam bahasa Iranun yang juga kebetulan sedang membeli kain tudung. Mereka empat orang, tiga lelaki dan satu perempuan.
Haji Karim berasa hairan dan terkejut mendengar ada orang sebangsa dengan mereka yang ditemui di Indonesia.
Ketika ditanya orang-orang itu mengakui bahawa mereka merupakan orang Ilanun dari Sumatera.
"Saya sedang sibuk mengikat kain ketika itu dan membiarkan rakan saya Amirudin bercakap-cakap dengan mereka dan meminta alamat mereka," kata Haji Karim.

Sayangnya ketika Haji Karim diminta bertanya kepada Amirudin mengenai alamat orang-orang Iranun yang dikatakan berasal dari Sumatera itu, Amirudin masih tercari-cari lagi dimana beliau telah menyimpan buku alamat itu.
Maklumlah, ia sudah berlalu empat tahun yang lepas. Beliau kini sedang mencari dimana beliau menyimpan buku catatannya itu.

Persoalan mengenai apakah masih ada orang Iranun di Sumatera, barangkali masih perlukan kajian dan penyelidikan.

catatan di Quaipo, Manila

Tags
Dari Makati, kami menaiki Metro dan turun di Edsa. Dari Edsa, kami menaiki LRT lain dan turun di Cadiera.
Dari Cadiera, kami menaiki tri-cycle ke Quaipo, antara tempat yang apabila anda mengatakan untuk pergi ke sana, orang akan cepat mengerutkan dahi dan bertanya untuk apa ke sana.
"Maksud anda Quaipo?" tanya orang yang kami temui di Manila. "Untuk apa ke sana?"

Ya, untuk apa ke Quaipo?
Sejak mengetahui bahawa Quaipo, kemungkinan besar berasal dari perkataan Iranun `ki apu' atau bermakna milik nenek moyang, saya tertarik untuk berkunjung ke Quaipo dan ingin mengetahui tempat yang dikatakan Quaipo itu.

Tetapi Quaipo menjadi sangat menarik kerana pelbagai persepsi dan interpretasi orang mengenainya.Benarkah seperti yang mereka katakan itu?

Sebaik turun dari Quaipo, kami mendengar lagu-lagu dalam bahasa Maranao, yang sebenarnya berasal dari bahasa Iranun seperti yang diakui sendiri oleh Prof.Dr.Mamitua Saber dari Mindanao State University (MSU). Malah, mengikut ahli linguistic, bahasa Iranun adalah bahasa induk bagi bahasa Maranao dan Maguindanao.

Kami menuju restoran yang menjual makanan Islam khususnya makanan Iranun di Quaipo.Ada ketam, ada ikan tilapia bakar, pialapaan, gulai a badak dan sebagainya. Sangat menyelerakan.
Namun terus mencari buku di gerai buku. Saya membeli buku terjemahan Quran dalam bahasa Iranun. Alhamdulillah, pagari ami, Haji Faruk menunjukkan terjemahan Quran yang terbaik dalam bahasa Iranun. Selepas itu, kami menuju restoran makanan Islam khususnya makanan orang Iranun Maranao di Quaipo. Ada ketam, ada ikan tilapia bakar, pialapaan, gulai a badak dan sebagainya yang sangat menyelerakan.

Selesai makan, kami mencari cenderamata bangsamoro yang boleh dibawa pulang, seperti malong (kain), dan sebagainya.Saya juga membeli beberapa CD lagu-lagu Maranao.Saya fikir, Quaipo menawarkan pelbagai produk CD dari industri cetak rompak yang berleluasa dan terbuka. Bayangkan, perlawanan Manny Pacquiao yang berlangsung pada hari Ahad, CDnya sudah terjual pada pagi hari Isnin. Sangat mengagumkan.Ada juga CD kungfu yang sudah dialihbahasakan ke dalam bahasa Iranun.

Kami bertemu dan berbicara dengan gadis-gadis Maranao, yang ada diantaranya tidak lagi boleh berbahasa Maranao. Generasi muda Islam di Quaipo menghadapi semacam ancaman kehilangan identiti khususnya kerana kurang mampu berbahasa manakala mereka terpaksa berdepan dengan banyak gejala kota metropolitan.

Kalau tidak diberitahu oleh Haji Faruk, kami tidak akan menyedari bahawa sebenarnya ketika kami berada disana kami `dikawal' supaya tiada sebarang lalat bahaya menghinggapi kami.

Hanya terdapat satu naskhah buku `paninggalan' di sebuah kedai, yang orang-orang di dalamnya seperti tidak percaya kami boleh berbahasa Iranun.

"Kamu sajakah yang boleh bercakap Iranun? Kami juga orang Iranun," saya berkata begitu.
"Cuma kami orang Iranun dari Malaysia," saya berhujah dengan mengatakan bahawa nenek moyang orang Iranun Maranao di Marawi mengakui bahawa nenek moyang mereka berasal dari Tempasuk.
Dimana Tempasuk itu sekarang? Tempasuk itu ialah satu tempat yang bernama Kota Belud sekarang ini.
Orang yang mengatakan begitu, maksudnya orang Iranun diMarawi yang mengatakan bahawa orang Iranun dari Tempasuk ialah Qadi Nurul Qaqim ketika ia ditanya General Bullard, gabenor pertama Lanao pada tahun 1906.

Di Quaipo, memang banyak benda yang boleh dibeli untuk cenderamata.Tetapi pesos yang ada di poket, tidaklah mencukupi untuk mendapatkan semua yang diingini.

Tetapi pengalaman di Quaipo memang sukar dibeli.Naik tri-cycle, makan `seda pialapaan' ikan masakan Iranun, berjalan jalan di sekitar kota yang paling `digeruni' di Manila, hati saya banyak terubat sebaik-baik terdengar azan dari menara Golden Mosque.

Khamis, 18 November 2010

Catatan dari Makati 2

Tags
Kebanyakan akhbar di Manila hari ini menyiarkan gambar masyarakat Islam Filipina menunaikan solat eid al-adha di halaman depan. The Philippine Star menyiarkan gambar sebuah masjid di Maharlika Village di Taguig City manakala Manila Bulletin menyiarkan gamabr seorang lelaki sedang membaca doa di bawah pokok manakala empat jemaah wanita sedang berjalan menuju masjid.

Cuti umum diisyitharkan di Filipina sempena Hari Raya Qurban. Saya tidak tahu pasti berapa jumlah penduduk Filipina sekarang, mungkin lebih 70 juta orang dimana perangkaan, hanya terdapat 2.5 juta orang (ada yang mengatakan 5 juta) penduduknya beragama Islam.

Turut disiarkan di muka depan ialah kejayaan Manny Pacquiao mengalahkan peninju Mexico, Antonio Margarito Ahad lepas dalam kategori super walterweight WBC.Kemenangan itu membolehkan Pacman memperolehi $20 juta US (P860 juta peso).

Banyak lagi berita lain yang disiarkan antara 100 firma bas menghadadi kemungkinan hilang franchise selepas mereka tidak beroperasi pada Isnin lepas di Metro Manila.

Kami tidak sempat membaca berita itu terperinci kerana turun untuk bersarapan pagi di Tingkat Enam, Ascott Makati.

Kebanyakan orang hanya minum kopi dan roti. Tidak berani menyentuh makanan lain kerana ragu halal haramnya. Saya sendiri hanya makan buah-buahan terutamanya kerana tiada makanan yang berkenan di hati.

Selepas itu kami semua naik ke tingkat 26 kerana Pa'min menyampaikan taklimat lawatan ke Manila. Selepas itu, kami balik semula ke bilik untuk bertukar pakaian kerana majlis rasmi hanya akan diadakan pada sebelah petang.

