Monday, January 30, 2012

Beberapa isu ekonomi Sabah menjelang PRU-13, menurut pandangan Dr.James Alin

KIRA-KIRA dua minggu lalu, Utusan Borneo telah menyiarkan wawancara dengan seorang pengkaji ekonomi, Dr.James M.Alin dari Sekolah Perniagaan dan Ekonomi Universiti Malaysia Sabah mengenai ekonomi Sabah. Sesi wawancara itu telah mendapat respon yang positif daripada khalayak pembaca Utusan Borneo dan ekoran daripada pertanyaan yang diberikan, wartawan ABD.NADDIN HJ SHAIDDIN sekali lagi melakukan wawancara lanjutan melalui mel elektronik. Ikuti bahagian kedua sesi temubual mengenai isu-isu ekonomi yang dijangka menjadi isu dalam pilihan raya akan datang.

UB: Yang Amat Berhormat Menteri Kewangan Sabah dalam ucapan belanjawan negeri 2012 pada November lepas melaporkan bahawa negeri kita mempunyai “economic fundamentals” yang kukuh. Apa maksud beliau itu, jika menurut pandangan Dr.James?

DJA: Economic fundamentals mencakupi empat petunjuk ekonomi utama yakni, 1. kadar inflasi yang rendah, 2. Imbangan Bayaran Luar yang kuat, 3. hutang sedikit dan 4. keadaan pekerjaan yang stabil. Saya ingin mengajak saudara membincangkan petunjuk 1 dan 4 yang saya rasa rakyat biasa perlu tahu.

UB: Sebagai pengguna, saya berasa musykil dengan Indek Harga Pengguna yang menunjukkan kadar inflasi negara serendah 3.3% (sehingga November 2011) walhal semua barang-barang keperluan harian sentiasa meningkat, lebih-lebih lagi selepas subsidi petrol /diesel dikurangkan dan tarif elektrik dinaikkan pada tahun lepas…kenaikan gaji tahunan pula sudahlah sikit…lesap pula…seperti dimakan anai-anai inflasi…

DJA: Betul bah tu, semua orang tau barangan di sini harga lebih tinggi berbanding di Semenanjung...kerana kos pengangkutan dari Semenanjung hinggalah sampai ke pengguna di Sabah ... IHP untuk Sabah sewajarnya lebih tinggi daripada IHP di Semenanjung . Begitu juga dengan Index untuk Barangan Makanan dan Minuman untuk Sabah dan Sarawak, ianya sepatutnya melebihi 5.1 % .

U.B: Maksudnya pengiraan IHP itu tidak betul kah ? …

DJA: Tiada masalah dengan pengiraannya… Saudara tahu tidak bagaimana IHP dikira ? IHP dikira dari perubahan purata harga barangan keperluan harian pengguna . Kemudian Jabatan Statistik memberikan wajaran kepada “barangan dan perkhidmatan yang dimasukkan dalam “basket of goods”. Kategori pertama ialah makanan dan minuman tanpa alkohol, minuman beralkohol serta tembakau, pakaian dan kasut, Perumahan/air/elektrik/gas dan bahan api, perabot /alat rumah serta penjagaan, kesihatan, pendidikan dan lain-lain. Kategori kedua termasuklah barangan bukan makanan iaitu, barangan tahan lama dan barangan mudah luput serta perkhidmatan.

UB: Tapi…bukankah harga barang-barang keperluan harian pengguna dikawal dibawah Akta Kawalan Harga 1946 (disemak semula 1973) dan Akta Kawalan Bekalan 1961? …Maksudnya “Polis Harga” atau Bahagian Penguatkuasaan Hal Ehwal Pengguna telah gagal untuk mengawal harga?

DJA: Untuk pengetahuan saudara, “Polis Harga” juga merekodkan harga pasaran barangan untuk kegunaaan, antara lainnya, oleh Jabatan Statistik untuk mengira IHP. .. Masanya sudah tiba untuk kita memansuhkan “Polis Harga” atas beberapa sebab yang amat mendesak. Sejak 1994, rakyat seringkali menderita akibat kekurangan gula, minyak masak , tepung dan beras . Ianya telah menjadi masalah lazim tahunan khasnya pada masa menjelang musim perayaan. Orang ramai juga terpaksa berbaris panjang menunggu giliran mengisi minyak atau menjadi panik seperti yang berlaku semasa krisis minyak diesel 2005. Panic buying itu terjadi kerana barangan keperluan amat kurang atau tidak ada di pasaran.

