Jumaat, 17 Mei 2013

Datuk Harman ajak makan roti di kedai mamak

Tags

Saya sedang berbual bual dengan pakcik pengawal keselamatan itu, ketika terlihat Datuk Haji Harman datang ke arah kami.
Saya menyalaminya dengan takzim dan bertanya khabar. Beliau mengajak saya sarapan di kedai mamak, yang terletak bersebelahan dengan bangunan pejabat kami.
Saya menerima pelawaannya walaupun saya baru saja bersarapan di kedai Hafizah di Likas Plaza bersama Amai Shafiq.
Saya rasa terhormat kerana diajak minum pagi. Inilah pertemuan kami yang pertama selepas beliau tidak lagi bergelar Yang Berhormat. Beliau tidak menyertai pilihanraya umum ke-13 sebaliknya digantikan oleh Datuk Haji Jaujan di kawasan DUN Sulabayan.
Sama ada sebelum menjadi wakil rakyat, atau ketika menjadi wakil rakyat ataupun kini tidak lagi menjadi wakil rakyat, Datuk Haji Harman merupakan seorang pemimpin yang disenangi oleh rakyat khususnya para penyokongnya.
Beliau sering ditemui duduk minum di kedai kopi bersama rakyat. Dulu pun, ketika menjadi wakil rakyat, beliau sering juga mengajak minum di kedai mamak itu. Tidak ada yang berubah pada dirinya. Beliau tetap sederhana dan bersahaja.
Malah ketika kami minum itu, dia didatangi oleh orang-orang Semporna, mungkin penyokongnya, yang menyatakan mereka sangat kehilangan seorang pemimpin seperti Datuk Harman.
Ada juga yang meminta maaf kerana tidak dapat menyapa ketika hari pengundian 5 Mei lepas kerana mereka berada di baris lain sementara Datuk Harman juga turut berbaris untuk menunaikan tanggungjawabnya mengundi pada hari itu.
"Kami cari Datuk lepas itu, tapi datuk sudah berjalan," kata Haji itu yang saya lupa namanya. Bukan tujuan memuji datuk, katanya tetapi datuk banyak menolong orang, kalau saya, jangan dikira lagi, beliau banyak membantu saya, kata Haji itu. Saya lihat kelopak matanya seperti berair.
Beliau tidak bertanding kali ini. Beliau memberitahu saya inilah realiti politik. Inikan kita, sedangkan ada parti seperti MCA yang kalah di banyak kerusi yang ditandinginya. Inikan pula kita, parti yang besar itupun boleh kalah. Itulah realiti politik.Apa yang penting kita berkhidmat saja, kata pemimpin yang berasal dari kampung Balimbang ini.
Tidak lama kemudian kami bersalaman selepas menikmati roti canai di kedai itu.
Nanti kita berhubung, katanya. Saya berdoa untuk kesejahteraan pemimpin ini.