Ahad, 27 Mei 2012

jurnalisme warga dan media baru

Tags



JURNALISME WARGA DAN MEDIA BARU

SEKONYONG-KONYONG muncul satu foto mengenai jalan raya terputus di laman facebook pada 21 Februari lalu. Gambar itu menunjukkan jalan raya terputus di KM120 Jalan Kota Kinabalu-Sandakan atau tepatnya di Kampung Kinorotuan, kira-kira 8 km dari Pekan Ranau. Ratusan orang terkandas sejak kejadian yang diakibatkan oleh tanah mendap itu berlaku kira-kira jam 9.00 malam.

Foto itu dikirimkan oleh seorang pengguna jalan raya ke laman media sosial yang popular itu. Informasi yang diberikan oleh seorang warga yang kurang dikenali itu amat bermanfaat kepada pengguna jalan raya mahupun keluarga yang menunggu ketibaan sanak saudara mereka yang terkandas ekoran kejadian itu. Malah ada juga melaporkan perkembangan dari masa ke semasa mengenai perkembangan mutakhir dan laluan alternatif yang boleh digunakan untuk ke destinasi masing-masing.

Selain kejadian tanah runtuh, peristiwa-peristiwa lain seperti keperluan penduduk Pulau Mantanani untuk mendapatkan sebuah klinik, dan cerita-cerita mengenai wanita yang terpaksa bersalin dalam perahu, pernah diposkan dalam facebook oleh seorang pengunjung yang melawat ke kampung itu. Malah banyak kisah atau berita di  tempat lain di luar bandar, di pedalaman yang tidak dapat dijangkau oleh wartawan akhbar atau penyiaran, dapat diberitakan kerana usaha yang dibuat oleh wartawan masyarakat atau jurnalisme warga atau Citizen Journalisme.

Kewartawanan Masyarakat atau Citizen Journalisme itu adalah kegiatan kewartawan yang dilakukan oleh warga atau orang awam yang tidak memiliki latar belakang atau kerjaya dalam bidang kewartawanan. Mereka adalah anggota masyarakat yang menjalankan kegiatan yang dilakukan oleh golongan wartawan seperti mengumpulkan fakta, melaporkan, menganalisa dan menyiarkan berita atau informasi yang mereka perolehi.

Kebanyakan berita atau informasi yang dilaporkan oleh wartawan masyarakat ini, biasanya tidak ditapis. Berita yang mereka tulis adalah berdasarkan apa yang mereka lihat, apa yang mereka rasa dan apa yang mereka yang saksikan sendiri. Contoh yang paling menarik mengenai perkara ini ialah ketika kejadian tsunami di Indonesia, dimana warga yang mangsa bencana itu menulis dan melaporkan sendiri mengenai pengalaman mereka. Penulis atau penggiat kewartawanan ini tidak bekerja untuk media atau akhbart.Mereka adalah warga biasa atau orang awam. Inilah yang dimaksudkan sebagai Kewartawanan Masyarakat, Jurnalisme Warga atau Citizen Journalisme.

Sebelum ini, Bill Kovach dan Tom Rosenstiel  dalam bukunya Sembilan Elemen Jurnalisme menekankan sembilan elemen kewartawanan yang patut diamalkan oleh pengamal media. Antaranya  ialah kesetiaan utama kewartawanan adalah kepada masyarakat, kepada warga. Ertinya masyarakat yang lebih penting untuk mendapatkan informasi.

Katanya, Esensi kewartawanan adalah verifikasi. Apa yang dikatakan verifikasi? Verikasi adalah pemeriksaan terhadap kebenaran laporan. Elemen ketiga yang tidak kurang pentingnya ialah pengamal media mestilah bersikap berkecuali, menjaga sikap keberkecualian mereka dari sumber-sumber berita mereka.

Keempat ialah kewartawanan perlu menjadi sebagai pemantau kekuasaan.Dalam hal ini, wartawan yang baik boleh menjadi pemantau kepada tindak tanduk penguasa supaya mereka yang berkuasa tidak sewenang-wenang terhadap masyarakat. Jurnalisme juga harus menyediakan forum awam atau ruang untuk menampung kritikan atau dukungan masyarakat, kata  Bill Kovach dan Tom Rosenstiel, pakar media yang terkenal ini. Selain itu, kewartawanan haruslah berupaya membuat hal yang penting menadi menarik dan relevan.

Wartawan juga harus berusaha menulis berita yang komprehensif dan seimbang. Pengamal media juga mestilah dibenarkan untuk mengikuti hati nurani mereka.
Elemen lain yang tidak kurang pentingnya ialah warga atau masyarakat mempunyai hak dan kewajiban dalam kewartawanan.

Warga atau masyarakat atau pembaca mempunyai hak dan kewajiban untuk turut serta dalam mencari, melaporkan, menganalisis dan menyebarluaskan informasi. Elemen ini muncul kerana munculnya teknologi internet, blog, kamera telefon, You Tube, Facebook, Twitter dan sebagainya. Dengan kemunculan teknologi atau media baru ini,orang biasa mempunyai peranan yang lebih luas dalam kewartawanan.Warga biasa yang bukan wartawan ini mungkin mengelola blog atau laman web dan aktif dalam mengumpul dan melaporkan informasi, menggali informasi, menganalisis dan kemudian menyampaikannya kepada masyarakat.

Kewartawanan masyarakat atau jurnalisme warga ini mempunyai peranan dalam membentuk informasi dan berita pada masa akan datang. Perkembangan teknologi IT yang semakin maju, akses yang mudah terhadap perkembangan teknologi memberikan stimulus kepada masyarakat biasa untuk ikut bersuara dan berbagi maklumat dan informasi melalui kewartawanan masyarakat ini. Akhirnya masyarakat yang diuntungkan kerana mereka mempunyai banyak alternatif berita dan perspektif mengenai sesuatu perkara dari pelbagai pihak.