UB: Panic buying boleh juga disebabkan penyebaran khabar-khabar angin (rumors mongering) …bukan begitu Dr.James?

DJA: “Kalau tidak ada angin masakan daun bergoyang” . Apabila pengguna melihat barangan keperluan habis dan tidak ada tanda-tanda bekalan akan sampai , mereka akan panik lantas ingin membeli barangan melebihi keperluan harian biasa. Mereka juga akan memberitahu ahli keluarga atau sahabat handai , justeru, khabar-khabar angin tersebut akan merebak ( lebih pantas dengan penggunaan media sosial seperti twitter, facebook, linked, blogs etc) lantas memburukkan lagi keadaan. Dalam sejarah Sabah sejak 1963 hingga 1994, panic buying tidak pernah terjadi sekalipun dalam kecemasan hampir-hampir darurat (semasa konfrontasi) . Semasa rusuhan serta kekacauan nyeri di Kota Kinabalu (juga di Sandakan, Tawau, kudat dan Kota Belud) pada Mac 1986, atau semasa kemelut politik pertengahan 1976 (BERJAYA menewaskan USNO dalam pilihanraya) atau semasa pengikut-pengikut gereja merusuh dan membantah penangkapan paderi-paderi kristian oleh pentadbiran USNO pada tahun 1970an, hanya segelintir peniaga di Jalan Gaya menutup kedai mereka, itupun hanya beberapa hari, kerana khuatir keselamatan diri dan pekerja mereka. Tidak ada laporan kehabisan barang-barang keperluan harian walaupun ada barangan keperluan yang harga melonjak naik akibat kekurangan penawaran sementara.

UB: Para peniaga memang tamak mengambil kesempatan, menangguk di air keruh…sengaja menyorok untuk menaikkan harga barangan..bukan begitu Dr.James? Apa pula maksud kekurangan penawaran sementara tu ?

DJA: Mungkin tidak..sebab barangan keperluan khasnya makanan tidak tahan lama, peniaga yang disyaki melakukan “hoarding or price gouging” akan mengalami kerugian besar. Tanpa kawalan harga, mekanisme permintaan dan penawaran akan menentukan harga. Atau dengan kata lain, urusniaga jual beli adalah berlandaskan kebebasan individu, pembeli rela dan sanggup membayar tanpa paksaan penjual. Semasa rusuhan, tunjuk perasaan jalanan atau bencana alam berlaku, pengangkutan akan tergendala dan stor bekalan musnah, penawaran akan berkurangan mengakibatkan kenaikan harga sementara. Harga yang tinggi ini adalah petanda keuntungan besar yang boleh menarik atau mendorong ramai peniaga untuk membawa barangan dari kawasan lain ke kawasan darurat (mempunyai permintaan yang tinggi). Harga barangan tersebut akan kembali ke paras asal melainkan kalau keadaan darurat itu berlarutan. Harga yang tinggi ini adalah isyarat shortage or scarcity of goods yang sementara dan bukannya akibat hoarding or price gouging” .

UB: Apakah yang berlaku selepas tahun 1994 ?

DJA: Undang-undang kawalan harga digunapakai sejak 1946 , dan dikuatkuasakan semasa semasa darurat, (Semenanjung diancam komunisme) and semasa undang-undang darurat diisytiharkan ketika rusuhan kaum 1969 dan semasa pentadbiran MAGERAN. Selepas demokrasi dihidupkan semula, kawalan harga masih digunapakai kerana pentadbiran ketika itu berpendapat ianya boleh membantu memastikan harga barangan keperluan “berpatutan” dan “adil” (fair). Tetapi penguatkuasaannya tidaklah seketat selepas pentadbiran PM Dr. (Tun) Mahathir melancarkan kempen Inflasi Sifar pada tahun 1994. Menjelang perlaksanaan dasar ini, bahagian Penguatkuasaan Hal Ehwal Pengguna telah diperuntukkan bajet yang besar untuk menambah anggota Polis Harga untuk tujuan memantau dan mengawal harga di seluruh pelosok negara termasuk di Sabah.

