Sunday, February 26, 2012

Rahman Dahlan minat lukisan


KETIKA berkunjung ke rumahnya di King Fisher Sulaman, saya agak teruja melihat minatnya yang mendalam terhadap seni lukis. Ahli Parlimen Kota Belud, Datuk Haji Abdul Rahman Dahlan yang juga Setiausaha BN Negeri Sabah adalah seorang pemimpin muda dari Sabah yang mempunyai keistimewaan, malah sebaris dengan pemimpin-pemimpin di peringkat nasional. Beliau seorang yang berfikiran terbuka, rasional, sedia mempertahankan hujahnya dan mampu berdebat dengan sesiapa saja semata mata untuk mencari kebenaran.

"Rupanya Datuk juga minat lukisan," saya berkata sambil memerhati lukisan-lukisan yang tergantung di dinding-dinding rumahnya. Ternyata beliau mempunyai minat terhadap seni yang agak tinggi. Beliau mengajak saya melihat beberapa lukisan lain yang terdapat di rumahnya. Datuk Rahman menyimpan beberapa koleksi lukisan hasil karya para pelukis terkenal tanahair.

Salah satu lukisan yang menarik ialah sebuah lukisan yang dihasilkan oleh seorang pelukis yang menggambarkan suasana 16 September 1963 di Padang Merdeka Kota Kinabalu, iaitu ketika Perisytiharan Malaysia. Sekilas, tak ada yang luar biasa dalam lukisan itu, katanya.Bahkan ia seperti gambar-gambar yang terdapat dalam buku teks sekolah.

"Tetapi cuba perhatikan lukisan itu," katanya. Kita dapat melihat jelingan mata bapa-bapa bangsa kita, Allahyarham Tun Razak, Allahyarham Tun Mustapha, Allahyarham Tun Fuad menjeling kepada seorang kanak-kanak yang sedang menari `break dance.'. Sudah tentu ini hanya sebuah lukisan, tafsiran sang pelukis terhadap pengaruh budaya barat yang banyak mempengaruhi belia-belia kita. Sehinggakan bapa-bapa kita, dalam lukisan itu, menjeling tajam ke arah anak itu. Ia menggambarkan kebimbangan mereka terhadap masa depan negara. Namun ia terpulanglah kepada tafsiran kita masing-masing.

Terdapat banyak koleksi lukisan yang menarik. Di celah kesibukannya sebagai seorang ahli parlimen, Rahman masih sempat menghayati seni.

"Ia membuat saya tenang dan rileks," katanya.

Saturday, February 25, 2012

Sambil menghirup kopi di Kampung Likas

SAYA sedang menghirup kopi di sebuah restoran yang terkenal dengan nasi lemaknya di Taman Kemajuan Likas ketika tiba-tiba teringin untuk menulis sesuatu mengenai Kampung Likas. Saya teringat ketika pertama kali tiba di kampung ini pada tahun 1986, tidak berapa lama selepas tamat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).Ketika itu saya menumpang di rumah abang sepupu, yang terletak di kampung yang diberi nama Kampung Seranti.

Tetapi Kampung Seranti itu lebih dikenali sebagai Kampung Kandang Ayam, kerana ia terletak bersebelahan dengan lokasi penternakan ayam Jabatan Haiwan. Apabila kampung itu terbakar seluruhnya pada tahun 1997, Ketua Menteri ketika itu, Datuk Yong Teck Lee dan Jumat Idris (kini Datuk) yang pada ketika itu Ahli Majlis MPKK, telah berusaha untuk menimbus kampung yang mulanya berstatus setinggan itu, menjadi sebuah perkampungan baru yang kini diberi nama Kampung Cenderamata Dua Likas.

Kampung itu diberi nama Kampung Cenderamata Dua Likas mungkin kerana ia merupakan cenderamata daripada kerajaan kepada penduduk kampung yang telah kehilangan tempat tinggal akibat kebakaran yang memusnahkan lebih daripada seribu buah rumah.