Syukurlah juga kerana Pa'min memberikan `tanda untuk mititai sa ragat' kota manila.
"Selepas Prof.Dr.Ahmad Alonto Jr datang, kita ke kedai elektronik dan cari buku," katanya kepada saya. Ada dua `kegilaan' Pa'min, yang pertama kedai elektronik untuk teknologi baru dan yang kedua kedai buku.

Beliau mengajak saya untuk cari kedai elektronik dan kedai buku. Kawasan Makati adalah pusat perbelanjaan yang terkenal, dan setiap kali masuk ke pusat membeli belah, pemeriksaan yang dijalankan agak ketat. Pengawal keselamatan di sini memakai senjata api.

Kami sempat minum kopi dan makan bibingkitan, iaitu kuih bingka yang kecil.Setelah itu saya bergegas ko money changer untuk menukar duit, dan terus berpusing cari buku.

Setelah bertanya arah, ada orang menunjukkan arah National Book Store. saya sempat membeli peta kota Manila kerana kekurangan masa. Saua juga sempat membeli buku The Last Filipino mengenai Dr.Jose Rizal(650.00), dan Ninoy Aquino, The Man The Legend P169.00.,dan How To Write Fast Under Pressure P1025.00.

2. Tepat jam 1.30 petang, kami berkumpul di lobi untuk lawatan ke Kongres Filipina untuk mengadakan lawatan ke House Of Representative dam kunjungan hormat kepada Speaker HREP, Feliciano Belmonte.

Sebaik tiba di bangunan parlimen Filipina itu, Pa'min diberikan tabik hormat oleh polis dan terus dibawa berjumpa speaker Belmonte. Saya ikut berlari dengan media-media Manila yang gesit untuk mengambil gambar.

Selepas itu kami dijamu makan di pejabat Speaker Belmonte. Sambil minum itu, saya memerhatikan gammbar-gambar-empat kesemuanya, yang tergantung di dinding.Semuanya menggambarkan seorang ibu sedang memangku anak kecilnya. Saya kira selera speaker itu juga tinggi. Ada juga gambar keluarganya.

"Paling akhir saya ke Kota Kinabalu ialah 1972, iaitu ketika KK lebih dikenali sebagai Jesselton", kat Belmonte. Selain membincangkan hubungan dua hala, Pa'min juga menceritakan pengalamannya betapa durian di Mindanao, kualitinya sangat bagus.

Pa'min kemudian dibawa melawat sidang Parlimen, dengan ditemani Nur Jaafar, Ahli Kongres dari Tawi-Tawi. Terdapat 11 ahli kongres beragama Islam di Filipina.
Pa'min juga dikunjungi Congresman Ahmad Tomawis dan Pangalian Balindong. Apabila Pa'Min bercakap dalam bahasa Iranun, ahli-ahli kongres yang lain kagum kerana Pa'Min bercakap dalam bahasa Maranao. Delegasi malaysia diperkenalkan dan turut diberikan tepukan tangan oleh ahli-ahli kongres.Saya terkejut kerana hampir tak mengenal mantan Presideh dan terlepas gambar mantan Presiden Arroyo yang turut menemui Pa'min.

3. Pada sebelah malamnya Pa'Min menerima banyak kunjungan tokoh-tokoh Maranaw di manila. Antaranya Deigo, Matanog Deigo M.Mapandi, Assistant Secretary Dept.Of Energy.
Tapi saya tertarik dengan cerita Jamalodin Sampao yang menyatakan bahawa ramai orang Iranun maranaw di Luzon khususnya di Greenhils, Quaipo, Taguig, Pasig.Malah di setiap pasar minggu, memang ada orang maranaw yang ikut berdagang.

Ada kebaikan orang maranao meninggalkan Lanao, kerana mereka setelah berhijrah dapat membina masjid dan pasar ditempat mereka mengadakan aktiviti niaga.

4. Satu yang mengagumkan di manila ialah walaupun jalanan sesak tetapi kereta tetap bergerak.Penduduk manila sekarang dianggarkan 12 juta orang iaitu hampir enam kali ganda penduduk Sabah.

5. Esok kami ke Quiapo, yang entah kenapa sangat digeruni oleh orang-orang di sini.

Selasa, 16 November 2010

Catatan dari Makati

Tags
Pesawat Air Asia AK6264 mendarat dengan sempurna di Lapangan Antarabangsa Diosdado Macapagal Clark kira-kira jam 4.00 petang.
Cuaca agak cerah tetapi wajah wajah anggota rombongan dari Sabah kelihatan lebih cerah lagi.
Sebaik turun dari tangga kapal terbang, kami mengambil kesempatan untuk bergambar berlatarbelakangkan bangunan terminal Diosdado Macapagal International Airport.

Lapangan terbang itu kelihatan luas kerana ia pernah menjadi pengkalan tentera udara Amerika Syarikat ketika ia menempatkan ketumbukan tentera di rantau Asia Tenggara.

Bagi saya, inilah pertama kali menjejakkan kaki ke Filipina, negara yang pernah melahirkan seorang nasionalis bernama Dr.Jose Rizal.Beliau mati ditembak di hadapan tentera sepanyol, dan sempat mengarang puisi Mi Ultimo Adios, (selamat tinggal yang terakhir).Rizal yang dikenali sebagai doktor,seniman, arkited, enolog, sasterawan, penyair,ahli pertanian, sejarahwan,wartawan, ahli ekonomi,pendidik dan sebagainya serta menguasai 22 bahasa di dunia mati ketika berusia 35 tahun di Dapitan, Zamboanga.

Saya sedang berhadapan dengan pegawai imigresen ketika menyedari bahawa tidak mungkin lagi dapat menemui Jose Rizal,pahlawan yang mengakui dirinya patriot Melayu itu.

Sebaliknya, saya melihat Speaker Parlimen Malaysia, Tan Sri Datuk Seri Pandikar Amin Haji Mulia sedang duduk berbicara dengan VIP yang menyambut kami.Turut berada di lapangan terbang ialah wakil dari kedutaan Malaysia di Manila, dan pegawai ARMM.

"Anong Pangalan mo?" Saya bertanya wanita yang menyambut kami itu.
"Kashmir", katanya.Kashmir Pangandaman, beliau anak saudara mantan senator Lininding Pangandaman. Ibunya orang ilocano, tapi ayahnya orang Maranao. Dia tidak lagi mampu berbicara dengan baik dalam bahawa Maranao sebaliknya mengajak kami berbahasa Inggeris.

Tidak lama kemudian kami meloncat ke dalam kenderaan yang disediakan.Hampir tersilap juga kerana stering kereta di Filipina terletak di sebelah kiri, dan bukan sebelah kanan seperti di negara kita.

Datu Rauf memecut laju di jalanraya dan kira-kira jam 5.30 petang kami sampai di Greenhills, San Juan City ditengah-tengah kesesakan lalulintas yang luar biasa juga.

Sepanjang jalan itu, kami sempat mendengar bayuk OKK Haji Masrin dan makin tertarik dengan keindahan bahasa Iranun.Datu Rauf memecut laju di jalanraya dan kira-kira jam 5.30 petang kami sampai di Greenhills, San Juan City ditengah-tengah kesesakan lalulintas yang luar biasa juga.

Di sana terdapat restoran orang Islam. Kami makan di Ranao Halal Food milik abdulghaffar Macabantog. Kami terus makan kerana agak lapar.Apatah lagi masakannya yang sedap. Ada Kamuh (gulai nangka), ayam, udang dan sebagainya, tetapi saya memilih makan ikan bungkaung (ikan pelihara seperti tilapia).

Tiba-tiba masuk seorang yang seperti saya kenal dan terus berjumpa dengan Tan Sri Pandikar dan kemudian pakcik Pinjaman Hassin.