UB: Berbalik kepada kemusykilan saya tadi Dr.James….apakah kaitan kos hidup yang tinggi di Sabah dengan dasar kawalan harga tersebut?

DJA: Di antara contoh barangan kawalan adalah Petrol RON 97 and 92, diesel, LPG, besi dan besi waja, beras, simen, tepung gandum, gula putih, susu penuh krim, roti, daging ayam,minyak masak, rokok kotak kecil dan berpuluh-puluh barangan yang lain (dikawal khas semasa perayaan). Undang-undang tersebut sebenarnya memaksa para pengeluar (atau pengilang) menjual barangan yang tersenarai dengan harga dibawah harga pasaran bebas. Oleh kerana harga beras gula atau minyak masak kelapa sawit itu dipaksa di bawah harga pasaran, para pengeluar tidak mempunyai insentif untuk menambah pengeluarannya apabila ada permintaan tinggi bermusim. Dasar kawalan harga bukan sahaja menyekat para pengeluar yang sedia ada menambah penawaran tetapi juga tidak mendorong usahawan baru memasuki pasaran…oleh itu apabila kuantiti penawaran kurang daripada permintaan atau sebaliknya, maka harga akan tinggi dan pengguna tidak ada pilihan.

Kalau saudara perhatikan barangan dalam `basket of goods' yang digunakan untuk mengira IHP itu harga ditetapkan oleh Kementerian, ianya tidak mencerminkan harga sebenar barangan tersebut di pasaran…izinkan saya memberikan satu lagi contoh bagaimana kawalan harga menyebabkan penderitaan yang tidak perlu kepada rakyat Sabah?

UB: Ya teruskan…

DJA: Kawalan harga juga mencabul kebebasan para pengeluar… Harga yang ditetapkan oleh pihak ketiga iaitu Bahagian Penguatkuasaan atau polis harga menyebabkan pengeluar tidak dapat menampung kos pengeluaran. Akhirnya Kementerian memaksa peruncit-peruncit untuk menjual barangan tersebut berdasarkan kuota yang buta terhadap wujudnya perbezaan jumlah keperluan di kalangan pembeli barangan tersebut. Peningkatan permintaan terhadap simen dan besi kerana real estate bubble di Kota Kinabalu tidak diterjemah kepada harga tinggi sementara kerana kawalan harga. Keadaan ini diburukkan lagi oleh kewujudan sekatan dagangan seperti polisi Cabotage . Sekiranya Akta Kawalan Bekalan 1961 yang menetapkan kuota dan pengeluaran permit import dimansuhkan, maka mekanisme pasaran bebas akan mendorong pengeluar menambah kuantiti penawaran sama ada melalui tambahan operasi pengilang tempatan atau mengimport. Oleh kerana harga tidak fleksibil maka shortage bahan binaan akan berlaku, perumahan akan tergendala, pemaju terpaksa menunggu lama untuk mendapatkan bekalan, pembeli rumah akan menderita. Adakah ini yang kita katakan harga yang patut dan adil ?

UB: Adakah penyeludupan barangan yang dikawal harga seperti minyak masak, gula dan barangan perlu bersubsidi seperti petrol serta diesel dari Sabah ke negara jiran juga penyebab krisis kekurangan barangan perlu ?