Barangkali ramai juga yang berasa aneh mengenai kewujudan kampung dalam kampung.Misalnya, jika ada orang yang bertanya, di mana letaknya Kampung Cenderamata Dua? Jawapan yang selalu kita dengar ialah ia terletak di kampung Likas.

Kenapa ia dinamakan Kampung Cenderamata Dua? Kerana sebelum itu sudah ada kampung di dalam kampung Likas yang dinamakan Kampung Cenderamata Satu.

Sambil minum itu saya terfikir alangkah baiknya jika ada satu buku sejarah ditulis mengenai sejarah Kampung Likas. Setakat ini, sepanjang yang saya tahu, belum ada sejarawan yang menulis secara tuntas mengenai sejarah kampung itu.

Banyak cerita yang kita dengar. Umpamanya, ada yang mengatakan bahawa kampung Likas dulunya dipenuhi hutan pokok bakau. Ada yang mengatakan sejurus selepas pendudukan Jepun, Kampung Likas sudah diduduki, mulanya oleh beberapa orang. Ketika proses urbanisasi bermula, ramai penduduk yang pada asalnya bermastautin di Api-Api atau Jesselton ketika itu berpindah ke Likas. Ramai pula penduduk dari luar ibu kota seperti dari Kota Belud, Kudat, Tuaran, dan sebagainya, yang tinggal di perkampungan nelayan di kampung Likas kerana kebanyakan mereka adalah pekerja di ibu negeri, ada yang bekerja sebagai buruh pelabuhan, dan bermacam pekerjaan lain di ibu negeri.

Sejak itu, kampung Likas memiliki sebuah masyarakat yang heterogen. Keanekaragaman budaya, kepelbagaian suku dan latar belakang menjadikan kampung Likas sebuah kampung yang lain daripada yang lain.

Di Kampung Likas, selain kampung yang dikenali sebagai Kampung Likas Lama, kerana dikatakan itulah kampung Likas yang asal, terdapat juga Kampung Jawa, Kampung Nelayan, Kampung Suluk, Kampung Seroja, Kampung Gusung, Kampung Cempaka, di samping Rumah Murah Peringkat satu hingga tiga.

Kampung Likas mendapat namanya dari perkataan masyarakat bajau yang bermaksud likus, atau sepemeluk kerana disana kononnya terdapat kayu sebesar pemeluk yang menjadi tempat rujukan bagi orang-orang yang berpindah ke sana dari Api-ApiMasyarakat Iranun menyebut Likas sebagai Likes, yang bermaksud lingkaran, dilingkari atau terhimpunkan.

Sementara itu, kampung Jawa mendapat namanya daripada orang-orang keturunan Jawa yang bermastautin di sana. Sehingga sekarang, kampung yang sebenarnya kecil itu dinamakan Kampung Jawa.

Sebelum itu, terdapat juga kampung yang diberi nama kampung Nelayan, kerana ia menjadi penempatan nelayan.Masyarakatnya campur baur, daripada penduduk asal atau imigran dari Kota Belud, Kudat dan sebagainya, bahkan juga apabila pembangunan datang melanda, ia juga ditempati oleh pekerja-pekerja bangunan, pekerja kapal dan sebagainya.

Sebelum jalan Tanjung Lipat itu ditimbus kira-kira tahun 76, kampung itu terkenal dengan nama kampung nelayan.Tetapi setelah kebanyakan mereka dipindahkan ke Kampung Warisan di Inanam, diberikan rumah dan tempat tinggal yang selesa, kampung itu, entah kenapa, dipanggil pula dengan nama Kampung Suluk, kerana ramainya orang-orang Suluk yang menetap di sana, iaitu sebelum mereka dipindahkan pula ke Telipok dan sebagainya.