Saya mengambil gambar dari dekat dan cuba memastikan siapa gerangan beliau itu.
Selepas melihat saya, barulah saya yakin bahawa beliaulah orangnya. Kami berpelukan.
Lama tidak berjumpa Prof.Dr Ahmad E Alonto Jr. Saya teringat satu peristiwa dimana saya menyambutnya di lapangan terbang KK sekembalihya dari Johor. Kami mencari hotel tetapi kebanyakan hotel penuh, tetapi beliau dengan rendah hati sudi tinggal di Rumah Tumpangan Aminah meskipun beliau itu seorang profesor dan seorang tokoh dan pernah pula menjadi orang penting di Mindanao State University (MSU).

Selepas makan, saya sempat berkenalan dengan Rashid Rosete, orang Maranaw yang pernah belajar lapan tahun di Chicago. Beliau mampu berbahasa Melayu dengan begitu baik kerana pernah tinggal di Kuala Lumpur.Uniknya, Rashid ini belajar silat gayung di Amerika.

Kami berkira-kira untuk solat aidil adha di Quiapo. Barangkali tidak selalu solat raya di negeri orang, jadi kami ingin ke Grand Mosque untuk solat aidil adha.

Namun rupa-rupanya, hari raya haji disambut awal satu hari di Filipina dan orang-orang Islam sudah menunaikan solat pagi harinya, dan sejak Presiden Aquino, sambutan hari raya haji dijadikan cuti umum.

"Di sini, tidak diperbolehkan lagi membunyikan wang-wang.Presiden Noynoy tidak mahu wang-wang atau siren dibunyikan.Presiden itu selalu ke istana presiden tanpa siren dari pasukan pengawalnya.

Itu sebabnya, kereta yang kami naiki itu berjalan agak terseok-seok. Meskipun di jalanan itu kelihatan juga jeepney dan tamaraw, yang menjadi salah satu pengangkutan utama di negara itu.

Akhirnya kami sampai di hotel Ascott Makati. Menginap di tingkat 23, menghadap kota Makati yang malamnya bergemerlapan.

Tak ada istilah malam di sini, cikgu, kata OKK Haji Masrin kepada Cikgu Ismail. Bilik yang kami tempati cukup luas, tiga bilik tidur besar, banyak pula tandasnya, lebih luas dari apartmen di Marina Court, KK dengan harga 9,000 peso satu malam.

"Tiga puluh orang pun boleh muat dalam hotel," katanya lagi, yang sudah cukup berpengalaman kerana sering berulang alik ke Manila sejak 1977.

Banyak juga ucapan Selamat Hari Raya Aidil Adha yang diterima, tapi semuanya tak dapat dijawab kerana ketiadaan kredit.Simkad di manila belum dapat dibeli kerana agak jauh tempatnya.

Diluar sana malam bergemerlapan, tapi ingatan ini hanya untukmu.

Ahad, 14 November 2010

papanuk ka kun saken a nuri

Tags
Burung nuri sudah lama hadir dalam perbendaharaan kata Iranun iaitu sejak era Paramata Bantogen lagi.Dalam epik darangen yang terkenal itu,bantogen menggunakan burung nuri untuk berkirim khabar atau menyiasati keadaan di tempat lain.

Oleh kerana itu, burung nuri mempunyai peranan penting-sekurang-kurangnya dalam kesusasteraan Iranun.Burung nuri selalu dilambangkan sebagai sesuatu yang disayangi, kekasih hati, sesuatu yang dimanjakan dan sesuatu yang istimewa.

`papanuk ka kun saken (kakak) a nuri, dapai su samberku da' ka kasimpiruti'.
Ungkapan berbentuk kata-kata kiasan ini amatlah indah, terutamanya bagi pencinta bahasa Iranun.

Demikianlah pada satu ketika di Marawi City, dalam satu kunjungannya ke Mindanao, OKK Haji Masrin Haji Hassin pernah diajukan dengan bayuk ini. Saya tidak sempat bertanya, apa jawaban beliau, tetapi saya amat tertarik dengan kata-kata yang digunakan.
Bayangkan sajala ungkapan `samber da' ka kasimparuti' itu. samber maksudnya hembusan atau tiupan, dalam bayuk ini samber membawa makna bekas kibaran sayap burung nuri itu manakala sampirut membawa makna jerat atau menjerat.
Perkara ini amatlah mustahil berlaku.Bayangkan bagaimana kita mampu menjerat bayang, atau menjerat bekas kibaran burung nuri.
Tapi bagaimana kita boleh mengatakan bahawa burung nuri itu milik kita, sedangkan bayangnya atau bekasnyaa saaja kita gagal untuk menjerat atau mengenalinya.

Dalam bahasa biasa, bagaimana kita dapat mengatakan sesuatu itu milik kita, kekasih kita atau burung nuri kita, sedangkan `samber'nya saja kita tidak dapat menjeratnya.

Jika seorang wanita, sepanjang perkenalan anda dengannya, tiba-tiba bertanya kepada anda `papanuk ka kun kakak saken a nuri, dapai su samber ku ku da' kakasimpuri', apakah yang akan anda jawab. Ia sebenarnya meminta pengesahan, kerana perhubungan anda dengannya sering diperkatakan orang walaupun sebenarnya kalian tidak mempunyai apa-apa hubungan.Jika ia ditanyakan pada anda, wanita itu pastilah inginkan pengesahan atau tindakan selanjutnya daripada anda sama ada mahu melanjutkan perhubungan itu atau sebaliknya.

Tetapi ungkapan itu, papanuk ka kun saken a nuri, dapai su samber ku ku da'ka kasimpiruti' walaupun sekadar ungkapan biasa, tetapi maknanya amat mendalam.Ia tidak bertujuan untuk mengaibkan sebaliknya hanya satu pertanyaan sejauh mana anda mencintainya.

Sungguh ungkapan ini amat dalam maknanya. Ia boleh diterjemahkan dalam banyak makna, terpulang kepada kita sebagai pengguna bahasa.

dawag ka sa padoman,a mirapas ku ku kaludan

Tags
Kehidupan,dalam alam pemikiran Iranun, selalu dihubungkan dengan gelora,ombak gelombang,angin kencang, lautan yang luas dan yang sejenisnya.Oleh sebab itu,insan Iranun yang memilih untuk merenangi lautan atau meniti gelora mestilah cekap membaca arah angin,kerlipan bintang-bintang dan sebagainya.Sebuah pelayaran tidak mungkin dimulakan sebelum mereka mahir membaca isyarat alam. Orang orang tua kita dahulu mahir membezakan yang mana bintang `manuk, yang mana `balatik', yang mana `mamoro-poro', yang mana `laya', yang mana `pagi, yang mana `bubu, yang mana bintang `makabangas, yang mana pula `karani'.

Kemahiran membaca isyarat alam ini merupakan satu keperluan sebelum memulakan sebuah pelayaran.Dengan melihat bintang,mereka dapat meramalkan musim, apakah musim kemarau, apakah musim hujan ataau apakah musim angin bertiup kencang.

Jika ramalan angin kencing, berdasarkan tanda-tanda di langit, mereka akan menangguhkan pelayaran menunggu cuaca teduh dan iklim berubah.Bagaimanapun, seorang pelayar menyedari dengan jelas bahawa pelayaran selalu berhadapan badai gelora, selalu bergelombang, arusnya kuat, tidak sentiasa tenang.Kerana itu, apabila mereka memilih untuk berlayar, mereka siap menghadapi segala kemungkinan, dengan tabah dan cekal.

Insan Iranun, dalam sejarah dan budayanya, sanggup merentas lautan dalam untuk meneruskan perjuangan. Namun sebelum mereka meniti gelora, mereka tidak segansegan untuk meminta agar diberikan pedoman untuk menyeberang samudera.

Ada sebait baik, yang dibacakan kepada saya oleh tokoh budaya Iranun,OKK Haji Masrin Hassin yang sangat baik untuk direnungkan.
"Begaika sa tanda,ka mititaiku ku ragat, dawag ka sa padoman, a mirapas ku sa kaludan".
Bayuk itu mungkin boleh diterjemahkan seperti begini"Berikan isyarat, untuk ku meniti gelora, berikan pedoman, untuk merentas lautan".