Masalahnya ialah masyarakat terdedah kepada disinformasi sekiranya para wartawan masyarakat ini menulis tanpa menerapkan kod etika kewartawanan, tanpa memeriksa kebenaran sesuatu perkara, berpihak dan menggunakan media baru sebagai tempat untuk melepaskan dendam, menyebarkan kebencian kepada yang lain dengan mengeksploitasi sesuatu berita.

Di pihak lain, wartawan profesional mungkin perlu menyiapkan sesuatu berita berdasarkan deadline, memanfaatkan waktu seefektif mungkin tanpa mengabaikan kaedah kewartawanan, seorang wartawan warga mempunyai peranan untuk menulis mengenai hal-hal yang kecil dan luput dari pemberitaan media arus perdana, menulis hal-hal kecil yang lebih detail.  Namun demikian, seorang wartawan masyarakat juga  sebaik-baiknya menerapkan etika kewartawanan kerana mereka berpotensi untuk menjadi alat propaganda yang mengelirukan sekiranya tidak mengamalkan disiplin verifikasi.

Ketika media arus perdana dikatakan  berubah orientasinya, digunakan lebih banyak untuk pemberitaan dan  kepentingan politik, lebih mengedepankan aspek komersialisme, kepercayaan masyarakat didapati mulai menurun. Salah satu  buktinya ialah kita mendapati jurnalisme masyarakat semakin berkembang. Selain itu, perkembangan teknologi dan informasi yang cepat juga memacu perkembangan jurnalisme warga ini.

Apapun, kemunculan genre kewartawanan masyarakat atau citizen journalisme ini adalah sesuatu fenomena yang sangat baik dalam membentuk pemikiran kritis dan memberikan alternatif lain kepada masyarakat untuk mendapatkan informasi. Saya kira, mereka harus juga mengutamakan kebenaran, fakta dan kepentingan masyarakat dalam setiap laporan mereka.


Khamis, 24 Mei 2012

Pak Sandjaya, diplomat yang suka senyum

Tags

 PAK SANDJAYA, DIPLOMAT YANG SUKA SENYUM

TERJEBAK di tengah-tengah tembak menembak antara dua pihak yang bertelagah di Sana'a tidak membuat beliau patah semangat.Kerjaya dalam bidang diplomatik yang ditekuninya, menjadikan lelaki yang suka senyum ini seorang yang lebih suka berunding dalam menyelesaikan sebarang masalah. Sepanjang kariernya, Bapak R.Sandjaya pernah ditugaskan di Sana'a Yaman, Port Moresby Papua New Guinea tetapi tugasnya sebagai Konsul di Konsulat Jenderal Republik Indonesia (KJRI) Kota Kinabalu adalah antara yang menggembirakannya.

"Saya bukan orang yang istimewa, tapi saya berusaha untuk membuat sesuatu yang istimewa," katanya ketika ditemui Wartawan Utusan Borneo, ABD.NADDIN HJ.SHAIDDIN di ruang pejabatnya di Konsulat Jenderal Republik Indonesia (KJRI di Lorong Kemajuan, Jalan Karamunsing, Kota Kinabalu.

R.SANDJAYA lahir di Makassar, ibu kota Sulawesi Selatan, Indonesia pada 14 Mac 1972. Anak kepada seorang pegawai Tentera Nasional Indonesia (TNI) , Raden Ilyas Sasongko dan Ibu Emmy, seorang guru, mendapat pendidikan awal di Sekolah Dasar (SD) di Kaputayudha, Makassar, kemudian mendapat pendidikan menengah di SMP3 Makassar dan SMA 2 Makassar sebelum melanjutkan pelajaran di Universitas Hasanuddin (UNHAS) dalam Jurusan Ilmu Hubungan Antarabangsa. Selepas menamatkan pengajian pada tahun 1991, beliau pernah menjadi penyampai radio selain menceburi kerjaya dalam bidang periklanan di Makassar.
Selepas itu beliau berpindah di Jakarta dan bekerja di Japan Airlines dan pernah juga bekerja di sebuah restoran Korea di Jakarta sebelum memasuki Departemen Luar Negeri (DEPLU) pada tahun 1994.

Setelah menamatkan kuliah di Sekolah Dinas Luar Negeri pada tahun 1995, beliau dikirim ke Yaman untuk menjadi Kepala Konsular di Kedutaan Indonesia di Sana'a. Ketika bertugas di Sana'a, R.Sandjaya mempunyai hubungan yang agak rapat bukan saja dengan pelajar Indonesia malah dengan pelajar Malaysia yang menuntut di sana. Beliau mendirikan rumah tangga dengan Sri Aryati dari Palopo Bajo (Bajau) dan dikurniakan tiga cahayamata iaitu Ilyas Fatahillah, 15, Muhamad Ihsan, 13 dan Sulaiman faiz, 11.

 Ikuti petikan wawancara bersama beliau pada satu pagi, sambil minum kopi di pejabatnya, awal minggu ini. Pak Sandjaya menceritakan sedikit pengalamannya ketika bertugas di luar negeri termasuk pandangannya mengenai Kota Kinabalu.

UTUSAN BORNEO:      Selepas tamat kuliah, dimana Pak Sandjaya mula bertugas?
R.SANDJAYA:  Selepas tamat Sekolah Dinas Luar Negeri pada 1995, saya dikirim ke Yaman. Begitu turun ke Sana'a, pada hari pertama saya sampai, saya terjebak dalam peristiwa tembak menembak, perang kabilah di sana. Kaca kereta yang saya naiki pecah tetapi mujurlah tidak terjadi apa-apa kepada saya.

UB:       Waktu itu, Pak Sandjaya mahu kemana?
RS:       Ketika saya mahu berbelanja, untuk membeli barang keperluan. Ketika turun ke kota itulah, terjadi tembak menembak antara dua pihak yang bertelagah di Yaman.