Kita juga mengenal nama Kampung Seroja, yang namanya diambil sempena nama pokok seroja yang tumbuh di sana. Demikian juga Kampung Cempaka, kerana di kampung itu terdapat banyak pokok cempaka yang tumbuh memandangkan ia berada dekat tanah perkuburan.Di Kampung Likas juga terdapat kampung Bakau, yang mulanya ditempati oleh kalangan imigran yang menebang pokok bakau atau tinggal di celah-celah pokok bakau satu ketika dahulu.

Fikiran saya menerawang lagi kepada orang-orang yang mendiami Likas dan ikut berpengaruh dalam kehidupan masyarakatnya. Saya teringat pakcik Surat, saya teringat arwah Haji Latif, saya teringat pakcik Madindi, yang satu waktu pernah jadi penyelia pembinaan rumah murah, saya teringat arwah Haji Kadis, Imam Mantamin, Haji Idris dan ramai lagi.Sebahagian daripadanya telah mendahului kita.

Bahkan saya agak terkejut juga ketika diberitahu Awang Lamin, bekas Wakil Ketua Anak Negeri (WKAN) sudah kembali ke rahmatullah. Kelmarin sudah masuk kenduri tujuh hari, kata Laliman Ahmad, salah seorang orang lama di Kampung Likas. Selain beliau, Haji Amat Telijar juga sudah meninggal dunia. Beliau pernah menjadi Ketua kampung Likas. Sebelum ini, sudah ramai orang-orang yang pernah berjasa dan berbakti kepada kampung Likas dan masyarakatnya telah kembali ke alam baqa.

Kampung Likas terletak hanya kira-kira 5 Km dari bandaraya Kota Kinabalu. Ia memiliki kedudukan yang penting dalam proses pembangunan bukan saja di ibu negeri malah di sekitar bandaraya Kota Kinabalu. Sudah sewajarnya sejarah mengenai Kampung Likas itu ditulis dan didokumentasikan. Kampung yang dulunya pernah dikunjungi oleh Allahyarham Tun Razak Hussain, Perdana Menteri Malaysia bahkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pernah melawat kampung bersejarah itu.

Semakin ramai tokoh, semakin ramai personaliti, semakin ramai orang-orang yang pernah menorehkan jasa mereka pergi mendahului kita. Saya menjadi agak sedih dan pilu, hampir lupa membayar minuman sebelum meninggalkan kedai itu.

Sunday, February 19, 2012

Satu percakapan simpang siur dengan dr James

SATU PERCAKAPAN SIMPANG SIUR DENGAN DR JAMES ALIN

PERCAKAPAN dengan Dr.James Alin, seorang penganalilis ekonomi dari Universiti Malaysia Sabah (UMS) selalunya memberikan banyak pengetahuan dan maklumat baru. Topiknya selalu menarik dan mengejutkan, seperti yang dikatakannya kepada saya kira-kira dua minggu lalu.

Beliau tahu bahawa saya seorang yang suka menyelidik susur galur keturunan dan silsilah keluarga. Beliau tahu saya sedang menjejaki jejak-jejak suku bangsa Iranun, yang satu ketika dahulu dikenali sebagai pelaut dan pelayar yang handal, suku bangsa yang mempunyai peranan yang penting dalam sejarah penentangan kaum pribumi terhadap penjajahan orang-orang Belanda, Sepanyol, Portugis dan British.

Beliau tahu bahawa bahawa saya sedang berusaha untuk mendapatkan maklumat-maklumat mengenai suku bangsa Iranun, yang terkenal sebagai satu suku bangsa yang dominan dalam abad ke-17 dan abad ke-18 di kepulauan Nusantara. Bagaimanapun, menurut sejarah seperti yang dikisahkan dalam Tuhfat-Al Nafis, dan melalui dokumen-dokumen yang lain, ramai dari suku bangsa Iranun, antaranya yang pernah membantu Sultan Mahmud mengusir Belanda dari Tanjung Pinang pada tahun 1787, tidak pulang lagi ke Tempasuk sebaliknya bertebaran di Pulau Lingga, Riau, Siak,Jambi bahkan di pulau Bangka dan Belitung.

