Isnin, 7 Februari 2011

Catatan 7 Februari-singgah di kampung

Tags

Mungkin lebih 20 tahun, saya tak pernah mencicipi betapa enaknya daging burung tekukur.
Tapi petang tadi, ketika singgah di kampung, kebetulan anak buah menembak tekukur dan saya sempat menikmati betapa sedapnya tekukur.
Ingatan saya kembali ke masa kecil, ketika kami suka melastik burung tekukur tapi jarang mengena. Hanya burung wakwak yang dapat dijerat.
Entah berapa ekor burung tekukur yang dapat ditembak, saya tidak pasti.Namun alhamdulillah, saya mendapati diri tengah menikmati tekukur petang itu.

Lama tidak berkesempatan pulang kampung. Peluang seperti ini walaupun jarang merupakan momen yang sangat bererti.

Emak yang masak. Kebetulan saya sempat membeli ikan sepat siam dan ikan karuk (ikan puyuh). Ikan sepat masak campur pisang sabah. masak pedas. wah. lama betul tidak merasainya. Kemudian makan ubi keledek rebus, dan jagung rebus. ah, kalau selalu seperti ini, alangkah baiknya.

Sayang sekali saya terburu-buru kerana Aziz sedang menunggu di KB. Janji jam 3 lebih dan sekarang sudah jam 2.50 petang.