UB:       Apa yang membuat Pak Sandjaya bersemangat untuk bertugas di Yaman ketika itu?
RS:       Saya  banyak berbahagia ketika berada di Yaman. Di sana, saya banyak belajar mengenai agama Islam, mengenai sejarah Islam di masa silam. Sana'a itu terletak kira-kira 2,100 meter dari permukaan laut. Kadang-kadang kadar oksigennya hanya sekadar 73 peratus,menjadikan kita cepat berkeringat. Setiap tiga bulan harus turun ke bawah. Satu minggu berada di permukaan laut, dan kemudian balik lagi. Kalau tidak bisa rosak kerana suhunya agak berbeza dengan daerah kita, yang berada di garis Khatulhistiwa.

UB:       Sebenarnya apa yang menarik di Yaman?
RS:       Di sana terdapat kota-kota yang bersejarah. Kaabahnya Abrahah, ada disana. Istana Raja Balqis juga terletak di sana. Selain itu, ia menjadi tempat belajar santri-santri atau pelajar pelajar Indonesia, dan Malaysia, yang kebanyakannya bertumpu di Hadramaut. Rumah saya selalu menjadi tumpuan anak-anak Malaysia dan Indonesia. Pelajar-pelajar Malaysia juga sering ke rumah. Kami selalu bantu, apatah lagi ketika itu, Malaysia belum membuka kedutaan di sana.

UB:       Hadramaut, sering disebut dalam sejarah kedatangan Islam di Asia Tenggara kerana kebanyakan pedagang Arab datang dari Hadramaut. Bagaimana sebenarnya keadaan Hadramaut itu? Boleh ceritakan sedikit?
RS:       Kota Hadramaut terletak di Wilayah Tengah Yaman, dan itu boleh dikatakan, tempat yang menjadi tumpuan sahabat-sahabat ketika zaman Rasulullah. Ia menjadi salah satu kota yang menjadi tempat syiar agama dan sampai sekarang, ramai pelajar yang belajar di sana termasuk yang paling banyak dari Indonesia dan Malaysia. Kotanya terletak di tengah-tengah gurun pasir. Kebanyakan pelajar Asia Tenggara belaja di Tarem iaitu di Rubat Tarem, dan Darul Mustapha.

UB:       Kalau soal makanan, sukar jugakah mencari makanan kita di sana?
RS:       Ada satu pengusaha Arab dari Indonesia yang membuku restoran makanan Asia di sana. Tapi kita suka juga makanan Arab, makan daging kambing. Makanya, anak saya lelaki semua, kata orang kerana saya banyak makan kambing he he

UB:       Sana'a itu jauh dari Tanah Suci Mekah dan Madinah?
RS:       Kalau dari Sana'a, berangkat pada waktu petang, boleh sampai pagi di Mekah. Jauhnya kira-kira 600 km. Alhamdulillah, sepanjang di sana, saya sudah lima kali ke tanah suci melalui jalan darat.

UB:       Di mana miqatnya? tempat berniat haji atau umrah?
RS:       Miqatnya di Yalamlam.

UB:       Teringin juga mahu ke Yaman ni. Apa lagi yang ada di Yaman?
RS:       Yaman sebenarnya tempat yang menarik. Tempat mempelajari Islam kerana di sana, banyak sahabat-sahabat nabi seperti Muaz ibn Jabal, tokoh-tokoh perang Badar, dan lain-lain yang bermukim di sana ketika zaman pemerintahan Khalifah Muawiyah. Pada ketika itu, Tahrem adalah pusat perpustakaan Islam yang terbesar.Ini pada zaman Yazid bin Muawiyah.

UB:       Berapa lama bertugas di Sana'a?
RS:       Saya bertugas di Sana'a pada tahun 1997 hingga 2001. Ketika itu ramai anak-anak Indonesia dan Malaysia yang belajar di sana.Bahkan saya sering menjadi penjamin mereka jika menghadapi masalah, misalnya overstay, tinggal melebih tempoh yang ditetapkan di Yaman.Kadang-kadang izin tinggal mereka ditolak kerana tempat mereka belajar tidak diiktiraf pemerintah. Jadi sementara mereka mencari tempat baru, kadang-kadang mereka tinggal lebih masa. Kalau ada masalah saya jadi penjamin. Jika saya nampak ada pelajar, tidak kira dari Indonesia dan Malaysia, saya yang menjamin mereka. Ketika itu belum ada kedutaan Malaysia disana. Malaysia hanya membuka kedutaan sekitar tahun 2000.

UB:       Di mana pak Sandjaya belajar bahasa Arab?
RS:       Saya belajar bahasa Arab sewaktu di sana. Beradaptasi dengan masyarakat.

UB:       Selepas tahun 2001, dimana pak Sandjaya bertugas?
RS:       Saya balik ke Indonesia dan bertugas sebagai Ketua Bahagian Seni Budaya dan Filem di Kementerian Luar Negeri. Filem-filem asing yang mahu ditayangkan di Indonesia, harus diputar dahulu untuk ditapis sebelum diizinkan untuk ditayangkan di panggung wayang. Di sana saya bertugas sehingga tahun 2001-2002. Kemudian pada tahun 2002-2004, saya bertugas di Bahagian Kerjasama Inteligen Luar Negeri di Direktorat Keamanan Diplomatik. Pada tahun 2004, saya ditugaskan pula di Kedutaan Besar Republik Indonesia di Port Moresby, Papua New Guinea.

UB:       Apa tugas bapak di PNG waktu itu?
RS:       Saya bertugas antara laion menangani masalah Papua. Di sana saya menjadi Kepala Biro Penerangan dan Sosial Budaya merangkap Head of Chancery atau Ketua Pejabat di Keduataan Indonesia.

UB:       Ada pengalaman menarik di Port Moresby?
RS:       Di PNG, kami mempertahankan imej positif Indonesia. Apatah lagi ada tentangan dari kelompok pemisah atau separatis. Tugas saya di  bidang penerangan. Selama saya bertugas di Kedutaan Besar Republik Indonesia (KBRI), kami berhasil membawa pulang 325 kepala keluarga ke Merauke atau 875 orang Papua bahagian utara ke kampung halamanb mereka, termasuk tokoh-tokoh papua. Saya beritahu mereka, daripada teriak-teriak di luar , lebih baik di dalam untuk menyelesaikan permasalahan. Selain itu, saya juga menangani masalah nelayan, penangkap ikan  Indonesia yang tertangkap berdekatan perairan di sempadan berdekatan Merauke.