DJA: Minyak masak, beras, dan gula dari Sabah diseludup merentasi laut Sulu Sulewesi ke selatan Filipina, selatan Sulawesi dan Kalimantan Timur (Nunukan) kerana permintaan yang tinggi dan penawarannya amat kurang di sana. Seperti kita semua maklum, kawalan harga dan subsidi adalah dua muka wang syiling yang sama (two sides of the same coin). Penyeludup membeli harga diesel dan petrol yang disubsidikan oleh pembayar cukai di Sabah (rendah dari harga pasaran dunia) untuk dijualnya ke kawasan tersebut…Saya sentiasa berkunjung ke situ…dan mendapati harga barangan yang diseludup dari Sabah dijual dengan harga yang tinggi…mungkin kerana pulau- pulau itu terpencil …kasian bah orang sana, sudahlah miskin, di sana mana ada pengilang pengeluar barangan perlu, jadi walaupun barangan seludup dari Sabah sangat mahal dia orang terpaksa juga membeli. Saudara tau ndak kenapa barangan seludup harga berganda di sana? Yalah, selepas kos modal, pengangkutan, risiko, wang sogokan di sempadan dan wang perlindungan (dari serangan mundu)…maka harga amat tinggi..dalam hal ini penyeludupan bukan penyebab tetapi akibat kawalan harga…logik...kan?

UB: Ya lah, mungkin orang Sabah boleh mencadangkan pindaan kepada undang-undang Kawalan Harga untuk mengecualikan Sabah dari penguatkuasaan undang-undang persekutuan ini…

DJA: Saya sokong, ekperimen di Sabah akan memberi pedoman kepada negeri-negeri Persekutuan lain akan kebaikan pasaran bebas… lagipun subsidi diesel dan petrol telah menyebabkan bandar utama kita mengalami kesesakan dan pencemaran udara yang teruk. Walaupun pendapatan kita meningkat, tetapi kita menggunakannya untuk membeli kereta atas dua sebab utama; satu, kereta buatan Malaysia harganya lebih murah kerana ianya industri dilindungi; kedua harga diesel dan petrol disubsidi. Saya mencadangkan agar wang pembayar cukai yang digunakan untuk melindungi automobile infant industry dan subsidi minyak digunakan untuk membina system pengangkutan awam massa seperti LRT, MRT, Tram atau Street Car, atau sekurang-kurangnya untuk membina lorong berbasikal.

UB: Kita beralih kepada isu ekonomi yang bakal menjadi hangat pada pilihanraya umum ke-13 akan datang…saya petik Ketua Menteri yang mengatakan bahawa economi Sabah booming…”state budget mirror the federal’s big spending for the people’s well being to ensure that the state continue to prosper”. ..mohon ulasan Dr.James…

DJA: Ya, ekonomi Sabah memang booming kerana kadar pertumbuhan ekonomi Sabah tahun 2008 ialah 7.7% (KDNK pada harga malar adalah RM 29,815 juta ) turun ke 3.29% tahun 2009 tetapi masih lagi lebih baik sekiranya dibandingkan dengan kadar pertumbuhan ekonomi Malaysia negatif 1.6% (KDNK harga kini, RM 679,938 juta) dan meningkat ke 4% pada 2011 (berbanding dengan 4.4% untuk Malaysia, suku tahun pertama 2011). Perlu diingat bahawa pertumbuhan ekonomi pesat itu seperti semasa air pasang atau air bah tidak semua akan timbul , ada juga tersangkut and masih tenggelam kerana berat. Yang timbul itu pula tidak semestinya yang esok, ianya mungkin sampah sarap atau najis dan sebagaimana.

UB: Dalam kiasan Dr.James ini…tolong jelaskan..

DJA: Sabah kalah dengan Terengganu dalam mengurangkan kemiskinan tegar (pendapatan)…pada tahun 1976, dilaporkan bahawa 55% isirumah di Sabah dan Terengganu adalah rakyat miskin. Pada tahun 2004, 26% isirumah di Sabah adalah rakyat miskin berbanding dengan 16% di Terengganu. Pada 2007, di sebalik kepesatan ekonomi di Sabah, masyarakat Rungus mengalami 7% incidence of hardcore poor (Bajau= 5% dan KDM= 5%) and 37% incidence of poverty (Bajau=24% dan KDM=22%). Keadaan yang kita panggil poverty amid plenty ini berterusan, pada tahun 2009 sahaja, 31% isirumah termiskin di Malaysia tinggal di kawasan luar Bandar Sabah dan Labuan.

UB: Mereka bilang Labuan sudah maju sebagai wilayah persekutuan dan pusat kewangan pesisir pantai…

DJA: Itulah tu..mana ada? .”jauh panggang dari api”…

UB: Bagaimana prestasi kita jika dibandingkan dengan Semenanjung dan negeri Sarawak?

