Isnin, 30 Januari 2012

Beberapa catatan dalam perjalanan 28-29 jan 2012

Tags

Saya tidak salah cakap, kata penjual ubat itu kepada penumpang kira-kira lima minit sebelum bas Tung Ma yang kami tumpangi itu meninggalkan terminal.Barangkali sudah dua tiga kali sebelum ini, saya pernah melihatnya.Dia punya cara sendiri untuk meyakinkan orang untuk membeli ubatnya. Sambil itu beliau sempat memberitahu beberapa tip seperti bagaimana merawat migraine, mata yang kabur, yang katanya, haruslah memicit tumit untuk membuang angin.

Duit bukan boleh bawa mati, katanya. Beliau menawarkan ubatnya yang katanya tidak dijual di tempat lain di Malaysia.Harganya RM20 sebotol, kalau ambil dua RM40. Namun dia akan cepat-cepat menambahkan bahawa tidak apalah, ambil dua RM30, beliau menawarkan diskaun. Menurutnya, ubat itu hanya boleh didapati di China, dan oleh itu, ia adalah kesempatan bagi penumpang untuk mendapatkan ubatnya dengan harga murah.

Beliau meyakinkan bahawa ubat yang dijualnya itu mujarab.Saya tidak salah cakap, katanya.

Catatan 2.
Datu Badaruddin petang tadi bertanya, apakah saya jadi datang ke Semporna. Saya berkata, kerana Datu minta saya datang, maka saya datang. Kalau kau tidak datang, aku cukur kumismu, katanya berkelakar. Beliau memberitahu, jika sampai kelak, saya harus menghubunginya kerana beliau menyediakan saya tempat tinggal di seafest hotel.

Catatan3.
Hanya selepas Batu 32 Sandakan, saya dapat menyapa Cikgu Fatimah, dari Shah Alam. Sepanjang jalan itu saya tertidur atau cuba tidur kerana agak keletihan. Jadi selepas minum di Batu 32 Sandakan itu, saya menyapa penumpang bas yang duduk di sebelah saya, Cikgu Fatimah namanya. Asal Shah Alam tapi beliau mengatakan orang tuanya berasal dari Perak dan Kedah. Sudah empat tahun mengajar di Sepagaya. Beliau mendapat diploma di KUZA, Ijazah Sarjana Muda di Unimas di Kota Semarahan dalam bidang psikologi dan ijazah sarjana di Universiti Malaysia Sabah (UMS) dalam bidang psikologi kaunseling. Saya gembira dapat bercakapcakap dengannya. Di UMS, beliau mengkaji silang budaya dan mengkhususkan kajiannya mengenai silangbudaya dalam masyarakat Idahan, kalau saya tidak silap.
Fatimah mempunyai kelebihan kerana bukan saja mampu bercakap lenggok Sabah malah mahir menggunakan bahasa Melayu Sarawak. "Mungkin kerana saya dilahirkan oleh ibu bapa yang berasal dari dua negeri lain," katanya.
Sedikit banyak beliau menceritakan mengenai pengalamannya di Sabah. Mengenai barangan mentah yang murah harganya, mengenai sikap ibubapa masyarakat Idahan terhadap pendidikan anak-anak mereka sesuai bidang kajiannya, dan sebagainya.
Beliau juga menjelaskan kepada saya sedikit sebanyak mengenai ciri-ciri orang Shah Alam, yang boleh dibezakan dengan orang dari kawasan lain di Selangor. Satu pengetahuan baru juga bagi saya.Katanya, orang Shah Alam, yang kebanyakannya berasal dari daerah atau negeri lain di Selangor agak terdedah kepada informasi, suka berusaha sendiri tetapi walau demikian belianya tidaklah terikut ikut aliran fesyen yang ekstrem.
Selain itu, beliau memberitahu pernah menyaksikan pilihanraya 2008 sewaktu menuntut di Sarawak dan sebelum itu pula menyaksikan pilihanraya 2004 sewaktu menuntut di Terengganu.Tahun ini beliau berkesempatan, insya Allah untuk mengikuti pilihanraya 2012 di Sabah pula.
Banyak juga topik yang kami sembangkan sehingga beliau turun di Taman Perdana Lahad Datu.