Tetapi bagaimana kita mengesan mereka jika mereka telah kehilangan bahasa dan budaya? Bagaimana kita membuktikan bahawa mereka itu sebangsa dengan kita jika mereka tidak lagi menuturkan bahasa dan mengamalkan budaya bangsanya kerana begitu kuatnya asimilasi dengan masyarakat tempatan.

Dr.James memberitahu bahawa terdapat satu cara lagi iaitu melalui analisis genetik atau DNA. Dengan menggunakan analisis DNA, melalui air ludah dan sehelai bulu rambut saja, kita boleh membuktikan mereka adalah seketurunan dengan kita,

Katanya, analisis DNA ini sudah lama dilakukan, sejak tahun 1950 lagi. Tetapi beliau menunjuk seorang lagi rakan, Dr.Anthony Tibok, yang menurutnya mahir dan mempunyai banyak pengetahuan mengenai genetik dan analisis DNA ini.

Menurutnya, beliau mempunyai kepakaran yang lain. Beliau banyak menumpukan kajiannya terhadap ekonomi golongan masyakarat terpinggir. Bahkan pemegang ijazah ekonomu dari Universiti Yokohama Jepun telah membuat banyak penyelidikan mengenai hampir semua masyarakat yang hidup dengan menangkap ikan di Malaysia, Indonesia dan Filipina.

Saya tertarik dengan beberapa kajian yang dibuat oleh Dr James yang juga seorang penikmat seni dan penggemar jazz ini. Banyak yang menarik.Salah satunya ialah mengenai masyarakat Tidung, masyarakat yang digolongkan dalam masyarakat bumiputera Sabah dan kebanyakannya bermastautin di Tawau dan Sandakan. Masyarakat Tidong juga terdapat di Kalimantan Timur khususnya di Kesultanan Bulungan, Sungai Sembakung dan Sibuku, Pulau-pulau sekitar Tarakan, Sungai Malinau.

Tetapi Dr.James mendapati bahawa terdapat kira-kira 3,000 orang sukukaum Tidung di Pulau Seribu, yang terletak di Selat Jakarta. Kepulauan Seribu mengandungi 340 pulau, yang boleh dihubungi antara 20 minit hingga 2 jam menggunakan bot laju dari Marina Jaya Ancol dan Tanjung Kiat.

Menurutnya, generasi baru suku kaum Tidung di Kepulauan Seribu itu tidak lagi mampu berbicara dalam bahasa ibunda mereka. Hampir semua orang tua boleh bercakap dalam bahasa Tidung, kata Dr.James yang pernah membuat penyelidikan di pulau itu.

Bahasa Tidung di kepulauan seribu sudah hilang akibat asimilasi dengan masyarakat tempatan yang begitu kuat. Tetapi budaya masyarakat Tidung di Kepulauan Seribu di Selat Jakarta itu masih lagi diamalkan. Dr.James mengakui bahawa beliau masih mengenal beberapa orang tua dari suku kaum Tidung ketika membuat kajian di sana.

Cerita bagaimana mereka terlempar ke sebuah kepulauan yang jauh dari tempat asal mereka menarik untuk dipelajari. Bagaimana masyarakat Tidung itu berpindah ke Selat Jakarta di luar lingkungan budaya mereka sejak berabad-abad yang lalu. Sukukaum Tidung adalah sebuah suku kaum yang banyak terdapat di Tawau, Sandakan, Tarakan, Bulungan,Melinau, Sesayap, Sembakung dan sebagainya.

Itu fakta baru yang menarik.Mungkin tidak ramai yang mengetahui bahawa terdapat ramai orang Tidung di kepulauan Seribu di Selat Jakarta. Padahal orang Tidung ini banyak didapati di Sabah khususnya di Sandakan dan Tawau dan juga di Kalimantan iaitu di Tarakan, Sesayap, Melinau dan sebagainya.