DJA: Dalam kajian (diterbitkan 2006), Professor Muzaffar Habibullah (UPM) dan Dayang Affizah (UNIMAS) pada 1970, negeri terkaya dari segi KDNK Bersih (ditolak inflasi) adalah W.P-Kuala Lumpur, Selangor dan Sabah (juga sejak 1963) meninggalkan Terengganu ditangga ke-10. Menjelang 1990 sehinggalah tahun 2000, W.P –KL, Selangor kekal ditangga atas manakala Terengganu naik ke tempat ke-2 mengambilalih kedudukan Sabah yang tersingkir ke tangga 7. Mereka mendapati Sabah sedang mengejar (“catching up”) dengan semua negeri kecuali Terengganu.

UB: Apakah Sabah masih lagi “catching –up” masa kini?

DJA: Ya, nampaknya begitulah…Walaupun Sabah jatuh rangking ke-12 pada tahun 2000, itu tidak bermaksud yang jumlah KDNK kita berkurangan! KDNK per kapita rakyat Sabah pada tahun 1963 cuma $770 (harga masa itu) meningkat kepada RM 14,830 pada tahun 2009 (lebih separuh daripada Per kapita Pendapatan Kasar Malaysia, harga kini, RM23, 850) . Atau dengan kata mudah , kita berlari pantas tetapi masih dipotong oleh negeri Terengganu…dan ditinggalkan jauh di belakang oleh KL, Selangor dan Pulau Pinang. Peningkatan pendapatan per kapita hasil dari harga komoditi yang tinggi menyebabkan real estate bubble (yang selalu dinafikan oleh pihak berkepentingan ) di sekitar ibu kota. Ianya boleh memudaratkan kesihatan ekonomi tempatan kerana spekulasi harta tanah bukanlah satu kegiatan ekonomi yang produktif dari dua sudut; 1. kenaikan harga tanah menyebabkan rumah menjadi sangat mahal , sekiranya bubble ini meletup ramai pemilik rumah yang meminjam wang dari bank akan muflis; 2. Spekulasi tidak menghasilkan inovasi –barangan dan idea cipta baru seperti sektor pengilangan atau pembuatan. Sabah juga gagal menarik FDI …Lahad Datu yang diramalkan akan menjadi Rotterdam Timur ternyata “hidup segan mati tidak mau” sama dengan KKIP! Kita masih lagi bergelut dengan masalah asas seperti electric black –out seringkali berlaku di Lahad Datu , Sandakan dan Kota Kinabalu. Kemudahan logistic kita juga gagal mengendali keluar-masuk barangan, lihat sahaja berapa banyak kapal tangki dan kargo yang menunggu giliran untuk memunggah di Pelabuhan Sepanggar!

UB: Kenapa kita kalah dalam “lumba lari KDNK” dengan Terengganu Dr.James?