UB:       Selepas itu?
RS:       Selepas itu, saya balik ke Jakarta, di Departemen Luar Negeri dan menjabat Kepala Wilayah Amerika Utara dan Tenaga di Lembaga Kajian politik di Kementerian Luar dari tahun 2007-2009. Pada tahun 2009 hingga 2010, saya menjadi Ketuia Wilayah Amerika Selatan dan Karibia di Lembaga Kajian Politik di Kemlu. Pada Disember 2010, saya bertugas di Konsulat Jenderal Republik Indonesia (KJRI) Kota Kinabalu.

UB:       Apa kira-kira falsafah hidup Pak Sandjaya?
RS:       Saya kira dimana saja di dunia ini, rahmat Allah selalu turun.Tidak usah khuatir, rahmat Allah selalu ada dimana-mana.

UB:       Kalau ayah Pak Sandjaya, apa pesan beliau yang masih diingat?
RS:       Pesan beliau yang selalu saya pegang ialah supaya selalu hormat atas.Kerana beliau seorang militer, tentera. Ayah saya sebenarnya datang dari keluarga Santri di Ponorogo, Jawa Timur. Sewaktu Perang Kemerdekaan , beliau turut berjuang dan diberikan anugerah Bintang Gerilya oleh Bunmg Karno.

UB:       Oh ya? Apa makanan kegemaran Pak Sandjaya?
RS:       Kalau soal makan, ini paling susah saya menjawabnya.Makan di Kota Kinabalu ini, ya, satu tahun berat badan saya naik 15 kilogram.Saya jadi `orang besar',  selalu banyak makan. Jadi untuk membaiki penampilan, saya mengamalkan program diet yang ketat. Bagi saya, bertugas di Kota Kinabalu itu, saya seperti kembali ke tempat asal. Di sini, agak mudah bagi saya menemui coto makassar misalnya. Ini yang menarik. Ikan bakar, itu sama sama seperti kota kelahiran saya. Bahkan jika ada masa terluang, saya sering nongkrong di anjung Senja.Jumpa kawan sambil minum kopi. Ia menjadi tempat pertemuan dengan rakan-rakan di sini.

UB:       Syukurlah kerana Pak Sandjaya, suka bertugas di Sabah.
RS:       Malah kalau diizinkan, saya berminat untuk memperolehi rumah kecil jadi tempat tinggal saya di sini he he.

UB:       Sepanjang bertugas di Sabah, apa kira-kira masalah yang dihadapi?
RS:       Tugas di sini menyenangkan.Jika ada masalah di lingkungan birokrasi dalam pelaksanaan tugas, jika ada hambatan, saya selalu konsultansi, berbincang. Kami mempunyai hubungan yang baik dengan Jabatan Imigresen, Jabatan Tenaga Kerja, kami mempunyai hubungan yang baik. Ada kerjasama, ada kordinasi yang baik. Selama ini, jika ada masalah yang timbul, kami selalu berbincang, konsultansi.

Saya juga menyampaikan terima kasih kerana kerjasama Pak Rudy, ibu Lili Suryani di Sandakan, Jabatan Imigresen, rakan-rakan di Pusat Tahanan Sementara (PTS) di Kimanis, Papar, dan Sandakan. Kerjasama mereka amat baik, semua paling  akrab, dan sedia memberikan bantuan.Mereka menjadi tempat saya selalu  berkonsultansi jika ada masalah melibatkan warga Indonesia.

UB:       Apa tugas pak Sandjaya di Kota Kinabalu?
RS:       Di KJRI Kota Kinabalu, saya bertugas sebagai Kepala  Konsuler Bidang Notariat dan Kehakiman dan Kehakiman (termasuk Imigrasi) merangkap Kepala Kantor (Head of Chancery (HOC).

UB:       Apa hobi Pak sandjaya dimasa lapang?
RS:       Hobi saya, sebenarnya bermain badminton dan berenang, tapi sekarang semakin jarang menyakan badan semakin gemuk.

UB:       Siapa idola Pak Sandjaya ya?
RS:       Rasulullah S.A.W kerana keperibadian beliau yang sederhana, dan punya nilai kepimpinan yang tidak bisa diukur.

UB:       Apa harapan Pak Sandjaya?
RS:       Harapan saya agar tetap menjaga, memelihara dan memberikan perkhidmatan yang maksimum terhadap masyarakat Indonesia yang ada di Sabah. Yang paling pokok ialah menjaga hubungan baik antara pemerintah Indonesia dengan Kerajaan Negeri.  Menjaga hubungan serumpun, jika ada masalah, bisa saling introspeksi,  bisa saling mengerti, memahami kerana ada rasa kekeluargaan sebagai bangsa yang serumpun.




Jumaat, 18 Mei 2012

Mencari Sahabat Sejati, ada sahabat kambing bujang, ada sahabat anak harimau

Tags


MENCARI SAHABAT SEJATI
ADA SAHABAT KAMBING BUJANG,ADA SAHABAT ANAK HARIMAU
Oleh ABD.NADDIN HJ.SHAIDDIN
abdnaddin@yahoo.com

Dari Tanjung Pinang, kami ke Pekan Baru, Riau. Salah satu tujuannya ialah ingin berjumpa dengan Pak Tenas Effendy. Sayang sekali kerana sesampainya di sana, kami diberitahu, Pak Tenas waktu itu sedang berada di Kuala Lumpur. Pak Tenas adalah seorang tokoh budaya dan pengkaji bahasa Melayu yang terkemuka. Saya teringin untuk bertanya beliau mengenai konsep dan pengertian sahabat dalam konteks masa kini. Apa pandangan beliau terhadap makna sahabat dalam dunia sekarang ketika perjalanan kehidupan turut dipengaruhi oleh media sosial seperti facebook, twitter, skype, blog dan sebagainya.

