Sabtu, 19 November 2011

Sheena James terokai dunia E-Book

Tags

E-BOOK mungkin bukan perkara baru bagi sebilangan orang. Ketika ini e-book atau ebook atau disebut buku elektronik atau buku yang diterbitkan dalam bentuk digital kini semakin diminati dan mempunyai peminat yang ramai di seluruh dunia.Hanya dengan menggunakan komputer peribadi, ipod,ipad atau iphone, pembaca boleh membaca buku-buku atau karya penulis dari belahan bumi yang lain. Selain teks, ebook juga mengandungi gambar-gambar yang boleh dibaca menggunakan peralatan elektronik.

Kamus Oxford mendefinisikan E-Book sebagai versi elektronik buku bercetak. Tapi ada juga ebook yang wujud hanya dalam alam siber tanpa bahan bercetak. Kadang-kadang ebook sama isinya dengan buku yang dicetak secara konvensional tapi ebook juga boleh lahir secara digital. Ebook boleh dimuat turun setelah kita memesan agtau membeli dari penulis atau penerbitnya. Kini e-books semakin digemari oleh penulis di seluruh dunia kerana mereka mampu mendapatkan pembaca yang lebih ramai dari manca negara malah ada buku yang laris di pasaran ebook kerana ia menawarkan cerita yang menarik.

Seorang penulis Sabah, Sheena James yang pernah menghasilkan novel Angels That Came, sebuah buku yang diterbitkan Xlibris. Com di Amerika, kini adalah penulis yang memasarkan karyanya melalui ebook. Buku Angels That Came yang berbicara mengenai konsep evolusi dan penemuan berkaitan biomass, adalah sebuah buku yang mempromosi pemuliharaan alam sekitar dan spesies-species dari kepupusan.

Sebagai seorang yang terdidik dalam bidang Conservation Biology dari UMS dan kemudian melanjutkan pelajarannya di Cardiff Wales, lulus sarjana Sains dalam tahun 2007, Sheena komited dalam cintanya terhadap alam sekitar. Beliau menulis mengenai dunia orangutan dengan menarik apatahlagi orangutan sudah lama menjadi daya tarik pelancong ke negeri ini.

Minggu lalu saya sempat bertanyakan Sheena berkenaan dengan e-book, dimana karyanya kini dipasarkan dengan meluas."E-book sebenarnya adalah naskah terbitan elektronik hanya boleh dibaca melalui software atau ipad atau iphone, harganya lebih murah berbanding daripada harga buku itu sendiri" katanya melalui kotak facebook.

Bagaimana lahir minat untuk menulis dalam ebook?

"Ini bukan merupakan suatu program tetapi merupakan sejenis jualan yang ada di internet. Penerbit saya telah memberi saya ebook dan beberapa naskah buku untuk tujuan promosi. Saya telah pun menyampaikan senaskah ke Starbucks untuk minat pembaca. Kerana saya terdorong oleh tanggungjawab sosial saya.Namun, bila saya telah kembali ke lokasi tersebut, saya mendapati bahawa buku itu sudah tiada lagi di tempat majalah. Mungkin ada orang yang telah mengambilnya.

"Meskipun begitu, kembali kepada soalan tadi, ebook itu hanya merupakan bahan bacaan elektronik yang boleh dibelek menggunakan perisian," katanya. Beliau berharap,hasil kutipan daripada keuntungan ini diberi hasil sumbangan komuniti ataupun kepada anak-anak yang merempat

Boleh jelaskan sedikit mengenai ebook? saya bertanya lagi.

"Sebenarnya, penerbit saya adalah dinamakan Xlibris yang merupakan korperasi di Indiana, U.S. Ebook ini hanyalah berbagai jenis cetakan yang boleh didapati untuk buku saya ini. Ebook memang semakin berkembang dengan adanya sumber perisian baru semakin meluas. Jika anda ada iphone atau ipad, senang untuk meninjau kandungan buku ini.

"Saya rasa, sebagai seorang penulis atau pembaca, anda seharusnya mempunyai benda-benda ini. Saya takut nanti sekiranya salinan ini diberi kepada orang. Oleh itu, kepada mereka yang tidak mempunyai Apple, mereka tidak boleh membelek ebook ini.

Apa tema yang diminati oleh pembaca-pembaca ebook?

"Pada pendapat saya, tema-tema yang amat diminati ramai pembaca adalah skop cabaran seperti cerita mitos yang mencelik minda bersama seperti tekateki yang dapat membina pemikiran.Saya juga melihat banyak isu yang boleh diangkat untuk ditulis dalam ebook.Misalnya anak-anak terbiar yang banyak saya lihat dalam gambar.Alangkah baiknya jika kita dapat memberikan perhatian dan sumbangan dan sebagainya.. Semua ini boleh jadi bahan penulisan yang menarik.

2 comments

salam.saya slah se0rg student dri Universiti Malaysia Sabah sedang mlakukan sedikit kajian tentang kaum Iranun.sekiranya encik ada kelapangan,sye ingin mendapatkan maklumat lebih lanjut mengenai kaum ini terutama dari aspek perkahwinan.Perhatian dan kerjasama encik amat dihargai.terima kasih...email saya,addinz_gti92@yahoo.com.sekali lagi terima ksih yang tak terhingga diucapkan

salam.hubungi saya di abdnaddin@yahoo.com atau no.tel 0168351013. salam