DJA: Sekiranya saudara lupa, KDNK dikira dari Penggunaan ( C) + Pelaburan (I) + Belanja Kerajaan (G) + Export(X) tolak Import(I) . Komponen C kita tinggi, maksudnya penduduk Sabah Tabungannya rendah, kebanyakan pendapatan individu yang rata –rata bekerja di sektor upah rendah dan menengah dibelanjakan . Bukannya rakyat boros, tetapi kos hidup kita melambung tinggi. Kita kalah dengan Terengganu dalam Komponen I ; pelaburan domestik kita masih kecil manakala FDI atau Pelaburan Langsung Asing jauh lebih kecil. Buktinya adalah seperti berikut… Walaupun separuh (yakni 1,294,000) penduduk Sabah ( jumlah penduduk Banci 2000 ialah 2,603,485 ) tetapi rata-rata bekerja dalam sector upah rendah iaitu 32.1% dalam sector pertanian, hutan dan perikanan, 16.3% perdagangan borong dan runcit, pembaikan kenderaan bermotor dan motosikal, 7.8% pembinaan. Hanya 8.1% penduduk Sabah yang berkerja di dalam sektor upah tinggi iaitu sector pembuatan, diikuti oleh 6.5% dalam pentadbiran awam dan pertahanan ,6.2% pendidikan, dan 5.7 % penginapan dan aktiviti perkhidmatan makanan dan minuman. Walaupun keadaan pekerjaan di Sabah stabil (kadar pengangguran rendah) namun jenis pekerjaan yang baru dicipta (job creation) masih lagi sektor upah rendah atau kolar biru (RM200-800) , menengah rendah (RM800-1000) menengah (lebih kurang RM1000-1500)…Sabah dan Terengganu mempunyai sumber yang hampir sama, lautan luas kaya dengan ikan serta hidupan marin bernilai, pantai yang indah tarikan pelancongan, telaga minyak dan gas luar pesisir dan demografi muda (orang usia muda lebih ramai dari usia tua) …namun kita kalah sebab Terengganu menekankan pengeluaran industri bernilai tambah tinggi. Sabah pula masih lagi mengeksport bahan mentah seperti Petroleum mentah (35.4% dari jumlah eksport),minyak kelapa sawit mentah(34.7%) , minyak isirong sawit (4.7%) methanol (2.4%). Walaupun hasil petroleum dan gas yang diagih semula oleh persekutuan (5%) itu sama tetapi Terengganu misalnya mempunyai industri petrokimia tetapi Sabah belum ada . Pembinaan SOGT (Terminal Gas dan Minyak Sabah) Kimanis itu sebenarnya tidak akan boleh menandingi Bintulu atau Kerteh!

UB: Ketua Menteri juga dipetik berkata bahawa “bajet kali ini berfokus kepada Halatuju dan stategi pembangunan berserampang tiga iaitu, pertanian, pelancongan dan pembuatan (manufacturing) ...

DJA: Yalah, CM sebenarnya merujuk kepada Sabah Development Corridor yang saya sifatkan agak teruk, ianya tidak lebih daripada laporan kepada kegiatan ekonomi yang sudah berlaku di negeri ini. Sekiranya isi kandungannya digunapakai sebagai guidepost pembangunan ekonomi ,Sabah akan Tidak Tentu Hala Tuju!

UB: Kalau begitu Dr.James, dari mana sumber booming economy kita?

DJA: Sumber booming economy atau pertumbuhan ekonomi pesat kita datang dari sektor yang nilai tambah (value added) produktivitinya rendah khasnya pertanian, hutan dan perikanan sama halnya dengan sektor awam yang terkenal dengan ketidakcekapan dan kerenah birokrasinya. Job creation dalam ladang kelapa sawit misalnya dalam kategori kerja upah rendah selalunya ditolak oleh orang Sabah yang tahap pendidikannya telah meningkat..jadi tidak hairanlah kalau mereka memilih pekerjaan yang upahnya setimpal. Kekurangan tenaga pekerja di ladang dapat dikurangkan kerana pasaran buruh kita membenarkan kemasukan pekerja asing yang memang tahan dan sangup kerja kotor, merbahaya dan menggunakan tenaga fizikal banyak(perit)…

UB: Adakah Dr.James bersetuju bahawa kemasukan buruh asing telah menyebabkan upah turun dalam sektor tersebut?