Dalam buku Ungkapan Tradisional Melayu Riau, yang merupakan koleksi orang-orang tua di daerah Riau, yang dikumpulkan oleh Pak Tenas Effendy, terdapat ungkapan Melayu Tradisional mengenai sahabat. Ungkapan tradisional adalah salah satu warisan budaya Melayu yang amat tinggi nilainya.

Di dalam ungkapan terpantul dan tercermin nilai-nilai luhur masyarakatnya, sebagai refleksi nilai budaya yang berpijak dari agama, kepercayaan yang mereka warisi turun temurun, kata Pak Tenas dalam buku yang terbit tahun 1989 itu. Buku terbitan DBP itu adalah sesuatu yang amat berharga.

Ungkapan tidaklah dapat secara semena-mena ditafsirkan menurut makna harfiah, kata Pak Tenas lagi.Tetapi haruslah menukik dengan meniliknya dari berbagai-bagai sudut yang melatarbelakangi atau yang berkaitan dengan ungkapan itu. Katanya, sebuah kata dari satu ungkapan dapat menganding berbagai-bagai penafsiran yang amat luas. Penafsiran sebuah ungkapan secara sewenang-wenang akan menimbulkan kekeliruan yang amat fatal dan menyesatkan.

Saya tertarik dengan ungkapan Melayu tradisional mengenai sahabat, apa yang dapat dikatakan sahabat, jenis-jenis sahabat, tabiat dan perangainya dan sebagainya. Terdapat 12 kategori sahabat dalam ungkapan Melayu Riau ini.

Pertama Sahabat Kanti. Apa yang dikatakan sahabat kanti itu? Sahabat Kanti menurut buku ini ialah kawan semangkuk sepiring makan, kawan sebantal seketiduran, kawan sebaya sepermainan. Sahabat Kanti itu `bagai kuku dengan daging, bagai air dengan tebing, bagai ikan dengan air'. Sungguh hebat sekali gambaran yangt diberikan mengenai Sahabat Kanti ini. Kawan yang ke hulu sama ke hulu, ke hilir sama ke hilir, satu sakit dua terasa. Apa yang dikatakan Sahabat Kanti ialah `yang tahan berpahit-pahit, yang koyak tampal menampal, kalau condong sokong-menyokong'. Betapa hebatnya `sakit tidak disebut, mati tidak diungkit, salah tidak ditimbang, hutang tidak dibayar. Sahabat Kanti `bagai seibu seayah kandung, bagai kulit dengan isi, bagai lukah dalam air, itulah kawan yang dicari'. Kawan yang dicari ialah kawan sempit kawan berlapang,gentingnya tidak memutus,simpul tidak terungkai lagi.

Jenis sahabat yang kedua ialah Sahabat Sepenggalah. Apa yang dimaksudkan Sahabat Sepenggalah itu? `Kasihnya berbatas-batas, sayangnya berhingga-hingga, ada buah sama dijolok, buah habis galah dibuang'. Alangkah malangnya, setelah buah habis dijolok, galahnya dibuang.

Ketiga Sahabat Kambing Bujang. Bersahabat seperti kambing bujang ini maknanya `kalau tidur sama sekandang, kalau makan ke tengah padang, kalau berbini tanduk menanduk, beradu kuat dengan keras, lupa kandang, lupa padang'. Kerana asyik beradu kekuatan, sehingga terlupa kandang dan padang.

Jenis sahabat yang keempat ialah Sahabat Cerdik Buruk. Sahabat seperti ini `yang bodoh, dibodoh-bodohkan, yang penakut dipelesi, cerdiknya cerdik mengena, piuh kacang hendak memanjat, piuh jering hendak berisi, piuh pilin mengeringkan. Sungguh satu gambaran mengenai sahabat yang suka mengambil kesempatan terhadap orang lain.

Jenis sahabat yang kelima pula ialah Sahabat Injab Lukah. Walaupun lukah semakin jarang ditemui sekarang tetapi sahabat seperti ini tetap masih ada, iaitu sahabat `dari muka bermanis-manis, kalau masuk badan terkurung',

Bagaimana pula jenis sahabat yang keenam iaitu Sahabat Anak Harimau? Orang Melayu lama mengungkapkan sahabat seperti ini ialah `selagi kuku belum tumbuh, selagi taring belum menyorong, dapat dibawa bermain-main', Tapi `kalau kuku sudah runcing, kalau taring sudah menyiung, kulit tebal dicakarnya kepala keraspun dikerkahnya.

Jenis sahabat yang ketujuh ialah Sahabat Burung Tiung. Burung Tiung hanyalah dapat meniru orang `begitu orang, begitu awak, tak tahu untung sendiri".

Ungkapan Melayu tradisional juga mengenal apa yang dikatakan sebagai Sahabat Kukur.Ini jenis sahabat yang kelapan. Antara Sahabat Kukur ialah Karutnya karut mengena, soraknya sorak berisi, kelapa jua yang binasa. Bagai durian dengan mentimun, bagai kain buruk dengan onak, siapa datang siapa kena.

Kesembilan Sahabat Burung Hinggap. Sahabat burung hinggap hanya menjadikan `dahan dibuat tempat tidur'. Apabila hari siang, dahan diberak, terbang tidak berbalik lagi.

Jenis kesepuluh ialah Sahabat Hulu Keris. Ungkapan lama mengatakan `bagai hulu keris dengan matanya, hulu molek ukir berukir, ditengok dipegang orang, tuah terletak di matanya jua.

Kalau hulu keris ada, Sahabat Sarung Keris juga ada. Ini jenis sahabat yang kesebelas. Sahabat jenis ini ialah sarung pelindung mata keris, tempat diam tempat bertedu, luarnya bertatah-tatah,dalamnya luka-lukaan,sekali keris tercabut, sekali sarung teriris, sekali keris tersarung, sekali sarung tersayat.

Sahabat Kedua belas pula ialah Sahabat Umpan Kail. Sahabat Umpan Kail ialah yang sedia bertungkus-lumus, yang sedia membuang nyawa, yang tak menyebut-nyebut jasa, awak binasa orang kenyang, kail juga yang disebut orang.

Saya sangat tertarik dengan ungkapan Melayu mengenai sahabat seperti yang dibukukan oleh Pak Tenas Effendy ini. Mungkin jenis sahabat ini juga perlu ditambah lagi jika kita mahu menggambarkan realiti  dunia sekarang.Apa yang dinamakan sahabat fb? Apa yang dinamakan sahabat politik? Maafkan saya kerana tafsiran semena-mena dan sewenang-wenang ini, Tapi masih ada lagikah yang dinamakan sahabat sejati? Sahabat Kanti itulah yang kita cari.




Rabu, 16 Mei 2012

Apa isu? saya bertanya kepada Ah Lee

Tags
Saya ke kedai gunting lagi.
Satu bulan tidak memangkas rambut, rimas rasanya. Tukang gunting favourit saya itu namanya Ah Lee. Jika tak silap, saya menjadi pelanggan Ah Lee sejak saya masih bertugas di DBP Sabah lagi iaitu sejak 1992 lagi.
Rupanya sudah 20 tahun saya bergunting rambut di tempat Ah Lee saja. Saya duduk saja, Ah Lee sudah tahu gaya rambut yang saya sukai.
Seperti biasa saya suka bertanya hal itu ini kepada Ah Lee.
Katanya, agak sukar bagi penyandang untuk menang di kerusi Api-Api. Kerusi DUN Api-Api kini disandang oleh Dr.Yee Moh Chai.
Itu Amoi boleh menang, katanya. Roket atau itu Amoi. Katanya, dalam PRU-12 yang lalu, kalau tidak pecah undi, Amoi itu boleh menang.
Barangkali Amoi yang dimaksudkannya itu ialah Christina Liew, salah seorang tokoh wanita dan pernah menjadi Timbalan Pengerusi PKR Sabah.
Apa isu? Saya bertanya. Ah Lee tidak menjawab dengan jelas. Dia cuma berkata bahawa bas Luen Tung, yang sudah hampir 50 tahun beroperasi kini diambang kebangkrapan kerana tidak dapat parkir atau menurunkan penumpang di tempatnya yang dulu, iaitu parkir depan mahkamah.
Mereka terpaksa parkir di terminal, agak jauh tempatnya.
Katanya, dulu ramai penumpang yang turun KK sekadar untuk minum kopi atau beli kuih. Kadang-kadang mereka membeli belah, sedikit sedikit dan kemudian naik bas untuk pulang. Sekarang hampir tidak ada lagi yang naik bas sekadar untuk minum kopi di KK kerana tempat parkirnya jauh.
Ada saudara saya jual han phone, dulu boleh laku 10 handphone satu hari.sekarang dua pun susah laku.Orang-orang bas suka beli telefon katanya.
Orang pun mahu hidup, katanya. Sekarang kerana tempat parkirnya jauh, ramai orang yang dulu suka naik bas, kini tidak lagi ke KK. Menurutnya, ini menjejaskan pendapatan kedai kopi, kedai runcit dan sebagainya.Mahu naik bas sana pun, ambil masa juga, katanya.
Perkara ini perlu diberikan perhatian, katanya.
Saya kemudian mengajukan pertanyaan kepada apek yang menjadi ketua di situ.
Apa macam? Mana bagus?
Dua-dua pun bagus, katanya diplomatis. Kalau kita cakap ini tak bagus, tidak bagus juga. Dua-dua baguslah, katanya sambil mengacungkan dua jempolnya.
Saya merogoh saku, mengeluarkan duit sepuluh ringgit dan memberikan kepada Ah Lee.
Selepas menerima wang baki satu ringgit, saya berlalu dari situ.
Ternyata isu seperti tempat parkir bas yang dipindahkan ke lokasi dekat plaza wawasan  beberapa waktu yang lalu itupun menjadi satu isu.
Isu kecil tetapi isu besar di kalangan orang-orang kecil.

Ahad, 13 Mei 2012

meneka-neka teka-teki

Tags
MENEKA-neka teka teki



KETIKA berjalan-jalan di Wisma Merdeka, kami sempat singgah  membeli buku. Meskipun banyak jenis buku yang dijual di kedai buku itu, perhatian saya tertumpu kepada sebuah buku kecil bertajuk Dusun Riddles of Sabah.

 Buku itu diterbitkan tahun 2008. Penyusunnya, Roziah Uji Razalie, lulusan Wichita State University dalam bidang Pentadbiran Perniagaan, memiliki diploma perbankan dari UiTM dan sarjana pengurusan dari universiti yang sama, mempunyai minat yang mendalam untuk menelusuri seni budaya Kaum Dusun dengan mengumpulkan teka teki atau  Sundait dalam bahasa Dusun.

 Saya tidak berapa jumlah teka teki yang terkandung dalam buku setebal 183 muka surat terbitan Opus Publications ini. Bagi saya, buku ini sangatlah berharga kerana ia menyimpan khazanah budaya yang boleh dijadikan rujukan oleh generasi kini dan akan datang.

 Roziah menyusun buku ini berdasarkan dua buku, Dusun Riddles oleh Ivor H.N Evans yang dikerjakannya pada tahun 1951 dan 1954 dan sebuah buku lagi, mengandungi 17 teka teki dari buku Dusun Riddles of Sabah oleh D.Wellings yang diterbitkan tahun 1968. Menurut pengakuan Roziah, 37 lagi teka teki dalam buku itu diperolehinya dari ibunya, Asiah Dusuman, yang memperkenalkannya mengenai seni teka teki. Buku yang disusun oleh Roziah ini adalah kumpulan teki teki suku kaum Dusun Kadamaian, Kahung Saraiyoh, Tambatuon, Tambulian, Telibong dan lain-lain lagi.

 Sodop-sodop monontian, suab-suab do susu atau dalam bahasa Melayunya Mengandung setiap malam, beranak atau bersalin setiap pagi. Teka-teki atau Sundait itu  dikutip dari orang Dusun Kadamaian.Apa jawapan  atau araiton bagi teka teki itu?