Banyak penyelidikan lagi yang perlu dilakukan mengenai sejarah, budaya dan sebagainya, bukan saja terhadap suku Tidung, tetapi juga terhadap suku-suku bangsa lain di negeri ini seperti Kadazandusun,Murut, Bajau, Iranun, Suluk, Bugis dan sebagainya, agar ia mendatangkan lebih banyak manfaat dan kebaikan jika kita salin kenal mengenali antara satu sama lain. Seperti kata seorang kawan, tidak ada ruginya bagi kita untuk mempromosikan agenda perpaduan kerana kedamaian dan keharmonian adalah matlamat semua orang.

Saturday, February 18, 2012

Lakukan apa yang orang lain tidak lakukan

LAKUKAN APA YANG ORANG LAIN TIDAK LAKUKAN

LAKUKAN apa yang orang lain tidak lakukan, kata Tokoh Guru Negeri Sabah 1999, Dr (H) Haji Abdul Aziz Haji Ahmad. Tapi pastikan apa yang kita lakukan itu menemui kejayaan, katanya. Sejak bersara dari perkhidmatan pendidikan, beliau menceburi bidang perubatan homeopathy. Bagaimanapun, Mantan Pengetua Maktab Perguruan Kent, Tuaran ini juga dikenali sebagai seorang penulis Sabah yang prolifik di tahun 60-an dan 70-an dengan nama Madah Aryani. Di celah-celah kesibukannya, Utusan Borneo sempat menemuinya di pejabatnya di tingkat bawah Wisma MUIS untuk berkongsi pengalaman dengan beliau.

DR (H) Haji Abdul Aziz Haji Ahmad dilahirkan pada 7 Januari 1943 di Kota Klias, Beaufort. Beliau mendapat pendidikan rendah di GPS Kota Klias Beaufort sehingga darjah 5. Selepas itu, beliau melanjutkan pelajaran di Grossman Memorial School Kuala Penyu sehingga lulus darjah Enam pada tahun 1957. Lima tahun kemudian, iaitu pada Mac 1962,beliau dilantik sebagai guru pelatih di Sekolah Rendah Kerajaan Mempagar Beaufort.

Setelah mengajar selama lapan bulan, beliau terpilih memasuki Maktab Perguruan Kent, Tuaran pada 2 Januari 1963. Selepas lulus pada Oktober 1965, Abdul Aziz dihantar bertugas di SRK Pekan Weston Beaufort. Beliau kemudian ditukar ke SK Pekan Keningau pada akhir 1966 sehingga penghujung 1968. Pada awal 1969, Abdul Aziz bersama 30 orang guru dari Sabah terpilih Kursus Latihan Perguruan Lanjutan di Maktab Perguruan Bahasa di Kuala Lumpur selama 9 bulan. Sekembalinya ke Sabah, beliau ditempatkan mengajar sebagai Guru Penolong Kanan di SMK Keningau pada 2 Januari 1970 hingga 31 Disember 1971. Pada 2 Januari 1972, beliau dinaikkan pangkat sebagai Pengetua SMK Menumbuk sehingga April 1974.Kemudian Abdul Aziz dihantar berkursus di Maktab Perguruan Ilmu Khas di Cheras Kuala Lumpur hingga Disember 1974.

Pada tahun 1975, Abdul Aziz dilantik sebagai pensyarah di Maktab Perguruan Gaya sebelum ditukarkan ke Maktab Perguruan Kent Tuaran dan bertugas di sekolah itu sehingga Mei 1976.

Setelah lulus dalam peperiksaan STPM, beliau diterima belajar di Fakulti Sains Kemasyarakatan dan Kemanusiaan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) sehingga lulus Ijazah Sarjana Muda Sastera dengan Kepujian dalam bidang Bahasa dan Komunikasi pada April 1980.

