Isnin, 13 Jun 2011

Catatan di Kuching 13 Jun

Tags

Sebenarnya saya terbangun lambat sedikit pagi ini.Padahal saya sudah berjanji untuk berada di bawah ofis jam 7.45 pagi. Mujurlah, sebaik keluar dari bilik, sepupu saya Asam sedang membaca buku.
Penerbangan jam 10.00 ke Kuching, tapi tiket yang ditempah belum dibayar lagi.Sepatutnya perlu ada di Terminal satu jam 8.00 pagi.
Alhamdulillah semuanya berjalan lancar.Tak ada kesesakan. Kami sampai jam sebelum jam 9.00 pagi dan terus ke kaunter pejabat Mas.
"Okey, jam 10.00 pagi ke Kuching dan balik esok jam 9.00 pagi dari Kuching". Semuanya RM730.
Malam ini perasmian Majlis Tilawah Al-Quran Peringkat Kebangsaan di Pusat Islam Kuching.
Kebetulan hari ini off day, dan apabila saya diajak Ketua Belia USIA, Haji Abdul Hakim Haji Gulam Hassan untuk ikut serta rombongan Tun Yang DiPertua USIA saya tidak menolak.
"Kalau kau okey, saya belikan tiket," katanya.
Tepat jam 11.15 pagi, pesawat MAS mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching. Setibanya di lapangan terbang, kami disambut oleh pegawai-pegawai dari bahagian ptrotokol. Satu penerbangan dengan kami ialah Datuk Haji Nasir Tun Sakaran Menteri di Jabatan Ketua Menteri. Tiga buah kenderaan disediakan untuk rombongan kami. Satu kereta untuk Tun Datuk Seri Panglima Tun Sakaran, satu kereta untuk Datuk Nasir dan satu kereta lagi untuk pegawai pengiring. Kami diiringi dengan rider hingga ke Hotwl Hilton sementara Datuk Nasir di Hotel Pullman kerana Hilton penuh.
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dijadual merasmikan Majlis Tilawah ini.

Saya sempat menembual Tun mengenai zaman persekolahan, betapa susahnya hidup orang dulu, malah pernah dikejar monyet ambok dan sedikit lagi dibaham buaya, kisah zaman Jepun dan soal-soalk berkaitan keikhlasan, hati yang buta dan sebagainya.Saya berhasrat untuk menulisnya kemudian.
Selepas makan, kami ke Pasar Satok untuk membeli ikan terubuk. Sayangnya, Bustari orang Tungku Lahad Datu yang telah lama berjual ikan terubuk di pasar satok tidak berjualan hari ini. Jadi kami membela ikan terubuk dengan harga tiga ekor RM20.00 dan dibungkus, katanya boleh tahan lima hari.

Selepas itu kami ke Kek Lapis Dayang Salhah di seberang sungai sarawak.Pemandu kami, Nero, yang bekerja di jabatan berkaitan lada hitam,telah sudi membawa kami ke satok dan kedai kek lapis yang terkenal. Ada selebriti yang pernah melawat ke kedai itu, antaranya Siti Norhaliza, Senario, dan ramau lagi artis dan selebriti yang pernah ke sana.

Bila kaki terasa letih kami pulang ke Hotel. Tak terasa sekarang sudah jam 6.18 petang, dan kami perlu bersiap untuk ke majlis Tilawah malam ini.