 Saya mengemukakan soalan teka-teki itu kepada rakan-rakan di facebook, dan mendapat jawapan yang berbagai-bagai. Ketika masa kanak-kanak dahulu, kami sangat suka berteka-teki. Kadang-kadang ada teki teki yang tidak terjawab sampai tertidur. Si penyoal akan selalu meminta supaya kita memikirkan lagi sedalam-dalamnya sehingga bertemu jawapan yang diinginkan.

 Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, Teki-Teki bermaksud soalan yang dikemukakan secara samar-samar dan rumit yang jawabannya harus diduga, soalan untuk menduga akal.Kanak-kanak biasanya sangat suka akan teki teki.

 Namun jika kita meneliti seni teki teki, kita mungkin boleh mendapat gambaran mengenai alam pemikiran sesuatu suku bangsa itu. Bagaimana mereka berfikir, bagaimana cara mereka mendeskripsikan sesuatu sesuai dengan milieu mereka. Induoh do otiki, insan do gaiyoh? Dua kali kecil, besar sekali. Jawapan teka-teki itu ialah ulan dalam bahasa Dusun Kadamaian atau tulan dalam bahasa Dusun yang lain, yang bermakna bulan. Sebabnya kerana bulan kelihatan kecil dan berbentuk seperti bulan sabit pada awal bulan, pada pertengahan bulan ia menjadi bulan penuh dan pada penghujung bulan ia mengecil semula.

 Dalam teki-teki tradisional Melayu, kita menemui teka teki berbentuk empat baris pantun iaitu "Akulah bola tergantung tinggi, menjadi pujaan seekor burung, apabila aku tiada lagi, gelap gelita, hidup pun murung". Jawapan bagi teka teki ini juga ialah bulan.  Teka teki berdasarkan kepada satu peribahasa Melayu iaitu pungguk rindukan bulan.

 Memang benar bahawa teka-teki ialah penyataan atau soalan yang mempunyai pembayang-pembayang tertentu yang bertujuan untuk menduga akal seseorang. Kebiasaannya, sesuatu teka-teki itu mempunyai jawapan yang menarik, unik atau kelakar. Terdapat pelbagai jenis teka-teki yang wujud dalam dunia ini, menurut Wikipedia, ensiklopedia bebas.

 Cuba kita lihat teka teki ini. Nosorilid turudang ot botung-botung, maksudnya sebuah tasik dikelilingi oleh batang-batang buluh yang tajam. Apa jawapannya atau araiton bagi teka teki itu. Jawapannya ialah mata. Tasik merujuk kepada mata hitam dan pokok-pokok buluh ialah bulu-bulu di sekeliling mata. Dalam bahasa Iranun, teka-teki untuk mata ialah katutu katiti, yang lebih kurang maksudnya `di situ di sini', juga jawapannya merujuk kepada mata.

 Saya mempunyai pengalaman menarik mengenai teka teki ini. Satu ketika pada tahun lalu, saya pernah melontarkan teki teki dalam bahasa Iranun dalam facebook. Bermula dari satu teka teki itu saya tidak dapat tidur hingga jam tiga pagi kerana diasak dengan pelbagai soalan dari rakan-rakan berbahasa Iranun, bukan saja dari Mindanao, malah mereka yang berada di Amerika Syarikat, di Jepun, di Timur Tengah, di Indonesia , di Kuala Lumpur dan ditempat lain dimana menyebarnya diaspora Iranun dan bergabung dalam grup Basa Iranaon di facebook. Sungguh menarik kerana masih ramai juga yang menyimpan soalan teki-teki yang diminati sejak zaman kanak-kanak lagi.

 Soalan teka-teki ini banyak menguji akal kita, menduga sejauh mana penguasaan kita terhadap bahasa ibunda kita.  Seorang lagi, tokoh yang banyak mengkaji mengenai seni teka teki yang sudah turun temurun ini ialah Dr.Haji Janathan Kandok, kini Pengarah Kastam Sabah.   Saya pernah menemani beliau ketika membuat kajian mengenai teka teki itu. Sayang sekali responden yang kami temui sudah agak berusia.Bayangkan jika tidak ada usaha untuk mengumpulkan teka teki, sudah tentu, ia akan hilang begitu saja. Kehilangan seni teka teki atau sundait dalam bahasa Dusun atau antuka dalam bahasa Iranun juga memungkinkan kehilangan khazanah bahasa ibunda kita.

 Dalam sebuah kapal, ada hamba abdi, seorang nabi dan seorang maharaja. Jika kapal tenggelam, yang mana satu yang meninggal dunia? Soalan ini menguji keupayaan  atau penguasaan berbahasa kanak-kanak.Jawapannya ialah hamba abdi . Hamba abdi saja yang meninggal dunia kerana maharaja mangkat dan nabi pula wafat.Maharaja dan nabi tidak memerlukan istilah "meninggal dunia".

 Satu lagi teki teki berbentuk gurauan ialah kambing mati , diikat dikayu mati , dipukul mati-mati,apakah bendanya?.Jawapannya gendang. Dalam teki-teki ini memberitahu kita bahawa gendang biasanya di buat daripada kulit kambing, yang diikat di kayu mati dan dipukul secara mati-mati atau bersungguh-sungguh untuk menghasilkan bunyi yang diperlukan. Ada gendang yang dipalu untuk kecemasan, ada gendang yang dipalu untuk memberitahu berita kematian dan sebagainya. Ini semua budaya yang boleh digambarkan jika kita mengkaji mengenai teka teki dengan mendalam.

 Sodop-sodop monontian, suab-suab do susu. Jawapan kepada teki-teki Dusun Kadamaian ini ialah walai atau Rumah. Mengapa demikian? Rumah kediaman biasanya lebih ramai orang pada waktu malam dan menjadi lengang pada waktu pagi bila penghuninya keluar bekerja. Biasanya, pada sebelah siang mereka bercucuk tanam atau mencari rezeki dan hanya pada sebelah malamnya mereka balik ke rumah. Jadi orang kampung menggambarkannya dengan teka teki mengandung setiap malam, bersalin setiap pagi.