DJA: Kehadiran penduduk bukan warga negara Malaysia yang begitu tinggi adalah salah satu perkara yang membezakan kita dengan Terengganu. Anggaran jumlah penduduk Terengganu tahun 2010 adalah seramai 1,050,000 dengan jumlah pekerja warga asing yang kurang dari 1%( kebanyakan bekemahiran). . Berbanding dengan Sabah 3,214,200 tetapi mempunyai hampir sejuta bukan warganegara! Banci 2000 juga melaporkan 552,967 daripada jumlah penduduk Sabah adalah bukan warganegara. Dalam ekonomi, selagi manusia itu bernyawa, tidak kira warga atau bukan, semuanya adalah buruh (selain daripada buruh, faktor pengeluran lain adalah tanah, capital dan usahawan) yang menyumbang kepada KDNK. Ada dua kategori buruh bukan warganegara; pertama, pekerja asing tanpa izin (tanpa dokumen imigresen sah) dan kedua adalah buruh asing berpermit. Menurut kajian kami di UMS, hanya kategori pertama sahaja yang mempunyai pengaruh signifikan terhadap terhadap paras upah sektor ini . Oleh kerana mereka tidak ada atau berpendidikan rendah maka produktiviti dan upahpun sangat rendah. Upah kategori buruh berpermit tidaklah rendah sebagaimana yang digembur-gemburkan, mereka mempunyai pengalaman kerja, perlu membayar levi (mereka adalah sumber cukai Persekutuan) dan diberikan fringe benefits oleh majikan. Belum ada bukti empirikal yang menyokong hipotesis bahawa perbuatan segelintir memilik kebun kecil dan ladang saiz sederhana mengambil buruh tanpa izin bekerja telah dan akan menjejaskan harga tenaga buruh di pasaran (upah)… Tindakan kerajaan Persekutuan mendaftar, mengampunkan (amnesty) dan memberikan izin kepada buruh bukan warga yang berkerja tanpa permit (atau tanpa document) mungkin akan mengurangkan jumlah warga asing tanpa izin yang sedia ada dalam statistical illusion tetapi hakikatnya ia akan mengalakkan pendatang asing yang baru.

UB: Adakah perlaksanaan undang-undang upah minima boleh membantu meningkat tingkat upah sektor –sektor tersebut? Beberapa tokoh politik Sabah, berpendapat upah minima akan mengurangkan penghijrahan para belia ke Semenanjung dan Singapora untuk mencari pekerjaan. Ulasan Dr.James…

DJA: Upah Minima adalah satu campurtangan kerajaan dalam pasaran buruh, adik-beradik kembar tidak seiras dengan kawalan harga. Perlaksanaan upah minima bermakna Polis Upah dari Kementerian Sumber Manusia akan memeriksa setiap majikan dalam setiap sektor, memberi amaran, ambil tindakan dan hukuman terhadap majikan yang tidak membayar pekerjanya paras upah yang lebih tinggi dari yang ditentukan oleh mechanism penawaran dan permintaan. Saya rasa jumlah pekerja sektor awam Malaysia sekarang ini dianggarkan 1.8 juta (antara tertinggi di rantau ini) akan bertambah dengan kewujudan Polis Upah ini.

Upah adalah harga tenaga buruh yang jual kepada majikan. Dalam sektor ladang atau makanan (restoran), buruh membuat keputusan sama menerima atau tidak jumlah yang majikan sanggup atau mampu bayar sebagai imbuhan kepada potensi output pekerja. Dalam penentuan harga (upah) saya rasa, hanya pekerja sahaja yang lebih tahu akan tahap produktiviti sendiri , khasnya aspek kerja tidak ketara (quality are difficult to observe). Sebaliknya hanya majikan sahaja yang tahu kuantiti (output boleh dikira dalam jenis kerja berkuota) yang dihasilkan oleh pekerjanya! Adalah ganjil sekiranya polis upah- pihak ketiga yang langsung tidak ada kena mengena pula yang menentukan tingkat upah.

UB: Implikasi lain?

DJA: Dengan penguatkuasaan upah minima (tinggi dari harga pasaran) sektor itu akan menarik kemasukan buruh baru, kuasa majikan untuk mengupah dan memecat (hire and fire) bertambah kuat, pekerja yang sedia ada dalam firma akan terpaksa bekerja keras (kurang curi tulang), atau buruh baru yang produktivitinya rendah sebab baru saja mula kerja, tanpa atau kurang pengalaman, tiada pendidikan, atau orang kurang upaya akan kehilangan berpeluang untuk bekerja. Upah minima meningkatkan kos pengeluaran, majikan akan memecat buruh berproduktiviti rendah tadi dan menggantikannya dengan buruh berpengalaman! Keadaan akan menjadi buruk apabila pada masa yang sama dilaksanakan undang-undang buruh yang menyukarkan pembuangan pekerja. Majikan kerugian dan lambat laun akan tutup kedai, kerana pekerja boleh dan akan cenderung curi tulang (tidak memberi layanan baik kepada pelanggan) tetapi dibayar gaji minima dan sukar untuk dipecat.

No comments: