Khamis, 27 September 2012

Penyair Jair Sulai bawa luka Bengkoka dalam puisi

Tags


JAIR BAWA LUKA BENGKOKA DALAM PUISI

Pagi yang bergerimis itu, Jair Sulai berdiri di balik jendela menghadap kejauhan dari pejabat daerah Pitas.
“Saya merenung jauh. Tiba-tiba idea saya timbul.Mulanya saya berdiri di sana bukan untuk tujuan mencipta sajak," kata penyair dari Malubang, Pitas ini mengenai puisinya 'Bengkoka'.
Puisi Bengkoka adalah salah satu puisi yang terbaik dan terpilih memenangi Hadiah Sastera Sabah 2010/2011.
Apa yang saudara lihat ketika merenung jauh itu?
Saya melihat daerah saya, Bengkoka seperti anak kecil yang menangis kehausan susu, katanya. "Saya lihat dengan mata batin saya, bukan dengan mata biasa, itu makanya saya memulakan puisi saya dengan kata `kuraut mata batin di hadapanmu, Bengkoka'.
Saya melihat bahawa meski warganya sudah melupakan dengkurannya, rupanya mereka berduka kerana masih sunyi dari segi pembangunan.
"Itu yang saya rasakan. Kedukaan iaitu kemiskinan masih dirasai warganya, dan belum dapat dibasmi meskipun  `langit nusa telah sekian musim, ditebari sinar  cemerlang'.

Di Bengkoka, saya melihat langitnya masih temaram. Itu sebabnya, saya bertanya, sebenarnya saya mengharapkan akan ada pahlawan yang datang membela nasib Bengkoka.
Pahlawan yang  diharapkan tampil itu ialah seorang pahlawan yang `berkeris keikhlasan, berminda mutiara, berlidah putih, berjiwa waja, berhati warga,begitu berani mencantas akar, suram yang melingkari Bengkoka.
Kenapa saya katakan berkeris keikhlasan? Kerana kita mahu pahlawan yang tampil itu ikhlas dalam perjuangannya, kita mahu dia seorang yang berminda mutiaea, berlidah putih, maksudnya pahlawan yang ditunggu, bukan seorang pembohong atau penipu, berjiwa waja, ertinya dia pahlawan yang cekal, yang tabah dan berhati warga, ertinya pahlawan itu adalah seorang yang berjiwa rakyat, seorang yang prihatin atau dalam bahasa kita, seorang yang pemeduli.

Pahlawan itu kita harapkan dapat membawa rakyat ke dalam cahaya. Itu harapan saya, dalam puisi itu, kata Jair, yang telah menulis sejak 1987. Anak kedua dari tujuh adik beradik, sebuah keluarga nelayan di Malubang, sebuah desa yang terkenal bukan saja kerana keterpencilannya, tetapi juga kerana keindahan dan legenda yang dimilikinya. Di Malubang, ada legenda batu Si pirak, sama seperti si Tanggang. Di kampung, yang hanya beberapa tahun kebelakangan ini boleh dihubungi melalui jalan darat adalah kampung yang terletak dihujung tanduk dalam peta negeri Sabah. kalau anda melihat peta, ada dua tanduk, yang satu tanjung simpang Mengayau dan yang satu lagi, di situlah terletaknhya Kampung Malubang.

Penyair yang lahir 3 Ogos 1968  ini mendapat pendidikan awalnya di kampungnya di SRK Malubang sebelum melanjutkan pelajaran menengah di SMK Abdul Rahim Kudat, sehingga tingkatan lima dalam tahun 1986.

Pada tahun 1987, dia mula menulis sajak dan menyuarakan cerita suka duka, keperitan, kepedihan dan penderitaan yang dialami masyarakat, bukan saja di kampungnya tetapi apa yang diamatinya ketika hidup bersama warga di kampungnya. Jair sudah menghasilkan lebih 200 puisi, dan mungkin beliau adalah personaliti paling terkenal di kampungnya.Karya-karyanya dinikmati bukan saja di Sabah malah di seluruh negara dan diperkatakan oleh komuniti sastera di nusantara.

Karya-karyanya termuat dalam puluhan antologi.Puisinya pernah dimuatkan dalam Serindit Pagi, Nyanyi dari Desa dan pelbagai antologi lagi. Antologi persendiriannya `Sungai Hayat' diterbitkan oleh DBP tersebar di perpustakaan-perpustakaan malah menjadi salah satu koleksi  National Library of Australia.

Sebagai penyair, senjata saya hanya sebatang pena dan puisi. Selebihnya saya berdoa semoga suatu ketika Bengkoka menjadi sebuah `daerah kencana' yang `unggul di persada dunia'.

Sebenarnya sajak `Bengkoka' yang tersiar dalam majalah Dewan Sastera, Oktober 2011 , boleh melambangkan bukan saja Bengkoka malah negeri ini. Bengkoka hanya satu simbol daerah yang tercorot dari pembangunan. Benar, bahawa memang sudah ramai yang kaya, tetapi Bengkoka masih daerah yang termiskin di Malaysia. Itu sebabnya saya katakan, diharapkan tampil seorang pahlawan, iaitu bukan pahlawan yang tidak peduli kepada daerahnya, kepada nasib rakyatnya, bukan pahlawan yang asyik berebut jawatan untuk pangkat dan kedudukan tetapi pahlawan yang `pemeduli' pahlawan yang prihatin kepada nasib bangsanya.

Mungkin ada orang senang hati, Bengkoka dilabel daerah termiskin di Malaysia tapi penyair tidak.Mereka merasa luka duka sengsara yang dialami warganya, kata Jair.

Sebab itu, timbul juga keinginan saya untuk membaca puisi itu di depan hadirin pada  malam itu. Kebetulan ada YB, tapi saya tiada peluang untuk membacakannya. saya mahu membaca supaya orang semua mendengar suara rintihan rakyat di luar bandar dan pedalaman yang masih terbelenggu dengan kemiskinan.

Ketika berdiri di tepi jendela itu saya  nampak Bengkoka dengan mata batin saya. Sehingga lahirnya puisi `Bengkoka', kata Jair sambil menceritakan proses penciptaan puisinya yang menarik itu. "Saya ingat lagi, puisi itu dihasilkan pada 3 Januari tahun lalu. Tiba-tiba idea saya timbul, saya merasa daerah saya masih kesunyian, masih kesepian," kata Jair. Saya menyatakan bahawa walau bagai manapun, saya tetap bersama Bengkoka, kejap berdiri sebagai penyair, lanjutnya. Penyair yang hanya mempunyai pena dan puisi dalam menyatakan warna nasib Bengkoka supaya disoroti dengan akal budi.

Apakah saudara gembira diumumkan sebagai salah seorang pemenang? Malam sebelumnya, Jair yang berbaju batik hijau kuning  menerima Hadiah Sastera Sabah 2010/2011 daripada Tuan Yang Terutama Yang Di Pertua Negeri Sabah, Tun Datuk Seri Panglima Haji Juhar Haji Mahiruddin. Bersama-sama pemenang lain, mereka diraikan dalam Majlis Penyampaian Hadiah di salah sebuah hotel terkemuka di ibu negeri.

"Saya memang gembira. Saya dapat ketengahkan apa yang saya maksudkan," kata Jair. Saya merasa pemikiran saya dihargai, itu yang menimbulkan perasaan gembira, katanya.