Melalui bayuk-seni puisi Iranun yang tinggi nilainya ini-jelas menunjukkan bahawa perjalanan kehidupan yang dijalani itu tidaklah dapat dipisahkan dengan ombak gelora, angin kencang atau lautan yang luas.

Saya fikir, mereka yang dapat sampai ke tujuan adalah mereka yang mampu berlayar dengan cekal, tabah, tidak takutkan cabaran dan mahir pula membaca cuaca.

Sabtu, 13 November 2010

Cahaya petang di Tanjung Pinang dan pentingnya sejarah buat kita

Tags



CAHAYA PETANG DI TANJUNG PINANG DAN PENTINGNYA SEJARAH BUAT KITA
Oleh ABD.NADDIN HJ.SHAIDDIN
abdnaddin@yahoo.com

CAHAYA matahari jingga hinggap di kapal kapal nelayan yang sedang berlabuh dan menurunkan muatan. Dari jauh kelihatan bot-bot ekspres tertambat di jeti manakala perahu-perahu pompong berulang alik mengangkut penumpang. Mungkinkah mereka mahu pulang ke Pulau Penyengat atau Senggarang. Namun yang pasti, panorama petang di Tanjung Pinang begitu mengasyikkan.

Sejarah pernah mengalir di sini, ketika lebih 200 tahun yang lalu, anak-anak Raja Tempasuk ikut berperang membantu Sultan Mahmud III untuk mengusir Belanda dari Tanjung Pinang. Kisah itu ternyata bukan dongengan kerana Raja Ali Haji, seorang pujangga dan ulama terkemuka di alam nusantara, mencatatkan dengan jelas peristiwa itu dalam Tuhfat Al-Nafis.

Tuhfat Al-Nafis atau Anugerah Yang Berharga karangan Raja Ali Haji dianggap sebagai karya persejarahan yang penting pada abad ke-19. Kitab sejarah itu sering menjadi sumber rujukan utama ahli-ahli sejarah dan para ilmuan untuk membincangkan aspek sejarah, sosial, sahsiah dan budaya Melayu dalam abad ke-17 hingga abad ke-19.

Melalui karya agung itu, kita dapat menjejaki hubungan yang akrab antara Raja Tempasuk dengan Sultan Mahmud. Kita dapat melihat betapa akrabnya hubungan antara Tempasuk di Sabah dengan Kerajaan Johor-Riau-Lingga ketika itu sehingga sebaik-baik saja menerima perutusan sultan, Raja Tempasuk menghantar darah dagingnya sendiri untuk membantu sultan menghalau penjajah.

Kesediaan Raja Tempasuk dan pengorbanannya yang besar demi berdirinya sebagai negara itu amatlah besar ertinya dalam sejarah ketamadunan Melayu. Dalam sebuah buku, Politik Kerajaan Johor 1718-1862 karya Mardiana Nordin dan diterbitkan Yayasan Warisan Johor, peristiwa Sultan Mahmud III meminta bantuan Raja Tempasuk telah dibangkitkan beberapa kali.

Sayang sekali, sampai kini belum banyak lagi kajian atau penyelidikan yang dibuat untuk mengkaji hubungan antara Raja Tempasuk dan Sultan Mahmud itu.Padahal, jika ditelusuri, hubungan antara kedua-dua pihak itu amatlah mustahak untuk mengeratkan lagi hubungan antara Sabah dan Johor selain membuka jalan untuk memperkukuhkan hubungan antara Sabah dan Kepulauan Riau yang kini sebahagian daripada Wilayah Indonesia.

Sejarah perhubungan antara Tempasuk (kini Kota Belud, Sabah) mungkin hal remeh temeh bagi sebilangan orang. Tetapi sejarah itu perlu diperhitungkan untuk membangkitkan semula rasa persaudaraan, persahabatan dan kebersamaan dalam mempertahankan wilayah nusantara yang berhadapan dengan kerakusan dan ketamakan kuasa penjajah.

Mujurlah Tuhfat Al-Nafis masih kekal sampai sekarang walaupun pengarangnya telah meninggal dunia kira-kira 138 tahun yang lalu. Kehadiran kami di Tanjung Pinang itu sebenarnya banyak didorong oleh karangan Raja Ali Haji itu.

Kunjungan kami ke Kepulauan Riau itu merupakan salah satu `upaya melawan lupa'. Menurut Prof.Dr.Yusmar Yusuf, salah satu upaya untuk melawan lupa ialah berkunjung ke pusat ingatan bagi memperingati semula sejarah lampau. Untuk menjadi besar, tidak ada salahnya bagi kita melihat kekerdilan diri sendiri, kata Dr.Yusmar.

Tapi sejarah lampau bukan semata berbicara tentang kekerdilan. Sejarah juga berbicara tentang kecemerlangan dan kegemilangan Melayu abad yang lalu. Kerana itu kita haruslah bijaksana menelaah kearifan sejarah.

Sejarah sangatlah penting untuk dipelajari. Saya teringat kata-kata Dr.Yusmar betapa pentingnya sejarah dalam membentuk peradaban masa depan.Jangan khuatir terhadap `anak-anak mall dan supermarket' kerana satu ketika kelak, mereka akan menyedari betapa pentingnya sejarah.

Kami melihat sejarah terombang-ambing dihanyutkan arus dalam perjalanan ke Tanjung Pinang. Padahal, satu ketika dahulu, kepulauan itu dianggap pusat peradaban dan ketamadunan Melayu yang paling utama.

Ketika menghayati panorama petang di Teluk Ketapang itu, saya terfikir langkah kerajaan mewajibkan mata pelajaran sejarah sebagai subjek wajib lulus dalam peperiksaan SPM menjelang 2013 sebagai langkah yang tepat.

Dengan memahami sejarah, ia dapat meningkatkan semangat cintakan negara dan perjuangan bangsa. Selain itu ia dapat memupuk semangat perpaduan dan patriotisme di kalangan generasi baru.

Tanpa pengetahuan dan pemahaman sejarah, generasi baru tidak mungkin dapat memahami semangat bernegara dan berbangsa.Mereka tidak mungkin dapat memahami bagaimana negara kita terbentuk. Sejarah adalah fakta dan tidak ada sesiapa boleh mengubahnya dan kita tidak sepatutnya menghidangkannya secara terpisah-pisah.

Mungkin kita pernah menganggap subjek sejarah tidak terlalu penting, tetapi yang jelas, antara penyumbang kepada kekeliruan dan kecelaruan juga huru hara adalah kerana ramai diantara kita tidak mementingkan sejarah, malah tidak mengetahui dan tidak memahaminya.

Akhirnya bertemu Hasan Aspahani di Batam

Tags





SAYA tidak menyangka dapat bertemu Bung Hasan pada malam itu. Perjalanan ke Batam memang tiada dalam jadual kerana sebelumnya kami merancang untuk ke Kepulauan Lingga dan Singkep lalu ke Kecamatan Reteh, di Indragiri Hilir. Tetapi kami perlu ke Pekan Baru dan jalan yang paling cepat ke sana ialah menaiki pesawat dari Lapangan Terbang Hang Nadim di Batam.

Rupanya hasrat saya untuk menemui Bung Hasan sejak lapan tahun yang lalu terkabul dan akhirnya kami dipertemukan juga. Padahal sebelum itu, saya membayangkan Tanjung Pinang jauh dari Batam walaupun kelihatan dekat dalam peta. Itulah pertama kali, saya menjejakkan kaki ke Kepulauan Riau, yang mempunyai hubungan yang akrab dengan Sabah khususnya Tempasuk sejak 223 tahun yang lalu.