Catatan3
Bas yang terawal sampai ialah bas sairah dari Sipitang, jam 3.00 tadi, kata pemandu teksi itu. Hanya dua bas yang ada permit Sipitang-Tawau iaitu Sairah dan Ali Topan. Saya pula baru tahu ada bas dari Sipitang terus ke Tawau.
Bas Tung Ma dari KK sampai kira-kira 5.12 pagi, tepat ketika azan Subuh. Saya naik teksi dari bandar ke Taman Suhima dengan tambang RM15. Saya agak keberatan untuk meminta isteri mengambil saya kerana masih gelap dan anak-anak masih tidur.

Catatan4
Tengahari 29 Januari, saya sampai di Semporna. Sementara menunggu acara, saya sempat minum di Restoran Ar Rahman berdekatan stesen bas itu. Saya memerhati orang ramai yang lalu lintas sambil cuba mencatat. Ada seorang, mereka panggil si Yung, datang ke kedai itu, dengan tiga bungkus cili padi. Beliau menghamburkannya di atas meja, dan sambil bernyanyi menanggalkan batang cili padi itu.


catatan5
Bukan mudah mengumpulkan orang begini ramai, kata Piramli. Saya perhatikan memang sambutan yang diberikan terhadap Datu Badaruddin dan Usnonya agak diluar jangkaan. ya, bukan senang kumpul orang, tapi mereka datang untuk mendengar apakah harapan-harapan yang ditawarkan oleh USNO Datu Badaruddin, anak bapa kemerdekaan Sabah, Tun Datu Haji Mustapha dan juga STAR Dr.Jeffery.
Betapa orang masih mencintai Tun Mustapha dan USNO, sehingga saya memerhatikan beberapa orang memakai baju parti USNO yang lama dengan moto Pembela Rakyat. Berapa lama sudah beliau memakai baju itu? Menyimpannya dan memakainya dengan penuh semangat hari ini.
Datu Badaruddin berkata sama ada lulus atau tidak, didaftarkan atau tidak, USNO yang dipimpinnya akan tetap membela hak rakyat Sabah. Beliau meminta,penyokong dan pendokong setia USNO mengundi calon STAR jika USNO tidak didaftarkan nanti.

Catatan6
Bas mini terakhir telah meninggalkan Semporna jam 6.00 petang iaitu kira-kira lapan minit yang lepas.Ada satu bas lagi, bas orang tawau yang belum sampai. Sehingga jam 6.38, bas yang ditunggu-tunggu itu tidak juga tiba.Akhirnya saya memutuskan untuk naik kirong-kirong.
Kirong-kirong ialah istilah untuk `teksi sapu' di Semporna.
Saya tidak pasti sama ada Apan atau juga dikenali sebagai Olala itu seorang pemandu kirong-kirong.Tapi sepanjang perjalanan itu kami berborak banyak hal. Beliau berpengalaman dan tahu selok belok lembah kelang kerana pernah menjadi pemandu bas di KL.
Beliau tinggal di Tampi-Tampi.Berasal dari pulau Larapan, isterinya Cikgu Roslina, orang Temerloh.Agak ramah juga orangnya. Ketika saya bertanya mengenai dialek Melayu Pahang, dan ciri-cirinya, beliau memberitahu, bahasa Melayu Pahang itu mengikut aliran Sungai Pahang.
Apan memberitahu saya mengenai nasib anak-anak pulau yang tercicir dan bersekolah setakat darjah tiga. Bukan tidak ada sekolah atau guru di pulau-pulau tempat mereka tinggal tetapi kerana sebaik-baik mereka menduduki tahap dua, iaitu tahun empat, lima dan enam, mereka dihantar ke sekolah berpusat di Pulau Bum-Bum.Anak-anak yang masih kecil, dan belum mampu mengurus diri itu dihantar ke asrama. Selain itu, masalah kos pengangkutan yang ditanggung terasa agak membebankan orang tua mereka. Saya fikir perkara itu perlu dikaji semula.
Bertolak dari Semporna jam 6.40, sampai di Tawau jam 8.18 malam, isteri tercinta sudahpun menunggu.