Kerjaya Abdul Aziz semakin melonjak dan dilantik sebagai Pengetua SMK Pengiran Omar Sipitang sehingga 30 Mei 1981. Selepas itu, beliau ditukarkan ke SM Sanzac sebagai Pengetua pada 1 Jun 1981 hingga 30 Jun 1982.

Pada 1 Julai 1982, Abdul Aziz memegang jawatan sebagai Penolong Pengarah Pendidikan (Pengelola) Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) Negeri Sabah sehingga 30 November 1988. Beliau kemudian dilantik sebagai Pegawai Pendidikan Bahagian Pantai Barat Utara dari 1 Disember 1988 hingga 15 November 1992.

Pada 17 November 1992, Abdul Aziz dilantik menjadi Pengetua Maktab Perguran Kent Tuaran sehingga beliau bersara pada tahun 7 Januari 1998.

Wartawan Utusan Borneo, ABD.NADDIN HJ.SHAIDDIN berpeluang untuk mewawancara beliau di pejabatnya, Metro Perubatan Homeopathy, di Tingkat Bawah Wisma Muis Kota Kinabalu. Setelah bersara, Abdul Aziz menekuni bidang homeopathy dan merupakan orang pertama di Sabah yang melibatkan diri dalam bidang homeopathy. Beliau berkelulusan Doctor of Homeopathic Medecine melalui The Open International University, Medical Science for Asean Countries. Ikuti petikan wawancara dengan beliau mengenai kenangan semasa kecil, pengalaman pahit manis sepanjang perkhidmatannya dalam bidang pendidikan.

UTUSAN BORNEO: Apa khabar cikgu. Terima kasih kerana sudi diwawancara. Boleh ceritakan sedikit mengenai masa persekolahan cikgu sewaktu kecil dahulu.Berapa jauh jarak antara rumah dengan sekolah? Cikgu naik apa ke sekolah?

DR AZIZ: Jauh juga. Kami berjalan kaki dari Kampung Melabau ke Kota Klias.Kira-kira 5 kilometer. Jalan kaki tiao-tiap hari atau pakai perahu.Jam 5.00 pagi berdayung dengan kawan-kawan. Perahu kami pernah terbalik, habis karam...tahulah budak-budak. Bukan saja basah, lemas saja tidak.

UB: Siapa kawan-kawan cikgu ketika itu?

DR AZIZ: Antaranya Osman Abdul Latif...sudah pencen.Yahya Hidup sudah pencen...Omar Maidin sudah pencen...Itu antara yang masih saya ingat.

UB: Selepas tamat sekolah rendah, cikgu kerja sebagai apa?

DR.AZIZ: Selepas tamat darjah enam, saya bekerja di Beaufort Estate sebagai mandur. Menanam biji getah. Selepas itu, saya kerja kayu balak di Chong Chaw Lung. Kemudian barulah saya menjadi guru pelatih di SK Mempagar Beaufort pada tahun 1963. Saya memasuki Maktab Kent pada tahun 1965 dan setelah lulus, saya ditempatkan di GPS Weston, kemudian SMK Keningau sebelum mengikuti kursus di Maktab Perguraun Bahasa. Selepas itu, saya dirugaskan sebagai Penolong kanan SMK Gunsanad. Saya jadi pengetua dari tahun 1972-1974 dan kemudian pada 1975 hingga 1976 bertugas sebagai pensyarah di Maktab Perguruan Gaya. Pada 1976-1979, saya mengikuti pengajian dalam bidang bahasa dan komunikasi di UKM. Selepas itu saya dilantik sebagai pengetua di SMK Pengiran Omar Sipitang dari tahun 1980-1982. Dari tahun 1982, saya dilantik sebagai pengetua SM Sanzac.Dari tahun 1982 hingga 1988, saya bertugas di ibu pejabat sebagai Penolong Pengarah Pendidikan atau sebagai sebagai pengelola KBSR. Kemudian saya ditugaskan pula di Maktab Perguruan Kent sebagai penhgetua sehingga 7 Januari 1998.