Jadi kami singgah di Batam, dan kemungkinan untuk bertemu Bung Hasan kembali terbuka.Bung Hasan, begitu saya menyapanya, adalah penyair dan juga wartawan, dan kini pemimpin redaksi di Batam Pos, Harian Pagi yang pertama, terbesar di pulau yang membangun dengan pesatnya.

Namanya Hasan Aspahani, tetapi saya memanggilnya Bung Hasan, sejak lapan tahun lalu ketika kami berkenalan melalui milis Sejuta Puisi yang dilihamkan dan dikendalikannya. Kami belum pernah bertemu. Hanya sesekali berbicara melalui milis atau sms. Walau begitu, persahabatan kami terasa akrab, mungkin kerana mempunyai minat yang sama dalam puisi, dan kebetulan pula sama-sama bekerja sebagai wartawan.

Sebenarnya kami sama-sama datang dari Borneo-Kalimantan tetapi berjumpa pula di lain pulau di Nusantara. Hasan merupakan anak seorang pekebun kelapa di Sei Raden, Kabupaten Kutai Kartanegara. Ketika masih di Sekolah Menengah Atas (SMA), Hasan rajin menghantar komiknya kepada surat khabar di Balikpapan, yang terletak kira-kira 80 km dari kampungnya.

Setelah lulus SMA, Hasan melanjutkan pengajiannya dalam jurusan Tanah, Fakulti Pertanian di Institut Pertanian Bogor (IPB). Selepas itu, beliau kembali bekerja di suratkhabar di Balikpapan. Hasan juga pernah bekerja dalam syarikat perhutanan sebelum kembali ke dunia tulis menulis.

Kini beliau merupakan pemimpin redaksi Batam Pos. Penyair yang juga wartawan ini, masuk ke dalam ruang puisi pada tahun 2000, seperti yang diakuinya. Sebelum itu, dia hanya bermain di pelatarannya. Hasan mengirimkan puisi ke suratkhabar dan bergabung dengan situs www.cybersastera.net dan sejak tahun 2002, berkarya dalam blog www.sejuta-puisi.blogspot.com yang direkabentuk oleh penyair TS Pinang untuk beliau. Puisi-puisinya tersiar dalam majalah Kompas, Koran Tempo,Seputar Indonesia,Pikiran Rakyat, Riau Pos, Inside Sumatera dan sejumlah antologi bersama seperti 100 Tahun Bung Hatta,Sagang 2000,Dian Sastro for President, Nubuat Labirin Luka, Yogya 5,9 Skala Richter,Les Cyberletres dan Tongue in Your Ear.

Bung Hasan juga pernah tampil dalam Resital Sastra dari Negeri Kata-Kata (2005) di Taman Ismail Marzuki.Tahun 2007, beliau diundang untuk membaca puisi di Yogyakarta. Selain itu, beliau menjadi editor tamu di majalah AdDiction (Jakarta) dan mengelola majala puisi internet PUISINET (www.puisi.net).

Kami menaiki keretanya pada malam itu ke Kompleks Sulaiman. Minum kopi sambil bertukar buku puisi. Hasan memberikan saya bukunya yang terbaru Luka Mata (2010), Telimpuh (2009), Menapak ke puncak sajak, Jangan Menulis Puisi Sebelum Baca Buku ini (2007) dan antologi para pecinta Selat Philips (2007).

Saya menghadiahkan buku puisi Stensil Pari-Pari karya Mabulmaddin Shaiddin, kerana kebetulan saya tidak membawa buku buku puisi yang lain. Beliau bertanya tujuan kunjungan kami ke Batam, dan saya menjelaskan bahawa kedatangan kami ke Kepulauan Riau didorong oleh Raja Ali Haji melalui bukunya Tuhfat Al-Nafis. Dalam buku itu, Raja Ali Haji menyatakan bahawa Sultan Mahmud dan adindanya Raja Indera Bongsu pernah menghantar utusan kepada Raja Tempasuk untuk meminta bantuan bagi menghalau Belanda di Tanjung Pinang pada 1787. Menurut buku itu, Raja Tempasuk mengirimkan tiga orang anaknya, Raja Tembak, Raja Alam dan Raja Muda dan anak saudaranya Raja Ismail sebagai panglima besarnya ke Riau beserta 30 penjajab atau kapal layar besar untuk membantu menumpaskan Belanda.

Dalam riwayat itu, disebutkan bahawa anak-anak Raja Tempasuk itu tidak pulang ke Tempasuk. "Itulah sebabnya kami ke Kepulauan Riau, untuk menjejaki kalau kalau masih ada keturunan Raja Tempasuk itu di Riau atau apakah masih ada jejak-jejak sejarah yang ditinggalkan seperti petempatan atau kuburan," saya memberitahunya.

Hasan nampaknya tertarik, dan beliau mengajak saya ke Graha Pena Batam, Batam Centre untuk melihat-lihat Batam Pos.Sesampainya disana, beliau meminta salah seorang redaktur, Deden Rosanda untuk mewawancara saya. Saya tak dapat mengelak, lalu menceritakan tujuan sebenar kami menjejaki keturunan Raja Tempasuk itu, supaya masyarakat Iranun khususnya mengetahui sejarah mereka.

Selepas itu, kami singgah minum air kelapa di satu tempat, saya lupa namanya. Saya bertanya Hasan bagaimana beliau mula meminati dunia persajakan. Katanya, beliau mulai tertarik setelah membaca Sapardi Djoko Damono, Goenawan Mohamad, Chairil Anwar dan Sutarji Calzoum Bachri.

Beliau mengimpikan Nusantara menghasilkan karya-karya yang besar. Negara-negara kecil d Eropah seperti Belanda melahirkan seniman-seniman besar, begitu juga Peranchis, Inggeris dan sebagainya. Beliau menyebut sekian banyak nama, penyair besar di dunia dan menyarankan agar penulis muda membaca karya-karya penyair besar untuk menghasilkan karya yang bermutu.

Kami bercerita mengenai pertemuannya dengan Nanang Suryadi.Walaupun mereka telah berkenalan sejak 10 tahun lalu, tapi baru minggu lalu bertemu di Tanjung Pinang. Hasan dan Nanang berkenalan sejak lama dulu, iaitu sejak mereka belum berumahtangga. Nanang menyair sebelum berumah tangga sebaliknya Hasan semakin rancak bersajak ketika sudah memiliki anak satu.

"Saya kembali lagi menulis di blog," ujarnya. Beliau tidak betah lagi di facebook kerana agak sukar untuk mencari entri entri yang lama, tidak seperti di blog yang boleh dirujuk dengan mudah.

Percakapan mengenai puisi memang menyeronokkan dan seperti tak ada penghujungnya. Bermula dari sajak Chairil, Goenawan, Sapardi, Soebagio, Sutarji, dan penyair-penyair yang lebih baru seperti Joko Pinurbo, Afrizal Malna, Dino Umahuk dan lain-lain lagi.

Beliau juga mengisahkan pertemuan dengan Sapardi dan mengulas puisi-puisi Sapardi. Dalam buku mengenang kepenyairan Sapardi, tulisan Hasan juga dimuatkan, yang membuatkan dia berbangga, katanya. Beliau juga mengisahkan bagaimana beliau bertukar-tukar sms dengan Sapardi, dan bagaimana Sapardi meluangkan masa untuk menjawab soalan-soalan mengenai karya dan kepenyairannya melalui SMS.

"Sungguh menarik sekali," kata saya kepadanya. Ia menjadi lebih menarik lagi apabila pertanyaan-pertanyaan melalui sms dan milis sejuta puisi itu, akhirnya dibukukan menjadi sebuah buku.

Penyair baru harus banyak membaca. Rajin menuulis dan berkarya terus menulis. Mereka juga haruslah embaca karya-karya bukan saja dari dalam negeri malahan dari luar negeri untuk memperkayakan wawasan.

Kecuali di Tanjung Pinang, pada tahun ini, Hasan tidak banyak menghadiri acara sastera. Barangkali kerana kesibukan setelah dilantik sebagai pemimpin redaksi Batam Pos. Tetapi Hasan terus menulis.

"Kalau ada teladan yang baik untuk seorang penyair dalam mengerahkan segenap kemahuannya menyelami puisi, ia adalah penyair Hasan Aspahani", kata TS Pinang. Ready Susanto dari Bandung menyatakan bahawa Hasan Aspahani membuktikan dalam saja-sajaknya, bahawa udea boleh diperolehi melalui berbagai cara dan dari berbagai situasi.Melawan kecenderungan untuk tergantung pada mood, Hasan malahan dengan asyik dan tak pernah bosan-bosannya berusaha menemukan idea-idea baru.

Malam sudah agak larut ketika kami melangkah pulang menangguhkan percakapan ke waktu-waktu yang lain.

Rabu, 10 November 2010

MENJEJAKI SEJARAH DI TANJUNG PINANG

Tags

MENJEJAKI SEJARAH DI TANJUNG PINANG
Oleh ABD.NADDIN HJ.SHAIDDIN

Perjalanan ke Tanjung Pinang mungkin perkara biasa bagi kebanyakan orang tetapi bagi OKK Haji Masrin Haji Hassin, ekspedisi itu amat bermakna untuk menelusuri jejak sejarah hubungan antara Tempasuk dengan Riau Lingga sejak 223 tahun yang lampau.

Tuhfat Al-Nafis karangan Raja Ali Haji menyatakan bahawa Sultan Mahmud III telah meminta bantuan Raja Tempasuk untuk menyerang Belanda di Riau dalam tahun 1787. Tuhfat Al-Nafis mencatatkan peristiwa itu dengan jelas "....maka dukacitalah baginda Sultan Mahmud serta Raja Indera Bongsu.Maka jadilah dukacitanya dan sushnya seumpama api maka memakanlah akan sabarnya.Maka jadi melakukan dan mengikutkan hawa nafsunya sebab kerana hendak melepaskan piciknya dan susahnya.Maka menyuruhlah ia satu utusan ke Tempasuk membawa surat kepada Raja Tempasuk minta pertolongan pada mengamuk Holanda di dalam Riau.Maka Raja Tempasuk pun menyuruh anaknya tiga orang, pertama Raja Tembak,kedua Raja Alam, ketiga Raja Muda beserta Raja Ismail menjadi panglima besarnya. Maka berlayarlah mereka itu ke Riau.Adalah kelengkapannya kira-kira tiga puluh penjajab dan berangai".
Catatan Raja Ali Haji itulah yang mendorong OKK Haji Masrin ke Tanjung Pinang. Yang Di Pertua Persatuan Bahasa dan Kebudayaan Iranun (BKI) itu dengan disertai Ketua Penerangan BKI, Abd.Naddin Hj.Shaiddin yang juga wartawan Utusan Borneo telah membuat kunjungan bagi mengesan dan menjejaki keturunan orang-orang Tempasuk yang telah membantu Sultan Mahmud menentang Belanda di Tanjung Pinang pada Mei 1787.

"Soalnya kita tidak mungkin dapat bertanya kepada Raja Ali Haji kerana dia telahpun meninggal dunia pada 1872, tetapi beliau dengan jelas mencatatkan hubungan yang luar biasa antara Raja Tempasuk dan Sultan Mahmud," katanya. Peristiwa sejarah ini amatlah penting kerana ia menandakan hubungan istimewa antara kerajaan di Tempasuk dengan Sultan Mahmud III sehingga beliau sanggup menghantar tiga anak kandungnya, bukan orang lain, dan anak saudaranya untuk membantu mengusir Belanda dari Riau.

"Apa yang menjadi pertanyaan kita ialah apabila buku Tuhfat Al Nafis menyatakan bahawa anak-anak Raja Iranun dari Tempasuk itu tidak pulang ke Borneo sebaliknya meneruskan ke Reteh, dan terlibat lagi dalam peperangan di sana pada tahun 1858," kata Ketua Daerah berusia 60 tahun itu.

"Tujuan misi kami ialah untuk menjejaki sama ada masih ada keturunan Raja Tempasuk itu di Riau. Apakah mereka masih mempunyai petempatan atau perkampungan di sana.Kalau mereka semuanya sudah mati, dimana kuburnya," katanya lagi. Sudah tentu jumlah 30 penjajab atau kapal layar besar itu memuatkan panglima-panglima perang yang ramai.

"Sekiranya setiap penjajab mampu memuatkan 30 orang, bermakna 30 penjajab itu mampu memuatkan seramai 900 orang Iranun dari Tempasuk. Saya tidak percaya kalau semua mereka mati dalam peperangan itu.Pasti ada yang tersisa," katanya kepada Utusan Borneo.

Untuk itulah OKK Haji Masrin berangkat ke Tanjung Pinang untuk membuat penyelidikan mengenai perkara itu. Beliau tidak bersetuju sekiranya dikatakan bahawa kedatangan orang Tempasuk ke Riau itu sebagai khabar angin belaka sebagaimana yang dikatakan oleh sebilangan orang.

Tuhfat Al-Nafis atau Hadiah Yang Berharga adalah karya persejarahan yang penting. Ia dianggap oleh R.O. Winstedt sebagai karya sejarah terpenting yang ditulis sebelum abad ke-20, selepas Sulalatus Salatin tulisan Tun Seri Lanang. R.J. Wilkinson pula menggunakan Tuhfat Al-Nafis sebagai sumber sejarah, apatahlagi, peristiwa-peristiwa yang berlaku pada abad ke-18 dan 19 itu dicatat dengan tarikh yang tepat.

Sepanjang berada di Tanjung Pinang,Persatuan Bahasa dan Kebudayaan Iranun (BKI) sempat mengunjungi Kantor Gubernur Kepulauan Riau dan sempat menemui assisten Gubernur Said Agiel. Selepas itu, mereka berkunjung ke Muzium Sultan Sulaiman sebelum berkunjung ke Pulau Penyengat untuk menziarahi makam Raja Ali Haji, pujangga Melayu itu, makam Engku Hamidah, Makam Yang Di Pertuan Muda Raja Jaafar, Makam Raja Haji Fisabilillah, Makam Istana Raja Ali Marhum Kantor dan melakukan solat di Masjid Raya Sultan Riau.

Selepas itu, mereka berlepas ke Batam untuk ke Pekan Baru, Riau keesokan harinya. Di Batam, misi penelusuran sejarah hubungan antara Raja Tempasuk dan Kerajaan Riau Lingga itu mendapat sorotan daripada Batam Pos, akhbar terbesar di Batam.

Hari ketiga di Indonesia diawali dengan kejadian mengerikan apabila Pesawat Airbus 380 milik Qantas Airways mengalami kerosakan mesin di langit Batam dan penutup jentera pesawat terjatuh di kawasan Batam Centre. Bagaimanapun penerbangan ke Pekan Baru dari Lapangan Terbang Hang Nadim Batam berjalan seperti yang dijadualkan.

Petang selepas mendarat di Lapangan Terbang Syarif Kasim II, BKI terus bertemu dengan tokoh sejarah dan budaya Riau, UU Hamidy. UU Hamidy merupakan pengkaji sastera dan budaya yang terkenal dan telah menghasilkan lebih 60 buku. Beliau pernah berkhidmat sebagai pensyarah di Universiti Malaya pada tahun 1981 dan menulis berbagai aspek dunia Melayu sejak 1973.

Bapak UU Hamidy merasa amat tertarik dengan penyelidikan yang dibuat oleh BKI itu. Beliau mengakui bahawa istilah `lanun' itu berasal dari nama Ilanun atau Iranun. "Orang Iranun yang berjuang untuk menentang penjajah akhirnya diberi cap buruk oleh mereka," katanya sambil menyebut bahawa keadaan itu sama dengan orang-orang yang berjuang menegakkan agama Islam diberikan cap teroris.