 Saya fikir, usaha-usaha perlu dipergiatkan lagi untuk mengumpul seni budaya yang masih tertinggal sebelum ia lenyap ditelan waktu. Semua suku bangsa di negeri ini, tidak kira  orang Dusun, Kadazan,Brunei,Bajau, Iranun, Suluk, Sungai, Bisaya, Kedayan, Tidong,Idahan, dan sebagainya, sudah tentu mempunyai teka teki masing-masing. Semua ini boleh dikaji dan dikumpulkan kerana ia memberi manfaat untuk generasi akan datang bagi menggali budaya nenek moyang mereka.

 Kita ini, ibaratnya hatus-hatus o guwas om iso-imo tuntu. Kita ini, ibaratnya sungai yang mempunyai beratus-ratus cabang,  berasal dari satu pohon dan kesemuanya mengalir ke laut.

Sabtu, 5 Mei 2012

Catatan tentang buah pedada

Tags

BUAH PEDADA TERTINGGAL DI DALAM  PANTUN

KETIKA seorang rakan di alfisbuki memperlihatkan lima biji buah pedada yang dibawanya pulang dari Kampung Air, Brunei, ramai orang yang tiba-tiba terkenangkan kisah lama. Buah pedada adalah sebahagian daripada dunia kanak-kanak mereka ketika mandi di tepi sungai atau ketika mencari lokan nun jauh di kampung sana. Buah yang rasanya kelat dan masam itu, jika dimakan bersama sambal belacan atau bilis atau ambuyat, sangatlah enak rasanya, membuat kita terliur untuk merasanya.

Tetapi kini buah pedada, yang satu masa dahulu, sangat akrab dan tidak dapat dipisahkan dalam kehidupan masyarakat, kini semakin pupus. Bahkan ketika rakan kami mengeposnya di laman buku wajah, ramai yang berkata baru pertama kali melihatnya. Ramai juga orang yang berkata sudah lama tidak berpeluang menyantap buah pedada, yang dahulunya, tumbuh di pinggir-pinggir sungai, biasanya di kawasan air payau.

Di Semenanjung, kata Prof. Datuk Dr.Zainal Kling, buah pedada hanya tertinggal dalam pantun. Jarang sekali ditemui. Dalam pantun-pantun Melayu lama terdapat beberapa buah pantun mengenai buah pedada.

Buah pedada di dalam puan,
bawa orang dari Jawa,
Hati mesra denganmu tuan,
bertimbang badan dengan nyawa.

Buah manggis buah pedada,
ditaruh orang atas lemari
biar keris datang ke dada,
saya tidak memungkir janji.

Buah mangga di dalam celapa,
buah pedada dibuat laksa,
yang muda menyapa yang tua,
itulah tanda berbudi bahasa.

Pantun-pantun mengenai buah pedada itu, biasanya dihubungkan dengan budi bahasa, dengan keteguhan memegang janji, kesetiaan, yang bukan saja menjadi sikap tetapi sudah menjadi sifat orang Melayu. Walaupun ramai yang belum pernah melihat buah pedada, sejenis buah yang hanya tumbuh di paya bakau, tetapi ia masih tetap hidup dalam pantun. Orang Melayu lama banyak mengungkapkannya dalam pantun walaupun ramai juga yang belum pernah melihat apa yang dikatakan buah pedada itu.

Saya teringat sewaktu kecil, di tahun 70-an dahulu, terdapat pokok pedada di Sungai Pintasan. Sekarang saya tidak pasti, apakah masih ada pokok pedada itu di sana, walaupun dahulu saya berhasrat mengajak Prof.Dr.Zainal ke sana tapi tak kesampaian kerana masa agak suntuk.

Dalam ingatan saya, hanya ada  dua pokok saja pokok pedada (sonneratia) yang tumbuh di kuala Pintasan Kota Belud. Di kalangan masyarakat Iranun , pedada disebut pidada , dan boleh dimakan begitu saja dengan garam dan belacan. Kalau pokok itu mati maka satu lagi kosakata bahasa Melayu akan hilang. Dan buktinya, di semenanjung, buah itu hanya tertinggal dalam pantun Melayu.

Pokok pedada tidak asing lagi di kalangan penduduk kampung di Sabah, Sarawak dan Brunei. Pokok ini dianggap sebagai agen penghalang hakisan, buahnya yang  berbentuk seperti kubah masjid atau gasing, boleh dimakan, mempunyai rasa yang masam, sangat enak dijadikan ulam dan boleh di buat sambal. Menurut cerita, di Semenanjung buah pedada dibuat sebagai dodol, dan mempunyai khasiat tersendiri kerana ia dipercayai mampu membakar lemak badan yang berlebihan. Di sesetengah tempat, pokok ini sering menjadi tempat hinggap kunang-kunang sehingga gemerlapan di waktu malam.

Masyarakat kita, sama ada yang tinggal di Kampung Air, Brunei, di Sarikei, di Simunjan, di Sungai Padang Papar, di Sungai Pintasan Kota Belud, di Rampayan sudah tentu amat mengenali buah pedada. Bagaimanapun, banyak pokok yang telah ditebang, banyak sungai yang telah musnah atas nama pembangunan. Sistem ekologi kita telah tercemar.Udara yang kita hirup tidak lagi segar kerana banyaknya pokok ditebang dan ditumbangkan.

Hanya setelah manusia dilanda tragedi seperti tsunami, hakisan, tanah runtuh dan sebagainya, barulah orang terfikir untuk menanam semula pokok-pokok seperti bakau dan sebagainya. Biarkan ikan tinggal di sungai, biarkan burung tinggal di hutan.

Dang Nila memangku puan,
buah berembang buah pedada,
adakah gila bagimu tuan,
burung terbang dipipiskan lada?

Jangan dipipiskan lada, kalau burung masih terbang, risau pula akan rugi akibatnya.