UB: Siapa agaknya guru yang berpengaruh dalam hidup cikgu?

DR.AZIZ: Cikgu Hamzah Haji Baba, Guru Besar SK Weston...sebab dia ada prinsip. Dia seorang yang dedikasi.Dia mahu murid dan guru dibawah pengawasannya agar selalu `punctual', tepat waktu. Beliau juga bekerja tanpa mengira waktu.Pukul 6.30 pagi sudah berada di sekolah tiap-tiap hari. Guru-guru dahulu mengadakan kelas tambahan, tidak berbayar, tidak berkira.Guru-guru dahulu bekerja secara sukarela...banyak sukarela.

Seorang lagi ialah Haji Berudi Ahmad, kerana beliaulah yang menukarkan nama saya daripada Mohd jais bin Ahmadkepada Abdul Aziz bin Ahmad.Jadi nama saya dalam sijil darjah lima, Mohd Jais manakala dalam darjah enam, Abdul Aziz. Kebetulan anaknya yang baru lahir juga diberi nama Abdul Aziz.Itu saya tak pandai lupa.

UB: Apa pengalaman cikgu yang tidak dapat dilupakan sepanjang perkhidmatan pendidikan?

DR.AZIZ: Dalam perkhidmatan pendidikan, saya rasa puas hati dalam pelaksanaan Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR).Saya memegang jawatan Pengelola KBSR Negeri Sabah dari 1 Julai 1982 hingga 30 November 1988. Sebagai pengelola KBSR, saya berpeluang menjelajah ke seluruh pelusuk Sabah. Saya pernah sampai ke sekolah-sekolah ulu sungai seperti Long Pasia dan Meligan di Sipitang, pulau Banggi, Belambangan di Kudat dan pulau-pulau di Sandakan. Selain itu, kami pernah membuat ekspedisi penyeliaan KBSR dari Nabawan, Pensiangan melalui jalan darat hingga ke Pulau Sebatik di Tawau,Kunak, Lahad Datu, Semporna, Sandakan, Ranau, Kota Belud,Kota Marudu,Pitas,Kudat dan kembali ke Kota Kinabalu dalam jangkamasa hampir dua minggu.

Saya juga berpeluang hampir setiap minggu menghadiri mesyuarat kursus dan taklimat KBSR di Pusat Kurikulum di Kementerian Pelajaran di Jalan Duta, selain menghadiri mesyuarat KBSR di setiap negeri di Malaysia khususnya di sekolah-sekolah KBSR.

Sesungguhnya tugas ini mencabar kemampuan bertugas seseorang pegawai.Ini disebabkan program KBSR itu bakal dijadikan teras Pendidikan Negara pada masa itu.Saya memegang jawatan itu selama enam tahun, dan alhamdulillah, tugas itu dapat untuk menjayakan KBSR itu dapat dijayakan dengan sempurna.

Selain itu sewaktu menjadi Pengetua Maktab Perguruan Kent, saya banyak buat perubahan.Banyak bangunan terbengkalai, termasuk beberapa blok asrama yang terbengkalai selama 12 tahun telah dibaik pulih dalam waktu yang singkat. Saya telah berjaya mengubah fizikal maktab itu dalam masa yang singkat, selain membina lanskap , taman-taman bunga supaya kelihatan indah.

Pada masa pentadbiran saya juga, saya telah memulakan program pertukaran guru Sabah/Sarawak dan guru pelatih dari Semenanjung datang ke Sabah. Saya menerima banyak kritikan juga. Tapi saya biarkan kerana itu adalah arahan pihak kementerian. Waktu itu Menteri Pelajaran, Datuk Dr.Sulaiman Daud. Akhirnya langkah itu diterima.Itu satu kejayaan di zaman saya.

UB: Oh ya. Ada keluarga cikgu yang mengikuti jejak langkah sebagai pendidik?