Pada akhirnya, Iranun disebut lanun dan akhirnya ia berubah erti, dimana apa saja yang menentang Belanda, Sepanyol dan Inggeris disebut lanun. Kemudian semua yang menjalankan kegiatan menentang penjajah dianggap sebagai lanun. Inilah strategi penjajah untuk memecahbelahkan masyarakat Melayu di Nusantara.

Beliau berkata kemungkinan untuk orang Iranun mengekalkan bahasa mereka di kepulauan Riau amatlah tipis kerana mereka yang datang ke Kepulauan Riau itu terdiri daripada tentera dan panglima-panglima perang. Mereka kemungkinan berkahwin dengan orang Tempatan dan masuk dalam masyarakat Melayu atau orang persukuan.

"Kita diakali (ditipu) betul oleh kolonial. Orang yang betul-betul mempertahankan negara dianggap lanun, dan kemudian diberikan topeng yang buruk,padahal para syuhada itu berjuang untuk mempertahankan Islam " kata tokoh akademik yang pernah menjadi Ketua Pusat Kajian Islam dan Dakwah Universitas Islam Riau (1990) dan Dekan FKIP Universitas Islam Riau sehingga 1996 itu.

Bagaimanapun, UU Hamidy mengakui bahawa itulah pertama kali beliau mengetahui bahawa Tempasuk benar-benar wujud di alam Nusantara kerana mereka tidak mengetahui dimana letaknya Tempasuk. Beliau kemudian menghubungi salah seorang pengkaji sejarah di Aceh TA Sakti yang bertugas di Universitas Syiah Kuala., Banda Aceh. Beliau merupakan orang yang pertama melakukan kajian terhadap Perang Reteh yang berlaku pada tahun 1858. Beliau menyebut menyebut mengenai Tengku Sulong yang dikatakan Raja Lanun, dan dianggap sebagai salah seorang pahlawan di Riau.

Beliau juga menyarankan agar lebih ramai mahasiswa membuat kajian mengenai sejarah hubungan Tempasuk-Riau Lingga dan peranan orang Iranun dalam penentangan terhadap Belanda.

UU juga sependapat bahawa memamg Raja Tempasuk memiliki hubungan dengan Sultan Mahmud III beliau sanggup menghantar `bukan sebarang bantuan untuk membantu' sehingga merelakan darah dagingnya sendiri bagi menghalau Belanda dalam perang di Teluk Ketapang.

"Adalah menjadi kewajiban kita untuk menyelusuri jejak sejarah yang hilang ini dan mencari ibrah (pengajaran) daripadanya," katanya kepada Utusan Borneo. "Betapa ikhlasnya mereka berjuang sehingga mereka dilupakan sejarah," katanya sambil menyatakan rasa kagum kerana ketelitian Raja Ali Haji mencatatkan peristiwa sejarah itu.

Pada sebelah malamnya, OKK Haji Masrin ditemuramah oleh Ridwan, wartawan Metro Riau. Beliau menjelaskan tujuan ke Pekan Baru iaitu untuk menemui beberapa tokoh akademik untuk membincangkan mengenai hubungan antara Sabah dan Riau dari sudut sejarah.

Keesokan harinya, BKI menemui Prof.Dr.Yusmar Yusuf. Beliau merupakan seorang budayawan Riau dan merupakan pensyarah Departemen Sosiologi FISIP Universitas Riau. Dr.Yusmar juga merupakan Direktur Pusat Pengajian Bahasa dan Kebudyaan Melayu Universiti Riau dan telah menghasilkan 11 judul buku tentang Melayu.

Menurut beliau istilah `Lanun' sudah pasti diberikan oleh orang luar (exonym) untuk menyebut kelompok yang menentang mereka. Beliau memberikan beberapa pendapat mengenai keturunan Iranun di Kepulauan Riau Lingga. Beliau juga menyifatkan usaha BKI mencari jejak Iranun itu adalah usaha yang penting dari aspek persejarahan. Menurut beliau, keturunan orang Tempasuk mungkin masih boleh dikesan di wilayah perairan Lingga iaitu di Senayang, Daik dan sebagainya.

Bagi Dr.Yusmar hubungan antara Tempasuk dengan Riau adalah hubungan persemendaan atau persaudaraan. "Usaha yang dilakukan BKI adalah satu upaya melawan lupa. Cara melawan lupa (lupa terhadap sejarah)ialah dengan berkunjung ke centre of memories. Beliau juga menyatakan generasi kini adalah `anak-anak mall dan supermarket' yang tidak pedulikan sejarah.

"Tetapi mereka, pada satu masa nanti akan menyedari betapa pentingnya sejarah dalam membentuk peradaban masa depan," katanya. Melalui Dr.Yusmar beliau menghubungkan BKI kepada Machzumi Dawood, budayawan penulis yang telah bekecimpung dalam dunia penulisan sejak tahun 1971. Menurutnya, Machzumi mempunyai gudang pengetahuan yang banyak kerana beliau masih mempunyai hubungan keluarga dengan Dato Kaya di Lingga dan sudah tentu beliau mempunyai informasi yang diperlukan untuk menjejaki orang-orang Tempasuk di Riau.

Ekoran saranan itu, BKI terbang lagi ke Batam dan terus ke Pelabuhan Teluk Punggur untuk ke Tanjung Pinang semula. Pada petang hari Jumaat iaitu hari keempat di Riau, BKI berlayar lagi ke Tanjung Pinang kerana temujanji pada malam harinya. Machzumi agak tertarik mengenai usaha BKI menyusuri jejak sejarah lampau itu dan berjanji untuk memberikan informasi selanjutnya mengenai keturunan Iranun di kepulauan Riau.

Sebelum berangkat pulang keesokan harinya, BKI singgah di Toko Buku 171 di KM9. Disana, OKK Haji Masrin dipertemukan dengan Tengku Hussien Saleh dan Tengku Ismail, oleh taukeh buku, Abdul Rasyid yang turut mempunyai minat yang tinggi dalam persejarahan Melayu.

Beliau kemudian menemani BKI ke kediaman Tengku Hussein di Batu 10 dan disana BKI mendapat informasi yang dapat memperkuatkan dan memperkukuhkan penyelidikan yang dibuat sepanjang lima hari itu. Tengku Husein merupakan mantan anggota DPRD bagi Riau dan sering mengikuti rombongan Gabungan Penulis Nasional Malaysia (GAPENA) untuk menyusuri dunia Melayu. Beliau dan abang sepupunya Tengkun Ismail memperlihatkan silsilah sejarah kesultanan Melayu yang telah ditulis sejak 41 tahun lalu.

Kunjungan ke Tanjung Pinang, Kepulauan Riau dan Pekan Baru, Riau pada 2 hingga 7 November amatlah bermakna dalam mengungkapkan hubungan di antara Raja Tempasuk dan Sultan Mahmud III dan menjejaki keturunan panglima-panglima perang Iranun yang berjuang menentang Belanda sejak lebih 200 tahun yang lampau.

Setelah itu, BKI bergegas ke Pelabuhan Tanjung Pinang tetapi hari sudah petang dan feri yang ditumpangi hanya akan berangkat pada waktu tengahari keesokan harinya. Laut agak bergelora dan kapal-kapal besar dan kecil, perahu dan bot memenuhi Teluk Ketapang. "Di sinilah nenek moyang kita dahulu berjuang menentang penjajahan dan membangkitkan nasionalisme di kalangan rakyatnya," kata OKK Haji Masrin, sebelum pulang. "Kalau dahulu mereka datang dengan kapal layar, kini anak cucunya datang dengan kapal terbang," katanya mengenang jurang waktu yang memisahkan sejarah lampau dan masa kini, sepanjang seminggu di Tanjung Pinang, Kota Gurindam Negeri Pantun itu.

