Khamis, 2 Jun 2011

catatan pertemuan dengan Cikgu Sabli Mohiddin

Tags

Saya gembira Cikgu Sabli datang dan mengajak minum.
Cikgu Sabli Mohiddin ialah Setiausaha Agung USNO yang pertama ketika masih diperingkat penaja.
Saya mengembalikan gambar Dollah Sarawak ketika berkunjung ke Sabah. Dollah Sarawak ialah bapa kepada Siput Sarawak dan atuk kepada Anita Sarawak.Dollah Sarawak bersaudara dengan Lutter atau Luttah.Gambar lama itu menunjukkan gambar Dollah yang ketika itu Sri Nooran Opera Indra Bangsawan bergambar dengan Mohd.Mohiddin Luttah dan Idris Luttah, Dollah dan nenek Luttah sendiri.
Baru-baru ini, Tan Sri Alfred Jabu datang tapi saya tak sempat menemuinya, katanya.Tan Sri Alfred Jabu anak Numpang masih saudara jauh kepada Cikgu Sabli.
Dari sana percakapan kami beralih kepada Mesyuarat Alumni Kent pada 29 Mei lepas.Pada dasarnya semuanya sukses cuma beliau sedikit terkilan atas satu pendapat perwakilan yang menyebabkan bekas-bekas penuntut Kent dari Brunei pulang tanpa pamit lagi.
Itu yang membuat beliau berasa tidak tenteram dan cuba menelefon untuk meminta maat atas kejadian yang berlaku yang timbul ekoran salah faham.
Tapi telefon tutup, katanya.Beliau berkata, memang dalam perlembagaan Alumni Kent, tidak membenarkan warga luar spt dari Brunei memegang jawatan, tetapi perkara itu sudahpun mereka ajukan untuk pertimbangan pendaftar pertubuhan.Bagaimanapun, belum lagi mendapat pengesahan, sudah timbul pula pertikaian, yang menyebabkan bekas bekas guru dari Brunei itu pulang.Itu yang agak mendukacitakan kerana Alumni yang ditubuhkan, salah satu tujuannya untuk perjumpaan dengan rakan-rakan lama, agak kurang menggembirakan.

Kemudian Cikgu Sabli bertanya sama ada beliau telah menceritakan kepada saya peristiwa dua tahun selepas perang Jepun tamat.
Belum, kata saya.
"1947,itu musim baru lepas perang dunia kedua.Kami tinggal di kawasan Karamunsing.Ketika itu, panggung Capital dekat laut. Ada satu bangunan dimiliki koperasi orang-orang Melayu. Disitu berkumpul Seruji Haji Yaakub, Imam Sarbini Haji Yaakub, Donald Stephens, OT Laiman Diki,Mohiddin Luttah, Datu Mustapha, Apong dan lain-lain mendirikan persatuan Angkatan Barisan Pemuda (BARIP) yang diluluskan pendaftarannya oleh Kerajaan British North Borneo ketika itu.Melalui persatuan ini, mereka bergerak bawah tanah untuk meneentang penjajah. Apabila diketahui Britis, maka mereka mengharamkan persatuan itu. Itulah antara cikal bikal semnagat perjuangan menentang penjajah.Donald menubuhkan UNKO dan Datu Mustapha menubuhkan USNO.


Ketika itu di sepanjang tebing kampung Air, orang Cina menjual sotong."Kami suka makan sotong.Arwah pakcik saya Aslie Luttah sering membawa kami makan sotong.Di sepanjang tebing itu kelihatan orang Cina menukul nukul sotong.Itulah antara suasana kampun Air ketika itu.
Semangat perjuangan menentang penjajah memang telah lama menyala di kalangan anak-anak muda.

Banyak hal menarik yang boleh dikorek daripadanya, tetapi masa cepat berlalu.Cikgu sabli sedang ditunggu isterinya, saya pula terpaksa meneruskan kerja yang belum siap di pejabat.
Betapa banyak jasa orang tua yang bersahaja ini, kata saya dalam hati, dan patutlah kerajaan untuk menghargai.Hanya bangsa berjiwa besar mampu menghargai para pejuang dan pahlawannya.
Cikgu Sabli Mohiddin salah seorang pejuang itu.