DR.AZIZ: Empat orang anak saya jadi guru iaiatu Rohaidah Abdul Aziz, Hafizah Abdul Aziz, Noorazlan bin Abdul Aziz dan Noorazwan Abdul Aziz. Bolehlah dikatakan kami keluarga guru.Selain itu, adik beradik saya ada juga yang menjadi guru iaiatu Cikgu Salmahani Ahmad dan Cikgu Rayahani Ahmad.

UB: Barangkali ibubapa juga banyak mendorong kejayaan cikgu?

DR.AZIZ: ya...bapa saya, Haji Ahmad bin Abdul Karim hanya seorang petani, ibu saya, Hajah Atiah binte Omar juga seorang petani.Saya fikir diri dorongan untuk berjaya dari diri sendiri. Di Kampung saya, saya orang pertama masuk maktab, saya orang pertama ikut kursus di KL, saya orang pertama masuk universiti. Orang pertama jadi pengrtua. Semua pertama.

UB: Mungkin ada pengalaman pahit manis yang boleh dikongsikan bersama?

DR.AZIZ: ketika cuti maktab, saya kerja kayu balak di Chung Chaw Lung.Masa di Maktab bila cuti, saya kerja menarik kayu balak.Bukan kerja mudah.Bukan senang pakai gergaji, tarik pakai bahu.Jam 4.00 pagi saya sudah bangun, berkerja untuk menarik kayu balak ke atas rel, yang dibina seperti rel keretapi.Itu yang seronok. Gaji masa itu antara RM15-RM18 ringgit sehari.Waktu itu boleh dikira gaji yang lumayan.Bila pulang dari cuti, agak `loaded' juga. Kalau tidak kerja kayu balak, saya kerja potong getah.

UB: Wah, banyak pengalaman yang cikgu lalui. Sewaktu jadi pegawai pendidikan dahulu, apa pengalaman lain yang boleh dikongsikan. Barangkali cikgu banyaki pengalaman di luar negara?

DR.AZIZ: Saya pernah menghadiri kursus pemilihan guru di Jordan Hill College di UK. Selain itu, ketika menjadi presiden Persatuan Guru-Guru Bumiputera Sabah, saya pernah mengikuti Pertemuan Guru sedunia, di Panama City. Saya pernah juga menghadiri Seminar Guru-Guru Antarabangsa Sedunia di Hong Kong sebagai wakil KGBS. Selain itu, saya pernah mewakili pengetua maktab perguruan ke Seminar Perguruan yang berlangsung di Bandar Seri Begawan malah pernah mengikuti lawatan Kementerian Pendidikan ke sekolah bandar dan luar bandar di Manila, Filipina dan Bangkok, Thailand.

UB: Apa beza dunia pendidikan dahulu berbanding sekarang?

DR.AZIZ: Peluang pendidikan sekarang lebih terbuka.Lebih luas dan banyak memberikan peluang.Sekarang ada banyak biasiswa.Kalau dulu peluang terhad, tempat pun agak terhad juga.Dulu susah dapat biasiswa.Sekarang biasiswa yang menunggu kita.

UB: Oh ya.Apa falsafah hidup cikgu?

DR.AZIZ: Falsafah hidup saya? Buat apa yang orang tidak buat.Lakukan apa yang orang tidak lakukan dan pastkkan apa yang kita lakukan itu menemui kejayaan.

UB: Sudah lama cikgu bergiat dalam perubatan Homeopathy?

DR.AZIZ: Ini salah satu contoh bidang yang orang lain tidak buat.Saya orang pertama di Sabah yang melibatkan diri dalam perubatan homeopathy iaitu sejak 1995 hingga sekarang. Banyak masa saya gunakan untuk meneroka ilmu baru, pengetahuan baru seperti dalam perubatan herba, selain mendalami lagi bidang keagamaan.Berserah diri kepada Yang Maha Esa.Itu kan tujuan hidup kita