Selasa, 9 November 2010

menatap gambar lama

Tags
melihat gambar gambar lama ini membuatkan saya terfikir betapa cepatnya masa berlalu.sungguh masa boleh berganti tetapi persahabatan tak boleh diganti.Terima kasih saudara rusdi

Batam Pos 6 November 2010

Tags

-Catatan di Tanjung Pinang 4- tumaligkud na basung, sumangur na budsaka

Tags
Jam 10.30 pagi,7 November, kami berangkat dari Laut Jaya Hotel ke Terminal Feri. Jam 12.30 tengahari dengan kapal Indomas kami akan meninggalkan Tanjung Pinang, Kota Gurindam Negeri Pantun itu.
Meskipun angin ribut dan awan kelihatan tebal pada awal pagi itu, tetapi tidak lama kemudian cuaca beransur-ansur ramah dan bersahabat.
Kelmarin-6 November-kami tidak dapat pulang setelah mendapati bahawa informasi kononnya ada feri yang berangkat jam 5.00 petang dari tanjung pinang adalah kurang tepat.
Kami telah check out lebih awal dari hotel, dan sebelum pulang, kami singgah di Toko Buku 171, Jalan DI Panjaitan,Km 9, Plaza Bintan, Center Blok Mayang, No.15, Tanjung Pinang.

Di sana saya sempat membeli beberapa buku antarnya Encik Dawud, Sastera Melayu Lama dan Raja Melayu, Ketika Daun Bercerita, Kumpulan Syair Anak Negeri, Mahmud Jadi Dua, Bulang Cahaya, Misteri Muslimah dan Three Cup Of Tea dengan harga Rp 307,000.
.Tetapi rupanya buku Sutardji Calzoum Bakri yang ada di kedai buku itu bukan untuk dijual, sebaliknya hanya untuk bahan pameran.
Kerana itu, saya minta kalau dapat buku itu difotokopi.
Sementara menunggu fotokopi siap, OKK Haji Masrin berbual dengan Abdul Rasyid, boss kedai buku itu.
Setelah mengetahui tujuan kedatangan kami ke Tanjung Pinang, beliau mencadangkan supaya kami menemui Tengku Hussein Saleh dan abang sepupunya, Tengku Ismail. Itulah sebabnya kami tidak jadi berangkat pulang pada pukul 12.30 tengahari itu, dengan andaian ada lagi satu feri akan berangkat pada jam 5.00 petang.
Rupanya informasi yang mengatakan feri berangkat jam 5.00 itu tidak tepat dan kami ketinggalan kapal.
Kerana itu, kami terpaksa menginap satu malam lagi di Hotel Laut Jaya.
Keesokan paginya, kami berangkat ke terminal feri lebih awal kerana tidak mahu mengulangi pengalaman kelmarin. Kami menjadi orang yang pertama masuk dan tidak ada orang lagi di Balai Berlepas.
Ada kira-kira satu jam lagi sebelum Indomas bergerak meninggalkan pelabuhan, tetapi bagaimanakah kapal itu bergerak dari pelabuhan sedangkan ia belum tiba lagi dari Johor?.
Sambil menghabiskan waktu, kami memesan minuman dan membaca suratkhabar. Saya makan kuih otak-otak, banyak juga kemudian memesan nasi ayam goreng. Sedap rasanya.
Dalam pada kami menunggu-nunggu itu, pekerja kedai itu, keturunan Bugis dari Kampung Bugis melayani kami berbual-bual.
Ketika makan itu, saya terkesan tuan haji itu tersenyum-senyum.Mungkin ada sesuatu yang menggelikan hatinya.
"Saya tidak mahu cakap tadi, saya takut kamu ketawa," katanya kemudian selepas pelayan itu pergi.
Katanya, secara fizikal, dalam bahasa Iranun, bentuk badan wanita itu boleh digambarkan dengan ayat `tumaligkud na basung, sumangur na budsaka'.

Basung adalah alat yang dibuat daripada kulit kayu, lebih kecil daripada `barait' untuk menyimpan padi. Tetapi budsaka' pula lebih besar daripada `barait', juga digunakan untuk menyimpan padi.


Ketika menghuraikan makna kata-kata itu, saya teringat kembali wanita di pelabuhan Tanjung Pinang itu.Orangnya ramah dan baik, anak tiga dan suaminya masih di Pekan Baru. Cuma bentuk badannya gempal, dan itu, dapat digambarkan dengan tepat melalui kata-kata `tumaligkud na basung, sumangur na budsaka.

Tidak lama kemudian, peluit kapal dibunyikan dan kami meninggalkan Tanjung Pinang, dengan seribu pengalaman, dan seribu kenangan.

catatan di tanjung pinang 1

Tags
Kelmarin petang, selepas tiba di Tanjung Pinang, kami dibawa oleh Anto Rambe ke Hotel Laut Jaya. Malamnya kami hanya makan di sebuah restoran kepunyaan orang Solo.Makanannya sedap belaka.Saya sempat mengucapkan `matur nuwun' sebagai ungkapan terima kasih dalam bahasa Jawa kepadanya. Tapi hanya itulah juga ungkapan Jawa yang saya ketahui selain turu, ora mangan, ngakalin dan sebagainya.

Pada hari kedua itu, kami dijadualkan untuk bertemu dengan Gubernur Riau. Tetapi beliau dan wakilnya sedang bertugas di luar kota.Kami ditemui oleh Assisten Gubernur, Said Agiel.

Beliau agak tertarik dengan tujuan kedatangan kami iaitu menelusuri jejak Raja Tempasuk yang telah menghantar angkatan 30 perahu besar untuk membantu Sultan Mahmud III untuk menghalau Belanda dari Tanjung Pinang kira-kira 223 tahun yang lalu atau tepatnya Mei 1787.
Raja Tempasuk yang mengutus tiga orang anaknya, Raja Tambak, Raja Muda dan Raja Alam dan isterinya Raja Aisyah dan panglima besarnya, Raja Ismail, seperti yang disebut dalam Tuhfat Al-Nafis-karya Raja Ali Haji itu, dikatakan tidak kembali lagi ke Tempasuk.
Apa yang menjadi persoalan ialah mengapa Sultan Mahmud meminta bantuan kepada Raja Tempasuk dan Raja Tempasuk menghantar pula anak kandungnya sendiri, bukan orang lain- untuk membantu Sultan Mahmud menghalau Belanda.
Kami ingin menelusuri apakah masih ada jejak sejarah, jurai keturunan atau kesan-kesan peninggalan orang Iranun atau penempatan mereka di Kepulauan Riau untuk menyambung kembali silaturrahim yang lama terputus itu.

Kami juga sempat bertemu dengan Ketua Seksyen Budaya, Haryono dan Ketua Seksyen Pariwisata. Haryono kemudian mencadangkan kami untuk berjumpa dengan Bapak UU Hamidy dan Pak Tenas Efendy di Pekan Baru.

Selepas itu, kami berkunjung ke Museum Sultan Sulaiman, dan disana sempat menyaksikan keagungan kerajaan Melayu Riau yang lampau. Sempat menyaksikan Sejarah Tanjung Pinang dalam peperangan 1784.
Selain itu, kami juga sempat menyaksikan koleksi perkahwinan orang Melayu dan Galeri Melaka yang terdapat di Muzium itu.
Di Muzium, kami juga sempat bertemu muka dengan Ibu Rini, salah seorang pegawai kanan Muzium Sultan Sulaiman dan menyatakan tujuan kedatangan kami ke Riau untuk menjejaki sejarah lampau. Selepas itu, kami check-out dari Hotel kerana petang itu kami perlu ke Batam untuk mencari penerbangan ke Pekan Baru, Riau, tapi sebelum itu, kami sempat berkunjung ke Makam Raja Ali Haji di Pulau Penyengat.